Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d M57 ja tehot hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #16
    Originally posted by Jonezu View Post
    Käytin tänään autoa samalla korjaamolla ihan muista syistä. Pyysin tarkastamaan vielä uudestaan, mistä tehojen puute matalilla kierroksilla johtuu. Syyksi löysivät viallisen ahtopaineen ohjauksen magneettiventtiilin, josta oli tullut vikakoodikin. Ilmeisesti melko halpa osa, meni tilaukseen. Alipainekello säätötankoineen kuulemma toimi.
    Sama vika oli, mutta syy oli vuotava alipaineletku. Antoi muuten myös säätimestä vikakoodin, ja silmämääräisesti säädin toimi ja liikutti vipua, muuta ei jaksanut vuotavalla letkulla vetää ihan alas asti. Halpa korjaus tällä kertaa.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      #17
      Originally posted by BMW-luke View Post
      No niin...

      Lauantaina sitten löytyi aikaa vaihtaa tuo viallinen alipainesäiliö, 15min homma kokonaisuudessaan.

      Auto rupesi ihan eri lailla pelaamaan ja toimimaan, kunnes taas rupesi peipponen laulamaan pellin alla.
      Sama sirittävä turbon ääni jatkuu, satunnaisesti kylläkin. Kävin lämmittämässä koneen ja kiihdyttelin lähikulmilla ja motarilla -> välissä vetää oikein pienemillä vaihteilla, välissä sirittää ja sitten vedot loppuu yläkierroksilla tai sitten veto jatkuu aina tuonne 5-vaihteelle kunnes saavutetaan 150-160km/h ja silloin hyytyy.
      Kerran teki niinkin kun rampista käännyin ja yritin kiihdyttää, että ei ahtanut koko kierrosalueella lainkaan. Koneen sammutus vauhdista + uusi käynnistys auttoi asiaan, sitten taas kulki ja tällä kertaa kotiin asti ilman siritystä.

      Siritys alkaa yleensä tuolla n. 3100-3300rpm välillä ja jatkuu ihan tappiin, silloin ei ole vetoja.
      Voiko olla siivet jumissa (vaikka kyllä tarkistin, että liikkuvat kun vaihdoin säätimen) sittenkin, kun tulee mieleen jutut siitä kun turbo "yliahtaa" itsensä, eli yrittää enemmän mitä pystyy ja silloin tällaisia ääniä kuulemma syntyy.

      Mutta miksi sitten kun alipaineohjausta ei ollut niin ongelmaa yläkierroksilla ei ollut vaan veti juuri ylärekisterissä oikein ja nyt kun saatiin ohjaus kuntoon niin alavääntö palautui normaalille tasolle, mutta taas ylärekisteri menee pieleen?
      Onko letkut magneettiventtiilissä kiinni oikein päin?
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • BMW-luke
        Newbiemmer
        • Oct 2011
        • 28
        • Kangasala

        #18
        Originally posted by Esal View Post
        Onko letkut magneettiventtiilissä kiinni oikein päin?
        On kiinni oikein päin. Tarkistin kolmesti kun kytkin...
        Ja jos eivät olisi niin ei pitäisi toimia ollenkaan, nyt välissä toimii oikein ja välissä peipponen laulaa.

        Menee muuten niin, että satunnaisesti kun löysää kaasun ja polkaisee uudestaan pohjaan niin siritys loppuu. Toisella kerralla taas ei toimi näin.

        Onko nyt sitten seuraavana hommana käydä läpi koko alipaineletkuhässäkkä läpi?
        Nehän eivät ole kalliita niin samallahan voisi vaihtaa vaikka kaikki. Tulisipahan ainakin siltä osin kuntoon. Aina välissähän nämäkin porsii ja kaipaa vaihtoa, kun kumia ovat...
        • Kaikenmoisia saksalaisia kulkineita

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #19
          Originally posted by BMW-luke View Post
          On kiinni oikein päin. Tarkistin kolmesti kun kytkin...
          Ja jos eivät olisi niin ei pitäisi toimia ollenkaan, nyt välissä toimii oikein ja välissä peipponen laulaa.

