Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 nykii jarruttaessa ja täristää rattia (edelleen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #46
    Juuri näin. Lisäksi sitten se rattiin tärräys jostain 60km/h tietämiltä ylöspäin. Joskus tuntuu että tärisee enemmän ja joskus vähemmän. Sama tuon tökkimisen kanssa välissä ei töki ollenkaan ja toisinaan ihan helvetisti.
    Last edited by Antsah; 02-04-2011, 21:52.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by Baijeri89 View Post
      Sillä levyjen lasittumisella ei ole mitään tekemistä tärinöitten kanssa noin uusissa levyissä, korkeintaan jarruteho pienenee hieman. Vanhoissa levyissä kun näkyy lasittumia,niin pinta on ku anopin "kiinteet" pakarat Onks sulla ollu tilanteita jossa oot joutunu jarruttelemaan niin että levyt ois päässy kuumentumaan normaalia enemmin?
      VÄÄRIN. Sillä nimenomaan on merkitystä, eikä tästä asiasta voida edes väitellä. Eli niin kauan kun hiomakoneen skarvi on levyssä, on kaikki muut ongelmat pimennossa. Heti kun levy kiilloittuu/lasittuu, tulee olemassa olevat ongelmatkin esille jarutärinän muodossa

      Originally posted by Antsah View Post
      Juuri näin. Lisäksi sitten se rattiin tärräys jostain 60km/h tietämiltä ylöspäin. Joskus tuntuu että tärisee enemmän ja joskus vähemmän. Sama tuon tökkimisen kanssa välissä ei töki ollenkaan ja toisinaan ihan helvetisti.
      Siis jos etupää on 100% varmasti välyksetön(myös pyöränlaakerit) on olka-akseli tai ehkä mahdollisesti jarrusatula vioittunut.
      Eli satulan kita ei nyt ole linjassa levyn kanssa.
      Olisi mukava nähdä etupään caster+camberkulmat ja missä säädöissä perssonien yläpäät on nyt(orggis stopparisäätö vai jotain muuta?).

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #48
        Uusittiinko se satula tätä tärinävikaa korjatessa? Ei tosiaan sattunut ekalla kertaa silmään, niin sillä kyselin. Vaihdettiinko pelkät satulat vai myös carrierit? Yhdessä autossa tuli vastaan carrierit johon palat olivat syöneet loven, ei palautunut vaan jäi kanittamaan sitä reunaa vasten.

        Oletko kokeillut lähteekö ne tärinät hetkeksi ajamalla jarrut kunnolla kuumaksi = muutama täysjarrutus?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Remolux
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 294

          #49
          ihan samat oireet löytyy miunki -02 naamahissi bemmistä. kaikki jarrut herkistelty, takana uudet hihnat, palat, asennussarjat, levyt, uudet bilstein iskarit + muut hilppeet ja eilen sit tais löytyä se vika. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...el_suspension/ tuolla ja osa nro. 2.
          tosin en osaa onko vanteetki kierot ko imatran vuoksenniskalta löyty kohtuu kova patti tiestä.. mut normi matkaajossa kuivalla tiellä ei o mitään onkelmaa, vain jarruttaessa.. toi nro 2 tekee just tuota oiretta tosin kannattaa ostaa kaikki puslat + laakerit + käkkärinvaijerit, jarrut samalla ko alatukivarren irrottaa ko nuo joutuu irrottaan joka tapauksessa..

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #50
            Originally posted by Hemi View Post
            VÄÄRIN. Sillä nimenomaan on merkitystä, eikä tästä asiasta voida edes väitellä. Eli niin kauan kun hiomakoneen skarvi on levyssä, on kaikki muut ongelmat pimennossa. Heti kun levy kiilloittuu/lasittuu, tulee olemassa olevat ongelmatkin esille jarutärinän muodossa



            Siis jos etupää on 100% varmasti välyksetön(myös pyöränlaakerit) on olka-akseli tai ehkä mahdollisesti jarrusatula vioittunut.
            Eli satulan kita ei nyt ole linjassa levyn kanssa.
            Olisi mukava nähdä etupään caster+camberkulmat ja missä säädöissä perssonien yläpäät on nyt(orggis stopparisäätö vai jotain muuta?).
            On nuo pyöränlaakerit tosiaan vaihdettu, ei vanhoissakaan kai mitään vikaa tosin ollut. Perssoneista on otettu se stoppari pois. Olen tänne johonkin ketjuun laittanut ne caster ja camberkulmat. Voin kaivella ne uudestaan esille.

