Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d DDE Ongelmia *KUNNOSSA*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rikuh1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 520
    • Hämeenlinna

    E46 320d DDE Ongelmia *KUNNOSSA*

    Noniin, aika tehdä eka posti tännekkin

    Nyt vähän tarinaa ja kysymyksiä ko ongelmasta.

    Potilaana on vm 04, manuaali askilla oleva 320d

    Vikanahan on siis nyt se, että ilmeisesti muut boksit ei saa välistä yhteyttä moottorin ohjaimeen, jonka myötä ei myöskään käynnisty, pyörittää antaa kyllä.

    Kun vika on päällä mittaristo tekee näin:


    Eli vika päällä mittaristossa palaa: DSC valo, käsijarrun merkkivalo, Akkuvalo, ja lämpömittari menee punaselle.

    Mittaristo antoi tuolloin vain yhtä koodia, nykyään niitä on kolme muuta:



    Abs Boksilta myös koodi,








    Tosiaan vikaa on yritetty selvitellä kuukauden päivät jo, joten oli aika kysyä täältä neuvoa.

    Luettu on muutama vanhempi topic täältä, jotka jääneet kesken ilmeisesti. Viat niissä tapauksissa olleet hyvin samanlaisia, joskin vika on huomattavasti useemmin esiintynyt.

    Havainnoitua:

    Auto toimii aamuisin hienosti ja muutenkin silloin, kun on seissyt hetken.

    Ikinä ei ole vian takia sammunut mihinkään joten tuskin moottorin ohjain on kuollut ?

    Vika kun on päällä niin myöskään siirtopumppu ei lähde päälle.

    Vika päällä inpa suostuu ottamaan jonkinnäköisen yhteyden dde:lle
    Joskaan ei vikakoodeja tai mitään muutakaan suostu lukemaan sieltä, valikkoon kuitenkin menee.

    DDE:hen pääsee sisälle normaalisti, kun vika ei ilmesty.
    Sieltä koodit luettu ja sekin herjaa vain hehkuista, tosin herjaa välillä vaan 1 pytyn hehkusta mutta välillä kaikistakin.

    Käyntiin lähtee hehkuista huolimatta hyvin.

    Voiko hehkujen ohjainyksiköllä olla jotain tekemistä ko vian kanssa?

    Vaihdettua / Tehtyä:

    Sininen rele moottorinohjaimen viereen, ei vaikutusta.

    Vika kuitenkin on täsmälleen sama, kun releen ottaa pois ja laittaa virrat päälle, myös vikakoodit on samat.

    Tuon takia epäilinkin, että vika on siinä.

    Moottorin ohjaimen liittimet irroitettu ja kontakti sprayllä suihkittu... eipä vaikutusta.

    Tuli kokeiltua myös ottaa vika päällä sulakeboksista nro. 29 sulake pois ja laitettua takaisin,
    siirtopumppu lähti käyntiin ja lämpömittari rupes toimimaan, tällä tosin se seuraus että tauluun jäi DSC ja käsijarrun merkkivalot palamaan keltaisena.
    Virrat päälle uudestaan ja nuo sammuu.

    Tuon sulakkeen nro.29 kautta mittasin tuleeko sinne virtaa, tulihan sinne ihan normaalisti.

    Eli virtalukon pohja vika tuskin on ?

    Käytin myös lukon pohjan irti ja sinnekkin varoiksi suihkittu kontakti spraytä.

    En tiedä voiko akkuvika aiheuttaa tälläistä, Bmw:n 80ah akku ja epäilen jopa että olis alkuperäinen?

    Talven akku toimi hienosti hyytymättä...

    Alkaa olemaan vähän sormi suussa nyt, joten ideoita kaivataan! :think



    -Riku
    Last edited by rikuh1; 01-03-2012, 15:46. Reason: .....
    E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
    Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
    RikunAutofix.fi
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Hiukan haiskahtaisi moottorinohjainboxi vialta, lähinnä tuli mieleen esim. kylmäjuotos siellä joka alkaa lämmettyään temppuilemaan. Voi olla että on kaukaa haettu, mutta esim. toi sähköjen katkaisu hetkeksi boxilta ottamalla sulake nro 29 pois tukisi teoriaa?:think Pelkkää arvailua, mutta voisihan tuon boxin aukaista piruuttaan ja katsoa mitä on syönyt.
    EDIT: jos boxin ottaa auki niin vika päällä suihkii piirilevylle kylmäspraytä ja katsoo häviääkö vika.
    Last edited by antti79; 20-05-2011, 12:16.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • rikuh1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 520
      • Hämeenlinna

      #3
      Samaa mietiskelin itekkin... Yhtä abs boksi vikaa selvittelin.. Se toimi ihan täysin satunnaisesti ja yleensä oli täysin mykkä.

