Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330 jäähdyttimen reunan "pullahtaminen" + minkälaiset tiivisteet letkuliitoksiin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markus
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 235
    • Mouhijärvi

    E46 330 jäähdyttimen reunan "pullahtaminen" + minkälaiset tiivisteet letkuliitoksiin?

    -02 330Ci:stä alkoi kadota jäähdytysnestettä, joten tuli tutkittua mistä vuoto johtuu. Moottoritilan pohjamuovin irrottamisen jälkeen näky oli liitteen mukainen.

    Tuollaista vastaavaa pullahtamisilmiötä on esiintynyt muissakin E46:sissa. Työkavereiltakin löytyi tiedosta heti kaksi autoyksilöä, joissa jäähdytin oli muuttanut muotoaan vastavalla tavalla, mutta ei vielä kuitenkaan vuotanut. Mikä tuon mahtaa aiheuttaa? Jäätyminenkö?

    Onko tuo ilmiö alkuperäiseen jäähdyttimeen liittyvä vai tapahtuuko myös tarvikejäähdyttimillä? Alkuperäisen jäähdyttimen hinta reilu 300 e ja tarvike (Nissens) vajaa 150 e. Ostaisikohan alkuperäisen vai tarvikkeen?
    Attached Files
    Last edited by Markus; 29-12-2011, 20:08.
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    #2
    Itse jäähdyttimistä ei kokemusta mutta onhan paisarin korkki kunnossa ettei tule liikaa painetta järjestelmään? Tosin niissä tapauksissa yleensä antautuu paisari...:think Itse vaihtasin varmuuden vuoksi samalla kun jäähdyttimen jos ei tietoa vaihdosta.
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

    Comment

    • Dj Niksperi
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 2437
      • Salo, Finland

      #3
      Originally posted by Markus View Post
      -02 330Ci:stä alkoi kadota jäähdytysnestettä, joten tuli tutkittua mistä vuoto johtuu. Moottoritilan pohjamuovin irrottamisen jälkeen näky oli liitteen mukainen.

      Tuollaista vastaavaa pullahtamisilmiötä on esiintynyt muissakin E46:sissa. Työkavereiltakin löytyi tiedosta heti kaksi autoyksilöä, joissa jäähdytin oli muuttanut muotoaan vastavalla tavalla, mutta ei vielä kuitenkaan vuotanut. Mikä tuon mahtaa aiheuttaa? Jäätyminenkö?

      Onko tuo ilmiö alkuperäiseen jäähdyttimeen liittyvä vai tapahtuuko myös tarvikejäähdyttimillä? Alkuperäisen jäähdyttimen hinta reilu 300 e ja tarvike (Nissens) vajaa 150 e. Ostaisikohan alkuperäisen vai tarvikkeen?
      Osta Nissens vaan. Hyvä jäähdytin ja aivan yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Ilmeisesti tämä paisuminen on jonkin sortin tyyppivika, 323i, 325i, 328i ja 330i malleissa? Ainakin merkkihuollon mukaan. Veljen E46 oli sama homma ja tilalle laitettiin Nissens.
      BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
      Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

      -Team Pussihousu-
      Salo///Works
      sigpic

      Comment

      • mijuko
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 951
        • ۩□□۩

        #4
        Originally posted by Dj Niksperi View Post
        Osta Nissens vaan. Hyvä jäähdytin ja aivan yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Ilmeisesti tämä paisuminen on jonkin sortin tyyppivika, 323i, 325i, 328i ja 330i malleissa? Ainakin merkkihuollon mukaan. Veljen E46 oli sama homma ja tilalle laitettiin Nissens.
        Mulla sama homma 528i:ssä.. samaa paskaa kaikki

        Comment

        • Markus
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 235
          • Mouhijärvi

          #5
          Kävin tänään hakemassa KL-Varaosasta Tampereelta uuden jäähdyttimen ja paisuntasäiliön korkin. Ostin Behr-jäähdyttimen, kun sellainenkin sattui löytymään hyllystä karvan alle 160 e hintaan.

          Jäähdyttimen mukana ei tullut mitään tiivisteitä letkuliitoksiin. Myöskään BMW:n varaosaohjelma ei näytä mitään irtotiivisteitä. Miten nuo liitokset tiivistyvät? Tuosta alla olevan linkin RealOEM:n kuvastakin puuttuvat sekä liitosten "sokat" että mahdolliset tiivisteet. Onko tuolla välissä joku o-rengas? Jos on o-rengas, niin minkähän kokoinen?

          Letkut:


          Paisuntasäiliön kuvassa näkyy edes tuo sokka (4), mutta tuossakaan ei ole mitään erillistä tiivistettä:

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #6
            Tiivisteet on letkuissa, o-renkaat. Tulee uusien letkujen mukana, mutta niitä et tarvitse, vanhat pitää kyllä jos ei asennuksessa/irrotuksessa niitä riko(hyvin harvinaista). Varaudu siihen että letkut on sit tiukassa irtoon jäähdyttimestä...
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • minurmi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 222
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Markus View Post
              Kävin tänään hakemassa KL-Varaosasta Tampereelta uuden jäähdyttimen ja paisuntasäiliön korkin. Ostin Behr-jäähdyttimen, kun sellainenkin sattui löytymään hyllystä karvan alle 160 e hintaan.

              Jäähdyttimen mukana ei tullut mitään tiivisteitä letkuliitoksiin. Myöskään BMW:n varaosaohjelma ei näytä mitään irtotiivisteitä. Miten nuo liitokset tiivistyvät? Tuosta alla olevan linkin RealOEM:n kuvastakin puuttuvat sekä liitosten "sokat" että mahdolliset tiivisteet. Onko tuolla välissä joku o-rengas? Jos on o-rengas, niin minkähän kokoinen?

