Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d M57 ei toimi turbon vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jushi
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 176
    • Kouvola

    e46 330d M57 ei toimi turbon vaihdon jälkeen

    Noni,

    taashan se myrkyn lykkäs. Elikkä vaihdoin uuden turbon tohon 330d:hen ja kun projekti oli tänään suoritettu olin lähdössä tallilta ajamaan pois, niin:

    Auto ei kulje sitäkään vähää mitä ennen ahtimen vaihtoa, kaikki letkut ja putket kiinni ja kunnossa. 200m matkalla vauhtia sai kerättyä ~50km/h. Itellä loppuu keinot jo. Voiko auto olla jossain vikatilassa tms?

    Auto siis toimi ennen ahtimen vaihtoa ok, vislasi vain jonkun verran, tähänkin syynä näytti olevan vaan ahtimen ja pakosarjan välinen tiiviste. Itse ahtimessa ei tuntunut mitään välyksiä, eikä siivissä ollut lainkaan damagea.

    Uusi ahdin tuli kuitenkin germaaneilta, niin olihan se vaihdettava, uhkaavasti näytti kuitenkin siltä, että sakemannit myivät epäkuranttia tavaraa (ahtimessa ei ainakaan lukenut garrett missään). Kuitenkin antoivat 24kk täyden takuun tälle, ilman kilometrirajaa.

    Mitäs tässä nyt sit tekemään, vanha ahdin takasin paikalleen ja kokeilee, että pelaako? Ja palauttaa uuden Saksaan rajun vittuilun kera.

    Onko tässä nyt mitään huomioitavaa? Kaikki alipaineletkut on kiinni, solenoidin piuhat on kiinni ym, vinkkejä otetaan vastaan.

    Pientä ihmistä käy vituttamaan tällanen.

    Kiitos avusta.

    .Jussi
    e46 318i M-sport-I -kauppakassi
    Subaru Impreza WRX Sti
    Skoda Octavia 1U -käyttis

    ex. e46 330d touring

    ex. e39 528i shadowline M5-Look
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #2
    Onko ahtopaineensäädin alkuperäinen vai tuliko ahtimen mukana uusi? Mulla nimittäin ei lähtenyt kunnolla toimimaan "uudella" ahtopaineen säätimellä vaan piti vaihtaa alkuperäinen takaisin. Itse ostin siis ebaystä purkuahtimen GT2260V jonka mukana tuli ahtopaineensäädin. En tiedä onko niin, että uudemman ahtimen säädin erilainen vai mistä lie johtui. Vikana ahtojen puuttuminen osakaasulla ja täyskaasulla taas löi paineet tappiin.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3447
      • Janakkala

      #3
      Itselläni on ollut kanssa yksi tapaus jossa Saksasta tilattu ahdin oli viallinen.
      Autona oli siis E39 530D jossa vanha / alkuperäinen ahdin vihelsi todella kovaa mutta autossa oli tehot jäljellä.
      Ahtimen vaihdon jälkeen auton tehot laskivat todella rajusti. Turbon alipaine kellolta kuin otti alipaineletkun irti niin toimi hitusen paremmin.
      Ei tuossa muu auttanut kuin tilata "oikea / kunnollinen" turbo sen Saksasta tilatun 490;- maksavan turbon tilalle, niin homa selvisi sillä.
      Voi tosin olla että tuossakin tapauksessa vika oli sen "peruskorjatun / vaihto" ahtimen alipainekellossa mutta paha mennä näin jälkeenpäin sitä varmaksi sanomaan.
      Että kyllä se Gynttereiden halpisahdin voi olla viallinen, mikäli muuten olet tehnyt huolellista työtä ja kaikki on oikein kasattu.

      Edit: Tuleeko turbolle ylipäätänsä alipaine? Vetääkö alipaine kello vartensa sisään kun auton käynnistää?
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • jushi
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 176
        • Kouvola

        #4
        Alipaine tulee ja muutenkin kaikki ok.

        Eilen tutkin aikani ja päädyin vatihtamaan vanhan ahtimen takaisin ja taas pelaa.

        Eli sakemanneille tulikiven katkuinen palaute ja turpo paluumatkalle. Onneksi on ebay buyer protection.