      Kaiken järjen mukaan pätkisi ajossa, mutta eipä se sitä tee. :think
      E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
      Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
      RikunAutofix.fi

      Comment

      • rikuh1
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2009
        • 520
        • Hämeenlinna

        #4
        Kellään ideoita ko asian suhteen?

        Kokeiltu ilman siirtopumpun/mikälie ruskeata relettä hanskalokeron takaa irroittaa ja kuten arvata saattaa niin pumppu ei lähde päälle, mutta itse vikaan ei vaikutusta.

        Lähinnä kaipaisin kommentteja niiltä, jotka on enemmän perehtyny näitten purkkien sielunelämään...

        Mikä ko purkissa voi olla prikki, jos ei suoraan käynnistä lakkaa toimimasta?
        E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
        Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
        RikunAutofix.fi

        Comment

        • rikuh1
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2009
          • 520
          • Hämeenlinna

          #5
          Tuli vielä luettua koodit korimoduulilta tms.

          Ecu: ZKE5

          48 K-bus or control unit for Instrument cluster basis (Gateway)

          Error frequency : 1

          Sporadic error

          Errorcode: 30 01
          ---------------------------------------------------------------------------

          Kommentit edelleen tervetulleita =)
          E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
          Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
          RikunAutofix.fi

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Kun vika on päällä, irroita ABS yksikön liitin ja kokeile käynnistää sitten.
            Tosin oireet viittaisivat enemminkin mittariston vikaan joskin vaikea on mieltää miten se aiheuttaa käynnistymättömyyden, mutta mittariston irroitusta voi myös kokeilla, tuo auto kyllä käynnistyy ja toimii ilman mittaristoa jos kaikki muu on kunnossa.
            Oletko lukenut EWS (ajonesto) koodeja, jos käynnistymättömyys johtuu siitä ettei DME:n ja EWS:n keskustelu toimi kunnolla (jokin aiheuttaa häiriötä väylään), sen jälkeen kun auto käy eivät EWS ja DME keskustele enää joten siltäosin tuo sopisi hvin kuvaukseen.
            Samassa CAN linjassa moottorinohjauksen ja ajoneston kanssa taitavat olla tuossa ABS, airbag ja mittaristo, mutta tuon voi tarkistaa WDS:tä (google BMW WDS).
            Last edited by WSE1; 29-05-2011, 09:24.

            Comment

            • rikuh1
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2009
              • 520
              • Hämeenlinna

              #7
              Wds:ssää luettu tosiaan jonkun verran ja siitä apua on ollutkin...

              EWS ei anna minkäännäköisiä herjoja.

              Vika on pahimmillaan silloin kun autolla ajaa pitkään, käy kyllä vaikka maaliman tappiin mutta, jos sammuttaa eikä heti perään lyö virtaa niin odottamista on luvassa...

              Huomasin myöskin että abs boksin luota kuuluu vika päällä melko nopeatempoinen vaimea naksutus, ei kuulu moottorinohjain boksista vaan sen alta enemmänkin...

              Naksutusta ei meinaan kuulu jos kaikki pelaa kuten kuuluu :think


              Tosiaan kaikista muista bokseista suostuu lukemaan vika päällä koodit yms paitsi dde:ltä, eli tältä osin viittaisi siihen.

              Mittaristo ollu kanssa irti, tosin en kokeillu käynnistää, virrat laitoin kuitennii päälle.

              Mitattu on myöskin dde releelle tuleva heräte, tulee joka tilanteessa.

              Ja kun auto ei suostu vähään aikaan toimimaan, niin rele taulusta sulake 29 irti ja sitä edestakaisin niin rele kyllä naksuttaa joten...


              Kertokee, saako käytettyä moottorinohjainta pelaamaan omassa koslassa?

