Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan läppien poisto-ohje m57tu (e46 330d)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikke
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 579
    • Paimio

    Imusarjan läppien poisto-ohje m57tu (e46 330d)

    Näitä ohjeita netistä löytyy jo ties kuinka monta, tälläkertaa poiston kohteena on m57tu joka on istutettu e46 330d:hen.

    Näistä pitäisi nuo läpät löytyä:
    M47 ei läppiä.(koskee e46/39 malleja)

    M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.(koskee e46/e38/e39 malleja)

    M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.(koskee e46/60/61/90/91/92 malleja)

    M57N2 325d, 525d ei läppiä.

    E53 (X5) Ei läppiä mikäli ei ole partikkeli suodatinta.

    E83 (X3) on läpät

    LCI malleissa läpät kaikissa dieseleissä (paitsi 525d:ssä).
    Työnä kohtalaisen helppo, perustyökaluilla ja torx-avaimilla pääsee jo pitkälle.
    Aikaa kannattaa varata siinä puoli päivää, itsellä meni ~5 tuntia ruokatauko, koiralenkki ja imusarjan pesu mukaanlukien.

    Irroita akunkenkä varmuuden vuoksi ennen työn aloittamista.

    Irroita moottorin suojamuovi avaamalla 5kpl kuusiokoloruuveja. (punainen.)
    Tämän jälkeen avaa ja irroita johtojen suojakuori, neljä klipsua päältä ja neljä alta. (keltainen.)






    Seuraavaksi irroitetaan raitisilmasuodattimen kuori kääntämällä kolmea muovikikkaraa. (punainen)
    Otetaan suodatin pois ja avataan suodattimen takaa neljä torx ruuvia ja nostetaan koko kaukalo pois. (Vihreä)






    Seuraavana irroitetaan tulipellistä puhaltimen moottorin edessä oleva suoja joka on kiinni kahdella torx ruuvilla. (Punainen)
    Tämä saattaa olla vähän tiukassa, mutta lähtee vähän kääntelemällä. Kuskin puolelta pitää irroittaa myös klipsu joka pitää kuskinpuolen kolon muovisuojaa paikoillaan. (Vihreä)






    Nyt irroitetaan moottorin takimmainen suoja avaamalla kaksi kuusiokoloruuvia. (Punainen)
    Tämän purkamis ja kokoamisjärjestyksellä on väliä, tämä suoja ei mahdu tulemaan pois, saatikka menemään paikoilleen jos puhaltimen suoja on paikoillaan.






    Sitten irroitetaan EGR:n "pakoputken" klemmari.






    Ja sen jälkeen ahtoputken sokka nostetaan pois, nyt putki lähtee irti ihan vetämällä.






    Suuttimien johtosarja on helppo irroittaa pois tieltä, vähän helpompaa ainakin yksin tehdessä kun ei tarvitse liikutella imusarjaan näidenkin johtojen alla. Setti on kiinni kolmella pienellä torx ruuvilla. (Punainen)






    Suuttimien liittimet irtoavat helposti painamalla klipsua päästä alas ja varovasti nitkuttamalla.






    Imusarjan takaa irroitetaan liitin.






    Ja öljytikun tuki kuskinpuoleisesta kyljestä.

    Last edited by Rikke; 10-04-2011, 16:46.

    Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
    Nyk. VW Golf '00
    Nyk. VW Golf '95
    Historiaa:x17 BMW +Muuta
  • Rikke
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 579
    • Paimio

    #2
    Ja EGR:n sinimusta alipaineletku.






    Läppien aktivaattori irtoaa painamalla/nostamalla (en muista kumpi) tulipellin suunnasta (punainen) ja samaan aikaan työntämällä keulaa kohti. (vihreä)
    Tämän jälkeen irronneesta mokkulasta on helppo irroittaa läppien liikutussysteemin mustavalkoinen alipaineletku.






    Nyt imusarja on valmis irroitettavaksi, kyseinen kapistus on kiinni kahdellatoista 10mm pultilla jotka jäävät imusarjaan kiinni ja seitsemällä 11mm mutterilla. Kannattaa pistää muistiin missä pultissa moottorin suojan kiinnike on.
    Irroittaessa kannattaa varoa ettei laahaa imusarjaa pinnapultteja pitkin, ettei missään nimessä imusarjassa kiinni olevien pinnapulttien holkkien alapäät pääse irtoamaan ja tippumaan johonkin ei-toivottuun paikkaan.







    Siellähän se läppä on.






    Läppä irtoaa avaamalla kaksi torx ruuvia. Tätä ennen on poistettu läppiä liikuttanut tanko, joka lähti vetämällä. Ja tangon alipainekello joka oli kahdella ruuvilla kiinni. Tankoa ja kelloa ei enää tarvita, joten ne voi laittaa joko jemmaan, tai roskikseen.






