Jepa.. Tääkin niin paljon puhuttu aihe mutta enpä tuossa taaksepäin selatessa löytänyt äkkiseltään mitään sopivaa aihetta millä ratsastaa joten tehdään IHAN oma aihe! Whee.
Kyseessä siis 320Ci vm 03/00. Manuaaliaskilla. Viime kesänä autoon tehtiin pikku kardaaniremppaa jonka yhteydessä uusittiin myös rättinivel. Pikkuliike missä työ tehtiin oli sitä mieltä purkukardaanin mukana tulleesta kannatinlaakerista että on niin hyvässä kunnossa ettei sitä kannata vaihtaa. Ok, katselin sitä itsekin ja olihan se ihan timantissa kunnossa, pyöri todella herkästi ilman minkäänlaista takertelua..
No auton sain käsiini ja hyvinhän se pelasi, talveen asti. Tässä välissä kerettiin kokea ohjaustehostimen pumpun akselin katkeaminen, akku zippas himokselle, bensapumppu leipo kiinni. Silleen sopivasti tipoittain tapahtui tämä ettei koskaan kerennyt tuudittautua siihen että auto toimisi
No se siitä katkeruudesta, eniveis, auto täristää kun painaa reilummin kaasua 1., 2. ja 3. vaihteilla. Sellainen selkeä jyrinä/tutina/vapina miksikä sitä kutsuisi. Ykkösellä en ole tohtinut runnoa mutta kakkosella tutisee vaikka painaisi kaasun pohjaan, kolmosella - kas kummaa tärinä hukkuu jos rohkeasti painaa siinä moottoritien rampilla sen kaasun pohjaan asti eikä koita tutisten puolella kaasulla kiihdyttää.
Pohdin kaikkea kardaanin epätasapainosta lähtien mutta sitten mietin että mikä helevetti sen nyt yhtäkkiä olisi keturalleen vienyt, kardaani niin "syvällä" kuitenkin kaikkien suojapeltien takana ettei se ole osumaakaan voinut mistään ottaa (matala kun auto on). Käänsin syyttävän katseeni tarvike-rättiin taikka sitten siihen vanhaan käytettyyn kannatinlaakeriin.
Oma villi veikkaus on että se pikkupaja ei tiennyt sen laakerin esijännityksestä mitään (kuten en kyllä minäkään - silloin) vaan on ainoastaan koonnut sen kasaan ja sillä hyvä.
Auto menee nyt samalle pajalle takaisin, vaihdetaan rättinivel sekä kannatinlaakeri ja varoen koitan ohjeistaa tuosta esijännityksestä
Kuitenkin auto meni kuin sukkasillaan tuohon talveen asti (eli varmaan sen mitä se laakeri kesti tällä lailla). Menee nytkin toki, ei tasakaasulla tutise ollenkaan. Vanteista ja renkaista lienee turha hakea syytä koska tutina alkoi nostaa päätään jo 19" kesävanteilla ajellessa ja jatkui 16" talvinakeilla sekä paheni lopulta tälläiseksi.
Onhan noita tutinan mahdollisia syitä varmaan monia muitakin? Moottorin tukikumit, kytkin/kaksoispask..massa, laatikon tukikumi? Takapään puslat on tuoreita joten niistä en tohdi vikaa hakea.
Mutta mitäpä te olette mieltä vikakuvauksen perusteella?
Kyseessä siis 320Ci vm 03/00. Manuaaliaskilla. Viime kesänä autoon tehtiin pikku kardaaniremppaa jonka yhteydessä uusittiin myös rättinivel. Pikkuliike missä työ tehtiin oli sitä mieltä purkukardaanin mukana tulleesta kannatinlaakerista että on niin hyvässä kunnossa ettei sitä kannata vaihtaa. Ok, katselin sitä itsekin ja olihan se ihan timantissa kunnossa, pyöri todella herkästi ilman minkäänlaista takertelua..
No auton sain käsiini ja hyvinhän se pelasi, talveen asti. Tässä välissä kerettiin kokea ohjaustehostimen pumpun akselin katkeaminen, akku zippas himokselle, bensapumppu leipo kiinni. Silleen sopivasti tipoittain tapahtui tämä ettei koskaan kerennyt tuudittautua siihen että auto toimisi
No se siitä katkeruudesta, eniveis, auto täristää kun painaa reilummin kaasua 1., 2. ja 3. vaihteilla. Sellainen selkeä jyrinä/tutina/vapina miksikä sitä kutsuisi. Ykkösellä en ole tohtinut runnoa mutta kakkosella tutisee vaikka painaisi kaasun pohjaan, kolmosella - kas kummaa tärinä hukkuu jos rohkeasti painaa siinä moottoritien rampilla sen kaasun pohjaan asti eikä koita tutisten puolella kaasulla kiihdyttää.
Pohdin kaikkea kardaanin epätasapainosta lähtien mutta sitten mietin että mikä helevetti sen nyt yhtäkkiä olisi keturalleen vienyt, kardaani niin "syvällä" kuitenkin kaikkien suojapeltien takana ettei se ole osumaakaan voinut mistään ottaa (matala kun auto on). Käänsin syyttävän katseeni tarvike-rättiin taikka sitten siihen vanhaan käytettyyn kannatinlaakeriin.
Oma villi veikkaus on että se pikkupaja ei tiennyt sen laakerin esijännityksestä mitään (kuten en kyllä minäkään - silloin) vaan on ainoastaan koonnut sen kasaan ja sillä hyvä.
Auto menee nyt samalle pajalle takaisin, vaihdetaan rättinivel sekä kannatinlaakeri ja varoen koitan ohjeistaa tuosta esijännityksestä
Kuitenkin auto meni kuin sukkasillaan tuohon talveen asti (eli varmaan sen mitä se laakeri kesti tällä lailla). Menee nytkin toki, ei tasakaasulla tutise ollenkaan. Vanteista ja renkaista lienee turha hakea syytä koska tutina alkoi nostaa päätään jo 19" kesävanteilla ajellessa ja jatkui 16" talvinakeilla sekä paheni lopulta tälläiseksi.
Onhan noita tutinan mahdollisia syitä varmaan monia muitakin? Moottorin tukikumit, kytkin/kaksoispask..massa, laatikon tukikumi? Takapään puslat on tuoreita joten niistä en tohdi vikaa hakea.
Mutta mitäpä te olette mieltä vikakuvauksen perusteella?
Comment