Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d e46 veto katkeaa lämpimällä koneella *Ratkaistu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dzeini
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 329
    • Seinäjoki

    320d e46 veto katkeaa lämpimällä koneella *Ratkaistu*

    Perusvian eli aaltoilevan kiihtyvyyden kanssakin on painittu, mutta nyt ilmeni uusi vielä erikoisempi vika.
    Eli melkeinpä heti kun lämpömittari on saavuttanut normi paikkansa pystysuorassa alkaa oireilu. Veto katkeaa kokonaan noin sekunniksi, kuin dieselin tulo loppuisi laakista. Ja tämä tapahtuu kun aloittaa kiihdyttämisen pienillä kierroksilla, about 1000-2500. Ei joka kiihdytyksellä, mutta kun oireilu alkaa, sitä tulee about joka kolmas kiihdytys. Tai sitten oikein urakalla ettei liikkeelle meinaa päästä. Siihen auttaa isot kierrokset ja kytkintä luistattamalla lähteminen niin ei kerkee pätkimään. Ehkä ihan sattumaa, mutta useiten 2 vaihteella, joskus myös 1 vaihteella, isommilla ei. Myöskin pariin kertaan on sammunut tyhjäkäynnistä.

    Se mikä tässä on kummaa, on juuri tuo miksi vain lämpimällä koneella?
    Muuten luulisi siirtopumpun tai jakajapumpun olevan vaihtokunnossa.

    Tuon aaltoilevan kiihtyvyyden kanssa painiessa on kokeiltu jo vaihtaa ilmamassamittari, ahtopainetunnistin, ilmanputsari, polttoainesuodatin.

    Seuraavaksi ajattelin kuitenkin ottaa taas ahtopainetunnistimen käteen ja putsata, imusarja voi kaivata putsaamista ja egr tulpata. Se ilmeisesti aiheuttaa tuota tukkeutumista.

    Inpalla en saanut mitään irti, mutta koneeseen en sillä pääsekään katsomaan. Aluksi luulin että ACS kiukuttelee mutta eipä ollut siellä mitään vikaa.

    Mutta apuja kaivataan, vaarallinen vika vaan tiukassa paikassa
    Last edited by Dzeini; 26-06-2011, 11:25.
    Gotta love V8

    E36 E46 E61 E39 F20...
  • FusionWolf
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 96

    #2
    Oireet viittaisivat vähän samaan kuin mitä oheisessa ketjussa on puitu:http://www.btcf.fi/forum/showthread....ght=nykii+320d

    Kun katsoo mitä kaikkea olet jo autolle tehnyt niin omasta mielestäni ei jää kuin kaksi mahdollista asiaa mitä voisi kokeilla. Yksi olisi juurikin tuo EGR:n 'huoltaminen'. Ja toinen turbon tarkastus / vaihto.

    Kerro ihmeessä sitten täällä mikäli saat vian joskus korjattua niin näin muutkin samasta ongelmasta kärsivät voi kokeilla samaa toimenpidettä.
    Last edited by FusionWolf; 05-05-2011, 07:24.

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by Dzeini View Post
      Inpalla en saanut mitään irti, mutta koneeseen en sillä pääsekään katsomaan.
      Kyllähän DDE pitäisi päästä helpommin kuin muihin moduuleihin?
      Kannattaisi kyllä selvittää miksi ei pääse moottorinohjaukselta lukemaan, ja lukea sitten ne vikakoodit ensin ja mahdollisesti livedataa katsoa.
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • Dzeini
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 329
        • Seinäjoki

        #4
        Nyt se sitten tapahtui. Sammui eikä liikkeelle enää ilkeä. Ajattelinkin että jos en perjantai 13. töissä katolta onnistu tipahtaan nii kyllä jotai muuta sitten tulee, ja niin tuli. Onneksi simahti kotipihaan niin ei hinausta tarvinnut.

