Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 nykii jarruttaessa ja täristää rattia (edelleen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joulle
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 6
    • North

    #61
    Renkaat

    Hei,

    Oletko varma ettei vanteissa tai kumeissa ole mitään vikaa?
    Vanteet sopivat keskireijältään ja kumit, tasapainotus ja ilmanpaineet
    varmasti kunnossa?:think


    Itselläni samanlainen vaiva E46:ssa kesärenkailla.
    Talvirenkailla ei mitään vaivaa ja ajettavuus ollut aina loistava.
    Ongelma lähti pois, kun sain sopivat soviterenkaat kyseisille
    replica vanteille vaikka silmämääräisesti välystä ei kyennyt kunnolla
    näkemään. Nyt ei täristä jarruttaessa eikä ajossa sekä ei enää vetele niin paljoa.
    Lisäksi aikaisemmin ilman soviterengasta auto puolsi jarruttaessa enemmän toiselle puolelle.

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #62
      Tekee saman kesä ja talvivanteilla. Onhan noita useamminkin kerran useammassa eri paikassa käyty tasapainotteleen ja kyselemässä onko niissä vikaa, mutta ei noista kukaan vielä ole vikaa löytänyt. Vanteet on suorasovitteiset. Kokeiltu on vaikka minkälaista rengaspaineita.

      Comment

      • mijuko
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 951
        • ۩□□۩

        #63
        Kun kerran jarrulevyjä ja renkaita vaihdellaan, niin voisikohan vika olla niinkin pienestä kiinni kuin pulttien kiristys järjestys(tähti) ja momentti(renkaissa 100-120Nm) (levyissä Nm??)...
        Kun on vielä lämpenevästä osasta kyse:think
        Last edited by mijuko; 07-04-2011, 23:08.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #64
          Onhan noita renkaita asennellu paikalleen rengasfirmat sekä allekirjoittanut itse. Itse olen kyllä aina pyrkinyt nuo ristiin kiristämään. Tarkkaan momenttiin ei ole tullut väännettyä, mutta en kyllä usko, että se nyt siitä olisi kiinni kun eipä noita tärinöitä aikaisemmin ole ollut vaikka renkaita on vaihdeltu.

          Oikeastaan jos ajatellaan siitä kun nuo tärinät alko niin täristys ja nykiminen ei ole kertaakaan loppunut kuin jarrulevyjen vaihdolla vähäksi aikaa. Kaikki muut korjaukset eivät ole juurikaan vikaa poistaneet. Selkeästihän tuo on mennyt vain pahemmaksi ajan kanssa. Alunperin ei juurikaan ollut kaupunkinopeuksissa oireita, pelkästään maantievauhdeissa, mutta nythän tuo on oireillut jo ihan kaupunkinopeuksissakin, eli varmaan se oikea vikapaikka on edelleen korjaamatta.
          Last edited by Antsah; 07-04-2011, 23:57.

          Comment

          • Benzi87
            BTCF Member
            • Feb 2011
            • 1106
            • Oulu

            #65
            Itselläkin on juuri tämä sama ongelma 320d vm.2002.
            Nykii siis jarrut kun pysähtyy liikennevaloihin ja kun reilummasta nopeudesta laittaa jarrua kunnolla niin tärisee jonkin verran.
            Ja tuo nykiminen tuntuu selvimmin kun oikein hitaasti ajaa ja jarrua painaa varovasti.
            Veikkaan että itellä ainakin on levyt solmussa kun ei eessä ole mitään puslia väljänä.
            Ainakaan konttorin äijä ei huomauttanut mistään. :think
            Ja eihän se sitä kato onko ne levyt kuinka tuoreet kun voi niissä silti olla valmitusvirhe jo uutena!
            Itelle kävi joskus kun hain Tarviketorilta levyt muistaakseni kaverin Avensikseen ja heitin ne paikolleen niin näky heitto jo siinä kun laitto levynpultin kiinni ja pyöritti navasta.
            Ei ollu navassa mitään paskaa eikä levyssäkään vaan oli jo siis valmiiksi solmussa.
            Kuitin kans ku meni niin sai uudet tilalle ja eipä enään vipattanut.
            Kaverin Audille on pariin kertaan käyny jo niin että kun on joutunut kovemmasta vauhdista polkaseen kunnolla jarrua on levyt menny solmuun.
            Eli ei pitäis olla mikään maailmanihme jos 4tkm ajetut levyt on solmussa.

