Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erkko!
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 6
    • Valkeakoski

    E46 330d

    Moro,

    en oikein tiennyt mihin alueeseen olisi tälläisen keskustelun voinut avata enkä löytänyt vastaavaa keskutelua avoinna, vaikka muutaman (ehkä hieman hätäisen) haun tein.

    Olen ostamassa takavetoista tehokasta dieseliä. Ensimmäisenä mieleen tuli bemari, koska sellainen on ollut aiemmin käytössä.

    1. Missä vaiheessa facelift on tullut E46:seen? Löysin jostain että prefacelift ohjaus on hieman löysä, joten siksi mieluumin facelift malli. Pidän kuitenkin että ohjauksessa on tuntua. Yhdeltä sivustolta löytyi tieto että 2001..

    2. Missä vaiheessa, jos missään vaiheessa, E46 sai kuusipykäläisen manuaalin. Meillä on kakkos autossa kuusi vaihteinen laatikko ja pidän siitä hirvitävästi. Työmatkani koostuu kuitenkin 90%:sti moottoritiestä, joten "ylimääräinen" vaihde ja sen mukana tuoma alemmat kierrokset on tervetulleita. Vai millä kierroksilla kone menee 120kmh:ssa jos viisilovinen vaihdelaatikko?

    3. Ymmärtääkseni kulutus pyörii järkevissä 6l paikkeilla. Pitääkö paikkaansa?

    4. Onko jotkin osat autossa kulutustavaraa? Kulutusosat tietty kuluu, mutta meneekö esmes kytkimiä (pitäisi kestää 500Nm?) tai syökö periä kuinka paljon tuo vääntö? Ymmärtääkseni nelikossa on etuvetari varsin nopeasti meneviä, joten siksi luovuin siitä ideasta.

    5. Onko varaosat järkevän hintaisia? Remontit tehdään itse, mutta osat kuitenkin joutuu kaupasta ostamaan.
  • Erkko!
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 6
    • Valkeakoski

    #2
    Periaatteessa tuohon voi lisätä myös E39:n kunhan on M57D29 koneella.

    Comment

    • Erkko!
      Newbiemmer
      • Aug 2011
      • 6
      • Valkeakoski

      #3
      Kiitos vinkeistä ja lämpimästä vastaanotosta. Kyllä on käytännöllinen foorumi.

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        Haku on myös käytännöllinen juttu.. Nuo kaikki vastaukset löytyvät täältä kyllä kun hiukan viitsii käyttää aikaa ja nähdä vaivaa.

        Tästä ketjusta löytyy vastaukset suurimpaan osaan E46 Kysymyksiä ja vastauksia
        Tästä ketjusta lisää e46 osto edessä, tietoja kaivataan

        Jos ei vieläkään tärppää, niin loput löytyvät tarkempia hakuja käyttämällä.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • snoub
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 220
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Erkko! View Post
          Moro,

          en oikein tiennyt mihin alueeseen olisi tälläisen keskustelun voinut avata enkä löytänyt vastaavaa keskutelua avoinna, vaikka muutaman (ehkä hieman hätäisen) haun tein.

          Olen ostamassa takavetoista tehokasta dieseliä. Ensimmäisenä mieleen tuli bemari, koska sellainen on ollut aiemmin käytössä.

          1. Missä vaiheessa facelift on tullut E46:seen? Löysin jostain että prefacelift ohjaus on hieman löysä, joten siksi mieluumin facelift malli. Pidän kuitenkin että ohjauksessa on tuntua. Yhdeltä sivustolta löytyi tieto että 2001..

          2. Missä vaiheessa, jos missään vaiheessa, E46 sai kuusipykäläisen manuaalin. Meillä on kakkos autossa kuusi vaihteinen laatikko ja pidän siitä hirvitävästi. Työmatkani koostuu kuitenkin 90%:sti moottoritiestä, joten "ylimääräinen" vaihde ja sen mukana tuoma alemmat kierrokset on tervetulleita. Vai millä kierroksilla kone menee 120kmh:ssa jos viisilovinen vaihdelaatikko?

          3. Ymmärtääkseni kulutus pyörii järkevissä 6l paikkeilla. Pitääkö paikkaansa?

          4. Onko jotkin osat autossa kulutustavaraa? Kulutusosat tietty kuluu, mutta meneekö esmes kytkimiä (pitäisi kestää 500Nm?) tai syökö periä kuinka paljon tuo vääntö? Ymmärtääkseni nelikossa on etuvetari varsin nopeasti meneviä, joten siksi luovuin siitä ideasta.

