Announcement

Collapse
No announcement yet.

103 Vanos ERROR: Input camshaft... NYT INPAN LIVEDATA NÄHTÄVILLÄ. Mitäs nyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    103 Vanos ERROR: Input camshaft... NYT INPAN LIVEDATA NÄHTÄVILLÄ. Mitäs nyt?

    E46 330i M54B30 ja CarSoft antaa linkin mukaisen vikakoodin (alemmasta kuvasta ei tarvitse välittää).

    Eli tosiaan input camshaftista valittaaa. Katsastuksessa näkyi vikakoodi myös:
    #ECU:12 #DTC:P0011
    "Nokka-akselin A Asento - Sytytysennakko liian suuri tai järjestelmän toiminta (johto 1)"

    Päättelin että kyseessä on vikaantunut nokka-akselin imupuolen asentotunnistin, joten vaihdoin sen. Mutta ei, vikakoodi tulee edelleen.

    Mitäs tässä nyt seuraavaksi tekis? Vanoksen kumitiivisteet? Muita ideoita?
    Haittaako mahdollisesti huonontuneet tiivisteet tosiaan niin paljon vanoksen toimintaa, että antaisi siitä vikakoodia? Mitään tehoja ei puutu eikä pätki tai mitään, ainoastaan kovilla pakkasilla kolmena päivänä joutu sahata käyntiin.
    Sen takia ylipäätänsä luetutin vikakoodit, josta tuo sitten ilmeni. Muuten auto toimii normaalisti.

    Edit 8.5.2012: INPAN LIVEDATA löytyy tästä postauksesta
    Last edited by |makke; 08-05-2012, 20:23.
  • Perlenbacher
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2010
    • 1103
    • Suomi

    #2
    Mittaappa piuhat tunnistimelta eculle. Oikeat kytkennät löytyy wds tai autodata. Vaihtoitko tarviketunnistimen vanhan tilalle? Jos niin, pahoin pelkään että joutut vaigtamaan oemin tilalle. Sori huono suomi pari ksljaa alla.

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by Perlenbacher View Post
      Mittaappa piuhat tunnistimelta eculle. Oikeat kytkennät löytyy wds tai autodata. Vaihtoitko tarviketunnistimen vanhan tilalle? Jos niin, pahoin pelkään että joutut vaigtamaan oemin tilalle. Sori huono suomi pari ksljaa alla.
      Tarkoitatko siis että mittaisi siitä liittimestä mihin tuo nokka-akselin asentotunnistin kytketään? Siitä eculle?

      Ihan OEM osa paikallaan.

      Comment

      • Perlenbacher
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2010
        • 1103
        • Suomi

        #4
        Joo, joskus kuulemma ollu nuo piuhat hapristuneet paskaksi. Single-vanos koneissa tosin.

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          #5
          Päivitetääs vähän.

          Kävin myös Teboililla tarkastamassa vikakoodit.
          Bochin laite kertoi seuraavaa:
          Imupuolen nokka-akselin säätö
          Sopeutusarvo väärä.


          Arvo sai olla 100-125... mulla oli luonnollisesti 126

          Kysyin että minkälainen operaatio, niin vastasivat että vähintään puolen päivän homma kun nokka-akselia säädetään.

          Joku asiasta enemmän tietävä vois nyt vähän selventää.
          Carsoft herjaa Vanoksesta. Miten tuo Vanos muuttaa nokka-akselin ajoitusta?
          Mikä tässä nyt on ongelmana... onko nokka-akseli väärässä asennossa vai eikö Vanos toimi oikein? Asentotunnistin ainakin on uusi, että ei pitäis siitä kiinni olla.

          Comment

          • Perlenbacher
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2010
            • 1103
            • Suomi

            #6
            Ei ole nokka-akseli säädettävissä. Tai on mutta ei ole tarkoitettu siihen saati tässä tapauksessa oikea ratkaisu. Vanosvikahan tuo on, eli todennäköisesti vanoksen tiivisteet. Halpa ja suht helppo homma asiantuntevassa korjaamossa. Searchilla noista tiivisteistä löytyy kymmeniä sivuja tietoa. Beisansystems kun laitat googleen niin rupeaa aukeamaan vian laatu.