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #66
              No tässäkin ketjussa on jo moneen kertaa käyty läpi tämä hiontajäljen vaikutus levyissä joka pitää tärinät pois, joten en jaksa edes alkaa tuosta jarrulevyasiasta taas kertaamaan. Voithan sä vaihtaa ne jarrulevyt, mutta vauraudu siihen, että parin tonnin jälkeen täristää taas ja sitten vaihdat taas levyt? Suosittelen kyllä että mittaat heittokellolla ne levyt ennenkuin alat niitä vaihtamaan tai saat vaihtaa niitä aina parin tonnin välein.

              Ja sehän ei kerro vielä yhtään mitään alustan puslien kunnosta jos katsastusmies ei väljää löytänyt. Ne saa olla aika väljät ennen kuin katsuri ne huomaa. Kannattaa aloittaa sieltä etualatukivarsien takaheloista. Yleisesti ottaen ne levyt kannattaa vaihtaa viimeisenä jos mistään ei oikeasti löydy väljää. Näin minäkin tein ja lopputulos oli silti tärinöiden palaaminen.
              Last edited by Antsah; 08-04-2011, 00:54.

              Comment

              • Netsk
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 238
                • Helsinki

                #67
                Mulla kanssa tasan tarkkaan sama vika, alkoi nyt tänä talvena. Omalla kohdalla tosin kuskipuoleisen etutukivarren nivel on todella väljänä, apparinpuolikin on pehmeä, sekä takaiskareiden yläpäitten kumit lopussa, niin lähden itse ainakin niistä liikkeelle, katotaan mitä tapahtuu..
                F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                Comment

                • jouskari318is
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 215
                  • Tampere

                  #68
                  e39

                  Täsmälleen samaa vikaa oli omassa e39ssä, eli nyki jarrutuksessa hitaassakin vauhdissa, täristi rattia ja koko autoa kovemmasta vauhdista. Lisäksi etupäässä kolisi jokin. Päätin sitten kerralla vaihtaa vähän enemmän palikkaa eteen eli tukitangot, alatukivarret, koiranluut, reaktiotangot kokonaisena, iskarien yläpäät sekä uudet etuiskarit + kaikki noihin liittyvät kumit.

                  Kaikki jarruongelmat katosi tuon jälkeen, eli jarrutukset ovat nyt täysin tasaisia mistä vauhdista vaan. Nuo jarrutärinät kokeneena kyllä ymmärrän hyvin, että nuo on helppo diagnosoida viallisiksi levyiksi, koska siltä ne oikeasti tuntuu. Mutta kyllä se vaan näyttää niin olevan että aika harvoin näissä ne levyt viallisia on; se vika löytyy jostain väljyydestä etupään osissa.

                  EDIT: ja lisättäköön vielä että jarruihin tuossa rempassa ei koskettu
                  Last edited by jouskari318is; 08-04-2011, 10:55.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #69
                    Originally posted by jouskari318is View Post
                    Mutta kyllä se vaan näyttää niin olevan että aika harvoin näissä ne levyt viallisia on; se vika löytyy jostain väljyydestä etupään osissa.
                    Näinhän se ilmeisesti menee, pitää jatkaa tutkiskelua, mutta otan nyt takapään tutkailuun.

                    Etupäässä ei ole enää muita vaihtoehtoja kuin hammastanko ja sitäkin on testailtu 2:lla muullakin hammastangolla eikä mitään vaikutusta.
                    Last edited by Antsah; 08-04-2011, 13:27.

