Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 328 ja tumps ääni perästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    E46 328 ja tumps ääni perästä

    Eli tuollainen pehmeä "tumps" ääni kuuluu kun löysäät nopeasti kaasua esim kolmosella -nelosella tai vitosella.
    Saman äänen saa aikaseksi myös kytkimellä.

    Voisko olla rättinivel vai mikäkähän äänen aiheuttaa ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #2
    veikkauksia..oma ääni rättinivelelle :think
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Bouma
      Bimmer Enthusiast
      • May 2007
      • 3108
      • Tampere

      #3
      Jollain se ääni tulee kaksoismassavauhtipyörästä, jollain perän poikittaispuslasta, jollain rättinivelestä. Ei voi tietää, aloita halvimmasta eli rättinivelestä.

      Itsellä tuo pauke kuulunut jo kohta 3 vuotta eikä ole mikään ainakaan vielä antautunut. Perään vaihdatutin kaikki puslat heti kun auton sain, ei auttanut eikä ole sen jälkeen kiinnostanut.
      MB CLS-12 350CGI AMG

      MYSTINEN.FI

      Comment

      • Wihis
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 155
        • Lieto

        #4
        pusla nro.9 tai rättinivel ilmeisesti usein aiheuttaa tota tumpsahtelua. Itellä tekee kans samaa, en oo vaan kerenny henkilökohtasesti vielä tutkimaan mikä omassa saa sitä aikaan.
        Lexus GS430 Sport '03

        Past BMW's: e30 316 '87, e30 320iA '87, e28 518i '85, e46 328Ci '99, BMW 316 E30 '88, BMW 325 e36 '91, BMW 520 E39 '97.

        Comment

        • pav
          Bimmer Rookie
          • Dec 2004
          • 178
          • Varkaus

          #5
          Mulla tekee kanssa. Kumilimppu tarkistettu yms muut kardaanista.
          Perän pusla oli väljä, tumpsahtaa edelleenkin. Vähemmän tosin.
          Seuraavaksi vaihtuu kytkin, kun se ei täysin vapauta. Eli veto jää vähän "päälle", vaikka kytkin on pohjassa. Ilmenee myös vaihteiden kehnosti päälle menemisenä pienillä vaihteilla. Ja vaihtelevasti.

          En tosin ole testannut miten tuo käyttäytyy jos renkaat ovat ilmassa, lähteekö rullaamaan...
          Luultavasti akselirasvat kuivuneet, mutta samalla sama vaihtaa koko kytkin...

          Jos ei sekään auta niin antaa tumpsahdella, ei se vaarallista ole.

          Comment

          • maukka86
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 490
            • Pirkanmaa

            #6
            Tästä aiheesta on keskusteltu useassakin ketjussa. Syitäkin tuntuu olevan useita.

            Omaan autoon vaihdoin sekä perän kannatinpuslat että rättinivelen. Taaimmainen perän kannatinpusla oli aivan revennyt irti vulkanoinnistaan ja sen vaihdolla hävisi tumpsaus kun kaasua pumppas. Rättinivel näytti päällepäin täysin ehjältä, mutta olihan sekin melko pehmeässä kunnossa verrattuna uuteen. Tämän vaihdolla hävisi pieni jyrinä moottorijarrutuksista nopeusvälillä 100-120km/h. Mutta silti kuuluu pieni tumpsahdus silloin tällöin, kun laittaa paikallaan ykkösen tai pakin silmään. Samoin jos oikein nopeasti vaihtaa 1->2 vaihteelle, niin miedosti tumpsahtaa. En ole jaksanut enää stressata asiasta ja hyvin on kestänyt useamman vuoden auto.

            Lopuksi vielä hieman off-topiccina uuden vitossarjan koeajo, jossa kuului myös tumpsaus! Eli aivan uusi f10 korimallin 535i automaattivaihteistolla. Kun laiton vaihteen d-asentoon, niin voimansiirrosta kuului melko kova tumpsaus. Samoin kun laittoi r-vaihteen päälle niin tumpsaus kuului. Onneksi sentään normaaleissa ajotilanteissa ei tumpsahdellut. Hieman kyllä laski laatumielikuvaa!
            f22 220i

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6326
              • P-Pohjanmaa

              #7
              joo kyseinen ääni oli edellisellä omistaja oli kuulunut sen koko omistuajan + kolme vuotta eikä ollut muuttunut mikisikään koko aikana.
              Häiritsevä äänihän toi on..ei kai sentään uudessa vitosessa aivan noin häiritsevä ääntä kuulu mistään.
              Ainakaan E39\E61:ssä en ole moista koskaan kuullut..
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • maukka86
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 490
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by veku View Post
                joo kyseinen ääni oli edellisellä omistaja oli kuulunut sen koko omistuajan + kolme vuotta eikä ollut muuttunut mikisikään koko aikana.
                Häiritsevä äänihän toi on..ei kai sentään uudessa vitosessa aivan noin häiritsevä ääntä kuulu mistään.
                Ainakaan E39\E61:ssä en ole moista koskaan kuullut..
                Onhan se häiritsevä ääni, mutta ei kuitenkaan kovin vaarallinen. Kavereita kun oli kyydissä ja tumpsaus oli kovempi ennen osien vaihtoa, niin stereot piti pitää kovemmalla, jotta tumpsauksia ei kuullut sisälle.