            EDIT: Eli tuossa nuo arvot:

            Miltäs kuulostaa tälläiset arvot sigun autossa 225/45/17 renkaille:

            Etuakseli:

            Camber V: -0,40 O:-0,44
            Auraus V: +0,8mm O: +0,8mm
            Yhteisauraus: +1,6mm
            Casterkulma 10 V: +4,38 O: +5,12

            Taka-akseli

            Camber V: -1,40 O:-1,15
            Auraus V: +0,9mm O: +1,1mm
            Yhteisauraus: +1,9mm

            Takana ei onnistunut tuo camberien säätö toiselta puolelta kun säätäjä ei saanut pulttia liikkumaan mihinkään suuntaan, joten se jäi sitten tuohon -1.40 arvoon.
            Last edited by Antsah; 03-04-2011, 17:52.

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #51
              Originally posted by Cell View Post
              Uusittiinko se satula tätä tärinävikaa korjatessa? Ei tosiaan sattunut ekalla kertaa silmään, niin sillä kyselin. Vaihdettiinko pelkät satulat vai myös carrierit? Yhdessä autossa tuli vastaan carrierit johon palat olivat syöneet loven, ei palautunut vaan jäi kanittamaan sitä reunaa vasten.

              Oletko kokeillut lähteekö ne tärinät hetkeksi ajamalla jarrut kunnolla kuumaksi = muutama täysjarrutus?
              Pelkät satulat vaihdettiin, ei tullut niitä carriereja mukana. Tärrä vikaa korjatessa vaihdoin, mitenkäs tuon viallisen carrierin tunnistaa sitten parhaiten. En huomannut mitään lovia, mutta en tiedä tuliko niin tarkasti katsottua ja pitäisikö jarrupalat kulua silloin kieroon tai jotain? Saakohan noita carriereja erikseen?

              Pitänee kokeilla tuota jarruttelua, mitäs se sitten kertoo jos katoaa? Vika jarruissa?

              EDIT: Jarruttelin kuumaksi, edelleen tärrää, ehkä vähän lievemmin, mutta samanlailla tuo on vaihdellut muutenkin tuo tärräyksen voimakkuus
              Last edited by Antsah; 03-04-2011, 21:59.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                #52
                Originally posted by Remolux View Post
                ihan samat oireet löytyy miunki -02 naamahissi bemmistä. kaikki jarrut herkistelty, takana uudet hihnat, palat, asennussarjat, levyt, uudet bilstein iskarit + muut hilppeet ja eilen sit tais löytyä se vika. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...el_suspension/ tuolla ja osa nro. 2.
                tosin en osaa onko vanteetki kierot ko imatran vuoksenniskalta löyty kohtuu kova patti tiestä.. mut normi matkaajossa kuivalla tiellä ei o mitään onkelmaa, vain jarruttaessa.. toi nro 2 tekee just tuota oiretta tosin kannattaa ostaa kaikki puslat + laakerit + käkkärinvaijerit, jarrut samalla ko alatukivarren irrottaa ko nuo joutuu irrottaan joka tapauksessa..
                Jahas, tuohan on juuri se sama pusla josta kyselin itsekkin. Ei mullakaan mitään vikaa ole kun ei koske jarruun, ehkä tuulisella kelillä tykkää auto lähteä vähän vaeltamaan, joka voisi myös johtua noista puslista. Oliko se pusla sulla missä kunnossa, itsellä ne vaikuttaa aika löysiltä varsinkin kuskin puolella, mutta en tiedä minälaiset ne kuuluisi olla?
                Last edited by Antsah; 03-04-2011, 21:56.

                Comment

                • Remolux
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 294

                  #53
                  pari kolme milliä oli väljää kuskinpuolella ja apparin puolella 2mm. vaihoin samalla samasta osanumero taulukosta osat nro 3. ei ollu väljää mut uusin kumminkin..
                  mut eipä loppunu täysin ongelma mut ajettavuus parantu kummasti eikä enää vaeltele jarruttaessa..
                  mikähän ihme siinä on..

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #54
                    Oletkos niitä etualatukivarsia ja niiden isoja puslia katsonut? Niissä kai se yleisin syy on, mutta itsellä ei auttanut.

                    Pitänee itsellä alkaa kans nuo takapään puslat uusimaan. Oliko sulla mitään kolinaa takapäästä kun nuo puslat oli väljät?

                    Comment

                    • Remolux
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 294

                      #55
                      Originally posted by Antsah View Post
                      Oletkos niitä etualatukivarsia ja niiden isoja puslia katsonut? Niissä kai se yleisin syy on, mutta itsellä ei auttanut.

                      Pitänee itsellä alkaa kans nuo takapään puslat uusimaan. Oliko sulla mitään kolinaa takapäästä kun nuo puslat oli väljät?
                      etupään puslat uusittu mitkä oli väljät ja juuri ne isot takimmaiset.. peräpää ei kolissu yhtään tai mikään muukaan. eilen tuli huomattua sellaanen et ko ajaa esmes satkunvauhis pieneen monttuun pikitiellä ni samantien vaiks ratti o suoras ni auto ohjautuu äkillisesti oikeelle.. raidetangonpäät ihan välyksettömät samoin kaikki muukin. ei jää enää vaihtoehdoksi kuin hammastanko joka ehkä vioittui ko vaihettiin iskarit eteen.. aavistuksen on väljyyttä kuskinpuolella edessä kun heiluttaa renkaan yläpäästä paino päällä ja kun nostaa kulman ylös ni väljyyttä ei ole, tosin kaikki nivelet on välyksettömät ja uus laakerikin on paikoillaan..
                      pitänee odottaa kuivia kelejä että saa kesärenkaat alle, jospa se vika sieltä löytyysi..

