Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d vm 01 käsijarru

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuttifrutti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 247
    • Kitee

    E46 320d vm 01 käsijarru

    Tuli hylky toimimattomasta käsijarrusta, miten puretaan kun ei näyttänyt perinteiseltä satulalta.
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #2
    Irrotat jarrusatulat ja levyt, käsijarrukengät löytyvät levyn sisältä. Jos palat eivät ole loppu, niin monesti auttaa kun hioo paloista pahimmat urat pois ja säätää käsijarrun kohdalleen.

    Käsijarrun säätö tapahtuu seuraavasti:
    - Löysäät vaijerit käsijarrukahvan juuresta, näiden tarkoitus on vain ottaa löysät pois vaijereista, ei missään nimessä kiristää käsijarrukenkiä!!
    - Jarrulevyn pultinreiästä säädät kuvassa näkyvästä osasta #4 jarrukengät niin, että eivät ihan ota kiinni vaan levyä pystyy kääntämään käsin.
    - Vedät käsijarrua päälle muutaman "naksun" ja kiristät vaijerit sopiviksi.

    Näillä eväillä pitäisi käsijarrunkin alkaa pitämään.


    Parking brake/brake shoes - BMW parts catalog
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • tuttifrutti
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 247
      • Kitee

      #3
      Pääseekö kahvan vaijereihin käsiksi yläkautta vai pitääkö könytä alle irroittamaan?

      Comment

      • janne[l
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 861
        • Ylöjärvi

        #4
        .

        Originally posted by tuttifrutti View Post
        Pääseekö kahvan vaijereihin käsiksi yläkautta vai pitääkö könytä alle irroittamaan?
        pääsee yläkautta. Pussi vaan pois edestä.
        e46 330i cabriolet
        e91 320d
        e36 328 törpö

        Comment

        • tuttifrutti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 247
          • Kitee

          #5
          Ja taas palataan päivälleen vuodentakaisiin tunnelmiin e46:sen katsastuksen merkeissä. Ja täsmälleen samasta syystä hylky kuin viimevuonna. Viimeksi laitoin uusiksi käsijarrukengät ja pitoa löytyi tarvittava määrä, tällevuodelle pitääkin uusia jarrukilpi, että saa asennussarjan tarttumaan kiinni, sen verran haperoa alkaa olemaan kiinnikkeiden kohdalta.. Tehoero 89% lukemilla 1.8kN / 0,2 kN. Paripäivää sitten huolsin oikean puolen sain pyörän jopa lukkiutumaan, nyt tuloksena pitämätön rengas. Ilmeisesti kengät luiskahtaneet pois paikaltaan.

          Onko jarrukilven asennukseen hyviä vinkkejä, lähinnä mistä kohtaa se kannattaa halkaista? Ei taida muuten sopia paikoilleen ilman navan irroittamista ja laakerin rikkomista. Kuvassa näkyvä osa nro. 3 taitaa olla myös pakollisten irroitettavien listalla kilven vaihtamiseksi? Tilasin kyllä varmuudenvuoksi uuden käsijarruvaijerinkin, mikäli joutuu turvautumaan väkivaltaan.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3142
            • Tampere

            #6
            Originally posted by tuttifrutti View Post
            Ja taas palataan päivälleen vuodentakaisiin tunnelmiin e46:sen katsastuksen merkeissä. Ja täsmälleen samasta syystä hylky kuin viimevuonna. Viimeksi laitoin uusiksi käsijarrukengät ja pitoa löytyi tarvittava määrä, tällevuodelle pitääkin uusia jarrukilpi, että saa asennussarjan tarttumaan kiinni, sen verran haperoa alkaa olemaan kiinnikkeiden kohdalta.. Tehoero 89% lukemilla 1.8kN / 0,2 kN. Paripäivää sitten huolsin oikean puolen sain pyörän jopa lukkiutumaan, nyt tuloksena pitämätön rengas. Ilmeisesti kengät luiskahtaneet pois paikaltaan.

            Onko jarrukilven asennukseen hyviä vinkkejä, lähinnä mistä kohtaa se kannattaa halkaista? Ei taida muuten sopia paikoilleen ilman navan irroittamista ja laakerin rikkomista. Kuvassa näkyvä osa nro. 3 taitaa olla myös pakollisten irroitettavien listalla kilven vaihtamiseksi? Tilasin kyllä varmuudenvuoksi uuden käsijarruvaijerinkin, mikäli joutuu turvautumaan väkivaltaan.
            Noi 2, 3, 4 ja seiska tulee siinä korjauspaketissa. Jollei tule niin ainakin kannattaa suosiolla vaihtaa palojen lisäksi tuo levitin ja säätöpala sekä jousisatsi.