          Menee muuten niin, että satunnaisesti kun löysää kaasun ja polkaisee uudestaan pohjaan niin siritys loppuu. Toisella kerralla taas ei toimi näin.

          Onko nyt sitten seuraavana hommana käydä läpi koko alipaineletkuhässäkkä läpi?
          Nehän eivät ole kalliita niin samallahan voisi vaihtaa vaikka kaikki. Tulisipahan ainakin siltä osin kuntoon. Aina välissähän nämäkin porsii ja kaipaa vaihtoa, kun kumia ovat...
          Mulla alkuperäiset letkut, paitsi tuo turbolle koneen yli tuleva mallia Biltema, sen vaihdoin kolmannen kerran ja nyt se loppui nurkista pyörimästä. Ensikesään mennessä se taas hajoaa siitä kuumalta puolelta ja uusi letku on sitten jotain muuta.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • BMW-luke
            Newbiemmer
            • Oct 2011
            • 28
            • Kangasala

            #20
            Originally posted by Esal View Post
            Mulla alkuperäiset letkut, paitsi tuo turbolle koneen yli tuleva mallia Biltema, sen vaihdoin kolmannen kerran ja nyt se loppui nurkista pyörimästä. Ensikesään mennessä se taas hajoaa siitä kuumalta puolelta ja uusi letku on sitten jotain muuta.
            Kävin eilen hakemassa letkua 3 metriä Motonetistä, eiköhän tuolla määrällä jo ainakin suurimman osan vaihda.

            Mutta aina kun jotain saa kuntoon niin seuraava paikka hajoaa. Nyt meni sitten laturi tällä kertaa... eikö tämä lopu ikinä?
            • Kaikenmoisia saksalaisia kulkineita

            Comment

            • Jonezu
              Bimmer Rookie
              • Mar 2008
              • 55
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Jonezu View Post

              Täällä myös tehot kateissa matalilla kierroksilla. Auto 330xd e46 135kw 8/2002.

              Auto toimi normaalisti, mutta yhtenä päivänä ei lähtenyt käyntiin kotipihasta. Hinautin korjaamolle. Vaihtoivat korkeapainepumpun, yhden vuotavan suuttimen (muutkin testattiin), yhden suuttimen paluuputken, hehkut ja hehkujen ohjausboksin virtakaapelineen. Ei ollu halpaa lystiä ei!

              Korjauksen jälkeen lähtee hyvin käyntiin ja kaikki muukin ok, mutta tehot on kateissa alle 3000 rpm kierroksilla. 3000 rpm jälkeen kiihtyy normaalisti. Sanoivat korjaamolla, että vuotava suutin olisi aiheuttanut liiallista dieselin syöttöä matalilla kierroksilla ja tämän takia auto olisi ollut aiemmin "liian" tehokas matalilla kierroksilla ja nyt tehot olisivat normaalit.

              Kai toimivalla 135 kw koneella pitäisi pysyä edes 1,9 tdi Seatin perässä?? Nyt nimittäin pysyy liiankin kaukana perässä kun valoista kilpaa kiihdyttää. Ja nimenomaan juuri lähdossä jää jälkeen.

              Joutuivat suutin/hehku/korkeapainepumppu -rempassa purkamaan imusarjan yms, joten olisikohan tuo turbon suunnalta tuleva alipaineletku jäänyt vahingossa irti?
              Käytin tänään autoa samalla korjaamolla ihan muista syistä. Pyysin tarkastamaan vielä uudestaan, mistä tehojen puute matalilla kierroksilla johtuu. Syyksi löysivät viallisen ahtopaineen ohjauksen magneettiventtiilin, josta oli tullut vikakoodikin. Ilmeisesti melko halpa osa, meni tilaukseen. Alipainekello säätötankoineen kuulemma toimi.
              Joo, eipä auttanu ahtopaineen ohjauksen magneettiventtiilin vaihto. Auton kyllä piti olla kunnossa kun sen sain takas :think. Kumma kun eivät koeajollakaan ole huomanneet että tehot on edelleen kateissa . Ei muuta kun auto takaisin samalle pajalle (kaikella riskillä) ja uudestaan tutkintaan. Nyt sentään muutaman miehen voimin löysivät vian (toivottavasti ainakin). Alipaineletkut kuulemma haurastuneet poikki. Varmaankin letkut ovat lopullisesti hajonneet suutin-korkeapainepumppu -remontin yhteydessä, kun niitä on räpelöity. Eli ilmeisesti samanlainen tapaus kuin Esal:n autossa. Edelliskerralla kyllä pyysin tarkastamaan tuon alipainekellon toiminnan. No, olivathan ne sen alipainekellon testanneet toimivaksi, mutta eivät sitä, tuleeko letkulta siihen alipaine Olisin kyllä odottanut, että sen verran luovuutta löytyy