    Kohtalaisen vähän karstaa. Läpät katkeavat ihan vääntämällä ja taittamalla. Läppäakselin reiän voi tukkia esim. 5mm peltiruuvilla, tiivisteliimaa tms kannattaa myös laittaa. Ruuvihan kannattaa laittaa niin että kanta jää ulkopuolelle, ettei ruuvi missään nimessä pääse tippumaan imusarjan sisälle jos sattuisi irtoamaan, mikä kylläkin on epätodennäkoistä.






    Ennen kokoamista kannattaa tukkia läppiä ohjannut alipaineletku esim. pultilla kuten kuvassa.






    Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Rauhassa kun tekee ja muistaa laitta kaikki irroitetut osat takaisin niin eipä luulisi olevan suurta ongelmaa
    Itse uusin kaikki imusarjan tiivisteet samalla, 6kpl pyöreää, 6kpl neliskanttista ja iso pyöreä egr:än. Ei ole välttämätöntä mutta jotenkin mukavampi kasata uusilla.

    Toivittavasti tästä saa jotain selvää ja jollekkin on jopa apua.
    Last edited by Rikke; 09-04-2011, 20:05.

    Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
    Nyk. VW Golf '00
    Nyk. VW Golf '95
    Historiaa:x17 BMW +Muuta

    Comment

    • Ässä
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 374
      • Nokia

      #3
      Hyvät ohjeet! Kiva, että joku jaksaa tehdä tällaisen selostuksen kuvineen.
      Porsche Cayman S
      MB 200cdi W203

      ex: BMW F36 420xd M-sport
      ex: BMW e46 M3
      ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
      ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
      ex: e36 M3 sedan
      ex: e90 320d
      ex: e30 320i (2.6) -87
      ex: e39 520i -97

      Comment

      • Rikke
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 579
        • Paimio

        #4
        Harmi vaan tämän ohjeen tekeminen tuli mieleen vasta kasausvaiheessa, jonka vuoksi kuvat ovat vähän huonoja.

        Itse lähdin tekemään tämän ohjeen mukaan ->http://personal.inet.fi/koti/ukkomet...pienpoisto.htm

        M57 ja M57tu koneissa oli kuitenkin pieniä eroja joten ajattelin väsätä oman version

        Pari vinkkiä vielä:
        -Työkaluja EI kannata tiputtaa kuskinpuoleiseen kuoppaan missä jarrutehostin asustelee. Nimin "kiva kaivella ainoaa torx-avainta toistamiseen samasta paikasta"

        -Koneen takimmainen muovisuoja kannattaa laittaa paikoilleen ennen tulipellin osia niin ei tarvii uudestaan purkaa.

        Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
        Nyk. VW Golf '00
        Nyk. VW Golf '95
        Historiaa:x17 BMW +Muuta

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4048
          • Turku

          #5


          Tangon ja kellon oon itte jättäny paikkaansa, ja hanskojakin oon käyttäny
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • MrHenkka
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 113
            • finlanders

            #6
            Originally posted by Rikke View Post
            Läpät katkeavat ihan vääntämällä ja taittamalla.
            Jep, niin katkeaa.. Sormin vääntelemällä katkoin omani, että enpä yhtään ihmettele miksi ne kannattaa sieltä pois ottaa suosiolla ennenkuin pääsee mäntiä vaihtamaan.

            Hyvä ohje!
            --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
            ------------BMW 530da touring E61-----------

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Pari kohtaa:
              - Suuttimien liittimiä ei ole tullut tarpeelliseksi ottaa kertaakaan vielä irti, ei pitäisi edes osua niihin kun vetää imusarjaa oikeeseen suuntaan
              - Läpät on kiinni akselissa torxeilla, lähtee mielestäni helpoiten vaan oikeen kokosella torx päällä kunhan on putsannut ruuvin kannan hyvin ettei lipsu ja painaa ruuvia vasten. Ruuvin toinenpää on prässätty myttyyn joten tossa pyörittämällä katkotaan ruuvit. Näin itse läppäakseli lähtee helposti vetämällä.
              - Puuruuvien sijaan ehkä mieluummin koneruuveja oikeella koolla ja pyöräyttäen kierretapilla kevyesti jengat läppä"kotelon" reikään, tiivistys tiivistemassalla.
              - Huolellisen putsauksen jälkeen olen myös laittanut tiivisteainetta kevyesti läppäkotelon ympärillä olevaan o-renkaaseen, muuten voi jäädä vuotamaan pitemmässä juoksussa ulospäin.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9080
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                - Suuttimien liittimiä ei ole tullut tarpeelliseksi ottaa kertaakaan vielä irti, ei pitäisi edes osua niihin kun vetää imusarjaa oikeeseen suuntaan
                E46:ssa enemmän kuin suositeltavaa nypätä suosiolla suuttimien piuhat irti.

