Announcement

Collapse
No announcement yet.

-04 316ti misfire - likellä ratkaisua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #16
    Originally posted by tha View Post
    Laitellaan sitten nimet tiskiin jahka asiat on hoideltu. Eka pajaa en mainitte enneku on päästy johonkin yhteisymmärrykseen paljonko auton hajoittamisesta voi asiakasta veloittaa ja toista pajaa kehun vasta kun ovat saaneet auton kuntoon.
    olis se nyt hyvä tietää mikä ko. lafka on, että muutkin osaa varoa.
    jos et pääse veloituksista sopuun niin muista mainita että laitat bmw-foorumille ja btcf-foorumille juttua ko. putkasta.
    -alkavat kummasti miettimään uudestaan summia nimittäin paska mainos karkottaa asiakkaita.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • tha
      Newbiemmer
      • Jan 2012
      • 21
      • Helsinki

      #17
      Dodih. Suurin osa ongelmista jäi korjamoolle. Ylimääräiset rallatukset hiljeni ja käynti parani huomattavasti, mutta ei kokonaan. Siis edelleen kylmällä koneella pätkii kakkospyttyä. Imupuolelle vaihdettu huohotin ja kaikki yhdysletkut yms.

      Eli ilmeisesti ongelmana on vielä, että käynnistäessä kylmällä koneella jää hieman venttiilit raolleen. Tuntee käynnistä, että silloin tällöin jää isku välistä. Onkohan kellään kokemusta/näkemystä, että jääkö säädin jumittaan vai vai mitä hittoa? Nyt sillä pitäis kuulemma pari viikkoa lintata menemään ja toivoa, että imupuolen korjausten ja moottorihuuhtelun jälkeen myös säätimet notkistuis.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Tuskin siinä fortet auttaa, kyllähän toi ihan yläkerran ongelmalta kuulostaa.

        Valvetronicin välivipujen kuluma aiheuttaa juuri tuota kylmäkäyntiongelmaa, eli se mitä Muumipeikko ehdottikin tuossa alussa. Valitettavasti se bemarin testi ei vaan välttämättä kerro mitään, osiksi pöydälle niin löytää vian jos tietää mitä katsoa. Kovin vaan kuulostaa tutulta kylmä-misfire ja aikaisemmin ollut nypytys lämpimänä vedättäessä. Sieltä voi vaihtaa vain vialliset vivutkin hyvillä mielin, vaikka luonnollisesti ei pahitteeksi ole kaikkienkaan vaihto.

        Onhan noissa jakopääongelmiakin ollut ja ketjun hyppääminen on voinut käydäkin, mutta kyllä sen löysän ketjun yleensä kuulee eikä se pelkkänä kylmäkäyntiongelmana ilmene.

        Kyllä siinä autossa on muuten vanos (jos kerran N42 motilla on), molemmilla nokillakin, mutta ei sen tiivistevuodot tota tee eikä se muutenkaan ole samanlainen kuin vanhemmissa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • tha
          Newbiemmer
          • Jan 2012
          • 21
          • Helsinki

          #19
          Lisää arvuuttelua kehiin. Saattaisikohan ongelma kuitenkin löytyä ruokintapuolelta?

          Laakkosella meinasivat, että se välivipujen kuluminen aiheuttaisi sen, että tyhjäkäynnillä venttiilien aukeaminen on niin pientä, että kuluminen ei avaisi venttiiliä enää lainkaan.

          Nyt tuo auto tuntuu kuitenkin kiihdytyksessä ikään kuin sakkaava 2000-3000 kierroksen välissä. Rivakampi kaasupolkimen painaminen kuulostaa kuin kone saisi liikaa bensaa. Jostain syystä myös sekailaisessa ajossa keskikulutus on tällä hetkellä ajotietokoneen mukaan 10l/100km mikä tuntuu aika julmetulta kulutukselta. Yleensä se on terveenä pyörinyt siellä 7-8 litran kiepeillä.

          Comment

          • tha
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 21
            • Helsinki

            #20
            P1341 - Multiple Cylinder Misfire With Fuel Cut-off

            P1345 - Misfire Cylinder 2 With Fuel Cut-off

            P1349 - Misfire Cylinder 4 With Fuel Cut-off

            Nyt koodit lukiessa löytyi tuollaiset koodit.