              No, onneksi ovat jotakuinkin asiallisesti tulleet näitten turhien töitten kustannuksissa vastaan... Seuraavaksi kokeillaan sitten auttaako alipaineletkujen vaihto. Samalla pajalla edelleen, kaikella riskillä..
              Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

              Comment

              • BMW-luke
                Newbiemmer
                • Oct 2011
                • 28
                • Kangasala

                #22
                Originally posted by Jonezu View Post
                Joo, eipä auttanu ahtopaineen ohjauksen magneettiventtiilin vaihto. Auton kyllä piti olla kunnossa kun sen sain takas :think. Kumma kun eivät koeajollakaan ole huomanneet että tehot on edelleen kateissa . Ei muuta kun auto takaisin samalle pajalle (kaikella riskillä) ja uudestaan tutkintaan. Nyt sentään muutaman miehen voimin löysivät vian (toivottavasti ainakin). Alipaineletkut kuulemma haurastuneet poikki. Varmaankin letkut ovat lopullisesti hajonneet suutin-korkeapainepumppu -remontin yhteydessä, kun niitä on räpelöity. Eli ilmeisesti samanlainen tapaus kuin Esal:n autossa. Edelliskerralla kyllä pyysin tarkastamaan tuon alipainekellon toiminnan. No, olivathan ne sen alipainekellon testanneet toimivaksi, mutta eivät sitä, tuleeko letkulta siihen alipaine Olisin kyllä odottanut, että sen verran luovuutta löytyy

                No, onneksi ovat jotakuinkin asiallisesti tulleet näitten turhien töitten kustannuksissa vastaan... Seuraavaksi kokeillaan sitten auttaako alipaineletkujen vaihto. Samalla pajalla edelleen, kaikella riskillä..
                Ok, eli se on sitten seuraava vaihe laturin laiton jälkeen. Tänään saan uuden laturin ja sitten onkin edessä muutto uuteen kotiin. Jospa sitä sitten ensi viikolla laittais nuo kaikki letkut uusiksi, sais bimmerillekin joulumieltä
                • Kaikenmoisia saksalaisia kulkineita

                Comment

                • Jonezu
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2008
                  • 55
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Jonezu View Post
                  Joo, eipä auttanu ahtopaineen ohjauksen magneettiventtiilin vaihto. Auton kyllä piti olla kunnossa kun sen sain takas :think. Kumma kun eivät koeajollakaan ole huomanneet että tehot on edelleen kateissa . Ei muuta kun auto takaisin samalle pajalle (kaikella riskillä) ja uudestaan tutkintaan. Nyt sentään muutaman miehen voimin löysivät vian (toivottavasti ainakin). Alipaineletkut kuulemma haurastuneet poikki. Varmaankin letkut ovat lopullisesti hajonneet suutin-korkeapainepumppu -remontin yhteydessä, kun niitä on räpelöity. Eli ilmeisesti samanlainen tapaus kuin Esal:n autossa. Edelliskerralla kyllä pyysin tarkastamaan tuon alipainekellon toiminnan. No, olivathan ne sen alipainekellon testanneet toimivaksi, mutta eivät sitä, tuleeko letkulta siihen alipaine Olisin kyllä odottanut, että sen verran luovuutta löytyy

