Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 ylävesiletku turpoaa?!?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masa83
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 67
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by antti79 View Post
    Liian korkea paine vanhoille muoviosille. Lämpeämiseen/jäähdytykseen tuolla ei ole suurta (jos ollenkaan) vaikutusta, BMW on uudemmissa malleissa luopunut noista 2,0 bar:in korkeista ja siirtynyt takaisin 1,4 bar:in korkkeihin. Virallista syytä en tiedä, mutta IMO onhan toi 2,0 bar liikaa vanhoille (lue n.10v) muoviosille jotka alkavat muistuttamaan salmiakkia.
    En tiennytkään et saatavilla 1,4 bar:in versio mutta jotenkin vaan on sellanen pelko että tuosta paineen laskusta voisi olla jotain muuta haittaa?? vesi ei kierrä tarpeeksi hyvin tai jotain sellaista??

    :muok: Pienellä hakemisella selvisi että E34 525 on tuolainen 1,4bar:in korkki, sopiikos tuo suoraan paikalleen E46:een http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&fg=05&hl=54 :muok:
    Last edited by masa83; 17-12-2011, 05:48.

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1811
      • N/A

      #17
      Originally posted by masa83 View Post
      En tiennytkään et saatavilla 1,4 bar:in versio mutta jotenkin vaan on sellanen pelko että tuosta paineen laskusta voisi olla jotain muuta haittaa?? vesi ei kierrä tarpeeksi hyvin tai jotain sellaista??
      Ei se paine taida pahemmin siihen kiertamiseen vaikuttaa, koko jarjestelmahan on samassa paineessa. Jaahdytysjarjestelmassa on ylipainetta, jotta nesteeseen saadaan siirrettya enemman lampoa, ja toisaalta jaahdytettya se tehokkaammin, kun ulkoilman ja jaahdytysnesteen lampotilaero on mahdollisimman suuri. Vesihan kiehuu 2bar paineessa muistaakseni noin 120C lampotilassa.

      No, mita haittaa siita korkeasta paineesta sitten on? Yhden baarin (0.1MPa) ylipaine tarkoittaa, etta jaahdytysjarjestelman jokaiseen osaan kohdistuu 100kN voima neliometrille, eli 10N neliosentille, eli jokaista pikkurillin kynnen kokoista letkun kohtaa tyontaa kilogramman massaa vastaava voima. Niinkuin tuossa aiemmin sanottiin, alkaa se hapertuneelle kumille kaymaan voimille.

      Ps. Tasta syysta muuten sen paisarin korkin avaaminen kuumana on vaarallista. Jarjestelma on ylipaineessa ja neste yli sata asteista. Kun korkin avaa, niin ylipaine yks-kaks katoaa, mutta neste on edelleen yli sata asteista, ja siita syysta hoyrystyy samantien, siis koko jarjestelman neste, ei pelkastaan paisarissa oleva litku. Hoyrystyessaan vesi myos laajenee voimakkaasti mista syysta laajeneva hoyry puhaltuu ulos, kaytannossa lahes koko jarjestelma tyhjenee.
      Last edited by bmw323it; 17-12-2011, 07:22.
      BMW 530e (g30)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #18
        Originally posted by antti79 View Post
        Liian korkea paine vanhoille muoviosille. Lämpeämiseen/jäähdytykseen tuolla ei ole suurta (jos ollenkaan) vaikutusta, BMW on uudemmissa malleissa luopunut noista 2,0 bar:in korkeista ja siirtynyt takaisin 1,4 bar:in korkkeihin. Virallista syytä en tiedä, mutta IMO onhan toi 2,0 bar liikaa vanhoille (lue n.10v) muoviosille jotka alkavat muistuttamaan salmiakkia.
        No joo , tosta omasta 10 vuotiaasta kyllä uusin sitte jäähdytysjärjestelmän osia mielummin sitä mukaa kun ne laukeaa. Mites sitten kun on 15 tai 20 vuotias auto? 1,2 bar korkki? Ja oikein vanhaan pitää laittaa jo samanlainen syyläri kuin mummoankan hopassa (avoin kierto) ettei letkut pullistele.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • enins
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 513
          • Rauma

