Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d -05 perä hirtti kiinni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • estervainaa
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 665
    • Kuopio

    330d -05 perä hirtti kiinni

    Eli 291 tkm ajettu 05 330d touring manuaali levisi juvalle illalla. Ajossa aikaisemmin ei ole erityisemmin ujeltanut, aivan hentoa ajoittain motarilla 120km/h vauhdissa vakkarilla pieneen alamäkeen, lisäksi ei ole muutenkaan tumpsahdellut, mitä täällä monella ollut ongelmana. Peräöljyt vaihtettu noin vuosi sitten ad:lla kuopiossa.

    Liikenneympyrässä ajelin normaalisti ja lähdin mikkelin suuntaan, koko ajan normaalivautia ja mitenkään revittämättä. Pääsi ehkä 50m ympyrästä eteenpäin, vauhtia 40-50km/h, kun meni takapyörät yhtäkkiä lukkoon, ei auttanut kytkintä painaa pohjaan. Siitä sitten takarenkaat lukossa liukui tien varteen. Varovaisesti kokeilin ajamalla, liikkui 1m eteen ja taakse, kun tuli tumpsaus, liike toppasi siihen. Sama homma vapaalla, reilun metrin liikkui yhteensä eteen ja taakse.

    Äkkiseltään katuvalaistuksessa ei perässä ihmeitä näkynyt, ei öljyjä pihalle tms, perä näytti päällepäin olevan kunnossa. Hinautin taas kerran kuopion avainvaunun pihaan, pitää maanantaina käydä juttelemassa, josko saisivat vaikka tuon perän vapautettua että saisi hinaamalla liikuteltua helpommin. Merkkiliikkeessä tuskin rupeavat erikseen rattaita tai muita osia vaihtamaan, vaan taitaa olla kerrasta uusi perä mentaliteetilla?

    Onko viisaammilla tietoa mitä kaikkea tuosta voi olla rikki? Hirtti siis kerrasta kiinni. Hinausauton kuljettaja epäili, että sokka olisi voinut irrota ja rattaat jumittua keskenään? Jos näin, voisi olettaa, että myös rattaat ottaneet itseensä. Saakos noita rattaita erikseen hankittua ja perän korjattua jossain paikallisessa liikkeessä vai pitääkö lähettää jollekin spesialistille? Mitenkä esim quaife, tuleeko siinä mukana tarvittavat osat sisuskalujen vaihtoa ajatellen, jos saisi perän kuntoon ja lukon samalla vaivalla jos sillä vika korjaantuisi? BMW-fansissa ainakin perä näyttäisi olevan 1200e luokkaa, eli suunnilleen saman hintainen kuin quaifen lukko + tietysti työt päälle.
    -89 "m5" rataprojekti
    -02 transporter syncro
    -01 e53 3.0i
    -93 318is rataprojekti nro II
  • Aatos
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 149
    • Helsinki

    #2
    Lieniskö helpointa hankkia käytetty perä ebaystä parilla satasella.
    BRCF #12 - E36 325 -91

    Comment

    • estervainaa
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 665
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Aatos View Post
      Lieniskö helpointa hankkia käytetty perä ebaystä parilla satasella.
      Kiitos, pitää pitää tuo ebay mielessä Kunhan nyt vähän tietäisi mitä siihen tarvitsee vaihtaa, pelkkä perä vai tarvitseeko muutakin ja saa hinauskuntoon niin helpottaa jo kummasti.
      -89 "m5" rataprojekti
      -02 transporter syncro
      -01 e53 3.0i
      -93 318is rataprojekti nro II

      Comment

      • salsal
        Bimmer Rookie
        • Sep 2007
        • 38
        • Lahti

        #4
        Yhdestä tuollaisesta tapauksesta olen kuullut. (Muistaakseni oli hieman vanhempi 530d, perä lienee suunnilleen samanlainen) Oli hajonnut juuri samalla lailla. Takarenkaat vauhdista lukkoon ja perä ulospäin täysin ehjän näköinen. Silloin ratkaisuna oli muistaakseni ehjän perän vaihto tilalle ja menoksi. Vanha oli avattu ja sitä nopeasti vilkaisinkin: kaatopaikka kamaa, sisältä pelkkää silppua, rattaista hampaat irti yms.
        Ei kyllä liene mikään yleinen matkaan keskeyttäjä tuo perän hajoaminen näissä...

