Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 cabrion kattomekanismissa vikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ravermeister
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1508
    • Melkeen Turkkuses

    E46 cabrion kattomekanismissa vikaa

    E46 avossa paukahti kummallinen vika päälle, olisiko jollain mitään ideaa mistä lähteä vikaa etsimään?

    Katto on ylä-asennossa, napista kun painaa syttyy punainen valo napin viereen ihan niin kuin kuuluukin. Mitään muuta ei tapahdu, edes ikkunat eivät laske sitä paria senttiä. Mitään servon/releen ääntä ei myöskään kuulu.

    INPA:lla ihmeteltiin CVM-moduulia äsken ja antoi virhekoodit

    67 open load on unlocking / opening
    68 open load on locking


    Mitään muuta herjaa ei löydetty, ja katottiin inpalla kaikki mitkä vois asiaan vähänkään liittyä eli:
    - Takaluukku on kiinni kunnolla
    - Rättikotelo on kunnolla ala-asennossa
    - Ajeltiin servoja ja venttiilejä ja kaikki tuntus pitävän ääntä
    - Pyöritettiin kuusiokololla manuaalisesti katon etureuna irti tuulilasin kehyksestä, katon ollessa kiinni inpa sanoi että fully closed ja kun ruuvasi auki niin täplä hävis tosta kohdasta eli ilmeisesti ne anturit kunnossa?
    - Lasinnostimet toimii niinkuin kuuluu
    - Sulakkeet ehjät
    - Sekä sulku että avausnappula toimii

    Nyt alkaa menemään sormi suuhun, mitäs seuraavaksi keksisi?
    Last edited by Ravermeister; 11-05-2011, 20:54.
    -Turku Connection-
    HDJ80 4.2TD
    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i
  • Ravermeister
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1508
    • Melkeen Turkkuses

    #2
    Päivitystä: Avaimella kun kääntää ovesta auki asentoon ja pitää siellä niin ikkunat laskevat sen muutaman sentin mutta katto ei liiku mihinkään. Katon avausnappulan viereen syttyy valo niin kuin pitäisikin.

    Herättääkö tämä jotain ideoita?
    -Turku Connection-
    HDJ80 4.2TD
    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

    Comment

    • Sähkö Late
      Newbiemmer
      • Apr 2011
      • 3
      • Helsinki

      #3
      kokeile

      Hei vaan minulla vanhempi malli, mut voi tepsiä, kun et ole koskenut moottorin servoihin tai väännellyt akseleista , eli kalibroiminen ei onnistu.kuten minä; näin neuvottiin minua:
      laske katto manuaalisesti alas, eli vedä takapenkin alta vipua, punainen nauha, avaa katon luukku paina klatto sisään, sulje luukku(jää raolleen, avaa takaluukku (voi joutua painamaan luukun etureunasta apukuskin puolelta, jotta servo antaa tiedon takaluukun lukolle, että voi aukaista. Laita moottorit paikalleen (ne ovat takaluukussa kuskin puolella sivussa, eli ota pois takavalon suojus ja sivun toppaukset. Laita sitten (nosta ) moottorit paikalleen(takimmainen Tolpan ja ulkopellin välissä, vedä itseäsi päin, etummainen moottri, n osta ylös.Kun moottorit on takaisin paikallaan, niin takaluukkukiinni ja sitten kuskin pakeille; paina katon kytkin KOKO ajan !!kiinni asentoon, eli eteenpäin. Käännä virta avaimella virta päälle, virtapois, virta päälle, virta pois (eli kaksi kertaa, paina edelleen nappia, sitten ota avain pois virtalukosta, yksi kaksi, laita virtapäälle (edelleen paina katto sisään kytkintä, kuluu noin 10 sek, niin moottori vetää luukun kiinni sitten pari sekkaa ja luukku aukeaa ja katto tulee ulos, katto päällä, luukku menee kiinni ja siinä se on kalibroitu !,
      Originally posted by Ravermeister View Post
      Päivitystä: Avaimella kun kääntää ovesta auki asentoon ja pitää siellä niin ikkunat laskevat sen muutaman sentin mutta katto ei liiku mihinkään. Katon avausnappulan viereen syttyy valo niin kuin pitäisikin.

      Herättääkö tämä jotain ideoita?

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6020
        • Sipoo

        #4
        Ja sama vähän lyhyemmällä selityksellä: http://www.youtube.com/watch?v=boiybaJkMrI

        En tiedä meneekö kalibrointi e46:ssa noin, mutta joku voi varmaan vinkata. Löytynee guuglella ohjeet siihenkin. Toivottavasti saat kondikseen!

