Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d M57 ja tehot hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fex
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 49
    • Kajaani

    #31
    Millälailla m57 moottorin pitäis vetää 1/4 kaasulla kiihdyttäessä 700-4000rpm? Itsellä tasakaasulla kiihdyttäessä huomaa selvän eron penkissä asti hieman alle 3000 kierroksen paikkeilla. Eli tuntuu että tehossa tulee hyppäys kun kone saa kerättyä sen ~2900rpm. En muista yhtään kuinka tasaisesti kone veti alarekisterillä verrattain ylärekisteriin ennen. Sen verran on tottunut tuohon. Voisiko tämmöistä ongelmaa paikantaa juurikin alipainepuolelle? Vai onko tämä automaattilaatikon tuomaa ominaisuutta? Sillä liikkeesä aina kaasua lisättäessä laatikko tuntuu luistattavan ja pitävän kierroksia 3krpm tuntumassa kunnes vauhdin kasvaessa tiettyyn pisteeseen lähtee myös kierrokset lineaarisesti kasvamaan vauhdin kanssa.

    edit: moottorista kuuluu suhtkoht kovaääninen vislaus aina 1750rpm asti.

    edit2: eli vaihtoon/tutkimukseen putket 8 , 9 , 10 http://www.realoem.com/bmw/showparts...38&hg=11&fg=45
    entäs painesäiliö(6)? Tai osa numero 1 eli paineensäädin?

    Entäs tämän puolen tarkastelu? http://www.realoem.com/bmw/showparts...35&hg=11&fg=45

    Olenko unohtanut vielä jotain?

    Niin ja miten tonne pääsee hyvin käsiksi? Ei oo tällä hetkellä paikkaa jossa voi auton nostaa ylös. Ja kun koittaa kattoo maffin puolen ja etutolpan välistä siinä edessä seistä tokottaa joku aika paksu putki, ahtoputki(?) ja turboa ei edes näe. Saati sitten jos nuo letkut kiertelee johonkin mystiseen paikkaan niin niiden käsittely voi olla savotan takana.
    Last edited by fex; 05-04-2014, 20:40.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #32
      Automaatti ei vie vääntöä ja pirssin pitäisi vetää tasaisesti vähän reilusta ~1000 kierroksesta alkaen.

      Joku DDE-mies INPAn kera olisi hyvä saada pirssiin kyytiin ja tarkastella livedataa miten turbon pyynti ja saanti korreloivat.

      Halvin lähestymistie on ehkä ensin sulkea pois alipainevuodot ja vaihtaa turbon alipaineletkut joka tapauksessa, ovat suurimalla lämpörasituksella.

      Tämän jälkeen MAFfi epäilyyn, onko alkuperäinen. Jos on, kokeile ottaa johto irti ja ajoon - onko vaikutusta. Jos kaipaa vaihtoa, harkitse vain alkuperäistä tai Boschia. Ei halpaa kopiota ebaystä kuitenkaan.

      Jos otat imusarjan irti, vilkaise mitä ahtopaineanturille kuuluu, onko sen reikä moskaa täynnä. Ahtopaineanturi ei hirveitä maksa, joten sekin kannattanee vaihtaa ennen turbon vaihtoa.

      Ahtoputkia ja välijäähyä vilkuilisin myös, ettei ole pientä reikää siellä jossain. Tämän ikäisessä autossa kun on syytä epäillä useamman tekijän summaa.

      Alipainetta tarvitsee pirssissäsi:

      - jarrutehostin, eli vacuum control -kuvasta (KLIK) se paksu putki, suurin alipaineen kuluttaja, huomaa kuvasta osa 7 eli tulppa jakotukkiin
      - imusarjan läppäohjain: KLIK. Läpät olet varmaan poistanut ja sen myötä myös nämä alipaineletkut. Ohjaimen voi jättää sinne sähköt päälle ettei jää vikakoodeja. Jakotukilta lähdön voi tulpata em. osalla 7.
      - EGR-venttiilin ohjaus: KLIK. Tuo ohjausventtiili eli 11747796634 on identtinen turbon ohjaimen kanssa, voit kokeilla ristiin. Jos on hajalla, täältä löytyy yksi kappale: KLIK.
      - moottorin tukikumit: KLIK. Osat 8 ja 8 tuolta. Karkeasti ottaen tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa näihin ohjataa alipainetta jolloin vaimentavat enemmän.