        Comment

        • estervainaa
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 665
          • Kuopio

          #5
          Mikä perä tuohon kävisi? Saksan ebayssa näytti olevan 2 alkuperäistä (33 10 7 530 843) vastaavaa m57n perää 2.47 välityksillä. Pitääkö olla tuo m57n perästä esim manuaali tai tomaatin perä vai käykö m57 koneistenkin perät? Välityksethän noissa on eri esim automaatissa lyhyemmät mutta miten muuten yhteensopivuus esim noiden m57 perien kanssa? Ainakin 1 m57 perä suomessa tarjolla, m57n periä ei äkkiseltään löytynyt
          -89 "m5" rataprojekti
          -02 transporter syncro
          -01 e53 3.0i
          -93 318is rataprojekti nro II

          Comment

          • Raine
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2603
            • N/A

            #6
            ..........
            Last edited by Raine; 16-05-2013, 20:53.
            ///Motorporot

            Comment

            • estervainaa
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 665
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Raine View Post
              ETK:n mukaan siihen käy vain yksi perä, juuri tuo minkä osanumeron mainitset tuossa. Toinen on sitten automaatin välityksellä oleva perä. Voihan sen automaatin peränkin siihen laittaa mutta sitten kyllä muuttuu kiihtyvyys yms.

              http://bmwfans.info/parts/catalog/33107530843/
              Juu. Se tässä mietityttääkin kun olisi saatavilla vanhemman 330d perä, jossa 5 vaihteinen laatikko, ei tietoa käykö kardaanin laippa kun ainakin 5 ja 6 vaihteisissa tuo kardaani erilainen? Muuten ilmeisesti pitäisi olla samanlainen. Hinta ei olisi paha mutta ei viitsi turhaan ostaa jos ei käykään
              -89 "m5" rataprojekti
              -02 transporter syncro
              -01 e53 3.0i
              -93 318is rataprojekti nro II

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Uskon 99% varmuudella että se kardaanin laippa on sama ja voithan vaihtaa sen vanhasta perästä jos on eroavaisuuksia, katsot vaan mihin pinjonin mutterin kiristät.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • estervainaa
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 665
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Uskon 99% varmuudella että se kardaanin laippa on sama ja voithan vaihtaa sen vanhasta perästä jos on eroavaisuuksia, katsot vaan mihin pinjonin mutterin kiristät.
                  Ok, kiitos vinkistä
                  -89 "m5" rataprojekti
                  -02 transporter syncro
                  -01 e53 3.0i
                  -93 318is rataprojekti nro II

                  Comment

                  • estervainaa
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 665
                    • Kuopio

                    #10
                    Bemmi taas ajossa. Vaihtoperä tuli tiistaina aamulla ja kiikutin suorilta avainvaunulle, kun ystävällisesti siellä lupasivat vaihtaa. Keskiviikkona jo huoltopäällikkö soitti, että olivat saaneet nippuun. Vaihtotyö maksoi 250e, lisäksi uusivat kardaanin kumikiekon, oli ollut aika lopussa. Kuulemma kardaanin laippa ja vetarienkin laipat piti m57 perään vaihtaa tuosta omasta, olivat erilaiset. Olivat kurkanneet jumittuneen perän sisään, joku sokka tms oli irronnut ja silppuuntunut ja joku isompi tappi oli vääntynyt mutkalle rattaiden väliin. Ei isompaa vauriota.

                    Ajossa hieman pidemmät tuntuu välitykset olevan, kutosella 2000 kieroksella vauhtia melkein 130, 1500 kierroksellakin lähes 100. Kävin lenkin outokummussa noin 190km yhteensä, ainakin ajotietokoneen mukaan näyttäisi kulutuskin laskeneen. Todellisen kulutuksen näkee vasta kun muutaman tankin ajaa ja laskee siitä. Ihan yhtä terävästi ei tunnu kiihtyvän, mutta ohi pääsee kuitenkin

                    Iso kiitos Supalle perästä! Lisäksi avainvaunu yllätti positiivisesti, homma hoitui nopeasi ja huollon palvelu pelasi kuten ennenkin.
                    -89 "m5" rataprojekti
                    -02 transporter syncro
                    -01 e53 3.0i
                    -93 318is rataprojekti nro II

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Hieno homma että tuli kuntoon!
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