Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 tärinäääää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kale83
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 57
    • Hämeenlinna

    E46 tärinäääää kiihdyttäessä

    Jepa.. Tääkin niin paljon puhuttu aihe mutta enpä tuossa taaksepäin selatessa löytänyt äkkiseltään mitään sopivaa aihetta millä ratsastaa joten tehdään IHAN oma aihe! Whee.

    Kyseessä siis 320Ci vm 03/00. Manuaaliaskilla. Viime kesänä autoon tehtiin pikku kardaaniremppaa jonka yhteydessä uusittiin myös rättinivel. Pikkuliike missä työ tehtiin oli sitä mieltä purkukardaanin mukana tulleesta kannatinlaakerista että on niin hyvässä kunnossa ettei sitä kannata vaihtaa. Ok, katselin sitä itsekin ja olihan se ihan timantissa kunnossa, pyöri todella herkästi ilman minkäänlaista takertelua..

    No auton sain käsiini ja hyvinhän se pelasi, talveen asti. Tässä välissä kerettiin kokea ohjaustehostimen pumpun akselin katkeaminen, akku zippas himokselle, bensapumppu leipo kiinni. Silleen sopivasti tipoittain tapahtui tämä ettei koskaan kerennyt tuudittautua siihen että auto toimisi

    No se siitä katkeruudesta, eniveis, auto täristää kun painaa reilummin kaasua 1., 2. ja 3. vaihteilla. Sellainen selkeä jyrinä/tutina/vapina miksikä sitä kutsuisi. Ykkösellä en ole tohtinut runnoa mutta kakkosella tutisee vaikka painaisi kaasun pohjaan, kolmosella - kas kummaa tärinä hukkuu jos rohkeasti painaa siinä moottoritien rampilla sen kaasun pohjaan asti eikä koita tutisten puolella kaasulla kiihdyttää.

    Pohdin kaikkea kardaanin epätasapainosta lähtien mutta sitten mietin että mikä helevetti sen nyt yhtäkkiä olisi keturalleen vienyt, kardaani niin "syvällä" kuitenkin kaikkien suojapeltien takana ettei se ole osumaakaan voinut mistään ottaa (matala kun auto on). Käänsin syyttävän katseeni tarvike-rättiin taikka sitten siihen vanhaan käytettyyn kannatinlaakeriin.

    Oma villi veikkaus on että se pikkupaja ei tiennyt sen laakerin esijännityksestä mitään (kuten en kyllä minäkään - silloin) vaan on ainoastaan koonnut sen kasaan ja sillä hyvä.

    Auto menee nyt samalle pajalle takaisin, vaihdetaan rättinivel sekä kannatinlaakeri ja varoen koitan ohjeistaa tuosta esijännityksestä

    Kuitenkin auto meni kuin sukkasillaan tuohon talveen asti (eli varmaan sen mitä se laakeri kesti tällä lailla). Menee nytkin toki, ei tasakaasulla tutise ollenkaan. Vanteista ja renkaista lienee turha hakea syytä koska tutina alkoi nostaa päätään jo 19" kesävanteilla ajellessa ja jatkui 16" talvinakeilla sekä paheni lopulta tälläiseksi.

    Onhan noita tutinan mahdollisia syitä varmaan monia muitakin? Moottorin tukikumit, kytkin/kaksoispask..massa, laatikon tukikumi? Takapään puslat on tuoreita joten niistä en tohdi vikaa hakea.

    Mutta mitäpä te olette mieltä vikakuvauksen perusteella?
    BMW E36 318iS '93
    Audi TT 3.2 quattro '07
    Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
    Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
    Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
    VW Caravelle T3 1.9 TD '87
  • tomppa84
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 60

    #2
    Tutina tuttua!!

    Itellä myös tutina just samallai mitä kuvailit. Talvi meni hyvin, mut kun kelit alkoi lämpee, niin tutina tuntuu kiihdytyksissä. E46 diesel farkku kyseessä. Tää sama tutina oli jo viimekesänä jolloin yritin korjata vikaa vaihtamalla tukilaakerit kummeineen, sekä limpun. Meinaa tympii, mut ei kehtaa kaikkee alkaa vaihtaa voimansiirtoon. Kiva olis saada vinkkiä tähän.

    Comment

    • Tupelex
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 145
      • --

      #3
      Vetoakselin nivelet kannattee rasvata koska rasvaa häipyy ajanmittaa ja voi alkaa takerteleen.
      Tämä voi aiheuttaa autosi oireet.
      Omassa ei ole täristelly mutta kaiken varan vuoksi rasvasin vetarinnivelet isolla lääkeruiskulla, niinkuin joku täällä kertoin niin tehneen.
      F11 523i
      Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

      Comment

      • Kale83
        Bimmer Rookie
        • Jun 2003
        • 57
        • Hämeenlinna

        #4
        Pitääpä huomenna etsiä sopiva ruutta käsiini ja tuikata vetonivelrasvaa palkeitten alle.. Ettei tule turhaa remppaa teetettyä. Itseasiassa päivällä lueskelin puolet foorumin tutinathreadeista ja tuo vetareiden kuivuus tuli vastaan, puoliksi jo toivon että ongelma olisi niissä...
        BMW E36 318iS '93
        Audi TT 3.2 quattro '07
        Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
        Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
        Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
        VW Caravelle T3 1.9 TD '87

        Comment

        • k0rppi
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 784
          • Varkaus

          #5
          kaverilla tutinoita aiheutti vakionopeusnivel. autona oli kylläkin e34

          Comment

          • Kale83
            Bimmer Rookie
            • Jun 2003
            • 57
            • Hämeenlinna

            #6
            Ei ole moista ainakaan omassa E46:ssa.

