Terve,
Ensinnäkin, olen tässä yrittänyt käydä searchilla läpi foorumeita, mutta mitään kunnollisia vastauksia en ole oikein löytänyt, joten päätin kirjoittaa uuden topikin, vaikka tuntuu olevan aihetta sivuavia topikkeja jonkin verran.
Mutta asiaan...
Tässä on kova pohdinta päällä kun otsikon mukaista rassia pitäisi vähän ehostaa tehopuolella. Tarkoituksena olisi kutitella vähän lisätehoa, ei mitään "kaikki irti"-meininkiä vaan ihan arkiajoon soveltuvaa maltillista tehon lisäystä tyyliin 240-250hp. Autoon ajettiin koemielessä aiemmin ohjelma joka nosti numerot ~240hp/~500nm lukemiin. Tuloksena oli luistava kytkin ripeillä kiihdytyksillä (esim. 4 vaihde -> luisto alkoi ~2000rpm ja luisti "loppuun asti" tai 6 vaihde, kierroksia 1500 ja kun painoit kaasun pohjaan niin kierrosten noustessa 1750rpm niin luistatusta loppuun asti.) Vakio-ohjelmalla ei mitään ongelmia. Lisäksi koko auto jyrisi/resonoi/humisi kun painoi tallan pohjaan päästiin parhaalle vetoaluelle... sellainen humahdus, joka katosi taas kierrosten noustessa. Ekan kerran ihan säikähdin kun ääni oli niin voimakas. Ensimäiseksi tuli mieleen vauhtipyörä, mutta voisiko tämä olla pakoputken resonanssi äkillisestä liian kovasta pakopaineen noususta? Luulisin tietäväni vp:n resonanssin ja se on yleensä sellainen vaimeampi värinä persessä kaasua painettaessa - voimakkuus riippuu tietty kuormituksen asteesta.
Kysymykset olisivat siis seuraavanlaiset:
1. Tulee ajettua paljon pk-seudulla myös ruuhkissa ja mukava pehmeätoiminen kytkin on mieleeni, joten voiko kaksoismassan tyyppistä mukavuutta saavuttaa mitenkään esim. asentamalla samanpainoisen kovan vp:n ja vaikkapa vakio kytkimen ja asetelman? Tuolla oli foorumilla vaihdeltu erillaisia komboja, mutta ihan selkoa en saanut, että onko mikään niistä käyttökelpoinen? Esim. pidän siitä, että liikkeellelähdöt voi tehdä pelkkää kytkintä nostamalla ja voi vaihdella laiskasti (välillä tulee köröteltyä melkein 1000rpm kierroksilla, ei kuitenkaan niin että jyristelisi) ja voi esim. moottori jarrutukselta suoraan siirtyä "ryömintä moodiin" vain nostamalla jalat polkimilta ilman mitään nykimisiä tms.
2. Mulla ei ole tietoa tosta 240hp ohjelman käyristä, joten voi olla että sitä pitäis vähän loiventaa sieltä alle 2000rpm:n kohdalta vääntöjen puolesta. Koodarilta kun kysyttiin niin pitäis kestää kuulemma ihan kunnossa olevilla kamoilla hyvin, eikä pitäis rasittaa mitenkään erityisen paljoa kun väännötkin jää alle 500nm. Mitenhän on asian laita asiaa paremmin tuntevien mielestä? Oliskohan suositeltavaa ohjelmoida voimansiirron uusinnankin jälkeen sellainen ohjelma mikä ois esim. vakio 2000rpm:n asti ja siitä sitten ruvettais vasta nostelemaan? Säästäis noita voimansiirron osia?
3. Voiko olla että toi ohjelmointi aiheuttaa sitä putken rajua liikettä? Kai tossa vakioputkessa pitäis riittää pinta-alaa? Tossa oli harkinnassa vapaasti virtaava rosteriputkisto, mutta mitenhän on, onko noilla tehoilla mitään järkeä? Entäs katin poisto? Voiko siellä putkessa resonoida esim. noi putken änkkärien fyllit tms?
Sellasta. Kiitoksia vaan vastauksista kaikille jo ennakkoon.