          5. Onko varaosat järkevän hintaisia? Remontit tehdään itse, mutta osat kuitenkin joutuu kaupasta ostamaan.
          Hei,

          1. 9/2001 > on facelift, kaikinpuolin aivan "eri auto". Eli käytännössä 2002 eteenpäin on facelift

          2. Kuusipykäläinen tulee M57D30N koneen pariksi 2003 vuoden kuluessa, eli kaikissa 03 ei vielä ole, kaikissa 2004 jo löytyy, tästä uudemmasta koneesta on syytä poistaa imusarjan läpät jos ei ole jo valmiiksi tehty!
          En muista tarkasti kierroksia, mutta muistelen että vielä 140 nopeuksissakin rundit 5 vaihteisella alle kolmen tonnin, eli suomen oloissa aivan jepa loota tuokin.


          3. Jep, itsellä kulutus seka-ajossa 6,5l sadalla, enkä liioin harrasta taloudellisen ajon niksejä ja moottorijarrutteluja sen kummemmin, maantiellä 5litraa. Jos siirtelet kylmällä koneella koko talven parin kilsan pätkällä autoa niin kulutus voi nousta johonkin 7,5litraan.

          4. Ei isompia ongelmia jos maltilliset kilsat, toki etutukivarsien takimmaiset puslat pehmenee ajanmyötä ja voi alkaa täristää jarrutuksissa kovemmissa nopeuksissa ja uraherkkyys lisääntyy, helppo ja edullinen uusia. Samoin koiranluut nyt menee varmasti > kolinaa, maksavat muutaman kympin ja renkaan irroitus suurin vaiva uusimisessa. Kovemmilla kilsoilla myös etutukivarsien pallonivelet ja takakynkkien puslat kannattanee päivittää uusiin. Perän puslat voivat myös olla pehmenneet, tumpsahtelua jos rivakammin nakkaa kytkimen ylös pienillä vaihteilla. Aivan normijuttuja siis eikä mitään vakavaa tai hälyttävää "tyyppivikaa" tuolla saralla.

          5. Varaosat on kohtuuhintaisia ja jos haluaa vielä halvempaa niin mm. motonetistä löytyy sitten vielä edukkaampaa tarviketta. Alusta osissa kannattaa luottaa vain alkuperäiseen/lemförder kamaan, jos haluaa että pysyy tikissään kauemminkin kuin yhden vuoden.

          6. Foorumin haku on aikas onneton, samoin foorumin ryhmittely, täällä on todella paljon infoa jo valmiiksi, tosin useasti mistään et haluamaasi juuri tarpeen vaatiessa löydä
          Ne asiat on useinmiten käsitelty jonkun "yleistä keskustelua" "tekniikkaa" tai "gallup" alueen 1400 sivuisen ketjun jollain sivulla, ei niinkään esim. täällä FAQ osiolla missä on aika hiljaista.

          Tervetuloa foorumille jokatapauksessa!
          BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
          BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
          BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

          Ex.
          BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
          BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #6
            Originally posted by snoub View Post
            6. Foorumin haku on aikas onneton, samoin foorumin ryhmittely, täällä on todella paljon infoa jo valmiiksi, tosin useasti mistään et haluamaasi juuri tarpeen vaatiessa löydä
            Ne asiat on useinmiten käsitelty jonkun "yleistä keskustelua" "tekniikkaa" tai "gallup" alueen 1400 sivuisen ketjun jollain sivulla, ei niinkään esim. täällä FAQ osiolla missä on aika hiljaista.

            Tervetuloa foorumille jokatapauksessa!
            Foorumin haku kyllä toimii ihan hyvin kun muistaa ne muutamat niksit: Hakusanoja voi laajentaa *-merkillä, jolloin alku- tai loppuosan sanamuoto ei haittaa. Esim. Venttii*, jolloin haetaan kaikkia sanoja jotka alkavat tuolla, Venttiili, venttiilit, venttiilejä, venttiilissä jne jne.

            Jokaisen ketjun oikeasta yläreunasta löytyy myös toiminto "Search this thread" jolla voi etsiä sen tiedon sieltä 1400 sivuisesta keskustelusta ilman että tarvitsee selata kaikkea läpi.

            Ensin haetaan sopivilla hakusanoilla (tämä onkin sitten se mihin kannattaa panostaa) oikeat ketjut joissa asiat esiintyvät jonka jälkeen haarukoidaan niistä ketjuista tarkemmalla haulla ne asiat mitä tarvitaan. Nuo tiettyihin korimalleihin perustuvat "eXX Kysymyksiä ja vastauksia" ovat noin jumalattoman pitkiä sen takia juuri, että monet eivät viitsi käyttää tuota hakua vaan kysytään samoja asioita uudestaan ja uudestaan, vaikka se edellisestä sivulta vastaus löytyisikin.. Ja jos haluaa käyttää vielä luovempia hakusanoja kuin foorumin haku antaa myöten, niin Googlessa on toiminto jolla voi hakea tuloksia vain tietyltä sivustolta.

            Eli tervetuloa vaan foorumille, tietoa löytyy valtavasti mutta sen etsimiseen kannattaa käyttää hiukan vaivaa.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