            BMW E36 318iS '93
            Audi TT 3.2 quattro '07
            Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
            Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
            Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
            VW Caravelle T3 1.9 TD '87

            Comment

            • tomppa84
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 60

              #7
              tutina

              Sitä vain mietin että miten vetarien kuivuus laittaisi kardaanin tutisee.. Minulla ainakin tutina tulee kardaanista, ja on sen verran voimakasta että ei voi erehtyä.
              Minulla kardaani ulisi talven kylmillä keleillä, joten voisko olla että olisi joku ristikko kuiva, ja sen vuoksi ei nivellä kunnolla vedätyksessä!? Viimekesänä tukilaakerit vaihdettu ja en ainakaan tuntenut takertelua nivelissä. :think

              Comment

              • Kale83
                Bimmer Rookie
                • Jun 2003
                • 57
                • Hämeenlinna

                #8
                No se kävi itselläkin mielessä, varsinkin kun tutina on sellaista kunnon koko autoa ravistavaa. Tosin olen 306 S16:n kanssa kokenut sen mitä voi pahimmillaan vetarin ravistus olla etuvetoisessa..

                Joten mietitään rasvauksen jälkeen
                BMW E36 318iS '93
                Audi TT 3.2 quattro '07
                Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
                Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
                Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
                VW Caravelle T3 1.9 TD '87

                Comment

                • j.h
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 45
                  • Eteläinen Suomi

                  #9
                  Originally posted by tomppa84 View Post
                  Itellä myös tutina just samallai mitä kuvailit. Talvi meni hyvin, mut kun kelit alkoi lämpee, niin tutina tuntuu kiihdytyksissä.
                  E46 330xd A -03 vajaa 160 tkm ajettu

                  Ravistaa voimakkaassa kiihdytyksessä 1v pahemmin 2v vähempi, selkeästi momentin määrä ratkaisee. Ääni tulee kardaanitunnelin paikkeilta jakolaatikon takapuolelta, noin perstuntumalla, huomattu parisen viikkoa sitten, jolloin alkoi lämpenee ja renkaatkin alkoi siirtämään monenttia paremmin asfalttiin. 3-vaihteella ei juurikaan huomaa, eikä isommilla kaasun asennosta riippumatta.

                  Pikainen tarkastusnosturilla kaikki oli OK, silmämääräisesti mitä siinä näki...

                  Kun alkaa purkaan ajattelin varaavani seuraavat, tarviiko muutakin (asennusöljyn tiedän)
                  - ristikkonivelet
                  - tukilaakeri
                  - rättinivel

                  Mites noi...
                  Vaihteiston ja perän tukikumityynyt onkos niissä ollut sanomista, en silmämääräisesti niissäkään mitään ihmeitä huomannut.

                  Tukilaakerin esijännityksestä olen lukenut monta kommenttia, mutta sen ohjeita sen tekemiseen en ole huomannut, joten...

                  Täällä ristikon vaihdon yhteydessä kaupataan usein tasapainoitusta, onko se tarpeellista, sillä muutaman ristikon vaihtanut ja koskaan en ole tasapainottanut niitä, vain katsonut, että vaiheistus/asemointi on kohdillaan.

                  j.h
                  Last edited by j.h; 07-04-2011, 21:07.

                  Comment

                  • Kale83
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2003
                    • 57
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Palataanpa tähän.. Peruin taannoin tuon korjaamoajan (kannatinlakru+rätinvaihto) arpoessani että mitähän siellä oikeasti on rikki mutta en silti jaksanut vaivautua itse auton alle.

                    No nyt tuli käytyä siellä kun vaihteensiirrosta irtosi se alempi tanko kokonaan laatikon päästä ja syykin taisi selvitä miksi näin kävi samalla kertaa.

                    Rätti oli tuhannen paskana, ihan riekaleina ihme että pysyi enää edes koossa. Pultit paisto läpi sieltä riekaleiden seasta

                    Päässyt luultavasti helisemään tuo paketti siellä sen verran paljon että ottanut jo vaihdevipuun kiinni (vaihdekeppi väpätti jo pitkään). Osasyynä tähän saattaa olla väljät laatikon kannatinkumit (siis että miksi tämä kaikki on tapahtunut). Sitten nyt torstaina nappasi moottoritien rampilla tankoon kiinni se rätti tai joku rämmäle siitä ja nykäisi sen vivun paikaltaan. Potkaisi meinaan aika miehekkäästi näpeille kun kolmosta pudotin silmään.

