Announcement

Collapse
No announcement yet.

SELVINNYT: e46 330d M57 moottorin kalkatus / kolina tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jushi
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 176
    • Kouvola

    SELVINNYT: e46 330d M57 moottorin kalkatus / kolina tyhjäkäynnillä

    Noni nyt se sen teki, eikä tuntunut kellään olleen samanlaista ongelmaa aikaisemmin tässä koneessa.

    Auto siis -02 vuotinen 330D, manuaaliaskilla, 135kw M57 kone ajettu 234tkm, öljyä on (Castrol edge 0w-40), vaihtoonkin vielä 4000km

    Elikkä perjantaina kuuntelin, että pitääpä moottori erikoista kilinää/nakutusta. Mutta tästä vielä syyllistin konehuoneeseen tiputtamaani mutteria, että on jäänyt johonkin väliin tms mikä sitten aiheuttaisi moisen äänen (ääni oli siis erittäin hiljainen).

    Tänään sitten ajelin töistä kotiin ja liikennevaloihin pysähtyessä kuuntelin moottorin äänen kuuluva sisälle erityisen voimakkaasti. Kotipihaan tullessani avasin oven ja jätin auton tyhjäkäynnille. Kuului järkyttävä kalkatus moottorista, auto kuulostaa lähinnä 70-lukuiselle Bedfordille.

    No konehuone auki ja suojamuovit pois, paikallistin äänen moottorin etuosaan ja kohtuu ylös. (Ei ollut stetoskooppia käsillä, niin vaikea paikallistaa tarkemmin)

    Tosiaan ääni kuuluu AINOASTAAN tyhjäkäynnillä, jos kierroksia nostaa esim 100rpm lisää, ääni katoaa täysin.

    Vikakoodit luettu: Ei mitään. (tai oli hehkuista mitkä odottaa hyllyssä vaihtoa ja imm:stä koska käytin immin irti, mutta niistä nyt ei luulisi ääntä kuuluvan)

    Tuleeko kenellekkään mieleen muita vaihtoehtoja, kuin:

    - Ketjun kiristin?
    - Venttiilinnostaja?

    Suutin tai venttiili varmaankin pitäisi ääntä myös kierroksilla?

    Mitä porukka mieltä uskaltaako tuolla nyt ajaa sitte vai onko parempi lyödä pata murusiksi ja ettiä vika ennen liikennöintiä?

    Kiitos avusta jo etukäteen, toivottavasti saisi nopeasti takaisin kuosiin.


    .Jussi

    Pessimisti ettii jo saksan maalta uutta konetta tähän :think.
    Last edited by jushi; 11-08-2011, 19:26.
    e46 318i M-sport-I -kauppakassi
    Subaru Impreza WRX Sti
    Skoda Octavia 1U -käyttis

    ex. e46 330d touring

    ex. e39 528i shadowline M5-Look
  • tabasco
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 851
    • fin

    #2
    Tokkopa se heti on leipomassa, jos ääni tyystin häviää kierroksia vähänkin nostettaessa. Haepa vaikka Kuusaalta Motonetistä tällainen stetoskooppi, niin pääset helpommin äänen jäljille.

    Comment

    • jushi
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 176
      • Kouvola

      #3
      Juu, tarkoitus on tänään ajella hallille tuo ja alkaa purkamaan ja selvittelemään. Stetoskooppikin löytyy sieltä, ei vaan sattunu kotosalla olemaan.

      Voiko alipainepumppu pitää tuollaista ääntä? Se kun on siinä samoilla mestoilla mistä ääni kuuluu ja on pikkusen öljyäkin vuotanut kannen ja pumpun välistä.

      .Jussi
      e46 318i M-sport-I -kauppakassi
      Subaru Impreza WRX Sti
      Skoda Octavia 1U -käyttis

      ex. e46 330d touring

      ex. e39 528i shadowline M5-Look

      Comment

      • peeämvee
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 283
        • Taivalkoski

        #4
        Piuhaan!

        Ja suuttimien arvot noin ekaksi, sitten vasta purkaat sen

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          Kampiakselin hihnapyörä paskana.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • jushi
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 176
            • Kouvola

            #6
            Eilen tutkimuksia suoritettu ja kyllähän se selvisi ilman sen suurempia kommervenkkejä. Suppari tässä tapauksessa oikeassa. Kampiakselin hihnapyörästä toinen kehä lähes irti.

            Tuleepahan samalla vaihdettua hihnat, kiristimet, alipainepumpun tiivisteet yms. setit kun nyt purkasi koko keulan.