            Comment

            • mixout
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2011
              • 454
              • Keski-Suomi

              #7
              Originally posted by MNi View Post
              Noi 2, 3, 4 ja seiska tulee siinä korjauspaketissa. Jollei tule niin ainakin kannattaa suosiolla vaihtaa palojen lisäksi tuo levitin ja säätöpala sekä jousisatsi.
              Joo, tuo levitin kannattaa vaihtaa. Itse en sitä tehnyt ja tulos on korkeintaan tyydyttävä. Itsellä oli sitä vikaa, että käsijarru ei pitänyt. Vaihdoin kengät ja samalla uusin asennussarjan (jouset ja nuo tapit millä kengät kiinni). Siihen säätö päälle ja toimi muutaman päivän. Uudestaan purkua ja tarkastelua ja kävi selväksi, että entinen omistaja oli tehnyt juuri sen mitä ei saa tehdä, eli kiristänyt käsijarrua kahvan päästä. Löysäsin kaiken kahvan päästä pois ja ja säädin rummusta kengät. Sain pitämään välttävästi ilman suurempaa kiristelyä kahvan päästä. Pakko oli vähän vielä ruuvata kahvan päästä että sai pitämään edes jotenkin. Tuo linkku ilmeisesti saadaan kuoleentumaan sillä, että kiristäminen tehdään kahvan päästä? Se jää semmoiseen asentoon, että vipuvarsi ei riitä puristamaan kenkiä rumpuun. Tämä ihan omaa mutua ja arvailua tuon jumpan jälkeen. Vaijeritkin voivat olla venyneet, ehkä. Olen aivan varma, että katsastukseen mennessä joudun taas tuon kanssa taistelemaan.
              Mikko Huusko Photography | mikkohuusko.com | Facebook | StuntFreaksTeam

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Mä säädin edelliseen katsastukseen käsijarrun ja nyt tämän vuoden katsastuksessa kuskin puoli oli edelleen samassa tikissä kuin viime vuonnakin, mutta hantin puoli oli huonontunut reilusti, pysyttiin kuitenkin vielä vaadittavien arvojen sisällä. Mä en käsijarrua juurikaan käytä, joten voi olla ihan siitäkin johtuvaa tuo heikentyminen.

                Tuo vaijerinpäästä kiristäminen kyllä varmasti hajottaa tuon levittimen aikaa myöten.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • MasaTDS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1606
                  • Tampere

                  #9
                  jos jarrukilvet vielä muuten hyvät,mutta kenkien kiinnikkeiden kohdat levinneet,niin hae varaosaliikkeestä jonkin muun merkkisen auton jarrukenkien asennussarja joissa prikoissa tuo lukitus tapille ja asenna sellaiset kilven taakse,tulee ihan yhtä virallinen ja turvallinen kun alunperin,mutta pääset kilven vaihtoa reilusti pienemmällä vaivalla.
                  E24 635csi
                  M-B W140
                  Citroen c4 coupe
                  H-D sportster chopper

                  Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                  Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                  Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                  www.mpanet.fi

                  Comment

                  • Ezcu
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 45
                    • Hamina

                    #10
                    Originally posted by MasaTDS View Post
                    jos jarrukilvet vielä muuten hyvät,mutta kenkien kiinnikkeiden kohdat levinneet,niin hae varaosaliikkeestä jonkin muun merkkisen auton jarrukenkien asennussarja joissa prikoissa tuo lukitus tapille ja asenna sellaiset kilven taakse,tulee ihan yhtä virallinen ja turvallinen kun alunperin,mutta pääset kilven vaihtoa reilusti pienemmällä vaivalla.
                    Taikka sitten näppäränä poikana viilailee itse ihan normaaleista prikoista tuon "lukituksen".

                    Tuntuu olevan näissä melkoinen ongelma tuo käsijarru. Itsekin joka vuosi katsastukseen saanut purkailla ja säädellä.. Levyt + kaikki käsijarrun kilkket vaihdettu, mutta en itse ole ainakaan hyvää tuosta saanut ikinä Mutta tosiaan joka vuosi leimalle on saanut säädellä.

                    Comment

                    • tuttifrutti
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 247
                      • Kitee

                      #11
                      Purimme toveri niinjoon kanssa tuota rakkinetta joutessamme.

                      Käsijarruvaijeri halusi irrota käyttölinkusta ilman taistelua joten päädyimme repimään vanhan jarrukilven irti ja asentamaan uuden (19e merkkitiski). Olin tosin jo investoinut myös vw trasportterin kenkien kiinnitystappeihin ja vastin prikkoihin (yht. 1e), jos ne olisi laittanut paikalleen. Ei nyt tälläkertaa tullut testattua olisiko tullut toimiva.

                      Uuden kilven asentajan kannattaa hankkia merkkitiskiltä kilven kiinnitykseen tarvittavat pultit, sillä ainakin itse jouduin turvautumaan neuvostoliittolaiseen pumppumeisseliin pulttien irroituksessa, sen verran tiukkaan olivat tarttuneet, eivätkä suostuneet käytettävissä olevilla avaimilla irtoamaan, mikälie ihmekoko kannassa. Lähtivät kuitenkin, eivätkä katkenneet sisälle. Sopivasta m10 pultista otettiin kannasta ylimääräiset pois ja laikattiin sopivan pituiseksi. Kilpi halki takimmaisten kiinnitysreikien välistä, taittelua ja ähertämistä pyörännavan ohi paikalleen, lopuksi leikkauskohdan varmistus mikkiliimalla. Jarruhilppeet kasaan alkuperäisellä asennussarjalla (13.90e), säätö ja konttorilta vuosi ajoaikaa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