        .jussi
        e46 318i M-sport-I -kauppakassi
        Subaru Impreza WRX Sti
        Skoda Octavia 1U -käyttis

        ex. e46 330d touring

        ex. e39 528i shadowline M5-Look

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3447
          • Janakkala

          #5
          Hyvä, että selvisi.
          Onhan se vittumaista noita vaihdella moneen kertaan mutta ei kai siinä muukaan auta...
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • jushi
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 176
            • Kouvola

            #6
            Joo ei tosiaan mikään paras homma, mut toka kerta meni jo aika sujuvasti (ainakin omasta mielestä). 4h alusta loppuun...

            Pitää varmaan stk:lta tilata toi ahdin ni tulee ainakin oikea, aito garretti. Vakaa kuvitelma oli et toikin ois ollu aito, mut ei sit todellisuudessa ollukkaan.

            .jussi
            e46 318i M-sport-I -kauppakassi
            Subaru Impreza WRX Sti
            Skoda Octavia 1U -käyttis

            ex. e46 330d touring

            ex. e39 528i shadowline M5-Look

            Comment

            • Pekuz
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 687
              • Pirkanmaa

              #7
              Mikä saksalaisfirma myi tämän turbon jossa nyt tuskaa oli?
              ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Eipä tosiaan taida alkuperäistä Garrettia saada tohon hintaan. Ja kiinakopiot tunestusti pelaa vähä miten sattuu ja vielä kun VNT on kyseessä...
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • jushi
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 176
                  • Kouvola

                  #9
                  Firma mistä tuli, oli elopo traeing, ilmottivat, että on garretin edustus niin oli vahva oletus, että ois ollu aito ahdin. Hinta nyt oli rapea 600, eli alhainen, mutta näitä oli vaan 2kpl jälellä niin meinasin, että myy varastoa pois tms. Stk:lta kuitenkin aito garretti n. 850e

                  Sitten jatkokysymys... mistä kannattaisi alkaa etsimään vikaa, kun välillä auto puutuu kesken kiihdytyksen ja sekuntin tai kahden kuluttua jatkaa vetoa normaalisti. Tätä voi tapahtua kaikilla kierroksilla. Kuitenkin ainoastaan kylmällä säällä ja enemmän kylmällä koneella, lämpösenä ei käytännössä ollenkaan. Keväällä kävi muutaman kerran, kesän rokkaili normaalisti ja nyt tullut takaisin.

                  Kiitoksia taas jo etukäteen...


                  .jussi
                  e46 318i M-sport-I -kauppakassi
                  Subaru Impreza WRX Sti
                  Skoda Octavia 1U -käyttis

                  ex. e46 330d touring

                  ex. e39 528i shadowline M5-Look

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6324
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by jushi View Post
                    Firma mistä tuli, oli elopo traeing, ilmottivat, että on garretin edustus niin oli vahva oletus, että ois ollu aito ahdin. Hinta nyt oli rapea 600, eli alhainen, mutta näitä oli vaan 2kpl jälellä niin meinasin, että myy varastoa pois tms. Stk:lta kuitenkin aito garretti n. 850e

                    Sitten jatkokysymys... mistä kannattaisi alkaa etsimään vikaa, kun välillä auto puutuu kesken kiihdytyksen ja sekuntin tai kahden kuluttua jatkaa vetoa normaalisti. Tätä voi tapahtua kaikilla kierroksilla. Kuitenkin ainoastaan kylmällä säällä ja enemmän kylmällä koneella, lämpösenä ei käytännössä ollenkaan. Keväällä kävi muutaman kerran, kesän rokkaili normaalisti ja nyt tullut takaisin.

                    Kiitoksia taas jo etukäteen...


                    .jussi
                    Ilmamäärämittari..??
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • jushi
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 176
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by veku View Post
                      Ilmamäärämittari..??
                      Voiko sen takia ikäänkuin lopettaa kiihtymisen kokonaan hetkeksi?

                      Ja kun nämä nimenomaan on useimmiten tosi lyhyitä nykäyksiä, sitten jos ihan kylmiltään lähtee ajamaan niin saattaa olla hieman pidempiä. Kuitenkin erittäin satunnaisia, mutta pirun ärsyttäviä.

