Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ”sakkaa”/nypyttää liikkeellelähdössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KooHoo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 132
    • Oulu

    E46 ”sakkaa”/nypyttää liikkeellelähdössä

    Eli potilas -00 320d Touring ja ongelman lähde pitäisi saada mahdollisimman tarkasti paikallistettua etukäteen, kun autoa ei ole mahdollista kauaa nosturilla seisottaa. Eli auto nypyttää ja ns. sakkaa todella rajusti liikkeelle lähdettäessä ja ryömitettäessä pikkukierroksilla. Ongelma alkoi jo ennen lumien tuloa, arveltiin lasittuneeksi kytkinlevyksi. Parit luistatuslähdöt kerkesin ennen liukkaita ottaa ja ongelma katosi. Liittyi varmaan liukkaisiin eli pääsi sutimaan ennen kuin sakkaus alkoi. Nyt siis pitokeleillä on ongelma taas läsnä. Kytkinhän tuossa todennäköisimmältä vikalähteeltä tuntuis, pelaa tosin muuten täysin ongelmitta. Voiko esim. kardaanin rättinivelen tai tukikumien väsyminen aiheuttaa moista. Perä tumpsahtelee ykköseltä rajummin kakkoselle vaihdettaessa ja joskus pakille tuikatessa, ei muuten. Vinkkejä ongelmaan, mistä voisi ryhtyä metsästeleen ennen kuin mitään kalliimpia osia ryhtyy tilailemaan!?
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Originally posted by KooHoo View Post
    Eli potilas -00 320d Touring ja ongelman lähde pitäisi saada mahdollisimman tarkasti paikallistettua etukäteen, kun autoa ei ole mahdollista kauaa nosturilla seisottaa. Eli auto nypyttää ja ns. sakkaa todella rajusti liikkeelle lähdettäessä ja ryömitettäessä pikkukierroksilla. Ongelma alkoi jo ennen lumien tuloa, arveltiin lasittuneeksi kytkinlevyksi. Parit luistatuslähdöt kerkesin ennen liukkaita ottaa ja ongelma katosi. Liittyi varmaan liukkaisiin eli pääsi sutimaan ennen kuin sakkaus alkoi. Nyt siis pitokeleillä on ongelma taas läsnä. Kytkinhän tuossa todennäköisimmältä vikalähteeltä tuntuis, pelaa tosin muuten täysin ongelmitta. Voiko esim. kardaanin rättinivelen tai tukikumien väsyminen aiheuttaa moista. Perä tumpsahtelee ykköseltä rajummin kakkoselle vaihdettaessa ja joskus pakille tuikatessa, ei muuten. Vinkkejä ongelmaan, mistä voisi ryhtyä metsästeleen ennen kuin mitään kalliimpia osia ryhtyy tilailemaan!?
    Onko siinä lastu tai onko ehkä ollut, jolla olisi kaksoismassavauhtipyörä rikottu? Kaksoismassavauhtipyörä tekee kytkin ongelmia kun se "pohjaa" eli on jousia poikki.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • KooHoo
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 132
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Esal View Post
      Onko siinä lastu tai onko ehkä ollut, jolla olisi kaksoismassavauhtipyörä rikottu? Kaksoismassavauhtipyörä tekee kytkin ongelmia kun se "pohjaa" eli on jousia poikki.
      Ei ole lastua enkä usko, että on ollutkaan. Tuo kaksoismassavauhtipyörä ei tainnut ollakaan sitten ihan ilmainen hankinta. Ei tee siis tuota nykimistä läheskään joka kerta, mutta pahimmillaan pakottaa lyömään kytkimen pohjaan ja ottamaan uuden lähdön luistatuksen kera, jotta ei jää tien tukkeeksi. Muuten vaihteenvaihdot sujuvat kyllä täysin ongelmitta.

      Comment

      • juhop
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 45
        • järvenpää

        #4
        Mulla tuo liikkeellelähtö nypytys korjaantui vauhtipyörän vaihdolla. Vauhtipyörä maksaa 500-700 riippuen mistä saa ostettua. Kytkin luonnollisesti kannattaa vaihtaa samalla. Ja se maksaa sen n.200e.

        Nypyttääkö kun luistatat kytkintä vauhdissa?

