Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i M54B30 päästöt poskellaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    E46 330i M54B30 päästöt poskellaan?

    Katsuri mittas seuraavat arvot >2000RPM:

    CO%: 0,01
    CO2: 14,3
    HC ppm: 16
    O2: 1,55

    Lambda: 1,08


    Joutuu menemään jälkitarkastukseen, syy:
    Hylätty: Ympäristöhaitat, Bensiinimoottori pakokaasumittaus, Lambda-arvo, Lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella.

    Tosin toinen putki on lähes poikki (ruotsalaisen tekemä räkänen hitsaussauma) takapöntön takaa liitoskohdasta, siitä johtuu varmaan jotain..
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400
  • santtuzz
    BTCF Member
    • Jun 2006
    • 132
    • Riihimäki

    #2
    Putki kuntoon niin asettuu lambda-arvokin kohdilleen.
    E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
    E30 316i -89 M50
    E60 530ia M-Sport -04
    E36 316i -94
    E39 540ia -97
    E39 528i touring -97
    E36 328i touring -95
    E34 525i -92
    E30 316i -89

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #3
      Niin vähän arvelinkin.
      Mutta mites noi muut arvot, mitkä ovat ne raja-arvot mihin katsuri peilaa?
      Peilaako tuo O2 (palamaton happi=vuoto?) suoraan siis lambdan arvoihin?
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16418
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Dani View Post
        Niin vähän arvelinkin.
        Mutta mites noi muut arvot, mitkä ovat ne raja-arvot mihin katsuri peilaa?
        Peilaako tuo O2 (palamaton happi=vuoto?) suoraan siis lambdan arvoihin?
        Palamaton happi ? Happihan ei pala vaan edistää palamista, O2 on oikeasti happioksidi tjs. Ja siis juu, putki kuntoon ja pakokaasutestiin, sitten lisää ihmettelyä jos tarve.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Dani View Post
          Peilaako tuo O2 (palamaton happi=vuoto?) suoraan siis lambdan arvoihin?
          Kyllä. Putki 100% tiiviiksi ja leima paperiin.

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #6
            Kiitos, nyt sit putki kuntoon ja konttorille takas
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              #7
              Onko tämmönen putkenkiristin ok, vai täysin pska kun puhutaan tiivistämisestä?


              Sit varmaan tätä CRC pakoputkiston paikkaustahnaa liitoksien väliin ja klemmari ympäri:


              Oliko tuo orkkisputkiston halkaisija 50mm johon takapöntön tulee kiinni? Jos 50mm niin klemmarin koko varmaan 52mm? 54mm?
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • jopeh
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 694
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Dani View Post
                Onko tämmönen putkenkiristin ok, vai täysin pska kun puhutaan tiivistämisestä?


                Sit varmaan tätä CRC pakoputkiston paikkaustahnaa liitoksien väliin ja klemmari ympäri:


                Oliko tuo orkkisputkiston halkaisija 50mm johon takapöntön tulee kiinni? Jos 50mm niin klemmarin koko varmaan 52mm? 54mm?
                Laita putket tällaisella kiinni http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...osputki-98010/

                Entiseen tuli noi laitettua. Oli tiivis ja ei tarvinnut leikkiä tahnoilla.

                Jos muistan oikein, niin putkistoon meni 45mm halkaisijaltaan olevat kiristysholkit.
                "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #9
                  Tosssa hieman selailin BMWfans.infoa niin 330i:ssä olis 50mm klemmari (osa #3)



                  Toinen hitsaussauma lienee vielä kunnossa, joten se pitäis rälläköidä auki että tommosen klemmarin sais paikoilleen.
                  Tommosta klemmaria ei vissiin saa putken ympärille muuta kun avonaisesta liitoskohdasta?
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • jopeh
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 694
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Dani View Post
                    Tosssa hieman selailin BMWfans.infoa niin 330i:ssä olis 50mm klemmari (osa #3)



                    Toinen hitsaussauma lienee vielä kunnossa, joten se pitäis rälläköidä auki että tommosen klemmarin sais paikoilleen.
                    Tommosta klemmaria ei vissiin saa putken ympärille muuta kun avonaisesta liitoskohdasta?
                    Ok, muistin väärin. Minäkin rälläköin myös toisen irti ja hioin kaikki hitsaukset pois. Se on varmaa, että jos toinen alkanut vuotaa hitsauksen kohalta, niin kohta on toinenkin puhki. Pidemmän päälle tuollainen holkkimalli on parempi vaihtoehto.