          #19
          Originally posted by bmw323it View Post
          ... Ps. Tasta syysta muuten sen paisarin korkin avaaminen kuumana on vaarallista. Jarjestelma on ylipaineessa ja neste yli sata asteista. Kun korkin avaa, niin ylipaine yks-kaks katoaa, mutta neste on edelleen yli sata asteista, ja siita syysta hoyrystyy samantien, siis koko jarjestelman neste, ei pelkastaan paisarissa oleva litku. Hoyrystyessaan vesi myos laajenee voimakkaasti mista syysta laajeneva hoyry puhaltuu ulos, kaytannossa lahes koko jarjestelma tyhjenee.
          Ei se homma ihan noin mene.
          1. 50/50 % vesi-glykoliseos kiehuu ilmakehän paineessä muistaakseni noin 120 C lämpötilassa
          2. jäähdytysnesteen lämpötila termostaattien ollessa kunnossa ei ylitä 90 C:tta, eli litku ei missään olosuhteissa ole kiehumispisteessä
          3. ja eniten väärinkäsitystä/tietämättömyyttä herättänyt kohta: Jäähdytysneste ei ehjästä ja ilmatusta järjestelmästä karkaa /pursua yhtään minnekään, vaikka korkin avaa kuumana. Ainoa mitä tuolloin tapahtuu, on pieni suhaus, kun paine poistuu järjestelmästä. Jos nestettä tulee ulos, on jossain vikaa (turvallisuuden kannalta tulee tietysti aina olettaa järjestelmässä olevan vikaa).
          Autokalusto: 320d f30

          Comment

          • masa83
            Bimmer Rookie
            • Dec 2010
            • 67
            • Helsinki

            #20
            Onkos kellään tietoa sopiiko tuo e34 525 korkki e46:een?

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1313
              • Tornio

              #21
              1,4bar korkki

              Originally posted by masa83 View Post
              Onkos kellään tietoa sopiiko tuo e34 525 korkki e46:een?
              näkyy ETK:n mukaan ainakin olevan sama korkki E34 525i m20 koneella ja 525 tds
              diesel malleissa E46:ssa on ainakin 1,4bar korkki.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • masa83
                Bimmer Rookie
                • Dec 2010
                • 67
                • Helsinki

                #22
                Kiitoksia kaikille avusta ja täytyypä maanantaina käydä hakemassa tuollainen 1,4bar korkki.
                Sain auton perjantaina takaisin ja järjestelmässä oli ollut ihan oikeat nesteet eli vihreät mutta huuhtelivat järjestelmän siitä huolimatta kun niin olin pyytänyt, taitaa aikakin olla tehnyt tepposensa tuolle letkulle. Siinä tiskillä autoa hakiessani tuli mieleen että ostan uuden korkin samalla mutta siinä vaiheessa en tiennyt että on olemassa 1,4bar:in versio niin ostin tuollaisen 2,0 bar version joka nyt siis tuli ostettua turhaan

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  No joo , tosta omasta 10 vuotiaasta kyllä uusin sitte jäähdytysjärjestelmän osia mielummin sitä mukaa kun ne laukeaa.
                  Kiva vaihtaa lämppärin kenno. Halvempaa ja helpompaa vaihtaa korkki. Useammassa olen käyttänyt 1,4bar korkkia ilman mitään ongelmia. Mitä ongelmia siitä voisikaan tulla?

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #24
                    Originally posted by enins View Post
                    Ei se homma ihan noin mene.
                    2. jäähdytysnesteen lämpötila termostaattien ollessa kunnossa ei ylitä 90 C:tta, eli litku ei missään olosuhteissa ole kiehumispisteessä
                    Riippuu autosta. Esim M73TU koneen suunniteltu käyntilämpötila on 105 astetta, ja sallittu "normaali" seisontalämpötila on jopa 108 astetta. Siinä ei kummallista vikaa tarvii olla kun lämmöt käy jo yli 115-asteisena (esim viallinen termari, luistava vesipumpun hihna tjm).
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • enins
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2009
                      • 513
                      • Rauma

                      #25
                      Originally posted by BeamR View Post
                      Riippuu autosta. Esim M73TU koneen suunniteltu käyntilämpötila on 105 astetta, ja sallittu "normaali" seisontalämpötila on jopa 108 astetta. Siinä ei kummallista vikaa tarvii olla kun lämmöt käy jo yli 115-asteisena (esim viallinen termari, luistava vesipumpun hihna tjm).
                      Menee aikalailla off-topikiksi, mutta jatketaan nyt kuitenkin.
                      Vietin hetken netissä ja penkosin BMW:n hyväksymän jäähdytinnesteen speksejä. Esim. (eka mistä löysin tiedon, enempää en etsinyt) Castrol Anti-Freeze NF kiehumispiste 50/50 seoksella on 129 °C. Eli turvallisella puolella ollaan.

                      2 bar korkin käytöstä ei tosiaan saada muuta iloa, kuin pidettyä jäähdytysjärjestelmän kennot alle suomen autokannan keski-iän. Vähän nappaa uusia 10 -15 v ikäiseen autoon kennot, kun hajottamisen voi välttää aika pienellä vaivalla. Remppaan kuluu kuitenkin 10 % auton arvosta, eikä "mikään muutu".
                      Autokalusto: 320d f30

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