        Vielä kuvia vauhtipyörästä:







        Ja sitten kuva miten mun kytkin oli mennyt paskaksi. (jousi poikki)

        BMW 320d touring 2002

        Comment

        • tomppa84
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 60

          #5
          Sama auto minulla, ja tekis joku vuosi sitä ongelmaa kiusallisesti. Ainoastaa vähä luistatin muutaman kerran kytkintä kunnolla ja vika hävis.
          Tälläi minulla!:think
          Originally posted by KooHoo View Post
          Ei ole lastua enkä usko, että on ollutkaan. Tuo kaksoismassavauhtipyörä ei tainnut ollakaan sitten ihan ilmainen hankinta. Ei tee siis tuota nykimistä läheskään joka kerta, mutta pahimmillaan pakottaa lyömään kytkimen pohjaan ja ottamaan uuden lähdön luistatuksen kera, jotta ei jää tien tukkeeksi. Muuten vaihteenvaihdot sujuvat kyllä täysin ongelmitta.

          Comment

          • KooHoo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 132
            • Oulu

            #6
            Aivan, tuo vauhtipyörähomma on vissiin vähän tuurillansa, että toisilla hajoaa, toisilla kestää puoli miljoonaa. Onko siis mitään järkeä kysyä purkuosana, jos sattuu kohtuukilsoina löytymään? Ei toisaalta viittis etukäteen tuommoisella kilohinnalla ostaa eikä autoa kerkeis juuri seisottaa. Varmistelis saatavuuden ennen kuin rupiaa aukomaan paikkoja. Onko vaikeusasteeltaan millanen homma itse vaihtaa? Tullut kyllä VAGgilaisiin vaihdeltua laatikoita ja kytkyttimiä, mutta tämä eka biimeri itellä, joten ihan kuulopuheiden varassa vielä isommat rempat. Ajattelin touko/kesäkuussa varata autolle viikon verran monttuaikaa, niin sais kerralla kaikki talven aikana mieleen tulleet huoltokohteet kuitattua ja ois kesän reissuilla sitten muutama huoli vähemmän matkassa.


            Originally posted by tomppa84 View Post
            Sama auto minulla, ja tekis joku vuosi sitä ongelmaa kiusallisesti. Ainoastaa vähä luistatin muutaman kerran kytkintä kunnolla ja vika hävis.
            Tälläi minulla!:think
            Aivan eli saattais olla lasittunu kytkinlevykin. Pittääpä koittaa ottaa parit pappalähdöt ja kattoa josko tokenis. Eihän siinä mitään menetettävääkään ole!

            Comment

            • KooHoo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 132
              • Oulu

              #7
              Originally posted by juhop View Post

              Nypyttääkö kun luistatat kytkintä vauhdissa?
              Tuota en olekaan vielä testannut -> ompahan jotahi ohjelmaa aamun työmatkalle. Paitti jos ns. ryömintä lasketaan "vauhdiksi", niin silloin kyllä rupiaa rytkyttämään. Siinä puolentoistatonnin molemmin puolin taitaa olla kierrokset, kun taajamassa joutuu matelemaan. Joskus nypytys siis yllättää tällöinkin.

              Comment

              • juhop
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 45
                • järvenpää

                #8
                Tässä pari sivua minkä avulla voi homman tehdä vaikkei kokemuksia laatikon irrottelusta olisikaan.





                Kovin hommahan on purkaa kaikki roina edestä pois. Pakoputki ja kaikki suojapellit..
                BMW 320d touring 2002

                Comment

                • huppu
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 423
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Itsellänihän kytkinasetelma ja vauhtipyörä vaihdettiin viime kesänä kun rupes liikkeelle lähdettäessä järkyttävästi tärisemään kun nosti kytkintä eikä meinannu välillä saada autoa valoista liikkeelle. Ja pahimmat oireet iski tietysti kesälomareissulla Helsingissä n. 800 km päässä kotoa KL:n romppeilla hoidettiin projekti ja vauhtipyörän sai tilattua Saksanmaalta pikana alle viikkoon. Sitä ei tosiaan ollu saatavilla ollenkaan Suomesta. Vauhtipyörä tais olla n. 900 eur ja kytkinsetti n. 250 eur

                  Tuo perän tumpsahtelu on tuntunu itselläkin kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, ei siis koskaan muulloin. Mistä tuo vois johtua?? :think ei ainakaan kytkimeen liittyvä oire koska kaikki on siellä puolen kunnossa. Vähän tuntuu että se kuitenki liittyy voimansiirtoon kun vaihdetta vaihdettaessa kuuluu. Onko ideoita mistä lähtis vikaa selvittämään?
                  BMW E46 318d 10/04

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