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • Ravermeister
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1508
          • Melkeen Turkkuses

          #5
          Eipä näistä juuri apua ole kun en saa kattoa ollenkaan alas... Helpompi olisi tutkia antureita ja johtoja katon sisältä kun saisi katon taitettua kasaan.
          Kuuluisiko E46 katon taittua manuaalisesti jotenkin alas koteloonsa, siinä en ainakaan ole mitenkään onnistunut?
          -Turku Connection-
          HDJ80 4.2TD
          ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6020
            • Sipoo

            #6
            Originally posted by Ravermeister View Post
            Eipä näistä juuri apua ole kun en saa kattoa ollenkaan alas... Helpompi olisi tutkia antureita ja johtoja katon sisältä kun saisi katon taitettua kasaan.
            Kuuluisiko E46 katon taittua manuaalisesti jotenkin alas koteloonsa, siinä en ainakaan ole mitenkään onnistunut?
            Siis katsoitko lainkaan tuota videota/mitä tuossa sulle juuri neuvottiin? Jos E46:ssa ei ole tuollaista paniikkikahvaa, millä moottorit vapautetaan, niin fine, mutta kuulostaa aika oudolta.

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • Heb3
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 33
              • Kokkola

              #7
              Itse E46 cäbin omistuksen aikana tulostin itselleni enkunkielisestä manuaalista tuon emergency operation kohdan siltä varalta, että katto jumahtaisi tien päällä. Näin ei kuitenkaan mulle koskaan käynyt.

              Muistelen, että siitä tuulilasin yläpuolelta avataan kuusiokoloavaimella ja sit tosiaan haeskellaan avaus myös ottamalla pala pois takapenkin keskeltä. Sieltä pitäis löytyä vapautus.

              Mutta hae tosiaan se manuaali ja katso siitä.
              nyt:
              f11 LCI 520d xdrive (sophisto blau metallic)
              e46 330Ci cabrio M-Sport II (sapphire schwartz metallic)

              ex:
              f10 LCI 530xdA (sophistograu metallic)
              e90 LCI 320xdA (space grau metallic)
              e30 325i cabrio (brillantrot)
              e53 X5 3.0dA (silber grau metallic)
              e90 320dA (monaco blau metallic)
              e46 330Ci cabrio M-Sport II (orient blau metallic)
              e46 316i (low budget nigga) (sahara beige metallic)

              Comment

              • ///Masa
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 1468
                • Salo

                #8
                Toimiiks nopeusmittari normaalisti?

                :thinkVoiskohan puutteellinen signaali nopeudesta tehdä tuota, luulisin kyllä tekevän juuri toisinpäin että aukee vauhdissakin?

                Aukeamista rajoittavat ainakin takaluukku, katon kotelo, nopeussignaali.
                BMW E30 M3
                BMW E46 M3
                BMW E118 1800

                Comment

                • Ravermeister
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1508
                  • Melkeen Turkkuses

                  #9
                  Originally posted by kmn View Post
                  Siis katsoitko lainkaan tuota videota/mitä tuossa sulle juuri neuvottiin? Jos E46:ssa ei ole tuollaista paniikkikahvaa, millä moottorit vapautetaan, niin fine, mutta kuulostaa aika oudolta.
                  E46:sessa on "paniikkikahva", mutta käsittääkseni se vapauttaa ainoastaan rättikotelon luukun jonka alta katon saa sitten manuaalisesti nostettua ylös. Eli toimii vain niin päin että katto olisi jostain syystä jumittanut alas ja se pitäisi nostaa ylös
                  En ainakaan mistään manuaalista/ohjeesta ole löytänyt muuta tietoa, sitä tässä juuri koitan kysellä että millä helvetillä sen katon saisi alas että pääsisi tutkimaan rättikotelossa ja katon sisällä olevia sähkövermeitä.

                  Nopeussignaali, takaluukku jne muut toimii ihan normaalisti.