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #7
              Originally posted by Perlenbacher View Post
              Ei ole nokka-akseli säädettävissä. Tai on mutta ei ole tarkoitettu siihen saati tässä tapauksessa oikea ratkaisu. Vanosvikahan tuo on, eli todennäköisesti vanoksen tiivisteet. Halpa ja suht helppo homma asiantuntevassa korjaamossa. Searchilla noista tiivisteistä löytyy kymmeniä sivuja tietoa. Beisansystems kun laitat googleen niin rupeaa aukeamaan vian laatu.
              Kiitos vastauksesta. Olen tietoinen tiivisteiden vaihdosta, mutta siis kuluneet tiivisteetkö vaikuttaa vanoksen toimintaan juuri tuolla tavoin, että ajotus menee pieleen, jonka myötä tulee otsikossa mainittu vikakoodi?

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #8
                Kyllähän väljät vanosmännät saattaa moista tehdä. Jos ovat vielä orkkikset niin suosittelen vaihtamaan ne. Aika helppoa ja halpa korjaus, joka kuitenkin säästää jatkossa monelta vaivalta.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Joo eli kun on väljää vanoksessa, se ei jaksa kääntää nokka-akselia eli ajoitus on eri kuin dme haluaisi ja tulee kys. vikakoodi.

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    Juuri näin!

                    Ajoitukset näkee INPA:lla, kohde ja hetkellinen, ne kun eivät täsmää niin todennäköisesti hapertuneet O-renkaat vanosmäntien ympärillä.

                    Last edited by Dani; 21-03-2012, 12:21.
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by Dani View Post
                      Juuri näin!

                      Ajoitukset näkee INPA:lla, kohde ja hetkellinen, ne kun eivät täsmää niin todennäköisesti hapertuneet O-renkaat vanosmäntien ympärillä.

                      Selvä, kiitoksia vinkeistä. Joutunee etsimään jonkun joka nuo o-renkaat vaihtaa.

                      En kyllä tiedä ketään Vaasan alueelta, keneltä tuon INPA löytyisi :(

                      Edit: Tilasin rinkulat Beisanilta. Mitäs haen marmorilta? Vanoksen metallitiivisteen, venttiilikopan tiivisteen ja 12 kpl osa 7? Näin ymmärsin kun luin M54 Vanos remontti-threadin läpi. Saanko marmorilta tolla numerolla suoraan oikean osan, eli osa nro 11 12 1 437 395?
                      Last edited by |makke; 26-03-2012, 20:51.

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        Kyllä, ellei oo tullu just päivitystä osaan. Jos tiedät mitä haluat (venttiilikopan pulttien alle kumitiivisteitä 12kpl) niin varmasti löytyy ellei osanumerolla jostain syystä täsmää.

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #13
                          Originally posted by |makke View Post
                          Selvä, kiitoksia vinkeistä. Joutunee etsimään jonkun joka nuo o-renkaat vaihtaa.

                          En kyllä tiedä ketään Vaasan alueelta, keneltä tuon INPA löytyisi :(
                          Minulta saa ikilainaan korvausta vastaan INPA:n jos ei löydy lähipiiristä.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • |makke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 847
                            • Vaasa

                            #14
                            Voi perseenreikä.

                            Nyt on vanoksen o-renkaat vaihdettu... mutta eipä vaikuttanut vikakoodiin.
                            Sen saa kyllä nollattua, mutta kun auton käynnistää uudelleen, tulee se heti takaisin.

                            Mitä tässä nyt oikeen tekis? Auto ollu jo pian pari kuukautta pois ajosta :(

                            Kai tuolla nokka-akselilla joku mekaanisesti säädettävä oletusasento on? Ettei olis siinä heittoa?

                            Pitäiskö tuota INPAA koittaa?

                            Comment

                            • |makke
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 847
                              • Vaasa

                              #15
                              Oikeesti, mistä seuraavaks?

                              Edit: Alemmassa postauksessa INPA:lla luetut tiedot.
                              Last edited by |makke; 08-05-2012, 20:19.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