              On lähestulkoon samanikäinen, manuaali autosta yms oleva boksi.
              E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
              Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
              RikunAutofix.fi

              Comment

              • Jamppa1983
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 739
                • Pirkanmaa

                #8
                Olitkin jos testannut joten ei mitään...
                Last edited by Jamppa1983; 02-06-2011, 10:33. Reason: Oli jo testattu
                Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                M3 e90 & "M3" e30 turbo

                Comment

                • rikuh1
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 520
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Noniin, päivitellääs taas. Eli nyt on kokeiltu ilman mittaristoa, lähtee kylmänä ilman sitä käyntiin, mutta lämpimänä ei oli se kiinni tai ei.

                  Ews boksi mahdollisesti pois suljettu vaihtoehto, koska ei lämpene tai muutenkaan oireet ei viittaa siihen.

                  Tosiaan joku paikka ei nyt tykkää lämmöstä, koska jos auto seisoo päivän auringossa ja lämmintä piisaa niin yleensä ei tykkää ainakaan kovin helposti heräämään.

                  DDE:n koteloa jäähdytelty, kun ei oo tykänny herätä... Vaikutusta ei oo ollu mutta eipä taida se kotelon hetkellinen jäähdyttely kylmäsprayllä riitä, jos siellä mitään vikaa etes on.

                  Mystisiä juttuja :/

                  Sanokaas saako käytettyä DDEtä pelaamaan tossa omassa koslassa? On öbaut samanikäisestä ja manuaalilla olevasta vekottimesta.
                  E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                  Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                  RikunAutofix.fi

                  Comment

                  • 8lok8
                    Newbiemmer
                    • Mar 2011
                    • 12
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Onko vika ratkennut?

                    Moi

                    Onko vika saatu selville? Mulla nimittäin tänään ollut saman tyylistä ongelmaa.. Ehdin jo uuden topicin tehdä aiheesta ennen kuin tämän löysin..

                    Comment

                    • rikuh1
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2009
                      • 520
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      DDE:stä eli moottorinohjaimesta ilmeisesti jokin komponentti hajalla.

                      Tuo sun vika vaan ei mätsää tähän, tän laitoksen kun käymään laittaa niin avaimesta sen joutunee sammuttaan.

                      Toimii niin kauan kun dde saa virtaa, sitten ko virta katkee ja boksi on lämmin se ei herää ennen kun se jäähtyy.

                      Eli aloita sinäkin vikakoodien luvulla, sit vasta lähtee arvaileen
                      -Riku
                      E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                      Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                      RikunAutofix.fi

                      Comment

                      • rikuh1
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 520
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Tämäkin romu on sitten taas toimivien kirjoissa!
                        Kalleimman kautta eli moottorinohjainboksin vaihtamalla wörks. Eihän siinä mennytkään kuin reilu 9kk...
                        E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                        Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                        RikunAutofix.fi

                        Comment

                        • AarneS
                          Newbiemmer
                          • Feb 2012
                          • 16
                          • Eurajoki

                          #13
                          Originally posted by rikuh1 View Post
                          Tämäkin romu on sitten taas toimivien kirjoissa!
                          Kalleimman kautta eli moottorinohjainboksin vaihtamalla wörks. Eihän siinä mennytkään kuin reilu 9kk...
                          Paljon tuli maksamaan? itsellä saman tyyppistä vikaa bemussa.. :(

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by AarneS View Post
                            Paljon tuli maksamaan? itsellä saman tyyppistä vikaa bemussa.. :(
                            Purkuautosta vaan. DDE ja EWS yksiköt ja avaimen siru paikoilleen ja menoksi.

                            Comment

                            • rikuh1
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 520
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Pyöree tonni, onhan toki tapoja monia mutta en henk koht jaksanu painia enään tämän asian kanssa enempää.

                              Boksi tuli koodattuna ja suuttimien kalibrointi arvot täyty syöttää uudelle boksille + ews dde synkkaus. Nämä piti alunperin tehdä liikkeessä tänä tiistaina ja meninkin aamulla sinne... Sähkäri oli tosin ollut maanantaista pois eikä mulle voitu edes ilmoittaa

                              Laitoin sitten asentaen DIS/gt1 tms ja sain hoidettua tuon ilman ongelmia
                              E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                              Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                              RikunAutofix.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