      Alipainepuolella vuoto voi vaikuttaa kaikkiin osiin ml. turbo. Näistä sulkisin pois vaihtamalla turbon alipaineletkut ja alipainekellon (maksaa huimat 26€ Smiidin mukaan). Turbon alipaineletkuun kohdistuu eniten lämpökuormaa.

      Tarkistaisin taskulampulla tiirailemalla moottorin tukikumit etteivät ole finaalissa. Jos ei ole koskaan vaihdettu, on syytä varautua vaihto-operaatioon. Varovasti voi kokeilla kaverin kans konepelti auki hyppääkö kone: KLIK. Suuntaa-antava ohje E39:lle: KLIK. Tukigummien alipaineletkut harvemmin hajoavat, ainakin verrattuna turbon letkuihin, ja letkut risteilevät hiukan hankalasti muihin verrattuna.

      EGR:ään olisi hyvä vilkaista ja tarkistaa ettei ole moskaa pahasti. EGR:n letkut voi vaihtaa, eipä tuo alipaineletku metritavarana paljoa maksa ja on inhimillisessä paikassa.

      Lisäksi poistaisin imusarjan läpät (jos vielä ovat paikallaan), ja heivaisin läppien ohjausletkut helkkariin + tulppaisin sen lähdön.

      Imusarjan joutuu pakosta irroittamaan että pääsee tarkistamaan.

      Comment

      • fex
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 49
        • Kajaani

        #33
        Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta MNi.

        Imusarjan purkuoperaatio on muutenkin edessä, koska poistaessani EGR:ää käytöstä huomasin sen olevan aivan täynnä paskaa. Menee siis puhdistukseen. EGR venttiili on tulpattu juurikin alipainepuolelta. Tulppaus ei vuoda. Imusarjan läpät on poistettu aiemmin, mutta ei omilla kätösillä joten nähtäväksi jää mitä sinne on jätetty/onko jotain jätetty tulppaamatta.

        Todella todella mielenkiintoinen tuo moottorin tukikumihomma, sillä jossakin välissä auto on alkanu tyhjäkäynnillä tärräämään ja tukikumeista kuinka absurdilta se kuulostaakin järjestelmä voi vetää ilmaa läpi.


        Jännä juttu kun tänään kävin ajelemassa ja mielestäni auto kulkee ihan mukavasti alakierroksilla ettei ole niin selviä tapauksia kuin topicissa aiemmin. Tähän voi kyllä vaikuttaa jokseenkin mielentilan vaihtelu: auto on kunnossa, auto ei ole kunnossa. Selvä vetäminen tuntuu kuitenkin lisänä keskikierroksilla. Voisiko joku ohjelma tehdä moottorin käyttäytymisestä tälläisen? Mieleeni muistuu sanomisia myyjän puolelta, että auto voisi olla lastutettu. Varmaksi en kyllä voi sanoa.

        edit: voisikohan alipainevuodon varmistukseen lisätä sen kun lähtee auton käynnistyksen jälkeen liikkeelle ja painaa ekaa kertaa jarrua absit tärrää ehkä puolikkaan jurrauksen. Eli ei tärrää eikä lukita vaan samalla kun jarrut hiljalleen menevät levyjä kohti polkimessa tuntuu kovin löysä tärräyksen osanen - naksaus.

        + jarrua pumpatessa jarrut häviää. Polkimessa tuntuu sama vaste mutta vastetta vasten painaessa jarruja ei ole.
        Last edited by fex; 06-04-2014, 13:10.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #34
          Minkäsikäinen tämä pirssi on, vuosi ja kuukausi, mikä korimalli ja onko taka- vai neliveto? Jos tukigummeja ei ole vaihdettu, on kyllä syytä vilkuilla näitä taskulampulla. Mikäli on/ovat räjähtäneet, sen pitäisi näkyä kyllä.

          M57-koneisen tukikumeja ei olekaan niin laajalti jälkimarkkinaosaa tarjolla kuin M57N:lle. Oikealle löytyy Findpartsista: KLIK ja vasemmalle: KLIK. Vain Corteco, Optimal ja Vaico. Schmiedmann antaa hinnaksi 82.58€/kpl eli enempää ei missään kannata maksaa.

          Ennenkuin aletaan mitään muuta vikaa etsimään - selvien alipainevuotojen korjauksen jälkeen - on veto-ongelman vianrajaukseen syytä selvittää mahdollinen lastutus/ohjelmointi. Jos siellä on konetilan e-boksissa ylimääräinen huijauslisälasti niin se pois. Jos on ohjelmallisesti säädetty niin jollakin harrastajalla ota se talteen ja ajetaan vakio-DDE -softa paikalleen.