        Eli kun kone lämpesi kotimatkalla normi lämpöön, alkoi nykiminen. Hieman miedompana kuin ennen. Ei ihan täysin stopannut kuten ennen oli tehnyt vaan hieman hyytyili kun kaasua antoi. Pihaan päästyä sammutin auton ja kohta koitin startata. Ihan heti ei käyntiin lähtenyt. Sitten lähti käyntiin mutta heti sammui. Sitä muutaman kerran. Sitten lähti käyntiin ja kierrättelin siinä 20 sekkaa kunnes sammui. Sitten taisi vielä pari kertaa hörähtää ja sen jälkeen luovutin..

        Kaikki nämä nykimiset yms alkoi jonkin aikaa sen jälkeen kuin vaihdoin pa-suodattimen, enkä tyhmänä hoksannut silloin pitää virtoja päällä hehkua pidempään kunnes jo starttasin..

        Itse siis veikkaisin että pa-järjestelmässä on ilmaa. Mutta silti jännä että vain lämpimällä koneella tätä tekee. Aika varma olen että huomenna jos koittaa autoa käyntiin niin ihan kiltisti lähtee kun on kylmä kone.. Apua nyt perkele!

        Mersu ja jotai mossikka foorumeita löytyy miten noita ilmataan perusteellisemmin mutta bemuista ei pahemmin ole juttua.. Niin niin, automaattisia ovat mutta eipä ole nyt auttanut virtojen pidempäänkin päällä pitelyt

        Edit:
        Niin pumppuakin on mietitty mutta kai se temppuilisi ihan yhtälailla kylmällä koneella..?
        Gotta love V8

        E36 E46 E61 E39 F20...

        Comment

        • Dzeini
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 329
          • Seinäjoki

          #5
          Juuri niinkuin arvelinkin, tänään auto lähti normaalisti käyntiin ja paikallaan sitä käytin samalla vikakoodeja ja livedataa lukien. Suurinpiirtein heti kun lämpömittarin neula kipusi pystysuoraan eli normikäyttölämpötilaan, auto sammui itsestään, aivan kuin virrat olisi kääntänyt pois avaimilla.

          Eli outo vika ainakin itselle. Livedatasta en saanut oikein mitään irti. Vikakoodeja löytyy dde 3.0 :sta

          65 charge pressure regulation


          08 not defined

          72 CAN-BUS


          36 charge pressure sensor


          46 injection pump (communication)


          26 air-mass flow sensor


          06 not defined

          44 magnetic valve


          41 magnetic cut-off valve


          Eli odotan kuin kuuta nousevaa että joku tiedon jumala auttaisi meikäläistä...
          Sillä aikaa jatkan haku-ammuntaa
          Gotta love V8

          E36 E46 E61 E39 F20...

          Comment

          • Dzeini
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 329
            • Seinäjoki

            #6
            Poistin vikakoodit ja laitoin auton uudelleen käyntiin (kone jo hieman jäähtynyt).

            Taas puksutteli 10 minsaa kunnes coolant temperature 83C, fuel temperature 33C livedatalla katsellen.
            Luin vikakoodit vauhdista, ei mitään.
            Sitten jo sammuikin.

            Uudestaan vikakoodit lukuun:

            46 Injection pump (communication)


            Elikkä siellä se vika ilmeisesti tähän nytkyttelyyn ja sammuilemiseen.

            Mikähän mahtaa aiheuttaa tuon yhteysvirheen?
            Gotta love V8

            E36 E46 E61 E39 F20...

            Comment

            • Mixutin
              Newbiemmer
              • May 2010
              • 7
              • Seinäjoki

              #7
              Jatketaan monologia, toivottavasti tästä apua joskus myöhemmin myös joillekin muille

              Haulla löytyi vanhoja keskusteluja ja taas vähän lähempänä vikaa:
              -----------------
              Vian tämä Häkkinen kuvaili, että ohjauselektroniikan jäähdytys on toteutettu niin, että diiseli "virtaa sen läpi". Iäkkäässä järjestelmässä systeemi saattaa vuotaa niin, että jäähdytysosiossa on ilmakupla mikä aiheuttaa sitten elektroniikkan lämpeämisen. Systeemi ilmaa itseään tiettyyn rajaan asti. Vuotavan systeemin tunnistaa siitä, että käynnistäminen kestää. Tai sitten se elektroniikka vain muuten kohtaa tiensä pään, mikä on noin 200tkm tolle konstruktiolle.
              ------------------

