Näitä ohjeita netistä löytyy jo ties kuinka monta, tälläkertaa poiston kohteena on m57tu joka on istutettu e46 330d:hen.
Näistä pitäisi nuo läpät löytyä:
Työnä kohtalaisen helppo, perustyökaluilla ja torx-avaimilla pääsee jo pitkälle.
Aikaa kannattaa varata siinä puoli päivää, itsellä meni ~5 tuntia ruokatauko, koiralenkki ja imusarjan pesu mukaanlukien.
Irroita akunkenkä varmuuden vuoksi ennen työn aloittamista.
Irroita moottorin suojamuovi avaamalla 5kpl kuusiokoloruuveja. (punainen.)
Tämän jälkeen avaa ja irroita johtojen suojakuori, neljä klipsua päältä ja neljä alta. (keltainen.)
Seuraavaksi irroitetaan raitisilmasuodattimen kuori kääntämällä kolmea muovikikkaraa. (punainen)
Otetaan suodatin pois ja avataan suodattimen takaa neljä torx ruuvia ja nostetaan koko kaukalo pois. (Vihreä)
Seuraavana irroitetaan tulipellistä puhaltimen moottorin edessä oleva suoja joka on kiinni kahdella torx ruuvilla. (Punainen)
Tämä saattaa olla vähän tiukassa, mutta lähtee vähän kääntelemällä. Kuskin puolelta pitää irroittaa myös klipsu joka pitää kuskinpuolen kolon muovisuojaa paikoillaan. (Vihreä)
Nyt irroitetaan moottorin takimmainen suoja avaamalla kaksi kuusiokoloruuvia. (Punainen)
Tämän purkamis ja kokoamisjärjestyksellä on väliä, tämä suoja ei mahdu tulemaan pois, saatikka menemään paikoilleen jos puhaltimen suoja on paikoillaan.
Sitten irroitetaan EGR:n "pakoputken" klemmari.
Ja sen jälkeen ahtoputken sokka nostetaan pois, nyt putki lähtee irti ihan vetämällä.
Suuttimien johtosarja on helppo irroittaa pois tieltä, vähän helpompaa ainakin yksin tehdessä kun ei tarvitse liikutella imusarjaan näidenkin johtojen alla. Setti on kiinni kolmella pienellä torx ruuvilla. (Punainen)
Suuttimien liittimet irtoavat helposti painamalla klipsua päästä alas ja varovasti nitkuttamalla.
Imusarjan takaa irroitetaan liitin.
Ja öljytikun tuki kuskinpuoleisesta kyljestä.
Näistä pitäisi nuo läpät löytyä:
M47 ei läppiä.(koskee e46/39 malleja)
M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.(koskee e46/e38/e39 malleja)
M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.(koskee e46/60/61/90/91/92 malleja)
M57N2 325d, 525d ei läppiä.
E53 (X5) Ei läppiä mikäli ei ole partikkeli suodatinta.
E83 (X3) on läpät
LCI malleissa läpät kaikissa dieseleissä (paitsi 525d:ssä).
M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.(koskee e46/e38/e39 malleja)
M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.(koskee e46/60/61/90/91/92 malleja)
M57N2 325d, 525d ei läppiä.
E53 (X5) Ei läppiä mikäli ei ole partikkeli suodatinta.
E83 (X3) on läpät
LCI malleissa läpät kaikissa dieseleissä (paitsi 525d:ssä).
Aikaa kannattaa varata siinä puoli päivää, itsellä meni ~5 tuntia ruokatauko, koiralenkki ja imusarjan pesu mukaanlukien.
Irroita akunkenkä varmuuden vuoksi ennen työn aloittamista.
Irroita moottorin suojamuovi avaamalla 5kpl kuusiokoloruuveja. (punainen.)
Tämän jälkeen avaa ja irroita johtojen suojakuori, neljä klipsua päältä ja neljä alta. (keltainen.)
Seuraavaksi irroitetaan raitisilmasuodattimen kuori kääntämällä kolmea muovikikkaraa. (punainen)
Otetaan suodatin pois ja avataan suodattimen takaa neljä torx ruuvia ja nostetaan koko kaukalo pois. (Vihreä)
Seuraavana irroitetaan tulipellistä puhaltimen moottorin edessä oleva suoja joka on kiinni kahdella torx ruuvilla. (Punainen)
Tämä saattaa olla vähän tiukassa, mutta lähtee vähän kääntelemällä. Kuskin puolelta pitää irroittaa myös klipsu joka pitää kuskinpuolen kolon muovisuojaa paikoillaan. (Vihreä)
Nyt irroitetaan moottorin takimmainen suoja avaamalla kaksi kuusiokoloruuvia. (Punainen)
Tämän purkamis ja kokoamisjärjestyksellä on väliä, tämä suoja ei mahdu tulemaan pois, saatikka menemään paikoilleen jos puhaltimen suoja on paikoillaan.
Sitten irroitetaan EGR:n "pakoputken" klemmari.
Ja sen jälkeen ahtoputken sokka nostetaan pois, nyt putki lähtee irti ihan vetämällä.
Suuttimien johtosarja on helppo irroittaa pois tieltä, vähän helpompaa ainakin yksin tehdessä kun ei tarvitse liikutella imusarjaan näidenkin johtojen alla. Setti on kiinni kolmella pienellä torx ruuvilla. (Punainen)
Suuttimien liittimet irtoavat helposti painamalla klipsua päästä alas ja varovasti nitkuttamalla.
Imusarjan takaa irroitetaan liitin.
Ja öljytikun tuki kuskinpuoleisesta kyljestä.
Comment