          ABSin tärähdykseen eka polkaisulla voi olla muukin syy, esimerkiksi jarrupalojen vaihto, vanhat palat ovat hakanneet satulan kannakkeisiin urat ja uudet palat eivät liikukkaan enää nätisti liukupinnoilla. E46:ssa etujarrut erityisesti on syytä puhdistaa kahden vuoden välein, ainakin jos palat ja levyt vaihtaa. Satulan kannakekin irti ja viilalla liukupinnat tasaisiksi. Kun vaihdat seuraavan kerran palat ja levyt, kaikki kumiosat uusiksi ja alkuperäisillä tai ATE:n kumiosilla. Vaikka autoteilemann.de:stä jos ei muualta. Myös anti-rattle clip vaihtoon ja mahdollisesti liukutapit jos ovat kovin poikittaisurilla.

          Comment

          • fex
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 49
            • Kajaani

            #35
            Kaara on 9/2001 rullannut tehtaalta ulos, prefacelift m57 -koneeltaan neljällä vetävällä pyörällä ja touring korimallilla.

            Pitää ottaa tutkinnan kohteeksi ensin nuo tukikumit ja muutenkin alipainepuoli jahka työkiireiltä ennättää. Onneksi on viikonloput

            päivitellääs sitten tänne lisää.

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #36
              Huomaa että x:ssä tuo toinen tukikumi on erilainen kuin takavetoisessa.

              Comment

              • fex
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 49
                • Kajaani

                #37
                Tukikumit on kunnossa.

                Turbon alipainekellon tappi on ylhäällä kun auto ei käy. Kun auton käynnistää tappi menee sisäänpäin. Onko tämä oikea käyttäytyminen? Kun kierrokset ylittää 2000rpm alipainekellon tappi alkaa nousta hiljalleen. Kun kierroksia käyttää yli kolmen tonnin näyttäisi alipainekellon tappi olevan ylimmillään ja vasta sitten alkaa se oikea ahtamisen ääni kuulumaan. Kisainen suhina verrattaen ennen 3krpm tapahtuvaan laiskaan välistä viheltävään suhina.

                Kun alipainekellon tappia painaa alaspäin turbon lipareesta/korvakkeesta tuntuu kuin jousta vasten painaisi ja on jopa yllättävän jämäkkä. Ilmeisesti pitääkin olla jotain vastetta, jotta paineettomana siivet on siellä missä kuuluu. Kuinkahan tuon härpäkkeen toiminnan varmistaisi.

                Noh imusarjan puhdistuksen kuitenkin teen. Olisi kiva testauttaa autoa jollakin jolla on perstuntuma kuinka 3l diesel vetää alakierroksilla. Alipainekellon ilmeinen toiminta(?) sekoitti pasmat.

                Comment

                • fex
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 49
                  • Kajaani

                  #38
                  Nonnih tulipa illan päätteeksi laitettua imusarja bensaliotukseen yön yli ja joitain kuvia räpsittyä.

                  Tämmösessä kunnossa imusarjan läppien letku.


                  Liekkö kyseessä suutinvuotoa!!!?? Muut suuttimet olivat puhtaita.


                  280 000km ja egr


                  Ja vielä suurkiitos Kajaanin Wetterille... Osat läppien poiston jälkeen puoliksi irti ja erittäin hyvin liimattu ruuvinvuoto.
                  Last edited by fex; 11-04-2014, 22:29.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #39
                    Epäilen suutinvuotoa, pikemminkin imusarjasta vuotavaa öljysumua.

                    Vaihtaisin ehkä imusarjan tiivisteet. Onpahan likainen ilmakanava.

                    Mitähän tuolle keksisi, jos sitä alkaa putsata niin valuu moskat venttiilin tai männän päälle. Tosin se tuskin ahdistaa menoa kun kuitenkin suurin osa ilmasta kulkee esteettä kun ei ole läppiä enää.