            Uuden coolerinkin heittää samalla, kun vanha näyttää vuotaneen toisen päädyn ja kennon välistä.

            .Jussi
            e46 318i M-sport-I -kauppakassi
            Subaru Impreza WRX Sti
            Skoda Octavia 1U -käyttis

            ex. e46 330d touring

            ex. e39 528i shadowline M5-Look

            Comment

            • NiGeRi
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 40
              • Keuruu

              #7
              Omassa 330diesel vehkeessä taitaa olla sama vika kun pitää tyhjäkäynnillä samankuulosta ääntä kuin jushi kuvaili.

              Haitko jushi mistä hihnapyörän ja oliko paha vaihtaa? Ja mitä muuta kannattaisi vaihtaa samalla kertaa? Näin uutena bemaristina haluaisin tieudstella.
              Ja uskaltaako tuolla nyt ajella? Ei kuitenkaan kierroksilla pidä ääntä.
              Last edited by NiGeRi; 29-02-2012, 22:57.

              Comment

              • estervainaa
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 665
                • Kuopio

                #8
                Samaa vikaa täälläkin. M57n 314tkm ajettu. Alkanut roklattaa tyhjäkäynnillä, kierroksia vähänkin nostamalla ei äännä, kuten ei topicin aloittajallakaan. Kulkuun, kulutukseen tai muuhunkaan tuo ei ole vaikuttanut, ollut jo hetken aikaa.

                En tiedä saiko edellinen kysyjä vastauksia kysymyksiinsä, itse myös olisin tietoa vailla. Onko miten hankala tuo roklatus paikallistaa oikeaan paikkaan, eli tuonne kampiakselin hihnapyörään, kenties? http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...ration_damper/

                Tarviiko purkaa mitä osia pois, onko vaihto miten iso projekti? Mitäs osia sinne kannattaa samalla vaihtaa? :think
                -89 "m5" rataprojekti
                -02 transporter syncro
                -01 e53 3.0i
                -93 318is rataprojekti nro II

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  TIS sanois näin, eli purettavaa riittää ja kenties tuon erikoistyökalun voi korvata apumiehellä - kertokaa gurut ollaanko hakoteillä.

                  Pultit M10 on ohjeen mukaan korvattava, venymäpultteja. Kiristys ohjeen mukaan 40 Nm+60°+60°, jos nyt oikein tulkitsen tuota.

                  Eli ensin 40 Nm joka pultille kiristettynä ristiin, sitten 60° per pultti ja uudestaan uusi kierros taas 60° lisää.
                  Last edited by MNi; 03-09-2012, 04:07. Reason: Kiristys +60°+60°, ei pelkästään +60°

                  Comment

                  • Iltsu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 778
                    • Espoo

                    #10
                    Olikos tähän jotain konstia millä sen pultin (320d vain 1 iso, M18) saa auki?
                    Kaikki ne helpot keinot on jo kokeiltu, mm. ISO pulttipyssy, metrin varsi ja leka jne

                    Millähän sitä pyörää saisi pidettyä paikallaan?
                    Siihen on tietty BMW-työkalu olemassa, mutten viittis Laakkoselle lähteä sen takia näyttämään.
                    Tesla Model Y Performance
                    E36 318iS "jäärata/rallicross"

                    Comment

                    • Rauno*
                      BTCF Member
                      • May 2013
                      • 43
                      • Kannus

                      #11
                      Pyöritätkö oikeaan suuntaan ?taittaa olla vääränkätinen kierre siinä :think
                      Bmw E46 M3 -02 Titan-d`argento
                      Bmw E30 325 -86 Diamantschwarts-metallic turbo project
                      Toyota D-Cat -07

                      Ex:,Audi 100-86 Audi 200T-92,Audi 100-84

                      Comment

                      • Iltsu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 778
                        • Espoo

                        #12
                        Onkohan noin? Luulis TISsissä olevan maininta jos on vastakierre.
                        Kokeilin kyllä molempiin suuntiin.
                        Tesla Model Y Performance
                        E36 318iS "jäärata/rallicross"

                        Comment

                        • M325i
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 1529
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          Jos kuuluu kolinaa tyhjäkäynnillä, joka häipyy nostamalla kierroksia n.100rpm lisää ja häipyy myös kytkimen painamalla pohjaan saattaa olla kaksoismassavauhtipyörä myös rikki,näissä tyyppivika. (luonnollisesti vain manuaaleissa).
                          E30 ja E46 ///M

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