                En tiedä olisiko uudessa vitosessa ollut jotain vialla, mutta tosiaan vaihdetta kytkettäessä ääni oli melko kova kolahdus/tumpsaus. Ajossa meni taas aivan hiljaa.
                f22 220i

                Comment

                • Paabo
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 4325
                  • Lapinlahti City

                  #9
                  Pahimmillaan tuon äänen voi tehdä perän tuennan repeytyminen mikä itselläni oli omassa...tosin klonksaus paremmin kuvaa ääntä..
                  E39 M5

                  Comment

                  • huppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 423
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Tumpsahtelua kuuluu omassa kun vauhtiin päästessä iskee ykköseltä kakkoselle, en nyt hoksaa että muuten kuuluis Mikä osanumero se rattinivel on ja mistä kuvasta löytyy?

                    Perästä ei mun omistusaikana (1,5 v.) oo vaihdettu muistaakseni kuin yksi pusla eli voi aivan hyvin olla, että sieltä on jokin pettänyt. "Muutama" puslakin kun perästä löytyy
                    BMW E46 318d 10/04

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by huppu View Post
                      Tumpsahtelua kuuluu omassa kun vauhtiin päästessä iskee ykköseltä kakkoselle, en nyt hoksaa että muuten kuuluis Mikä osanumero se rattinivel on ja mistä kuvasta löytyy?

                      Perästä ei mun omistusaikana (1,5 v.) oo vaihdettu muistaakseni kuin yksi pusla eli voi aivan hyvin olla, että sieltä on jokin pettänyt. "Muutama" puslakin kun perästä löytyy
                      Rättinivel osa nro 1: http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...iversal_joint/

                      Perän poikittaispusla osa nro 9: http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Sedan/Europe/328i-M52/LHD/N/1998/july/browse/rear_axle/rear_axle_carrier/

                      Nämä tarkistukseen ensin.
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • huppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 423
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Bouma View Post
                        Kiitos tästä!
                        BMW E46 318d 10/04

                        Comment

                        • parviainenp
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 57
                          • espoo

                          #13
                          Nostetaas taas kun olis vähän topikin kuvauksen mukaista ongelmaa täälläkin.

                          Eli autona 330d touring 150kw. Tosiaan aiemmin oli jos jonkin näköistä kolinaa ja pauketta ja tumpsahdusta. Viime syksynä vaihdettiin perän pusla nro 9 ja suurimmat tumpsahdukset vaimenivat niin vaihdoissa kun nopeissa kaasun painoissakin. Nyttemmin keväällä alkoi (ainakin muistaakseni) tumpsahdella kovemmin, niin että "siistiä" vaihtoa vaikea tehdä. Noin kuukausi sitten tuli sitten vaihdettua kuoleentunut rätti ja toivomuksena oli, että jos tumpsahtelut ois loppunu. No: ei loppunu, ehkä hieman hiljeni.

                          Tänä aamuna hain sitten auto pajalta, jossa sitä ehjennettiin usein eri keinoin:

                          -VP ja kytkin meni vaihtoon (luistivat jos ohjelmoitiin mietoakin teholisää ja esim. rämisi kun sammutti auton+naputti kytkin polkimeen) -> nyt silkin pehmeää vaihtamista

                          -CV-nivel huollettiin (edellisessä koslassa oli ihan kuivillaan ja aiheutti kopsahduksia) -> oli kunnossa, mutta möjöt vaihdettu

                          -Perän puslat 2,4 ja 7 vaihdettu

                          Nyt oikeastaan 1-2-3 akselilla milteipä tumpsahtamaton, ehkä jos tosi kovi vaihtaa niin jotain on kuultavissa. Ongelmana tuntuu olevan lähinnä, jos vaikkapa ajelee suht tasanopeutta, sanotaan vaikkapa 90 km/h 5 tai 6-vaihteella ja nostaa kaasun ja saman tien paina uusiksi niin perä tumpsahtaa. Melkein voi "soittaa bassorumpua" kun kaasulla naputtelee jalkaa. Havaittavissa jännää nykimistä/tumpsahtelua myös vakkarilla alamäissä (vissiin pumppaa sitä kaasua samaan tyyliin).

                          Mitähän kaljaa vois olla? Epätodennäköisenä pidän sitä pusla nro 9 .. ei vaan jaksa uskoo että ois uusiks menny. Pajalla olivat kovin yrittäneet väännellä vetareita, mutta ei kuulemma saaneet siitä väljyyttä esiin.

                          Ideoita?

                          Jotenkin vaan tuntuu, ettei näistä saa koskaan ehjiä
                          BMW e46 330D Touring -03

                          Comment

                          • mikkob
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 32

                            #14
                            Originally posted by parviainenp View Post
                            Nostetaas taas kun olis vähän topikin kuvauksen mukaista ongelmaa täälläkin.
                            Tämä kiinnostaa minuakin kun vähän vastaavanlainen ongelma täälläkin. Auto siis E46 320d manuaali. Lisähöysteenä tuohon parviaisen kuvaukseen, auto pitää matalataajuista jyrinää ajaessa isommilla vaihteilla.

                            Vauhtipyörä ja kytkin vaihdettu aiemmin kun olivat kypsät, jonka jälkeen havaitsin tämän kun vauhtipyörän aiheuttamat tärinät ja äänet loppui

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1571

                              #15
                              535i 96 e39 tumpsahtelee täällä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