              Eli saattaa olla, että pa-järjeltelmän ilmauksesta tässä on edelleen kyse

              Edit: Tulikin veljen nimimerkillä
              Last edited by Mixutin; 14-05-2011, 14:55. Reason: Dzeini

              Comment

              • jsr85
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1375
                • Oulainen

                #8
                Eiköhän tuossa oo vikana bosch vp44? Sercap huoltopalvelu korjaa
                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                Comment

                • Dzeini
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 329
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by jsr85 View Post
                  Eiköhän tuossa oo vikana bosch vp44? Sercap huoltopalvelu korjaa
                  Näihin on hieman innokkaasti kokonaisia pumppuja vaihdeltu, monesti vaan vika jossain pienessä osassa. Vaatii vaan hieman tutkimista.

                  Taas löytyi lisää tietoa toisaalta:
                  -------------------------------------
                  Re: VP44 Ohjainboksi 0281001740 TIETOA

                  Omaan 2,0DI vm2000 Zafiraan pumppuremppa tehty 1,5v sitten (BDCssä), kesällä alkoi kuumana rykimään ja kuumana käynnistys oli ongelma/mahdotonta. Vikakoodi P1220. Ilmavaivoja ei ollut ollut. Huomasin että kun polttoaineen lämpötila nousee 50 asteeseen, niin OBD-lukijalla katsoessa syöttöpumpun pyörimisnopeus oli nolla, tästä päättelin että anturissa on vikaa (sillä tulihan sieltä 1,5v sitten pyörimisnopeustietoa silloin kun syöttöpumppu oli totaalisesti kaput). Ajossa polttoaineen lämpötilan noustessa 50 asteeseen, rykiminen alkoi ja auto saattoi sammua. Ajossa vian tullessa, tuli myös P1345. Kuumaa autoa käynnistäessä (kun auto ajosta sammutetaan, niin polttoaineen lämpötila nousee reippaasti yli 50 asteen) kannatti odottaa, että polttoaineen lämpötila tippui 48 asteeseen.

                  NYT PUMPUN KIERTOKULMA-ANTURI VAIHDETTU BOSCH SERVICESSÄ.
                  PUMPPU OLI AUTOSSA KIINNI, EIKÄ OHJAIMEEN TULEVIA PIUHOJA KATKOTTTU.
                  ANTURI 130E JA KAKSI TUNTIA TYÖTÄ.
                  -------------------------------

                  Eli lähimpänä vikaa luulisi olevan tuo anturi tai ilmaa järjestelmässä... Toivottavasti huomen illalla pääsisi tutkimaan
                  Gotta love V8

                  E36 E46 E61 E39 F20...

                  Comment

                  • Dzeini
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 329
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Päivitystä tännekin..

                    Sain joku aika sitten auton toimimaan, vian tarkempaa paikkaa en paikallistanut. Kaikki liittimet vaan irti ja elektroniikka-spraytä väliin, johtojen läpikäymistä, imusarjan uittamiset+pesut, egr tukkiminen.
                    Oli niin vaikeassa paikassa se pumppu ja sen elektroniikka että ajattelin tehdä välikasauksen jos vaikka toimisi ennenkuin alan oikeasti purkamaan koko konehuonetta ja niinhän se perkules toimikin. Eli luultavasti joku liitin oli hieman huonosti kiinni tai vastaavaa ja sitten lämpöisenä laajeni paikat sen verran että yhteys katkesi..

                    Jäljelle jäi kuitenkin vielä mielenkiintoinen vika. Silloin tällöin kun valoihin pysähtyy ja on lähtemässä liikkeelle, kone sakkaa. Ikään kuin tukehtuu ja putkauttaa vaaleaa/sinistä savua putkesta huomattavasti kerran kaksi. Muutaman kerran jo nolosti sammutinkin auton valoihin kun ei perkele päässytkään eteenpäin. Jos on tarkkana tämän tukehtumisen tullessa, laittaa vaan kytkintä takas pohjaan ja kierrokset takas tyhjäkäynnille. Sitten taas toimiikin.