                  Edit: Niin selvennykseksi vielä, olen kokeillut vapauttaa takapenkin alla olevat rattaat, ja irrottaa veivaamalla katon etureunan tuulilasin karmista, mutta katto ei silti liiku mihinkään. Eri ohjeissakin mainitaan että tuo rattaiden vapauttaminen vaikuttaa nimenomaan rättikotelon kanteen, jotta katon saa nostettua ylös manuaalisesti.
                  Last edited by Ravermeister; 29-04-2011, 14:44.
                  -Turku Connection-
                  HDJ80 4.2TD
                  ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                  Comment

                  • Ravermeister
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1508
                    • Melkeen Turkkuses

                    #10
                    Taas on jatkettu tutkimuksia:

                    - Keksin vihdoin miten kattoa saa manuaalisesti liikuteltua ylös ja alas, joten toi sulkee mekaanisen jumituksen pois pelistä koska katto liikkuu kevyesti molempiin suuntiin.

                    - Hydrauliöljyn määrä tarkistettu TIS:sin ohjeen mukaan, ja se on ihan ok. Itseasiassa oli vähän yli ylärajan, joten otettiin hetkeksi "ylimääräset" öljyt pois mutta sillä ei ollut vaikutusta mihinkään. Katsottiin parhaaksi kaataa tavarat takasin säiliöön koska katto on kuitenkin toiminut hyvin tuolla määrällä.

                    - Nyt kun katon saa vihdoin laskettua manuaalisesti alas kokeilin molempia ylempää löytyviä E36:sen kalibrointiohjeita, ja niistä ei tapahtunut mitään.
                    Onko jollain tietoa pitäisikö E46 katon kalibrointi mennä samalla tavalla kuin noissa ohjeissa vai onko olemassa joku eri tapa?

                    - Katsottu päällisin puolin kaikki näkyvissä olevat johdot ja irroteltu liittimet, ja ne näyttäisi olevan kunnossa

                    Edelleen ihmetyttää miksi nappulan painamisesta ei tapahdu muuta kuin valon syttyminen nappulan viereen, edes sivulasit ei laske sitä paria senttiä alaspäin?
                    Myöskään mitään releen/servon napsahdusta ei kuulu tai hydraulipumppu ei pidä ääntä. (Hydraulipumpulle tulee kyllä virtaa, koska se pitää surahduksen kun kytkee virrat päälle)
                    -Turku Connection-
                    HDJ80 4.2TD
                    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                    Comment

                    • duuk
                      Moderator
                      • Dec 2006
                      • 10500
                      • Saaressa

                      #11
                      Originally posted by Ravermeister View Post
                      Taas on jatkettu tutkimuksia:

                      - Keksin vihdoin miten kattoa saa manuaalisesti liikuteltua ylös ja alas, joten toi sulkee mekaanisen jumituksen pois pelistä koska katto liikkuu kevyesti molempiin suuntiin.

                      - Hydrauliöljyn määrä tarkistettu TIS:sin ohjeen mukaan, ja se on ihan ok. Itseasiassa oli vähän yli ylärajan, joten otettiin hetkeksi "ylimääräset" öljyt pois mutta sillä ei ollut vaikutusta mihinkään. Katsottiin parhaaksi kaataa tavarat takasin säiliöön koska katto on kuitenkin toiminut hyvin tuolla määrällä.

                      - Nyt kun katon saa vihdoin laskettua manuaalisesti alas kokeilin molempia ylempää löytyviä E36:sen kalibrointiohjeita, ja niistä ei tapahtunut mitään.
                      Onko jollain tietoa pitäisikö E46 katon kalibrointi mennä samalla tavalla kuin noissa ohjeissa vai onko olemassa joku eri tapa?

                      - Katsottu päällisin puolin kaikki näkyvissä olevat johdot ja irroteltu liittimet, ja ne näyttäisi olevan kunnossa

                      Edelleen ihmetyttää miksi nappulan painamisesta ei tapahdu muuta kuin valon syttyminen nappulan viereen, edes sivulasit ei laske sitä paria senttiä alaspäin?
                      Myöskään mitään releen/servon napsahdusta ei kuulu tai hydraulipumppu ei pidä ääntä. (Hydraulipumpulle tulee kyllä virtaa, koska se pitää surahduksen kun kytkee virrat päälle)
                      Mitä jos sulla on kärvähtänyt se hydraulipumppu? Tai niinkin yksinkertainen vika kuin lämpötila-anturi pimeenä/antaa väärää tietoa. :think
                      Kunhan tuumailen.. :think

                      duke's garage:
                      Suzuki R50
                      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                      S38 S54 S62

                      instagram: _duuk

                      Comment

                      • Ravermeister
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1508
                        • Melkeen Turkkuses

                        #12
                        Originally posted by duuk View Post
                        Mitä jos sulla on kärvähtänyt se hydraulipumppu? Tai niinkin yksinkertainen vika kuin lämpötila-anturi pimeenä/antaa väärää tietoa. :think
                        Kunhan tuumailen.. :think
                        Heikin kanssa inpalla kun leikittiin niin ainakin sillä sai ajeltua pumppua eikä valittanut mitään vikaa.
                        Olisko pumpulla oma lämpötila-anturi jossain? Ainakin nuo vikakoodit jotka kirjoitin ekaan postaukseen ilmestyi inpaan +18 asteen lämpötilassa, eli samaa näytti kuin ajotietokone.