                Originally posted by Supa View Post
                - Läpät on kiinni akselissa torxeilla, lähtee mielestäni helpoiten vaan oikeen kokosella torx päällä kunhan on putsannut ruuvin kannan hyvin ettei lipsu ja painaa ruuvia vasten. Ruuvin toinenpää on prässätty myttyyn joten tossa pyörittämällä katkotaan ruuvit. Näin itse läppäakseli lähtee helposti vetämällä.
                Vanhan mallin läppäakseli katkeaa tyvestä niin helposti pelkästään taivuttamalla, että torxien kanssa taikinointi turhaa työtä. Uuden mallinen koteloitu läppä eri asia.

                Originally posted by Supa View Post
                - Huolellisen putsauksen jälkeen olen myös laittanut tiivisteainetta kevyesti läppäkotelon ympärillä olevaan o-renkaaseen, muuten voi jäädä vuotamaan pitemmässä juoksussa ulospäin.
                Vanhassa mallissa äärimmäisen harvoin vuotaa tuosta o-renkaasta, uudemmat sen sijaan vuotavat aina, kun siinä ei ole kunnon tiivistystä ja niihin kannattaa pyöräyttää tiivistesilikonia putsauksen jälkeen.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Tertsoni
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2009
                  • 145
                  • Satakunta

                  #9
                  Mistäs noita imusarjan tiivistesarjoja sais?
                  Ku näyttää vuotavan nuo läppärungotki ja tulpat kiinnostas myös, jos samalla nykis nuo läpät pois..
                  sigpic
                  EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                  Comment

                  • JTP
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 506
                    • Hpj

                    #10
                    Originally posted by Tertsoni View Post
                    Mistäs noita imusarjan tiivistesarjoja sais?
                    Ku näyttää vuotavan nuo läppärungotki ja tulpat kiinnostas myös, jos samalla nykis nuo läpät pois..
                    Villi veikkaukseni on, että merkkiliikkeen varaosatiskiltä niitä saattaapi löytyä...
                    e90 330i lci -09
                    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                    Comment

                    • Tertsoni
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2009
                      • 145
                      • Satakunta

                      #11
                      On myös villi veikkaus et nuo kyseiset kuminpalat tiskillä maksaa tähtitieteellisen summan..
                      sigpic
                      EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                      Comment

                      • JTP
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 506
                        • Hpj

                        #12
                        Originally posted by Tertsoni View Post
                        On myös villi veikkaus et nuo kyseiset kuminpalat tiskillä maksaa tähtitieteellisen summan..
                        Jotain alle 50€ tais maksaa imusarjan tiivisteet muutama vuosi sitten Kl -varaosilta tilattuna, kun omaan ex -kulkineeseen ne vaihdoin läppäoperaation yhteydessä..
                        e90 330i lci -09
                        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                        Comment

                        • Vicious_e36
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2015
                          • 823
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          E46 M57TUD30 '04 manuaalissa oli ainakin läpät. Pitkään nettiä selatessa ja muilta kysellessä jokatoinen sanoi että läppiä ei ole ja jokatoinen taas että on ne siellä niin laitetaampa nytten tännekkin tietoa jos joku muukin joskus asiaa pähkäilee
                          e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                          ex:
                          e36 328i ’95 Touring,
                          e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                          e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                          e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                          e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                          e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                          e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                          e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                          e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #14
                            Originally posted by jvsvmvsv View Post
                            E46 M57TUD30 '04 manuaalissa oli ainakin läpät. Pitkään nettiä selatessa ja muilta kysellessä jokatoinen sanoi että läppiä ei ole ja jokatoinen taas että on ne siellä niin laitetaampa nytten tännekkin tietoa jos joku muukin joskus asiaa pähkäilee
                            Ei se että sinun autossasi on ko. mallissa läpät, tarkoita että ne silti kaikissa vastaavissa on. Varsinkin tuontiautojen runsas määrä kumoaa mitkään yleistykset, kun eri maihin on viety eri päästörajoilla olevia autoja. Saksasta tuoduissa voi sanoa varmuudella olevan läpät, kun tietyn ikäisissä suomiautoissa taas ei ole, samoin joku viron versio. Sama koskee dpf-pönttöjä.

                            Esimerkkinä vois mainita mun 2005 X5 160kW koneella, xdrive, automaattina, ei läppiä, ei dpf. Saksantuonneissa on varmuudella molemmat.

                            Parhaiten läpät ja dpf selviää vaikka www.bmwfans.info kun laittaa sinne vin koodin ruutuun.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • Kojontti
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2014
                              • 204
                              • Puolanka

                              #15
                              Dpf laitteissa aina läpät, ilman dpf automaateissa on usein ja manuaalissa yleensä ei.

                              Sitten tietenkin on käytetyt joista ei kukaan voi tietää ja kehitysmaaversiot missä päästöistä ei kukaan piittaa...
                              ex-E46 330 XD

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