                    Mieleen juolahti että jos imupuolelle ois pikkutippa jäänyt kosteutta vaikka kyllä päivä tolkulla imusarjakin sai kuivaa ja se aiheuttaisi tämän mutta olisiko muilla vastaavaa rykimistä käynyt?

                    Niin sanottua karstanpoistoakin käytiin urakalla suorittamassa (ei auttanut) monellakin suoralla viikonlopun aikana kun kaikki muut oli törnävän suunnassa provinssirokkaamassa
                    Gotta love V8

                    E36 E46 E61 E39 F20...

                    Comment

                    • Dzeini
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 329
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Tein eilen sokean laipan egr ja pakosarjan väliin, tyhjäkäynti nytkyttelyt loppui siihen. Laitoin sen vasta jäähdytysvesikierto mötikän jälkeen, eli vähäisiä apuja koneen lämpenemiseen siitäkin systeemistä jäi (sen mitä nyt ilman imuapua siellä pakokaasua kiertää).

                      Eli nyt auto toimii. Pikku tiivistelmä:

                      Polttoaineen syötön elektroniikassa liittimen kosketushäiriö, tämä aiheutti koneen lämmetessä lämpölaajenemista ja siten yhteyden menettämisen ensin pätkittäin, sitten kokonaan sammuttaen auton. Tarkkaan ei selvinnyt missä kohdassa, mutta joka liittimeen putsausta ja elektroniikka spraytä.

                      Imusarjan putsasin samalla vaivalla kun osat irti oli, olihan se tukossa aikalailla. Putsauksen jälkeen autoon on tullut miedot imuäänetkin verrattuna putsaamattomaan.

                      Egr alipaineletkun tukin pikku putken pätkällä, tämä siis estää egr avautumisen ja siten uudestaan imusarjan likaamisen. Tästä kuitenkin tuli ongelmia, tyhjäkäynnillä kun auton antoi olla 10sek-> kaasua painettaessa auto ei ottanut kierroksia ja tukehtui, liikkeelle lähdettäessä sen seurauksena joskus jopa sammui. Päättelin tästä että egr saattaa silti vuotaa hieman pakokaasua uudelleenkierrätykseen, mutta koska alipaine on tukittu, pakokaasut seisahtaa väärään paikkaan ja aiheuttavat käyntihäiriöitä matalilla paineilla eli tyhjäkäynnillä.
                      Sokea laippa väliin estämään pakokaasujen virtaamiset egr ennen.

                      Korjausrumbaa hämäsi samalla se että alkuvaiheessa epäilin polttoaineen ilmauksen mennen pieleen, ja sitä tutkiessa kiristin pa-suodattimen kannen liian kireälle, muovinen suodatin koppa murtui kiinnityspisteestään. Tätä ei varmuudella saanut enää korjattua 100% pitäväksi ja edelleen luulin ilman systeemissä aiheuttavan vian, joten sai odotella 2kk uutta osaa joka loppujenlopuksi tuli suoraan linjastolta kun ei mistään löytynyt. Kaiken lisäksi aikaan tuli viikko ylimääräistä odotusaikaa kun varaosanmyyjän ammattitaito ei riittänyt painaa varaosalistassa oikeasta kohtaa tilaa painiketta, tuli ensin pa-suodattimen rautakiinnike...

                      Ainiin ja hauskintahan oli se että nykimiset alkoi heti kun ajoin kotiinpäin valtuutetun bmw myymälän alustatsekkaus huollosta, heti meni paskaksi kun korjaamoliikkeen ilmaa käy haistelemassa Ei vaan sattumaahan se oli, mutta itse en kannata korjaamoissa käyttämistä vaan alusta loppuun itse tekemistä!

                      Mielenkiintoinen vika oli kun ei tälläkertaa netistä suoraa löytynyt samanlaista vikaa ratkaistuna. Tässä kuitenkin valmis sepitys seuraavalle uhrille
                      Gotta love V8

                      E36 E46 E61 E39 F20...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