Eli potilas -00 320d Touring ja ongelman lähde pitäisi saada mahdollisimman tarkasti paikallistettua etukäteen, kun autoa ei ole mahdollista kauaa nosturilla seisottaa. Eli auto nypyttää ja ns. sakkaa todella rajusti liikkeelle lähdettäessä ja ryömitettäessä pikkukierroksilla. Ongelma alkoi jo ennen lumien tuloa, arveltiin lasittuneeksi kytkinlevyksi. Parit luistatuslähdöt kerkesin ennen liukkaita ottaa ja ongelma katosi. Liittyi varmaan liukkaisiin eli pääsi sutimaan ennen kuin sakkaus alkoi. Nyt siis pitokeleillä on ongelma taas läsnä. Kytkinhän tuossa todennäköisimmältä vikalähteeltä tuntuis, pelaa tosin muuten täysin ongelmitta. Voiko esim. kardaanin rättinivelen tai tukikumien väsyminen aiheuttaa moista. Perä tumpsahtelee ykköseltä rajummin kakkoselle vaihdettaessa ja joskus pakille tuikatessa, ei muuten. Vinkkejä ongelmaan, mistä voisi ryhtyä metsästeleen ennen kuin mitään kalliimpia osia ryhtyy tilailemaan!?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 ”sakkaa”/nypyttää liikkeellelähdössä
Collapse
X
-
Originally posted by KooHoo View PostEli potilas -00 320d Touring ja ongelman lähde pitäisi saada mahdollisimman tarkasti paikallistettua etukäteen, kun autoa ei ole mahdollista kauaa nosturilla seisottaa. Eli auto nypyttää ja ns. sakkaa todella rajusti liikkeelle lähdettäessä ja ryömitettäessä pikkukierroksilla. Ongelma alkoi jo ennen lumien tuloa, arveltiin lasittuneeksi kytkinlevyksi. Parit luistatuslähdöt kerkesin ennen liukkaita ottaa ja ongelma katosi. Liittyi varmaan liukkaisiin eli pääsi sutimaan ennen kuin sakkaus alkoi. Nyt siis pitokeleillä on ongelma taas läsnä. Kytkinhän tuossa todennäköisimmältä vikalähteeltä tuntuis, pelaa tosin muuten täysin ongelmitta. Voiko esim. kardaanin rättinivelen tai tukikumien väsyminen aiheuttaa moista. Perä tumpsahtelee ykköseltä rajummin kakkoselle vaihdettaessa ja joskus pakille tuikatessa, ei muuten. Vinkkejä ongelmaan, mistä voisi ryhtyä metsästeleen ennen kuin mitään kalliimpia osia ryhtyy tilailemaan!?*** E53 X5 3.0d 2005 ***
-
-
Originally posted by Esal View PostOnko siinä lastu tai onko ehkä ollut, jolla olisi kaksoismassavauhtipyörä rikottu? Kaksoismassavauhtipyörä tekee kytkin ongelmia kun se "pohjaa" eli on jousia poikki.
Comment
-
-
Mulla tuo liikkeellelähtö nypytys korjaantui vauhtipyörän vaihdolla. Vauhtipyörä maksaa 500-700 riippuen mistä saa ostettua. Kytkin luonnollisesti kannattaa vaihtaa samalla. Ja se maksaa sen n.200e.
Nypyttääkö kun luistatat kytkintä vauhdissa?
Vielä kuvia vauhtipyörästä:
Ja sitten kuva miten mun kytkin oli mennyt paskaksi. (jousi poikki)
BMW 320d touring 2002
Comment
-
-
Sama auto minulla, ja tekis joku vuosi sitä ongelmaa kiusallisesti. Ainoastaa vähä luistatin muutaman kerran kytkintä kunnolla ja vika hävis.
Tälläi minulla!:think
Originally posted by KooHoo View PostEi ole lastua enkä usko, että on ollutkaan. Tuo kaksoismassavauhtipyörä ei tainnut ollakaan sitten ihan ilmainen hankinta. Ei tee siis tuota nykimistä läheskään joka kerta, mutta pahimmillaan pakottaa lyömään kytkimen pohjaan ja ottamaan uuden lähdön luistatuksen kera, jotta ei jää tien tukkeeksi. Muuten vaihteenvaihdot sujuvat kyllä täysin ongelmitta.
Comment
-
-
Aivan, tuo vauhtipyörähomma on vissiin vähän tuurillansa, että toisilla hajoaa, toisilla kestää puoli miljoonaa. Onko siis mitään järkeä kysyä purkuosana, jos sattuu kohtuukilsoina löytymään? Ei toisaalta viittis etukäteen tuommoisella kilohinnalla ostaa eikä autoa kerkeis juuri seisottaa. Varmistelis saatavuuden ennen kuin rupiaa aukomaan paikkoja. Onko vaikeusasteeltaan millanen homma itse vaihtaa? Tullut kyllä VAGgilaisiin vaihdeltua laatikoita ja kytkyttimiä, mutta tämä eka biimeri itellä, joten ihan kuulopuheiden varassa vielä isommat rempat. Ajattelin touko/kesäkuussa varata autolle viikon verran monttuaikaa, niin sais kerralla kaikki talven aikana mieleen tulleet huoltokohteet kuitattua ja ois kesän reissuilla sitten muutama huoli vähemmän matkassa.
Originally posted by tomppa84 View PostSama auto minulla, ja tekis joku vuosi sitä ongelmaa kiusallisesti. Ainoastaa vähä luistatin muutaman kerran kytkintä kunnolla ja vika hävis.
Tälläi minulla!:think
Comment
-
-
Originally posted by juhop View Post
Nypyttääkö kun luistatat kytkintä vauhdissa?
Comment
-
-
Itsellänihän kytkinasetelma ja vauhtipyörä vaihdettiin viime kesänä kun rupes liikkeelle lähdettäessä järkyttävästi tärisemään kun nosti kytkintä eikä meinannu välillä saada autoa valoista liikkeelle. Ja pahimmat oireet iski tietysti kesälomareissulla Helsingissä n. 800 km päässä kotoa KL:n romppeilla hoidettiin projekti ja vauhtipyörän sai tilattua Saksanmaalta pikana alle viikkoon. Sitä ei tosiaan ollu saatavilla ollenkaan Suomesta. Vauhtipyörä tais olla n. 900 eur ja kytkinsetti n. 250 eur
Tuo perän tumpsahtelu on tuntunu itselläkin kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, ei siis koskaan muulloin. Mistä tuo vois johtua?? :think ei ainakaan kytkimeen liittyvä oire koska kaikki on siellä puolen kunnossa. Vähän tuntuu että se kuitenki liittyy voimansiirtoon kun vaihdetta vaihdettaessa kuuluu. Onko ideoita mistä lähtis vikaa selvittämään?BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Comment