                  No, onneksi ovat jotakuinkin asiallisesti tulleet näitten turhien töitten kustannuksissa vastaan... Seuraavaksi kokeillaan sitten auttaako alipaineletkujen vaihto. Samalla pajalla edelleen, kaikella riskillä..
                  Jep, alipaineletkujen vaihdolla korjaantui tämä tehottomuusongelma (kop kop kop...)
                  Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

                  Comment

                  • BMW-luke
                    Newbiemmer
                    • Oct 2011
                    • 28
                    • Kangasala

                    #24
                    Originally posted by Jonezu View Post
                    Jep, alipaineletkujen vaihdolla korjaantui tämä tehottomuusongelma (kop kop kop...)
                    Mitkä kaikki letkut kannattaa vaihtaa, onko missään mitään kaaviota näistä letkuista?

                    Pääputkihan (imusarjan alla) on jotain kovaa muovia, tuskin vuotaa sieltä. Ongelmanahan ovat nämä kumiputket:

                    - pääletkulta alipainesäiliölle
                    - alipainesäiliöltä ahtopainesäätimelle
                    - ahtopainesäätimeltä turbon kellolle

                    onko muita joita pitää/kannattaa vaihtaa?
                    • Kaikenmoisia saksalaisia kulkineita

                    Comment

                    • Jonezu
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2008
                      • 55
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by BMW-luke View Post
                      Mitkä kaikki letkut kannattaa vaihtaa, onko missään mitään kaaviota näistä letkuista?

                      Pääputkihan (imusarjan alla) on jotain kovaa muovia, tuskin vuotaa sieltä. Ongelmanahan ovat nämä kumiputket:

                      - pääletkulta alipainesäiliölle
                      - alipainesäiliöltä ahtopainesäätimelle
                      - ahtopainesäätimeltä turbon kellolle

                      onko muita joita pitää/kannattaa vaihtaa?
                      Minä en itte noista ymmärrä, joku muu saa auttaa.. Sanoivat vain korjaamolla vaihtaneensa kaikki alipaineletkut konehuoneesta. Arvioivat että yhteensä noin 4 metriä, metrihinta siinä 8 euron nurkilla.
                      Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

                      Comment

                      • BMW-luke
                        Newbiemmer
                        • Oct 2011
                        • 28
                        • Kangasala

                        #26
                        Eilen vaihdoin alipaineletkut:

                        - pääletkulta alipainesäiliölle
                        - säiliöltä alipainesäätimelle
                        - alipainesäätimeltä turbolle

                        ja edelleen sama homma jatkuu.
                        Auto ei vedä kunnolla yli 3000rpm ja kuuluu turbon suunnalta sirkutusta.

                        Huomasin myös, että kun autolla kaasuttaa paikallaan niin kierrosten laskiessa kuuluu jostain konehuoneesta sellainen lärpättävä ääni, sellainen väähn märän kuuloinen pof pof pof, you know what I mean???

                        Ei tuota sen paremmin osaa kuvata.

                        Oisko nyt sitten seuraavaksi mikä apuna?
                        Mistä etsiä vikaa. Auto kuitenkin 1/10 kiihdytyksestä toimii oikein.
                        Eilen moottoritiellä vitosella ajettaessa painoin kaasun pohjaan, kulutusmittari nousi tappiin, vauhti n. 120km/h mittarin mukaan -> kulutusmittari laski yhtäkkiä 10 litran hetkelliseen kulutukseen, pidin kaasun pohjassa -> 5-6 sekunnin jälkeen yhtäkkiä nousi ja lähti uudestaan vetämään.

                        Voiko olla, että sittenkin siivet olisi jumissa?
                        Jos ovat kuitenkin jumissa, niin miksi välillä toimii ja vetää oikein?
                        Auttaisiko joku, jolla mahdollisuus tarkistaa täällä Tre/Kangasala/Pirkkala suunnalla live dataa autosta?
                        • Kaikenmoisia saksalaisia kulkineita

                        Comment

                        • Replay
                          Newbiemmer
                          • Sep 2011
                          • 5
                          • Finland

                          #27
                          330d m57 tehoton kun kone lämpenee

                          Originally posted by BMW-luke View Post
                          Eilen vaihdoin alipaineletkut:

                          - pääletkulta alipainesäiliölle
                          - säiliöltä alipainesäätimelle
                          - alipainesäätimeltä turbolle

                          ja edelleen sama homma jatkuu.
                          Auto ei vedä kunnolla yli 3000rpm ja kuuluu turbon suunnalta sirkutusta.