            Comment

            • tha
              Newbiemmer
              • Jan 2012
              • 21
              • Helsinki

              #21
              Nyt uskaltaisin sulkea pois "mekaaniset" viat venttiilikoneistolta. Kuten aiemmissa viesteissä sanoin, niin kiihdyttäessä auto sakkaa ja polttoaineenkulutus on aika järjetön. Lämpimällä koneellakin.

              Noh. Laitoin varuilta bensan sekaan jotain venttiilienpuhdistuslitkua. Auton kun käynnistää, niin se käy vajailla edelleen ja siis sakkaa kuin saisi liikaa bensaa. Noin minuutin verran jos pumppaa kaasua paikallaan niin, että kierrokset pysyy sillä sakkausalueella niin tapahtuu kummia. Auto röpöttelee ja meinaa tukehtua kunnes lopettaa kaasun pumppaamisen. Kun koneen antaa palata takaisin joutokäynnille, niin kone aivastaa ja TADAA! Kaikki sylinterit on kivasti mukana kuvioissa. Tyhjäkäynti palaa takaisin normaaliksi ja tasaiseksi. Kiihdyttäessä auto ei enää sakkaa ja toimii kaikin puolin juuri niin kuin pitääkin ja polttoaineen keskikulutus tipahtaa takaisin sinne sekalaisen ajon 7-8 litran väliin. Vetää puuroutumatta koko kierrosalueen eikä siis sakkaile eikä mitään. Tosin siihen asti, että auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Silloin sama vajaillakäyminen palaa, mutta poistuu samalla mystisellä tavalla hetken pumppailun jälkeen.

              Liekkö kyseessä sitten jokin anturivika vai pyöriiköhän öljyn tms. seassa jokin rikka joka sekoittaa imunokan säädö ja lakkaa haittaamasta kaasua pumppaamalla? Todella kummallinen oire.

              Comment

              • tha
                Newbiemmer
                • Jan 2012
                • 21
                • Helsinki

                #22
                Vika selvillä, syy hukassa. Ilmeisesti sammutuksen yhteydessä valvetronic hukkaa oikean asennon. Ei siis palaa seuraava käynnistystä varten kohdilleen. Venttiilien aukeaminen on siis hakusessa ja haukkaa liikaa kakkua ja sytyttää liian aikaisin. Kaasua rumpatessa auto pian huomaa, että ei olekaan äärilaidassa ja palauttaa asennon oikeaksi. Käynti tasaantuu ja homma toimii sammuttamiseen asti.

                Tuhannen taalan kysymys onkin, että kanittaako valvetronicin moottori vai onko vika nokka-akselin asentoanturilla?

                Comment

                • tha
                  Newbiemmer
                  • Jan 2012
                  • 21
                  • Helsinki

                  #23
                  Mysteeri ei ala avautumaan vieläkään. Puolia on kokeiltu useita. Venttiilikopan tiivisteet on vaihdettu, huohotinta on vaihdettu, valvetronicin servoa on vaihdettu, jäähdytysjärjestelmä on paineistettu, mutta sielläkään ei vuotoa ole. Imusarja on irroitettu moneen kertaan ja vuotoja ei löydy. Tällä hetkellä kokeilussa on YKK-anturin ja kampiakselin asentotunnistimen vaihdot, mutta ongelma ei tunnu löytyvän. Polttoaineen paineet on testattu ja ne oli ok. Eli edelleen antaa virhesytystä 2. ja 4. sylinterille. Valvetronicin kuluneisuustesti ei mene läpi, koska kone antaa virhesytystä. Silminnähtävää ja käsinkosketeltavaa kulumista ei venttiilikoneistolla tunnu.

                  Vikatilassa pelkällä kaasuläpällä toimiessaan kone toimii täysin moitteetta. Normaalitilassa 2-3 tuhannen kierroksen välissä sakkaa ja sytyttää jo imusarjalla. Vikakoodien nollauksen jälkeen auto toimii hetken aikaa täysin normaalisti kunnes alkaa taas oireilemaan.

                  Oisko kellään mitään ideaa/kokeilemisen arvoista juttua takataskussa?