                    Comment

                    • Benzi87
                      BTCF Member
                      • Feb 2011
                      • 1106
                      • Oulu

                      #70
                      Originally posted by Antsah View Post
                      Ja sehän ei kerro vielä yhtään mitään alustan puslien kunnosta jos katsastusmies ei väljää löytänyt. Ne saa olla aika väljät ennen kuin katsuri ne huomaa. Kannattaa aloittaa sieltä etualatukivarsien takaheloista. Yleisesti ottaen ne levyt kannattaa vaihtaa viimeisenä jos mistään ei oikeasti löydy väljää. Näin minäkin tein ja lopputulos oli silti tärinöiden palaaminen.
                      Pitääpä katsoa noi puslat onko ne väljänä tai muutenkaan vaihto kunnossa.
                      Onko kokemusta puslien merkeistä? :think
                      Siis että onko jotain merkkiä mitä ei kannata sinne laittaa ettei hajoa heti uudetkin?
                      Ja puslat on nyt vissiin numerolla 6 mitä tarkoitat?
                      Last edited by Benzi87; 18-04-2018, 18:41.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #71
                        Juurikin tuo numero 6. Powerflexit on oikeastaan parhaat tuonne ja helpot asentaa. Tosin ne asennetaan vanhojen puslien tilalle tuohon metalliosan sisään. Tokihan sinne voi asentaa ihan tavallisetkin, mutta oletettavasti noiden powerflexien käyttöikä on paljon pidempi. Samalla kannattanee tarkistaa niiden alatukivarsien pallonivelien kunto.



                        Last edited by Antsah; 08-04-2011, 15:01.

                        Comment

                        • Benzi87
                          BTCF Member
                          • Feb 2011
                          • 1106
                          • Oulu

                          #72
                          Ei sattuis kenelläkään olemaan ylimääräisenä nuita uretaanipuslia niin voisin ostaa?
                          Kävin jo katsomassa nuita tuolta http://www.bimmerworld.com/ ja http://shop.futurez.fi/ kautta ja tilaukseen ne laitan kyllä jos ei satu keneltäkään löytymään.
                          Pitäisköhän samalla ajankuluksi laittaa tohon kallistuksenvakaajaanki uretaanit kun ne oli ainakin sen näköset että joutaa vaihtamaan? :think
                          Last edited by Benzi87; 18-04-2018, 18:41.

                          Comment

                          • huppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 423
                            • Rovaniemi

                            #73
                            Itsellä menossa auto pääsiäisen alla operaatioon, missä ajattelin vaihdattaa edestä ainakin ne 4 puslaa powerflexeihin, mitä tuolla futurezin kuvassakin näkyy. Tänään tuntui satasen vauhtia ajaessa, että tiessä olevat pienemmätkin epätasaisuudet sai rattiin tärinää mikä ei todellakaan tuntunyt mukavalta onko siellä nuiden 4 etutukivarren puslan lisäksi muuta mitä voi vaihtaa uretaanisiksi? Raidetangot, tukivarret, koiranluut...?
                            BMW E46 318d 10/04

                            Comment

                            • Benzi87
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 1106
                              • Oulu

                              #74
                              Originally posted by huppu View Post
                              Itsellä menossa auto pääsiäisen alla operaatioon, missä ajattelin vaihdattaa edestä ainakin ne 4 puslaa powerflexeihin, mitä tuolla futurezin kuvassakin näkyy. Tänään tuntui satasen vauhtia ajaessa, että tiessä olevat pienemmätkin epätasaisuudet sai rattiin tärinää mikä ei todellakaan tuntunyt mukavalta onko siellä nuiden 4 etutukivarren puslan lisäksi muuta mitä voi vaihtaa uretaanisiksi? Raidetangot, tukivarret, koiranluut...?
                              Onko tietoa että onko tuossa kuvassa mikä on futurezin sivuilta niin kappale vai pari hinnat?
                              Pitäis laittaa ajankuluksi tilaus menemään.

                              Comment

                              • huppu
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 423
                                • Rovaniemi

                                #75
                                Originally posted by Benzi87 View Post
                                Onko tietoa että onko tuossa kuvassa mikä on futurezin sivuilta niin kappale vai pari hinnat?
                                Pitäis laittaa ajankuluksi tilaus menemään.
                                Tuo on selvästi kappalehinta (mutta 2 per auto). Varmistusviesti lähti niiden sähköpostiin, että mitkä ovat oikeat osat :think tuossakin näkyy olevan eri millisiä...
                                BMW E46 318d 10/04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