                          Huomasin myös, että kun autolla kaasuttaa paikallaan niin kierrosten laskiessa kuuluu jostain konehuoneesta sellainen lärpättävä ääni, sellainen väähn märän kuuloinen pof pof pof, you know what I mean???

                          Ei tuota sen paremmin osaa kuvata.

                          Oisko nyt sitten seuraavaksi mikä apuna?
                          Mistä etsiä vikaa. Auto kuitenkin 1/10 kiihdytyksestä toimii oikein.
                          Eilen moottoritiellä vitosella ajettaessa painoin kaasun pohjaan, kulutusmittari nousi tappiin, vauhti n. 120km/h mittarin mukaan -> kulutusmittari laski yhtäkkiä 10 litran hetkelliseen kulutukseen, pidin kaasun pohjassa -> 5-6 sekunnin jälkeen yhtäkkiä nousi ja lähti uudestaan vetämään.

                          Voiko olla, että sittenkin siivet olisi jumissa?
                          Jos ovat kuitenkin jumissa, niin miksi välillä toimii ja vetää oikein?
                          Auttaisiko joku, jolla mahdollisuus tarkistaa täällä Tre/Kangasala/Pirkkala suunnalla live dataa autosta?
                          Onko kyseiseen vikaan löytynyt selitys?

                          Minulla on aika samankaltainen bropleema...

                          Auto oli korjaamolla ja siihen vaihdettiin common-rail pumppu (laippavuodon takia, katselin taskulampulla tossa kovilla pakkasilla, et kuplii laipan välistä, en sitten tiedä kosahtiko minun diaknoosi omaan nilkkaan) samalla suuttimet käytettiin testipenkissä ja olivat ok niin laitettiin samat takaisin.

                          Huollon jälkeen huomasin moottoritiellä, että kun painoi kaasua, hetkellinen kulutus kipusi 10l ennen kuin mitään rupesi tapahtumaan (silloinkin oli suht kova pakkanen -15, jos sillä nyt on merkitystä).

                          Myöhemmin huomasin, että välillä kun auto ahtaa niin vislaa kummallisesti, varsinkin 3000rpm kohdalla.

                          Auto on 330d m57, eikä anna mitään vikakoodia (ei edes kampiakselin asentotunnistimesta vaikka on siitä antanut eikä sitä ole vielä korvattu uudella anturilla)

                          Autossa on tehot tallella kun sen starttaa kylmänä ja moottoritiellä reagoi hyvin kaasuun niin että saman tien vetää kun painaa kaasua eikä hetkellisen kulutuksen mittari ehdi kelata itseään yli 10l kun ollaan jo menossa.

                          Mutta kun lämmöt ovat nousseet niin vedot/tehot häviää ja homma tuntuu pahenevan kun lämpöistä konetta seisottaa hetken ja taas käynnistää ja lähtee niin voisi melkein puhua, että rupeaa röpeltämään, 70km/h vauhdissa kolmosella kunnolla kaasua niin juuri mitään ei tapahdu, ennen kuin saa 3000rpm tauluun niin sitten vetää lopun suht normaalisti ja ihan sama 3,4 ja 5 vaihteella pitää saada se 3000rpm. 1 ja 2 ei ole niin paha, mutta varmaan niillä vaan saa kelattua ongelman paremmin pois.

                          Oiskohan tässä kyseessä tuo turbon magneettiventtiili?
                          Pitäisikö sen näkyä testerillä?

                          Ongelmahan on ihan selkeästi (ainakin minä oletan niin) lämpötilariippuvainen, vaikkakin kylmänäkin vislaa kovemmin välillä.

