Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynnistysongelmia E46 / M54B22

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grüno
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 11

    Käynnistysongelmia E46 / M54B22

    Yritin etsiä vastaavaa ongelmaa muista topiceista pitkään ja hartaasti mutta heikolla menestyksellä.

    Vm. 2004 320i Touringini alkoi jossain vaiheessa kevättalvella oirehtia kylmänä käynnistettäessä. Eli starttaa ponnekkaasti mutta ei käynnisty ennen useampaa pitkää sahaamista. Ongelmaa ei ilmene lainkaan jos kone on joko lämmin tai lämmitetty. Eikä välttämättä silloinkaan jos lämpötila on plussan puolella, tosin useimmiten näillä kevätaamujen 2-4 asteenkin lämmöillä kone ei käynnisty ensimmäisellä yrittämällä, mutta n. tunnin lämmittäminen johdon päässä auttaa. Lämpimästä parkkihallista starttaa kyllä useimmiten heti. Kerran startti pyöri laiskasti muutaman ensimmäisen käynnistysyrityksen ajan mutta tuota ei ole sentään ilmennyt toista kertaa. Eli virtaa on selvästi mutta kone ei vain käynnisty ilman pitkää starttaamista.

    Inspection 1 on tehty reilu kuukausi sitten, autolla on nyt ajettu n. 148tkm. Samalla luetutin vikakoodit ja ne huomauttivat 6. sylinterin puolasta. Puolan vaihdon kanssa samalla vaihdettiin kaikki tulpat. Näistä toimenpiteistä ei ollut apua eikä vikakoodeja uudelleen luettaessa ilmennyt enää mitään vikoja (muuta kuin tietysti perinteikäs airbagin tunnistinmatto).

    Korjaustaidottomana ja autoa jatkuvasti tarvitsevanahan olen toki korjaamoille varsinainen kultakaivos näinkin epämääräisen ongelman kanssa... Mutta jos tähän jotain vihjettä ja rajausta löytyy niin se voisi auttaa kovastikin.
  • Grüno
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 11

    #2
    Onko tähän olemassa joku liian itsestään selvä vastaus vai eikö kukaan osaa auttaa tumpeloa tuon kuvaukseni perusteella?

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      No vikakoodit voisi katsoa ja livedataa ihmetellä tarvittaessa.
      Paikkakunta oli?
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Grüno
        Newbiemmer
        • Jan 2009
        • 11

        #4
        Kaupunki on Jyväskylä.

        Tosiaan, vikakoodien lukeminen ei vihjannut mistään muusta kuin turvatyynyn tunnistimesta. Kotipihassa vian ilmetessä vikakoodeja taas en pysty lukemaan/luetuttamaan.

        Tänä aamuna taas asteen, parin pakkasen jäljiltä auto ei lähtenyt lainkaan käyntiin. Puolitoista tuntia lämmityspiuhan päässä ja ulkolämpötilan noustua auton mittarin mukaan +8:aan (!) kone lähti lopulta pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin.

        Toisinaan noiden pitkien starttailujen jälkeen - kun mylly sitten lopulta käynnistyy - kone meinaa sammua saman tien ilman että kierroksia pitää kaasulla ylhäällä sekunnin tai parin ajan.

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #5
          Luetuta jollain kunnon softalla ne vikakoodit. Kai siellä jollain löytyy esim INPA niin tulee jotain tolkkua asiaan :think
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Grüno
            Newbiemmer
            • Jan 2009
            • 11

            #6
            Kyllä kai ne AD-huollossa ihan kunnollisilla laitteilla luettiin, mutta täytyy varmaan tarjota uudelleen tutkittavaksi. Todella mystistä on, ei voi muuta sanoa.

            Comment

            • Grüno
              Newbiemmer
              • Jan 2009
              • 11

              #7
              No niin. Tänä aamuna lämpömittarin ollessa asteen verran plussan puolella auto ei lähtenyt käyntiin tunnin lämmittämisen jälkeenkään. Arvailemalla ei viisaammaksi tule joten toimitan auton Bosch-huoltoon huomenna ja toivottavasti keskiviikkona ollaan viisaampia.

              Comment

              • Rampe72
                Newbiemmer
                • Apr 2010
                • 2
                • Espoo

                #8
                Minulla on vastaava peli (E46 M54B22 koneella) vain vanhempaa vuosikertaa 2001 ja mittarissa 146tkm hieman saman tyyppisillä oireilla. Tyypillisesti se sentään starttaa kylmänäkin käyntiin (vain kerran jättänyt lämmitystolpassa oltuaan pihaan), mutta starttauksen jälkeen kierrosten pudotessa normaalin tyhjäkännin tasolle 700rpm tuntumaan, kone käy raskaasti ja 2 sylinteri putoaa pois pelistä ja syttyy moottorinvikavalo. OBDII lukijalla löytyy koodi P1345 MISSFIRE CYL 2 WITH FUEL CUT OFF.