                  Comment

                  • hw74
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2012
                    • 49
                    • Finland

                    #24
                    Originally posted by tha View Post
                    Mysteeri ei ala avautumaan vieläkään. Puolia on kokeiltu useita. Venttiilikopan tiivisteet on vaihdettu, huohotinta on vaihdettu, valvetronicin servoa on vaihdettu, jäähdytysjärjestelmä on paineistettu, mutta sielläkään ei vuotoa ole. Imusarja on irroitettu moneen kertaan ja vuotoja ei löydy. Tällä hetkellä kokeilussa on YKK-anturin ja kampiakselin asentotunnistimen vaihdot, mutta ongelma ei tunnu löytyvän. Polttoaineen paineet on testattu ja ne oli ok. Eli edelleen antaa virhesytystä 2. ja 4. sylinterille. Valvetronicin kuluneisuustesti ei mene läpi, koska kone antaa virhesytystä. Silminnähtävää ja käsinkosketeltavaa kulumista ei venttiilikoneistolla tunnu.

                    Vikatilassa pelkällä kaasuläpällä toimiessaan kone toimii täysin moitteetta. Normaalitilassa 2-3 tuhannen kierroksen välissä sakkaa ja sytyttää jo imusarjalla. Vikakoodien nollauksen jälkeen auto toimii hetken aikaa täysin normaalisti kunnes alkaa taas oireilemaan.

                    Oisko kellään mitään ideaa/kokeilemisen arvoista juttua takataskussa?
                    Onko Valvetronic-akselin asentotunnistinta vaihdettu? Kuvassa http://realoem.com/bmw/showparts.do?...11&fg=25&hl=11 osa numero 7.

                    Comment

                    • tha
                      Newbiemmer
                      • Jan 2012
                      • 21
                      • Helsinki

                      #25
                      Asentotunnistin taitaa olla tällä hetkellä kokeiltavien anturien listalla.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Veikkaanpa edelleen valvetronic-kulumaa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • tha
                          Newbiemmer
                          • Jan 2012
                          • 21
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Cell View Post
                          Veikkaanpa edelleen valvetronic-kulumaa.
                          Juu no siihen valvetronicille se on nyt rajattu. Tarkistukseen menee vielä, että onko asentotunnistimessa klappia ja toimiiko anturi. Sen jälkeen ei mahdollisuudeksi jää enää mikään muu kuin se fyysinen kuluminen niillä välivimpstaakeilla ja rullilla. Alfamerin kirjasen mukaan sen asentotunnistimen irroittamiseksi pitää irroittaa valvetronicin epäkeskoakseli ja jos näin menee, niin ne vivustot uusitaan samalla. Jännä juttu, että vasta viides korjaamo on viitsinyt käyttää hieman aikaa ja vaivaa vikakartoitukseen ja ovat jopa kurkanneet venttiilikopan alle ja sulkeneet pois muut mahdollisuudet erinäisillä testeillä. Osia ovat joutuneet tilaamaan jonnin verran, mutta vaihtavat kuitenkin takaisin kaikki ne vanhat osat joissa vikaa ei ole ollut ja aikovat veloittaa vain viallisten osien vaihtamisesta.

                          Comment

                          • tha
                            Newbiemmer
                            • Jan 2012
                            • 21
                            • Helsinki

                            #28
                            Ongelma ratkaistu pysyvästi vaihtamalla automerkkiä.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #29
                              "ongelma" jäi meille vaihtoautoksi ja nyt on uudet intermediate leverit tilattu. 4 pytyn tulpan oli joku joskus kolhinut siten että 1 elektrodi oli lähempänä keskiosaa kuin muut, sytytyskatkokset poistuivat tulpan vaihdolla, mutta huono tyhjäkäynti / veto 2-3 k alueella jäi. Venttiilien avautuminen ko. tilanteessa on nykyisellään liian pieni, vaikka asennon oletus sinällään ok. Avautumisen hetkellinen nostaminen testerillä auttaa ongelmaan välittömästi, joten kuluminen joskin pieni ja tuskin silminhavaittava, se lopullinen syy tässäkin on. pitää yrittää muistaa kuvata leverit purettuna vrt uusi ja linkittää tänne.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Originally posted by WSE1 View Post
                                joten kuluminen joskin pieni ja tuskin silminhavaittava, se lopullinen syy tässäkin on.
                                Pienestä se tosiaan on kiinni, N62:ssa josta on kokemuksia, aiheutti massiivisia ongelmia jo kun parista vivusta oli kulunut se tukipisteen pyöristys n. 3mm matkalta tasaiseksi.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