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #56
                        Ilmotteleppa jos syyllinen löytyy. Itse vaihdan vkl varmaankin noi takapään numerolla 2 olevat helat joista kyselin. Saa nähdä onko vaikutusta mihinkään. Olen huomannut, että tuo takapää tykkää kolahdella terävissä montuissa, normaalit painumat ei kolahdusta aiheuta, kuulostaa ihan ku tulisi takaiskarien yläpäästä, mutta siellä on kaikki uutta ja tarkistettu. Koiranluut ja vakaajan runkopuslat on uusittu myös, joten olisikohan noissa numero 2 puslissa sitten se vika. Muutenkin tuntuu, että takapäässä tuo ääni tykkää kulkea alustan rakenteita pitkin ja kuulostaa tulevan ihan eri paikasta kuin missä se väljyys mahdollisesti oikeasti on. Ensin alkoi toiselta puolelta kuulumaan tuo kolahtelu ja sittemmin myös toinenkin puoli on aloittanut saman, ehkä vähän lievempänä.

                        Tuo osa numero 1 on myös sellainen joita on kai mennyt. Itse olen kyseisen osan vaihtanut powerflexeihin jo aikaisemmin.
                        Last edited by Antsah; 05-04-2011, 08:20.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #57
                          Kovin tutulta kuulostaa tuo pulssittainen/nykivä hidastuvuus jarrutettaessa. Autona täällä tosin e39, korjausyrityksetkin lähes yhtenevät. Takapäähän mä oon vaihtanu perämurikan ja kynkkien heloja lukuunottamatta kaikki. Etupäässä on vaihdettu kaikki muut, paitsi raidetanko päineen...
                          Last edited by schwarze; 27-04-2011, 12:26.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #58
                            Itsellä ei ole DSC:tä ASC löytyy, mitä tarkoitat noilla pääsylinterin nipoilla?
                            Pitänee viikonloppuna taas jatkaa ihmettelyä, että löytyiskö tuolta jotain. Vaihdan nyt varmaankin ne takaylätukivarren sisä ja ulkohelat. Ihmeellisesti kyllä tuo pulssimainen nykimenkin vaihtelee, välissä ei mitään ja välissä taas nykii. Mietin, että voiko ne tukivarren väljät puslat päästää ripustuksen takapäästä nuljuamaan jaruttaessa niin, että se sitten aiheuttaa tuon nykimisen ja jotenkin jopa tärinän rattiin, kun oletettavastihan tuo silloin vääntää autoakin jotenkin toispuoleisesti jolloin ohjausgeometriakin muuttuu ja etupäähänkin tulee mahdollisesti värinät takaa kun perä haluaa mennä eri suuntaan.

                            Tämä oli taas tälläistä pohdintaa Kun ei ole hirveesti tietoa, että voiko tuo takapää edes aiheuttaa tuota vikakuvausta.
                            Last edited by Antsah; 06-04-2011, 23:49.

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #59
                              Itseäsi lainaten yläpuolella. Autossasiko ei ole Dsc:tä? Mulla epäily kohdistuu nyt eniten järjestelmän ilmaukseen. Levyjen oikaisu/vaihto ja niihin liittyvät tilapäiset korjaantumiset sotkee tätä teoriaa huolella...
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                #60
                                Joo ei ole, ainakin tuossa ASC lukee nappulassa. Oli tullut wetterille nyt tuo venttiili, jos sen vaihtelis varalta. Itse kyllä tuota ilmaillut parikin kertaa, eikä jarrupoljinkaan tunnu mitenkään erikoiselta. En omalla kohdalla muutenkaan usko ilmaukseen kun tuo tärinä tuli silloin pikkuhiljaa hiipimällä autoon, eikä mitään remppaa ollut edes tehty jarruihin, mutta voihan se olla että vika on jo korjattu mutta ilmaus ei ole kunnossa.

                                Tuossa taas töihin tullessa tuota nyvintää testailin, välillä se jarruttaa ihan normaalisti ja toisella kertaa se taas nykii ihan kunnolla. Ihan kuin se riippuisi aina siitä saako se alustasta jonkun kimmokkeen jarrutuksen alkaessa että alkaa tuo nykiminen. Tuntus vaan, että jos johtuisi jarruista niin tekisikö se tuota nyvintää aina?
                                Last edited by Antsah; 07-04-2011, 15:42.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