                        Olen huomenna menossa Ahokkaalle käymään, katotaan josko sieltä irtois jotain ideaa mitä seuraavaksi...
                        -Turku Connection-
                        HDJ80 4.2TD
                        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                        Comment

                        • Ravermeister
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1508
                          • Melkeen Turkkuses

                          #13
                          Originally posted by Ravermeister View Post

                          Olen huomenna menossa Ahokkaalle käymään, katotaan josko sieltä irtois jotain ideaa mitä seuraavaksi...
                          Eli tuli käytyä kunnon diagnostiikkavehkeillä tutkimassa autoa ja antoi saman koodin kuin inpa, selitys vain oli hieman eri:

                          67 drive, cowl, fault during unlocking

                          Vikakoodi tulee välittömästi uudestaan kun sen poistaa, eli vika kokoajan päällä.
                          Mihinköhän moottoriin toi nyt mahtaa liittyä, olisiko kyse siitä moottorista joka vetää katon etureunan kiinni tuulilasin karmiin?

                          Mitään muuta tavallisuudesta poikkeavaa ei löytynyt, tuli katsottua kaikki mahdolliset anturit liittyen katon asentoon, rättikotelon asentoon, takaluukkuun jne...
                          -Turku Connection-
                          HDJ80 4.2TD
                          ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                          Comment

                          • Soiled
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3217
                            • Mystinen Kuopio

                            #14
                            Jonkin aikaa päässäni pyörittelin noita koodinlukijoiden sanoja/lausahduksia niin tulee mieleen, että yrittääkö ne kertoa vian olevan siinä, että katon diagnostiikka luulee auton olevan ajossa ja näin ollen estää katon aukeamisen.
                            Vähän samoilla linjoilla Masan kanssa, että jokin tieto katolta puuttuu, että se tajuaisi aukeamisen olevan "turvallista".

                            Onkos noissa "turvapiireissä" kaksikärkisiä antureita? Jos kuitenkin toinen kärkitieto jää toimittamatta boksille ja katto ei suostu toimimaan, mutta toisen kärjen ollessa kiinni INPA tunnistaa anturin olevan kunnossa? En tiedä onko noin monimutkaisia antureita/suojapiirejä näissä vehkeissä, mutta monta mysteeristä tilannetta on tullut töissä ratkottua tuotantokoneiden kanssa samoista syistä
                            Mystinen.Fi @ FB
                            IG @tarmohanninen
                            http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                            Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                            Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                            Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                            Comment

                            • Ravermeister
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1508
                              • Melkeen Turkkuses

                              #15
                              Originally posted by Soiled View Post
                              Jonkin aikaa päässäni pyörittelin noita koodinlukijoiden sanoja/lausahduksia niin tulee mieleen, että yrittääkö ne kertoa vian olevan siinä, että katon diagnostiikka luulee auton olevan ajossa ja näin ollen estää katon aukeamisen.
                              Vähän samoilla linjoilla Masan kanssa, että jokin tieto katolta puuttuu, että se tajuaisi aukeamisen olevan "turvallista".

                              Onkos noissa "turvapiireissä" kaksikärkisiä antureita? Jos kuitenkin toinen kärkitieto jää toimittamatta boksille ja katto ei suostu toimimaan, mutta toisen kärjen ollessa kiinni INPA tunnistaa anturin olevan kunnossa? En tiedä onko noin monimutkaisia antureita/suojapiirejä näissä vehkeissä, mutta monta mysteeristä tilannetta on tullut töissä ratkottua tuotantokoneiden kanssa samoista syistä
                              Sitä en osaa sanoa miten monimutkaiset anturit tossa on kun oma sähkömiehen oppi menee väri väriin ja loput saman ruuvin alle maihin
                              Inpa ja virallinen testeri kuitenkin sanoi molemmat että auton nopeus on < 5km/h, sekä lämpötilan olevan sama kuin ulkolämpötila sillä hetkellä...
                              -Turku Connection-
                              HDJ80 4.2TD
                              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