                Vika tuntuu tässä vuoden mittaan pahentuneen ja auto on nyt käynyt parilla korjaamolla ja itsekin olen vikaa yrittänyt selvitellä melkoisesti, mutta syytä ongelmaan ei ole löytynyt. Tähän mennessä on jo kokeltu seuraavaa:
                -tulppien vaihto 2/2010

                -2 puolaa vaihdettu 7/2010 (misfire koodi oli kerran myös 6-sylinteristä)
                -tutkittu, ettei jäähdytysnsteen seassa ole pakokaasua eli kannentiivisteen pitäisi olla ehjä 7/2010
                -vanoksen tiivisteet vaihdettu 10/2010
                -2 ja 4 sylinterin puolat vaihdettu päikseen 4/2011 => edelleen vikakoodi P1345 2-sylinteristä
                -ECU:n juotokset silmämääräisesti tarkastettu 4/2011
                -1 ja 2 sylinterin polttoaineen suihkutussuuttimet vaihdettu päikseen => edelleen P1345 vikakoodi 2-sylinteristä

                Imuilmavuotoakin olen yrittänyt metsästää, mutta en ole löytänyt ja tuo lämpimänä toimiminen ei ehkä siihen oikein viittaa? Jonkinlaista sihisevää ääntä normaalisti lämpimänä käydessäkin imusarjan alta(?) kuuluu, mutta lienee normaalia?

                Sellaisen havainnon kiinalaisella OBDII lukijani "live datasta" tein, että kun vika kylmänä jää päälle ja 2-sylinteri pimeäksi, ”fuel system status” jää ”open loop, system fault” tilaan, eli ilmeisesti lambda arvoja ei oteta huomioon seossuhdetta säädettäessä. Epäilen siis että seossuhteen säädössä on käynnistyksen jälkeen jotain pielessä. Olisi hauska tietää, miten tyjäkäynnin seossuhdetta kylmänä säädetään. Voisiko vikana olla jumittunut lisäilmaluisti/karstainen imupuoli? Sillä kun moottorin lämpötila hetken viidellä konkattuaan nousee hieman ja moottorin käynnistää uudelleen, käynti on hyvä ja täysin tasaista. OBD lukijan mukan lambdoiltakin tuntuisi tulevan ihan OK vaihtelevia volttimääriä kun kone käy, eli lambda-antureiden luulisi olevan kunnossa? Vai voisiko olla, että kylmänä lambdoilta tulevat arvot eivät mene "speksiin", ECU hylkää ne ja heikoilla mittaustiedoilla ECU ei osaa säätää seossuhdetta kunnolla ja tulee misfirejä...

                Mielenkiinnolla odotan, mitä Bosch-huollosta sinulle sanovat.

                Comment

                • Grüno
                  Newbiemmer
                  • Jan 2009
                  • 11

                  #9
                  Huhhuh. Bensapumpun releen vaihdolla tästä selvittiin, eli alle 120 eurolla töineen. Ongelma kuulemma poistui ohittamalla rele, joten aika selkeästi siinä se vikakin oli. Täytyy myöntää että pikkuisen silti jännittää seuraava kylmänä käynnistäminen

                  Edit: Juuri noita Rampen kuvaileman kaltaisia kauhutarinoita pelkäsin tästäkin kehkeytyvän, varsinkin kun vikaan ei oikein kukaan osannut sanoa mitään eikä vastaavaa ole tullut täällä eikä ulkomaisillakaan forumeilla vastaan. Onneksi ei, on tässä sen verran monta remonttia tullut tälle keväälle ja viime syksylle että alkoi olla jo E34:ää ikävä.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Grüno View Post
                    Huhhuh. Bensapumpun releen vaihdolla tästä selvittiin, eli alle 120 eurolla töineen. Ongelma kuulemma poistui ohittamalla rele, joten aika selkeästi siinä se vikakin oli. Täytyy myöntää että pikkuisen silti jännittää seuraava kylmänä käynnistäminen

