Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d M57 ja tehot hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #46
    Välijäähyn ja jäähdyttimen väliin mahtuu kyllä kaikenlaista oravista linnunpesiin. Tyyppiominaisuus. Varovainen saa olla puhdistaessa. Pari kliineripurkkia varmaan menee ja kärsivällisyyttä. Koeponnista putsattu välijäähy vaikka täyttämällä vedellä, ei saa tiputtaa mistään.

    Näemmä M57:ssa on pikkasen hankalammassa kohtaa tuo alipainesäiliö, kuvittelin että se olis samalla tavalla kuin M57N:ssä, väärin luulin.

    Comment

    • fex
      Bimmer Rookie
      • Aug 2009
      • 49
      • Kajaani

      #47
      Tehonpuutteen syyt senkun lisääntyy!! Välijäähytin vuotaa aika railakkaasti vettä. Ilmeisesti syy yhtäkkiseen kokovuoripaskaantumiseen kanssa. Eipä se auta kun uutta jäähyä tilalle.

      Mitäs mieltä ihmiset on. Kannattaisko kerralla laittaa isompaa cooleria? Näyttäs vähän se jäähyn tila senverran ahtaalta ettei sinne kovin mielissään yhtään mikään muu kuin alkuperäisen kokoinen mahdu. Onko tietoa mitä valmistajaa kannattaa suosia vai laitetaanko halvinta vaan suoraan? Entäs löytyykö joitain muita suosituksia?

      Tässä oma-aloitteisen googlettamisen tulosta:
      Intercooler BMW 3 Touring E46 3.0 330 xd (184 Hv) 2000 - 2003 ➤ Jopa 65% edullisemmat varaosat ✚ Toimitus alkaen 7.95€ ✚ Turvallinen maksutapahtuma ✚ Yli 500,000 tuotteen valikoima



      Olisin erittäin kiitollinen mielipiteistänne! Ja varmasti muutkin tulevaisuuden kannalta

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9139
        • Oulu

        #48
        Ei taida välijäähy vuotaa vettä...
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • fex
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 49
          • Kajaani

          #49
          Originally posted by Clavurion View Post
          Ei taida välijäähy vuotaa vettä...
          Täytin vedellä ja vuotaa niin vuotaa se

          Meinas vähän hymyilyttää kun nakkasin illan päätteeksi koneen päälle suojaksi:

          aika osuva
          Last edited by fex; 15-04-2014, 21:54.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #50
            Mä jo aattelin, että siellä on puurot ihan sekaisin.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • fex
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 49
              • Kajaani

              #51
              Tiedätkö sinä m57 koneen omistajana onko välijäähyllä väliä?

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #52
                Originally posted by fex View Post
                Tehonpuutteen syyt senkun lisääntyy!! Välijäähytin vuotaa aika railakkaasti vettä. Ilmeisesti syy yhtäkkiseen kokovuoripaskaantumiseen kanssa. Eipä se auta kun uutta jäähyä tilalle.

                Mitäs mieltä ihmiset on. Kannattaisko kerralla laittaa isompaa cooleria? Näyttäs vähän se jäähyn tila senverran ahtaalta ettei sinne kovin mielissään yhtään mikään muu kuin alkuperäisen kokoinen mahdu. Onko tietoa mitä valmistajaa kannattaa suosia vai laitetaanko halvinta vaan suoraan? Entäs löytyykö joitain muita suosituksia?

                Tässä oma-aloitteisen googlettamisen tulosta:
                Intercooler BMW 3 Touring E46 3.0 330 xd (184 Hv) 2000 - 2003 ➤ Jopa 65% edullisemmat varaosat ✚ Toimitus alkaen 7.95€ ✚ Turvallinen maksutapahtuma ✚ Yli 500,000 tuotteen valikoima



                Olisin erittäin kiitollinen mielipiteistänne! Ja varmasti muutkin tulevaisuuden kannalta
                Jos osanumero on 17512246795 niin vaihtoehtoiset tarvikeosat löytyvät findpartsista: KLIK. Itse ottaisin orkkiksen tai Hella/Behr 8ML 376 776-131. Kysäiseppä KL-varaosista hintaa Behrille tai onko Schmiedmannin tuote mitä merkkiä.

                Muistanet että välijäähdyttimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon eli muutoskatsastettava: KLIK. Vähäpäästöisen pirssin osalta tarkoittaa pussitestiä. LM:n päätös 779/1998, pykälä 6, 4. momentti: KLIK. Tietysti voi toivoa ettei katsuri huomaa vaihtoa.

                Comment

                • Replay
                  Newbiemmer
                  • Sep 2011
                  • 5
                  • Finland

                  #53
                  auto tehoton kun lämpenee...."EGR-vika"

                  Originally posted by MNi View Post
                  Automaatti ei vie vääntöä ja pirssin pitäisi vetää tasaisesti vähän reilusta ~1000 kierroksesta alkaen.

                  Joku DDE-mies INPAn kera olisi hyvä saada pirssiin kyytiin ja tarkastella livedataa miten turbon pyynti ja saanti korreloivat.

                  Halvin lähestymistie on ehkä ensin sulkea pois alipainevuodot ja vaihtaa turbon alipaineletkut joka tapauksessa, ovat suurimalla lämpörasituksella.

                  Tämän jälkeen MAFfi epäilyyn, onko alkuperäinen. Jos on, kokeile ottaa johto irti ja ajoon - onko vaikutusta. Jos kaipaa vaihtoa, harkitse vain alkuperäistä tai Boschia. Ei halpaa kopiota ebaystä kuitenkaan.