                          Vaiko olisiko vika turbossa, coolerissa, alipaineletkuissa?

                          On ehdotettu polttoaine pumppuihin liittyvää vikaa...

                          Olihan se auto saanut hieman kipeetä siellä huollossa, niin en yhtään ihmettelisi jos siellä sen takia jotain fuskaisi.
                          Kuhan nyt edes suuttimet ja Commonrail-pumppu olisi huollon jäljiltä OK...

                          Tuntuu siltä, että tästä voi tulla kallis arvausleikki, eikä toi edellinenkään huolto ilmainen ollut:think

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #28
                            Vihellys voisi olla vuoto ahtoputkessa, välijäähyssä tai jopa imusarjassa tai sen tiivisteissä. Vian esiintyminen vain lämpinänä tarkoittaisi että vuoto on paikassa joka aiheutuu lämpölaajenemisesta.

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              #29
                              Originally posted by MNi View Post
                              Vihellys voisi olla vuoto ahtoputkessa, välijäähyssä tai jopa imusarjassa tai sen tiivisteissä. Vian esiintyminen vain lämpinänä tarkoittaisi että vuoto on paikassa joka aiheutuu lämpölaajenemisesta.
                              Mutta ei se tuota kulkupuolta vielä heikennä, ei se ilma pysyis kylmänäkään sisällä jos niin iso vuoto olisi.

                              Omassa on vaihdettu 2260 turbo, ja lähtö oli ihan hassuun suuntaan + laippa muunnettava letkuliitännäksi. Nämä "omatekemät letkut" tahtoo vuotaa leveiden pantamallisten kiristimien välistä, näkee kirkkaan kohdan öljyisessä alumiiniputkessa, johon pieni pistemmäinen vuoto osuu. Painepesun jälkeen ääni oli jonkun aikaa kuin tupla turbolla kun jostain vislasi kunnolla. Mitään vaikutusta ajoon tai paineisiin ei tuolla ole, kun turbon tuotto riittäisi isompaankin tarpeeseen.

                              Originally posted by Replay View Post
                              juuri mitään ei tapahdu, ennen kuin saa 3000rpm tauluun niin sitten vetää lopun suht normaalisti ja ihan sama 3,4 ja 5 vaihteella pitää saada se 3000rpm. 1 ja 2 ei ole niin paha, mutta varmaan niillä vaan saa kelattua ongelman paremmin pois.

                              Oiskohan tässä kyseessä tuo turbon magneettiventtiili?
                              Pitäisikö sen näkyä testerillä?

                              Ongelmahan on ihan selkeästi (ainakin minä oletan niin) lämpötilariippuvainen, vaikkakin kylmänäkin vislaa kovemmin välillä.
                              Turbon siivet ei käänny lämpösenä, koska vetää 3000 alkaen?

                              Tuotahan on helppo kokeilla, kun virrat kääntää päälle, säädin tekee liikkeen: siivet auki ja kiinni (tietenkin alipainetta täytyy olla järjestelmässä, eli auto käynyt aiemmin). Startin jälkeen siivet kääntyy auki-asentoon, ja irroittamalla alipaineletkua menee kiinni. Jos ei liiku, voi kokeilla laittamalla alipaineletkun magneettiventtiilin ohi suoraan, vetääkö? Tuntuuko letkun päässä alipaine, pitäisi tarttua reilusti sormeen. Turbon siivet voi kokeilla painamalla käsin vipua, tai vaikka jollain kepillä tms. jos kuuma.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3143
                                • Tampere

                                #30
                                Totta. Turbon aktuaattorin liikerata muistaakseni luokkaa 15mm laidasta laitaan.

                                Omassa pirssissä oli muuten pari vuotta takaperin vastaavaa, turbon alipainekellolta oli pudonnut alipaineletku kellon alta irti. Kaikki turbolle menevät alipaineletkut uusiksi ja taas vetää.

                                Moottorin soundi muuttui, tuli alarekisteriin enemmän meteliä, vähän kuin ralliääntä. Alle 2500 kierroksen ei tapahtunut juuri mitään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