                    Edit: Juuri noita Rampen kuvaileman kaltaisia kauhutarinoita pelkäsin tästäkin kehkeytyvän, varsinkin kun vikaan ei oikein kukaan osannut sanoa mitään eikä vastaavaa ole tullut täällä eikä ulkomaisillakaan forumeilla vastaan. Onneksi ei, on tässä sen verran monta remonttia tullut tälle keväälle ja viime syksylle että alkoi olla jo E34:ää ikävä.
                    Ilmeisesti vian etsimiseen meni pitkä aika kun max. parin kympin osasta saatiin noin hyvä lasku aikaseks
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Grüno
                      Newbiemmer
                      • Jan 2009
                      • 11

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Ilmeisesti vian etsimiseen meni pitkä aika kun max. parin kympin osasta saatiin noin hyvä lasku aikaseks
                      Niin kai sitten. Aika monesta suunnasta tuota vian syytä kyselin vailla mitään vastausta eikä itsellä ole mitään mahdollisuuksia monestakaan syystä alkaa arvuuttelemaan mistä tuollaisessa voisi olla kyse. Kyllä kai tuo vikakoodien/livedatan lukeminen on joka paikassa hinnoiteltu palvelu ja huoltotyöstäkin useimmiten veloitetaan jotain. Omasta mielestäni selvisin hyvinkin mystisesti oirehtineesta ja todella v-mäisestä viasta aika maltillisilla kustannuksilla (tarkalleen ottaen 112 euroa se lasku olikin).

                      Comment

                      • boxer33
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2005
                        • 47
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Grüno View Post
                        Huhhuh. Bensapumpun releen vaihdolla tästä selvittiin
                        Osaako joku kertoa tarkemmin, mistä tuo bensapumpun rele löytyy? Itselläni nyt sama ongelma, eli kone ei käynnisty eikä oikein edes lupaa vaikka pyörittää kyllä hyvin (mielestäni käynnistysyrityksen jälkeen haiskahtaa bensa). Ongelma tuli aivan puun takaa, sillä autossa ei ole parin vuoden aikana ollut ainuttakaan ongelmaa, ennen kuin nyt kolmen päivän sateessa seisomisen jälkeen autoa ei saa käyntiin... Kuinka pitkään sitä starttia uskaltaa muuten sahata?

                        Akun latasin ja se on muutenkin vain kolme vuotta vanha joten siinä tuskin on ongelma. Uskaltaako näitä nykyautoja muuten yrittää työntämällä käyntiin enää ollenkaan, vai hajoaako samantien jotain?

                        Autolla on täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria ja mittarissakin vasta 110tkm, joten hieman yllätti tämä ongelma.. Vuosimalli 2002 ja moottorina siis samainen M54B22
                        E46 320i Touring -02
                        Ex: E36 323ti M-Tech -98

                        Comment

                        • boxer33
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 47
                          • Espoo

                          #13
                          Vika paikallistettu, kastuneisiin sytytystulppiin. Googlaamalla löysin pari vastaavaa tapausta kansainvälisiltä sivustoilta ja oheisen linkin takaa löytynyt vinkki pelasti päiväni:



                          Ongelmana oli siis tässäkin tapauksessa lyhyt pyrähdys kylmällä ilmalla, jolloin moottori ei ollut ehtinyt lämmetä. Minun tapauksessa kone lähti tosin käyntiin vasta noin kolmannella yrittämällä ja siis starttia piti pyörittää tosiaan lähemmäs minuutin verran. Puolen tunnin ajelun jälkeen kone käynnistyi täysin normaalisti. Ensi yön auto viettää lämpimässä hallissa jotta, loputkin kosteuden rippeet häviävät.

                          Epäilinkin että Baijerin ihmeeseen olisi mitään vikaa päässyt syntymään. Tässäkin tapauksessa vika oli käyttäjässä, ei laitteessa..
                          E46 320i Touring -02
                          Ex: E36 323ti M-Tech -98

                          Comment

                          • Pitkä-Jussi
                            Newbiemmer
                            • Jun 2007
                            • 8
                            • Häme

                            #14
                            En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, niin lainataan vähän tätä.

                            Eli sellainen ongelma ilmaantunut nyt muutaman viime päivän aikana, kun on pakkasta ollut enemmän, että jos auto seisoo pidempään, esim. yön yli niin starttaaminen on melko laiskaa. Lähtenyt kyllä käyntiin aina, mutta startti jaksaa hädin tuskin pyöriä. Kun saa käyntii ja sammuttaa hetken päästä ja koittaa uudelleen, niin lähtee ns. palmun alta.

                            Onkohan tossa nyt akun vaihto edessä? Ainakaan minä en ole akkua vaihtanut ja auto on ollut mulla 5v.

                            Ja autohan on siis E46 330d touring.

                            Comment

                            • Juice
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 817

                              #15
                              -----------------------------
                              Last edited by Juice; 17-03-2012, 14:08.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