              Letkut:


              Paisuntasäiliön kuvassa näkyy edes tuo sokka (4), mutta tuossakaan ei ole mitään erillistä tiivistettä:
              http://www.realoem.com/bmw/showparts...40&hg=17&fg=05
              Laitahan jotain listaa osista joita lopulta syylärin vaihdossa tarpeelliseksi havaitsit, itsellä nimittäin sama pullahtaminen havaittu viime kesänä kun vaihtelin vesipumppua ja termaria. Ei kylläkään vielä ole vuodellut, vielä.
              ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
              ex. E46 330 Ci M-Sport -03
              ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
              ex. E36 316i -92

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Markus View Post
                Tuollaista vastaavaa pullahtamisilmiötä on esiintynyt muissakin E46:sissa. Työkavereiltakin löytyi tiedosta heti kaksi autoyksilöä, joissa jäähdytin oli muuttanut muotoaan vastavalla tavalla, mutta ei vielä kuitenkaan vuotanut. Mikä tuon mahtaa aiheuttaa? Jäätyminenkö?
                Nimenomaan jäätyminen.
                Eli nämä BMW:n syylärit ovat jostain ihmeen syystä suunniteltu niin että alavesiletkun lähtö ei sijaitse jäähdyttimen alareunassa, vaan 6-7cm alareunasta. Eli jäähdyttimen alimmaisissa kennoputkissa vesikierto on todella laiskaa.
                Tämä taas saa aikaan sen että kovemmilla pakkasilla kun kierto muutenkin on verkkaista, alareuna pääsee ajoviimassa jäätymään.
                Jos ajo on pääosin suhteellisen lyhyttä pätkää, ei alareuna pääse sulamaan kokonaan lainkaan, vaan sulaa hieman ja jäätyy uudelleen,jne,jne, jolloin alimmaiset kennoputket turpoavat pikkuhiljaa jopa ihan pyöreiksi ja näky on kuvatun lainen. Vaurio syntyy pelkästään alavesiletkun alapuoliselle osuudelle.
                Eli varsinkin pari viime talvea tuhosivat niistä bemareista syyläreitä joiden jäähdytinveden pakkasenkesto ei ollut vähintään -40 ja jotka eivät koko talvena päässeet kunnolla lämpimään sulamaan.
                Kunhan siis pitää huolen että jäähdytin-nesteen pakkasenkesto on vähintään -40, ei ko. ilmiöstä ole pelkoa.

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1016
                  • Pikis

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Kunhan siis pitää huolen että jäähdytin-nesteen pakkasenkesto on vähintään -40, ei ko. ilmiöstä ole pelkoa.
                  Varmaan tässä jostain konstruktion ja pakkasen yhteisvaikutuksesta lienee kyse mutta outoa on jos neste on jäätynyt lämpötilassa jonka sen pitäisi kestää? Ajoviima sitä nyt ei kuitenkaan ilman lämpötilaa alemmas pysty jäähdyttämään.
                  Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • Markus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 235
                    • Mouhijärvi

                    #10
                    Uusi jäähdytin tuli vaihdettua viikonloppuna. Alkuperäinen jäähdytin oli pullahtanut alareunan lisäksi myös yläreunastaan. Täytyy ottaa vielä kuva siitäkin, ennen kuin heitän sen pois.

                    Ja lyhyt selostus jäähdyttimen vaihtoon tarvittavista osista, kun sitä tuossa aikaisemmin kyseltiin.

                    Välttämättömät tarvikkeet:
                    Uusi jäähdytin 1 kpl
                    Jäähdytinneste BMW 1,5 dm3 (tai vastaava) 3 kpl
                    Olvi III -olut 33 cl (älä laita jäähdytysjärjestelmään) 4 kpl


                    Ja halutessaan voi vaihtaa:
                    Uusi paisuntäsäiliön korkki 1 kpl
                    Lohkon tyhjennyspropun tiivisteprikka 1 kpl

                    Työkaluina tarvitaan hylsysarja ja pieniä torx-avaimia (hylsy ja L-avain). Lisäksi laitoin vesiletkujen O-renkaisiin kumille tarkoitettua rasvaa helpottamaan asennusta ja varmistamaan, että O-renkaat eivät pääse kiertymään asennuksen yhteydessä. Alkuperäiset O-renkaat olivat tosiaan edelleen hyvässä kunnossa, joten niitä ei ollut mitään tarvetta vaihtaa. Paisuntasäiliö kannattaa suosiolla irrottaa kokonaan, että saa enemmän tilaa vanhan jäähdyttimen pois nostamiselle ja uuden asentamiselle. Jäähdytysnesteen sekoitin suhteessa 1:1, eli seoksen pakkaskestävyys on juuri tuo mainittu -40 C. Vaihdoin myös tuon paisuntasäiliön korkin varmuuden vuoksi.

                    Itse vaihdoin samassa remontissa myös vesipumpun, koska alkuperäisessä pumpussa tuntui hieman laakerivälystä. KL-Varaosasta Tampereelta sai KolbenSchmidtin metallisiipipyöräisen pumpun 35 €:lla.

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #11
                      Tuttu näky, edellisessä vm.-98 328i sama juttu, syylari mallia pulla alareunasta jonka huomasin vasta kun alkoi tiputtamaan jäähdytinnestettä oik. alakulmasta.

                      Tässä kuva etualatukivarsirempasta (molemmat puolet joo vaihdettiin), tosin tässä kohtaan tätä ongelmaa ei huomattu

                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • marsupilami
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 263
                        • savo

                        #12
                        Itsellä 320i -99 ja samalla tapaa alhaalta pullistunut kenno myöskin.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