                  Jos otat imusarjan irti, vilkaise mitä ahtopaineanturille kuuluu, onko sen reikä moskaa täynnä. Ahtopaineanturi ei hirveitä maksa, joten sekin kannattanee vaihtaa ennen turbon vaihtoa.

                  Ahtoputkia ja välijäähyä vilkuilisin myös, ettei ole pientä reikää siellä jossain. Tämän ikäisessä autossa kun on syytä epäillä useamman tekijän summaa.

                  Alipainetta tarvitsee pirssissäsi:

                  - jarrutehostin, eli vacuum control -kuvasta (KLIK) se paksu putki, suurin alipaineen kuluttaja, huomaa kuvasta osa 7 eli tulppa jakotukkiin
                  - imusarjan läppäohjain: KLIK. Läpät olet varmaan poistanut ja sen myötä myös nämä alipaineletkut. Ohjaimen voi jättää sinne sähköt päälle ettei jää vikakoodeja. Jakotukilta lähdön voi tulpata em. osalla 7.
                  - EGR-venttiilin ohjaus: KLIK. Tuo ohjausventtiili eli 11747796634 on identtinen turbon ohjaimen kanssa, voit kokeilla ristiin. Jos on hajalla, täältä löytyy yksi kappale: KLIK.
                  - moottorin tukikumit: KLIK. Osat 8 ja 8 tuolta. Karkeasti ottaen tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa näihin ohjataa alipainetta jolloin vaimentavat enemmän.

                  Alipainepuolella vuoto voi vaikuttaa kaikkiin osiin ml. turbo. Näistä sulkisin pois vaihtamalla turbon alipaineletkut ja alipainekellon (maksaa huimat 26€ Smiidin mukaan). Turbon alipaineletkuun kohdistuu eniten lämpökuormaa.

                  Tarkistaisin taskulampulla tiirailemalla moottorin tukikumit etteivät ole finaalissa. Jos ei ole koskaan vaihdettu, on syytä varautua vaihto-operaatioon. Varovasti voi kokeilla kaverin kans konepelti auki hyppääkö kone: KLIK. Suuntaa-antava ohje E39:lle: KLIK. Tukigummien alipaineletkut harvemmin hajoavat, ainakin verrattuna turbon letkuihin, ja letkut risteilevät hiukan hankalasti muihin verrattuna.

                  EGR:ään olisi hyvä vilkaista ja tarkistaa ettei ole moskaa pahasti. EGR:n letkut voi vaihtaa, eipä tuo alipaineletku metritavarana paljoa maksa ja on inhimillisessä paikassa.

                  Lisäksi poistaisin imusarjan läpät (jos vielä ovat paikallaan), ja heivaisin läppien ohjausletkut helkkariin + tulppaisin sen lähdön.

                  Imusarjan joutuu pakosta irroittamaan että pääsee tarkistamaan.

                  Kiitos kattavasta auton alipaineinformaatiosta! Tuli kyllä toi moottorin tukikumi homma minullekin yllätyksenä.

                  Yep, "EGR-tulppaamalla" (säätimen letku egr:än päästä irti ja ruuvi letkuun) poistui auton tehottomuusongelmat, olihan siinä ilmamassamittarissakin myös heittoo...

                  Comment

                  • fex
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 49
                    • Kajaani

                    #54
                    Nonnii nyt on ajeltu muutama päivä taas autolla ja remontin vaikutuksia alkaa näkyä.
                    Ajotietokoneen mukaan kulutus putosi ~1,5l pitää laskeskella tankatessa.
                    Alavääntö on paljon suoraviivaisempaa auto tuntuu liukuvan pienellä kaasulla paremmin joskin vieläkin jokin rajoittaa hieman, koska kaikki teho on vasta yli 3krpm käytössä. Ilmeisesti turbo menossa tai ohjelmallinen juttu. Tai joku muu?
                    80-120kmh ohituskiihtyvyys kellotettu hienoiseen ylämäkeen 7.30s. Tosin käsisekkarilla, heittoa +-1s.

                    Vaikuttais siltä että koneessa on elämää tallella, mutta jostain syystä teho tulee portaittain mukaan. Tuntuu kun bensakoneella ajais, jossa tehä lisääntyy piikeittäin: 2500rpm 40%->60% , 3000rpm 60%->100%.

                    Kiitoksia avustaneille. Oli helppo solvia lisäavun kanssa
                    Last edited by fex; 03-05-2014, 14:46.

                    Comment

                    • junga
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 145

                      #55
                      ongelmaa 320d:ssä

                      itellä on vähän samantyyistä ongelmaa, eli välillä toimii loistavasti ja välillä ei sitten kulje mihinkään.. lomalle lähtiessä ensimmäiset 100km niin auto ei kiihtynyt yhtään eikä kulkenut ku just 100 km/h:ssa.. sen jälkeen alkoi taas yhtä'äkkiä toimimaan ihan normaalisti, on tehnyt ennenkin vastaavaa mutta alkanut melkein samantien taas toimimaan....
                      bmw e65 730d vm - 05

                      ex:audi a6 2.7tdi vm-06
                      ex: BMW 320d vm-05
                      ex: seat cordoba vm-00
                      ex: mb 2.6 sportline vm-91
                      ex: e36 318tds vm-97
                      ex: e36 318is vm 93

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