                      .Jussi
                      e46 318i M-sport-I -kauppakassi
                      Subaru Impreza WRX Sti
                      Skoda Octavia 1U -käyttis

                      ex. e46 330d touring

                      ex. e39 528i shadowline M5-Look

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Olisko vnt:n säätötanko hieman epä-säädössä? Menee yliahdolle ja tiputtaa vikaohjelmalle... Inpa:lla livedatasta näkee hyvin miten ahdot käyttäytyy.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • jushi
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 176
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Olisko vnt:n säätötanko hieman epä-säädössä? Menee yliahdolle ja tiputtaa vikaohjelmalle... Inpa:lla livedatasta näkee hyvin miten ahdot käyttäytyy.
                          Mut miks sitte vaan kylmällä kelillä (ja koneella) kun koko kesän toimi ihan 100-0, kevättalvella kävi muutaman kerran, mutta nyt tällä viikolla päivittäistä ja esim tänään häiritsevän paljon (eilen taas ei kertaakaan)? Ja kun tosiaan ykkösellä lähtiessä voi vetää hyvin, kakkosen alusta hyvin, sitte 2500rpm junnaa 2sec paikallaan ja sitte vetää taas normaalisti siitä eteenpäin... samainen saattaa tapahtua millä tahansa vaihteella ja lähes millä tahansa kierroksilla (tosin käytännössä ikinä ei ole käynyt tätä yli 3000rpm)

                          Ja nyt tosiaan se vanha ahdin paikallaan, mikä on ollu samoissa säädöissä aina. Eikä ongelmiakaan ollut ennen tätä viikkoa, kun on alkanut tulemaan tommosia alle 5c kelejä... Pitäis käydä Dunkyllä lueskelemassa vikakoodeja ja kattomassa livedataa, josko sieltä jotain löytyis... Selviääkö noi löpön esipaineet inpalla? Jos siirtopumpussa vika? Eikö sekin voi tommosen aiheuttaa?

                          Helvetin noloa vaan kun joskus esim rampista kiihyttäessä, ei vaan kiihy. Ja sitte yhtäkkiä paiskaa liikkeelle, yleensä lähtee vetämään jos käyttää kaasun ylhäällä ja painaa uudestaa.

                          .Jussi
                          Last edited by jushi; 21-10-2011, 22:47.
                          e46 318i M-sport-I -kauppakassi
                          Subaru Impreza WRX Sti
                          Skoda Octavia 1U -käyttis

                          ex. e46 330d touring

                          ex. e39 528i shadowline M5-Look

                          Comment

                          • jushi
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 176
                            • Kouvola

                            #14
                            Otin imm:in irti ja nyt kulkee kuin 1.2 Polo, mutta toisaalta ei puudu missään vaiheessa. En kyllä paljoa kerennyt sen jälkeen ajamaankaan vielä, mutta mukavampi noin ajaa, kun että joutuu koko ajan pelkäämään, että kihtyykö vaiko eikö.

                            Tosin tuohan ei vissiin rajaa siltikään ongelmaa pelkkään ilmamassamittariin? Koska eikö se vaikuta myös ahtopaineeseen yms.? Kone menee jollekkin perusasetuksilla, millä se toimii varmasti tms?

                            Käytiin päivällä hakemassa jyrballe auto nokialta, niin mennessä toimi kuin unelma, mutta takastullessa lahessa kun joutu pysähtelemään valoihin niin joka valoissa oli ongelmia. Sitten taas kun tuli kouvolaan niin pelasi... Tasaisessa vauhdissa ei mitn ongelmia, eikä isoissa nopeuksissa, kuten ohituksissa tms.

                            .Jussi
                            e46 318i M-sport-I -kauppakassi
                            Subaru Impreza WRX Sti
                            Skoda Octavia 1U -käyttis

                            ex. e46 330d touring

                            ex. e39 528i shadowline M5-Look

                            Comment

                            • StreetA
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 296
                              • ?

                              #15
                              Kaverilla teki samanlaista puutumista 320d:ssä ja syynä oli viallinen ilmamassamittari. Saatto lopettaa kiihtymisen esim. kesken rekan ohittamisen niin ei muuta ku palaat takasin hakemaan uutta vauhtia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