                    Putki ei tartte olla täysin sileä hitsauksista, koska niissä on kaksi päällekkäin olevaa ohuempaa holkkia ja muttereilla saa kiristettyä todella tiiviiksi.

                    Sitä ei saa pujotettua putken "yli". Se pitää työntää putken päälle.
                    Last edited by jopeh; 01-12-2011, 21:58.
                    "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #11
                      Aivan.
                      Joo kyllä mä molemmille putkille ajattelin moiset laittaa, rälläköidään sitten poikki se toinen jos on tiukasti kiinni.
                      Ostan siis tommoset jotka linkkasit tohon ylempää, vaikuttaahan se fiksummalta ratkaisulta!

                      ..samalla voisin vaihtaa nuo takapöntön kannatinkumit, näyttäis tuo toinen olevan aika väljä ja muljahtaa "helposti" pois.
                      "Helposi" siis jos heiluttaa takapönttöä sivuttain, ajossa ei sentään tipu pois.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Palamaton happi ? Happihan ei pala vaan edistää palamista, O2 on oikeasti happioksidi tjs. Ja siis juu, putki kuntoon ja pakokaasutestiin, sitten lisää ihmettelyä jos tarve.
                        Sori, mutta pakko revetä tolle happioksidille...

                        Kyllähän toi O2 ihan jäännöshappea tarkoittaa = happi, joka ei ole reagoinut(=palanut) hiilivetyjen kanssa. Happi esiintyy luonnossa molekyylinä, joka pitää sisällään kaksi happiatomia, joten siitä toi kakkonen. Ja numero kaksi pitäis siis olla pieni kakkonen O-kirjaimen oikeassa alareunassa, mutta käytännön syistä mahtaa olla isona versiona noissa päästölapuissa.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #13
                          Jotenkin mä kans nopeasti ajattelin että ns. palamaton happi tuo O2
                          O2 esiintyy siis päästölapussa -> O2

                          EDIT: no voi vttu, ei tää forumi tue moisia merkintöjä.
                          O2 <- 2 alanurkassa juu oikea tapa merkitä ja lapussa se on -> O2 2 on ylänurkassa.
                          Last edited by Dani; 01-12-2011, 22:40.
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • kani
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 699
                            • Espoo

                            #14
                            Vähän samanlaista,

                            Päästöt
                            HC 17
                            CO 0.07
                            O2 1.11
                            CO2 13.9
                            Lambda 1.05 pomppautti kun maksimi on 1.03.

                            Lisäksi vikakoodi
                            P0161 Lambdatunnistin lämmityspiiri (lohko 2, tunnistin 2)

                            Tuo P0161 ei ilmeisesti vaikuta mihinkään arvoihin kun on kakkostunnistin. Eli olisko tämä vaan putken vuotoa jostain, ei kyllä kuulosta yhtään vuotavalta.

                            INPA kaapeli hukassa, uusi tilauksessa, toivottavasti tulee pian niin pääsee ihmettelemään lisää. Kaikenlaista harmia.
                            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by kani View Post
                              O2 1.11

                              Lisäksi vikakoodi
                              P0161 Lambdatunnistin lämmityspiiri (lohko 2, tunnistin 2)
                              Kyllä se putki vissiin vähän jostain falskaa, mutta että lambdan esilämmitys on näköjään sökönä niin sen joutaa vaihtaa.
                              Se on aika vittumainen vaihtaa sitten, todella vittumainen!

                              Vaihdoin molemmat catin jälkeiset lambdat, kun kerran auton alla painittiin noitten kanssa...

                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