                    Anyhow, taitaa olla omien tutinoiden syy selvillä, ensi viikolla rätti vaihtoon laatikon kannatinkumien kera. Kiitos ja anteeks
                    BMW E36 318iS '93
                    Audi TT 3.2 quattro '07
                    Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
                    Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
                    Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
                    VW Caravelle T3 1.9 TD '87

                    Comment

                    • Kale83
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 57
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Ja näinhän se oli, rättinivel oli syyllinen omalla kohdalla - tutinat tiessään kun sen vaihdoin.

                      Omat vinkit rätin vaihtoon:

                      -Auto pukeille
                      -vaihteiston kannatinkumeja paikallaan pitävä rautamöhkäle pois, tue laatikkoa vaikka pullotunkilla vähän alta ettei notkahda hirveästi (ei se sieltä juurikaan pudonnut vaikka itse en heti sitä tuennut millään)
                      -pakoputken kannatinraudat keskipöntön takaa irti
                      -takapöntön tuenta irti (4kpl M8 muttereita)
                      -putkisto notkahtaa alas, tue takapönttö jollain ettei ihan roiku painonsa varassa mutta putkisto on kuitenkin pois tieltä
                      -iso lämpöeristekilpi pakoputken takaa pois, mahtuu tulemaan tässä vaiheessa (edestä pari M6 ruuvia samoin takaa, oli siellä muutama pieni 8mm kannalla oleva ruuvikin)
                      -rättinivelestä pultit auki ja irti
                      -kannatinlaakerin mutterit irti -> kardaani mahtuu taittumaan hieman kasaan ristikoista joten rätin saa puljattua pois välistä
                      -kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, tiukkaa rätin pultit ja mutterit lopulliselle kireydelle vasta kun kannatinlaakeri on kiinnitetty, kannatinlaakeriin kannattaa (lue pitää) tehdä pieni esijännitys työntämällä sitä keulaa n. 5mm kohti muttereita kiristäessä

                      Suosittelen vaihtamaan vaihteensiirron kuluvat osat samalla kun tätä tekee. Eivät ole kalliita (Smiidin kautta n. 50-60e koko setti) -> http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=25&fg=05 Kuvassa osat 2, 4, 4kpl 10, 2kpl 11, kokonaisuus 12 sekä 15. Itse vaihdetanko 5 on myös hyvä vaihtaa mutta nostaa kuluja aika paljon ja harvemmin on niin väljänä että tarve on vaihtaa.

                      Omassa autossa oli vaihteensiirto sellainen että vapaalla kun keppiä heilutti niin liikkui selkeästi väljää liikettä. Uudet palikat tekivät tuntumasta samanlaisen kuin uudessa autossa

                      Hankalinta tässä projektissa oli mielestäni tuo vaihteensiirron kanssa näpräys. Rätin vaihto oli hyvin suoraviivaista.

                      Alkuperäisissä rättinivelissä on merkattu nuolet joiden pitää osoittaa kardaanin laippoihin -> http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/04/54/52
                      BMW E36 318iS '93
                      Audi TT 3.2 quattro '07
                      Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
                      Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
                      Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
                      VW Caravelle T3 1.9 TD '87

                      Comment

                      • Kepesjokke
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2011
                        • 52
                        • Lapland

                        #12
                        Ei pistäny silmään että onko kardaanin kannatinlaakerin sovite kuinka nafti, pitääkö prässätä irti & prässillä uus paikalleen vai onko löyhässä ? :think
                        E46 330d

                        Comment

                        • tomppa84
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 60

                          #13
                          vetarit

                          Originally posted by Tupelex View Post
                          Vetoakselin nivelet kannattee rasvata koska rasvaa häipyy ajanmittaa ja voi alkaa takerteleen.
                          Tämä voi aiheuttaa autosi oireet.
                          Omassa ei ole täristelly mutta kaiken varan vuoksi rasvasin vetarinnivelet isolla lääkeruiskulla, niinkuin joku täällä kertoin niin tehneen.
                          Kuinkas ruittaatteko lääkeruiskun piikin raakasti kumista läpi vai?
                          pajalle menossa tälleviikkoa.

                          Comment

                          • KooHoo
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2010
                            • 132
                            • Oulu

                            #14
                            Itelläkin täristää välillä kovastikin kun kiihdyttää "väännöillä" eli lonttasee esim. motarin rampilta kolmosella polkimen lattiiaan n. 40 vauhdeista. Moottorin tukikumien vaihto auttoi asiaan pari viikkoa, kunnes oireet palasivat. Hain jo uudet vaihteiston tukikumet, kun luulin paikallaan olevien olevan haperot, mutta yhtä pehkeiltä vaikutti nuo uudetkin. Liikkeellelähdön nypytysoireet viittaisivat tutinan kera vahvasti vauhtipyöräosastolle....ihanan halpaa!

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