Ensinnäkin, olen tässä yrittänyt käydä searchilla läpi foorumeita, mutta mitään kunnollisia vastauksia en ole oikein löytänyt, joten päätin kirjoittaa uuden topikin, vaikka tuntuu olevan aihetta sivuavia topikkeja jonkin verran.
Mutta asiaan...
Tässä on kova pohdinta päällä kun otsikon mukaista rassia pitäisi vähän ehostaa tehopuolella. Tarkoituksena olisi kutitella vähän lisätehoa, ei mitään "kaikki irti"-meininkiä vaan ihan arkiajoon soveltuvaa maltillista tehon lisäystä tyyliin 240-250hp. Autoon ajettiin koemielessä aiemmin ohjelma joka nosti numerot ~240hp/~500nm lukemiin. Tuloksena oli luistava kytkin ripeillä kiihdytyksillä (esim. 4 vaihde -> luisto alkoi ~2000rpm ja luisti "loppuun asti" tai 6 vaihde, kierroksia 1500 ja kun painoit kaasun pohjaan niin kierrosten noustessa 1750rpm niin luistatusta loppuun asti.) Vakio-ohjelmalla ei mitään ongelmia. Lisäksi koko auto jyrisi/resonoi/humisi kun painoi tallan pohjaan päästiin parhaalle vetoaluelle... sellainen humahdus, joka katosi taas kierrosten noustessa. Ekan kerran ihan säikähdin kun ääni oli niin voimakas. Ensimäiseksi tuli mieleen vauhtipyörä, mutta voisiko tämä olla pakoputken resonanssi äkillisestä liian kovasta pakopaineen noususta? Luulisin tietäväni vp:n resonanssin ja se on yleensä sellainen vaimeampi värinä persessä kaasua painettaessa - voimakkuus riippuu tietty kuormituksen asteesta.
Kysymykset olisivat siis seuraavanlaiset:
1. Tulee ajettua paljon pk-seudulla myös ruuhkissa ja mukava pehmeätoiminen kytkin on mieleeni, joten voiko kaksoismassan tyyppistä mukavuutta saavuttaa mitenkään esim. asentamalla samanpainoisen kovan vp:n ja vaikkapa vakio kytkimen ja asetelman? Tuolla oli foorumilla vaihdeltu erillaisia komboja, mutta ihan selkoa en saanut, että onko mikään niistä käyttökelpoinen? Esim. pidän siitä, että liikkeellelähdöt voi tehdä pelkkää kytkintä nostamalla ja voi vaihdella laiskasti (välillä tulee köröteltyä melkein 1000rpm kierroksilla, ei kuitenkaan niin että jyristelisi) ja voi esim. moottori jarrutukselta suoraan siirtyä "ryömintä moodiin" vain nostamalla jalat polkimilta ilman mitään nykimisiä tms.
2. Mulla ei ole tietoa tosta 240hp ohjelman käyristä, joten voi olla että sitä pitäis vähän loiventaa sieltä alle 2000rpm:n kohdalta vääntöjen puolesta. Koodarilta kun kysyttiin niin pitäis kestää kuulemma ihan kunnossa olevilla kamoilla hyvin, eikä pitäis rasittaa mitenkään erityisen paljoa kun väännötkin jää alle 500nm. Mitenhän on asian laita asiaa paremmin tuntevien mielestä? Oliskohan suositeltavaa ohjelmoida voimansiirron uusinnankin jälkeen sellainen ohjelma mikä ois esim. vakio 2000rpm:n asti ja siitä sitten ruvettais vasta nostelemaan? Säästäis noita voimansiirron osia?
3. Voiko olla että toi ohjelmointi aiheuttaa sitä putken rajua liikettä? Kai tossa vakioputkessa pitäis riittää pinta-alaa? Tossa oli harkinnassa vapaasti virtaava rosteriputkisto, mutta mitenhän on, onko noilla tehoilla mitään järkeä? Entäs katin poisto? Voiko siellä putkessa resonoida esim. noi putken änkkärien fyllit tms?
Sellasta. Kiitoksia vaan vastauksista kaikille jo ennakkoon.
Comment