                    Comment

                    • fex
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 49
                      • Kajaani

                      #40
                      Uudet imusarjan tiivisteet on jo, mut noista tassuista jotka näkyy viimesessä kuvassa tiivisteen kummallakin puolella uupuu muutama. Ainakaan tässä purussa ne eivät tippunee joten imusarja on ollut osittain ilman tassuja paikallaan. Saisikohan nuita tassuja jostain :think

                      Ja niin surullista miltä nuo kanavat näyttää... Laitoin kangasta ettei suurempia paskoja ulkoapäin tule, mutta epäilen osan reunan karstasta tippuneen jo männän päälle kankaita laittaessa. Jotenkinhan nuo tekisi mieli myös puhdistaa.

                      Wetteriltä ei löytynyt jakotukkiin tulppia. Mitähän tämä on kun realoem kuitenkin antaa varaosanumerot jne. Ja niin mitenhän kun ajattelin ottaa koko läppämekanismin pois niin antaako se säädin joka on ylimmässä kuvassa vikakoodia jos sitä ei ole olemassakaan. Tosiaan EGR ja läppien alipainekellon lähdöt jos tulppaisi jakotukista, mutta niihin ois kiva saada tulpat.

                      edit: Minkälaista alipaineletkua kannattaa ostaa? Tallissa on 3mm reiällä olevaa polttoaineletkua, 3mm reiällä olevaa silikoniletkua(erittäin taipuisa) ja 3mm reiällä olevaa tavallista kumiletkua. BMW kertoo letkun olevan 3,5mm sisähalkaisijaltaan ja 2mm seinämän paksuus. Seinämän paksuus täyttyy, mutta mitenkäs tuon puolen millin heiton tuossa sisähalkaisijassa? Myös lämpötilanvaihtelut mietityttää letkun hommaamisen/käyttämisen johdosta. Polttoaineletku lienee kestävin näistä, vaiko laitetaanko jotain varmaksi todettua tulille?
                      Last edited by fex; 12-04-2014, 04:23.

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1321
                        • Tornio

                        #41
                        EGR yms "ohjetta"

                        Originally posted by fex View Post
                        Uudet imusarjan tiivisteet on jo, mut noista tassuista jotka näkyy viimesessä kuvassa tiivisteen kummallakin puolella uupuu muutama. Ainakaan tässä purussa ne eivät tippunee joten imusarja on ollut osittain ilman tassuja paikallaan. Saisikohan nuita tassuja jostain :think

                        Ja niin surullista miltä nuo kanavat näyttää... Laitoin kangasta ettei suurempia paskoja ulkoapäin tule, mutta epäilen osan reunan karstasta tippuneen jo männän päälle kankaita laittaessa. Jotenkinhan nuo tekisi mieli myös puhdistaa.

                        Wetteriltä ei löytynyt jakotukkiin tulppia. Mitähän tämä on kun realoem kuitenkin antaa varaosanumerot jne. Ja niin mitenhän kun ajattelin ottaa koko läppämekanismin pois niin antaako se säädin joka on ylimmässä kuvassa vikakoodia jos sitä ei ole olemassakaan. Tosiaan EGR ja läppien alipainekellon lähdöt jos tulppaisi jakotukista, mutta niihin ois kiva saada tulpat.

                        edit: Minkälaista alipaineletkua kannattaa ostaa? Tallissa on 3mm reiällä olevaa polttoaineletkua, 3mm reiällä olevaa silikoniletkua(erittäin taipuisa) ja 3mm reiällä olevaa tavallista kumiletkua. BMW kertoo letkun olevan 3,5mm sisähalkaisijaltaan ja 2mm seinämän paksuus. Seinämän paksuus täyttyy, mutta mitenkäs tuon puolen millin heiton tuossa sisähalkaisijassa? Myös lämpötilanvaihtelut mietityttää letkun hommaamisen/käyttämisen johdosta. Polttoaineletku lienee kestävin näistä, vaiko laitetaanko jotain varmaksi todettua tulille?
                        Noita YLEENSÄ tippuvia "tassuja" löytyy BMW varaosana tässä osa nro 7


                        Nuo TODELLA paskaset kanavat voi enimmistä karsta paskoista puhdistaa KUPARI putkesta ja tehokkaasta pölyimurista tehdyllä "työkalulla" Teroita vaikka 22mm kupariputken pää sisäpuolelta senkkausterällä teräväksi ja kiinnitä putki pölyimuriin. Terävällä putken nokalla vuolemalla olen noita paskasempia puhdistanut. Onkos VARMASTI TERMOSTAATIT KUNNOSSA KUN ON NOIN HELVETIN PASKASET KANAVAT??

                        EGR tulppaus onnistuu PARHAITEN 3/4 osa tuuman sulkutulpalla. Tee EGR venttiiliin pakoputken liitokseen sisäkierre R3/4 ja ruuvaa hydrauliikka liikkeestä ostamasi kuusiokolo sulkutulppa tukkeeksi pakopuolelle. kuva malliksi

                        Kaikki EGR ja Läppä alipaine jutut voit jättää "toimintaa" alipaineen osalta.
                        hanki PESULAITE letkuna käytettävää mustaa PUR letkua 3,5 x 5,5mm PUUILOSTA vissiin löytyy hyllytavaran.
                        Last edited by e46touring; 31-01-2016, 11:15.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • fex
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 49
                          • Kajaani

                          #42
                          Tuolla rikkinäisellä päätermarilla on ajettu jonkun aikaa. Hankala sanoa kauanko, koska huomasin/luin vasta oireita ensimmäistä kertaa siitä tänä talvena. Ensimmäinen operaatio lämpöjennousun hallitsemiseen oli EGR-termarin tulppaus samalla kun poistin EGR-systeemin pois käytöstä. Toimenpide ei vaikuttanut lämpöihin ollenkaan. Sen jälkeen vaihdoin päätermarin viikko toisesta ja huomattava parannus lämpöjen nousussa tapahtui. Kuitenkin vieläkin jos on ajanut juuri sen verran, että viisari on saavuttanut puolen välin ja ajaa parkkiin pakkaskelillä alkaa viisari hiljalleen tyhjäkäynnillä laskea HIEMAN. Pitänee vielä vaihtaa laatikon termari.

                          Kaikennäköisiä suunnitelmia tuosta puhdistamisesta jo on että se nyt ei juuri enää huoleta ja imusarjasta tuli mahdottoman paljon mönjää ulos lensitiini/bensa käsittelyllä. Ainut huolenaihe on jos nuita tassuja on tässä irroituksesta paskalla mäihällä tippunut alempaan imuaukkoon ja sitä kautta kulku männän päälle olisi mahdollinen :think. Noh.. pitää koittaa imuriin kiinnitetyllä letkulla kalastella jos sattuis nappaamaan tassu kiinni. Konehuoneen/lattian puolelta ei löytynyt kyseisiä osia.

                          Mikä merkitys muuten tuolla kaksiosaisella imusarjalla on? Joissain bensiinikoneissa muistaakseni imusarja oli yhdillä imuaukoilla. Liittyneekö läppiin vai parempaan imujakaumaan?

                          EDIT: ainiin EGR on tulpattu ottamalla alipaineletku pois käytöstä.

                          Tämmönen letku oli irti. Näyttää että tapuisi laatikolle. Mikäs tämän tarkoitus on? Sijaintiha on tossa kaasupolkimen kohdilla.
                          Last edited by fex; 12-04-2014, 21:26.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #43
                            Kaksikanavainen imusarja on tarkoitettu toimimaan läppien kanssa. Vähentää päästöjä matalilla kierroksilla.

                            Comment

                            • fex
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 49
                              • Kajaani

                              #44
                              Eikös kukaan tiedä mikä ylemmän postauksen letku on? En millään löydä paikkaa mihin sen voisi tökätä kiinni ja ois kiva saada autoa kasattua hiljalleen

                              edit: Liekköhän numero 3 eli vent pipe
                              Last edited by fex; 14-04-2014, 17:16.

                              Comment

                              • fex
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2009
                                • 49
                                • Kajaani

                                #45
                                Alkaa hiljalleen löytyä enemmän ja enemmän syitä tehojen puutteeseen. Jo valmiina löydetty alipainevuoto, imukanavat aivan tukossa ja imusarja aivan tukossa. Nyt otettu ulos välijäähdytin joka aivan käsittämättömässä kunnossa. Sisältää kukkapenkillisen paskaa jo pelkkä kennosto. Sitten sen alta löytyy syylärin kennoston edestä 2cm paksulti koko välijäähyttimen kokonen alue paskaa ja varmaan 30 linnunpesää. Kivasti näytti olevan paskakerros vielä ilmastoinnin kennon ja syylärin yläosan välillä. Hienoa hienoa. Tuleepahan jonkun aikana kyseinen yksilö kunnostettua

                                Mielenkiintoinen operaatio muuten alkaa ottamaan alipainesäiliötä pois. On ahettu semi *****maiseen paikkaan. Pe*****.
                                Last edited by fex; 14-04-2014, 22:57.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