Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d m57 -01 Suutin vikaa?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hawe90
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 85
    • Yka

    e46 330d m57 -01 Suutin vikaa?

    Autoni on antanu siirtopumpusta jo pidemmän aikaa vikakoodia ja nyt tammikuun jälkeen alkoi ajossa tuntumaan nykimistä mutta hävis hetikö paino kaasua lisää vähä. No pari viikkoa sitten yhtenä aamuna ei käynistynyt enään millään.
    Pari akullista starttailin ja sain kun sainkin käyntii. no totesin, että kun vikakoodia tullu siirtopumpusta jo parivuotta niin tilaampa uuden siirtopumpun, jotta alkaisi pelamaan. No Tämän viikon perjantaina vaihtelin uuden pumpun, mutta käynistävyyteen ei auttanut. Inpalla arvoja katsomaan ja railpaine 70mbar-85mbar startatessa(eikö tämän pitäisi olla liki 200mbar että auto käynistyisi). Polttoaineen siirtopaine 4.03bar virrat kakkos asennossa eli se on varmaan nyt kunnossa.

    Vikakoodin antaa

    -Hehkuista
    -Railpaine startatessa

    Onko tämä nyt selvä suutin vika?

    suuttimen korjausarvot inpalla näytti sillonko auto oli käynissä niin -0,5 ja +1 välillä kaikki suuttimet.

    Neuvoja tarvisin suuttimen ohivuodon mittaamisen jos itse voi?

    Kuulut, että jollakin kirkkaala letkulla voisi mitata joistakin autoista mutta miten ne liitetään.?

    Jos jokin suutin vuotaa pahasti niin uusi suutin tilalle vai vanhan korjaus?

    Ehjä suutin olisi tiedossa 55e/kpl.

    Saako itse vaihdettua suuttimet vai diesel huollon hommia?
    Last edited by Hawe90; 11-03-2012, 13:51.
    Nykyinen E60 530DA

    Entinen e46 330d
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #2
    Kyllä, todennäköisesti vuotava suutin.

    Jotta suuttimille pääsee käsiksi, pitää ilmanputsarin kotelo irrottaa ja sitten suuttimien johtosarjan kiinnikkeet. Suuttimien päältä klipsit ohivuotolinjoista ja itse ohivuotoletku irti. Ohivuotolinja puristetaan esim. lukkopihdeillä linttaan ennen suuttimien liitoksia. Sitten suuttimien ohivuotolinjoihin sitä varten tarkoitetut letkut mittauskuppeineen. Tuossa tosiaan pystyy käyttämään myös läpinäkyvää muoviputkea, sisähalk. n. 10 mm. Putken päätä lämmitetään hieman notkeammaksi ja painetaan tiiviisti suuttimen ohivuotolinjan päälle. Putkilla saa olla pituutta n. 40 cm. Sitten vain starttailemaan ja ihmettelemään eroja ohivuodossa.

    Suuttimen irrotuksesta löytyy monta aikaisempaa keskustelua. Tärkeintä, että kone olisi kuuma ennen irrotusta. Jos reilun ohivuodon takia ei lähde käyntiin, niin suihkauttaa hieman starttiboosteria imusarjaan, niin yleensä saa vielä käyntiin. Lämmityksen jälkeen löysätään hieman suuttimen kiinnityspannan muttereita ja kone uudelleen käyntiin. Käyntiäänessä kuulee heti, kun suutin napsahtaa hieman irti ja alkaa puhaltaa suuttimen välistä. Kone seis ja lopullinen irrotus. Suuttimen irrotus vaatii imusarjan irrotuksen.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Hawe90
      Bimmer Rookie
      • Nov 2010
      • 85
      • Yka

      #3
      Tänään suihkautin pikku suhauksen starttipilottia imusarjaan ja heti lähti käyntiin.

      Katselin inpalla taas vikakoodit ja sieltä löyty

      -Pre Supply Pressure Monitoring
      -Rail Pressure Plausibility
      -Rail pressure at Engine Start

      tää rail pressure plausibility tulee ajossa koko ajan ku polkasee vähäkään enempää kaasua.
      Rail paine tyhjäkäynillä 280 tyhjäkäynillä ja ku polkasee kaasun pohjaan niin nousee 950mbar paikallaan. polttoaineen siirtopaine tyhjäkäynillä 4.12bar ja ku polkasee kaasua laskee 3.8barin ja valittaa että polttoaineen siirtopaine alitettu.
      Kävin myös diesel korjaamolla ja meinasi, että ei kuulosta kyllä suutin vialta, mutta kannattaa mitata kumminki..

      Tänään kävin hakeen letkun ja huomenna testaan paljonko ohivuotoa.
      Last edited by Hawe90; 13-03-2012, 04:08.
      Nykyinen E60 530DA

      Entinen e46 330d

      Comment

      • Hawe90
        Bimmer Rookie
        • Nov 2010
        • 85
        • Yka

        #4
        Tänään suuttimien ohivuoto mittaus tehty ja kolmenneksi etummainen auton keulasta päin vuoti reilusti muista ei tullut mitään.

        Onko tämä kolmanneksi etummainen keulasta päin 3 vai 4 suutin?
        Nykyinen E60 530DA

        Entinen e46 330d

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9158
          • Oulu

          #5
          Lasketaan keulasta päin.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Hawe90
            Bimmer Rookie
            • Nov 2010
            • 85
            • Yka

            #6
            Tänään sitte sainki aikaseksi laittaa bemmin taas startti pilotilla käyntiin ja ajoin koneen lämpimäksi ja irroittelin clavurion ohjeiden mukaan suuttimen irti.

            Saako tämän "rikkinäisen" suuttimen huolatettua kuntoon? Suuttimesta tuli 20 sekunnin starttauksessa n. 0.5dl dieseliä toisinko muista suuttimista ei mitään.

            Viime viikolla kyselin diesel huollosta suuttimien huollon hintaa ja se oli 70e/suutin ja satanen tulee lisää hintaa huollolle jos joutuu vaihtaa suuttimeen uuden pään, mutta ei tullut kysyttyä tuleeko suutin kuntoon tällä huollolla.

            Suuttimen alla oli kupariprikka joka kannattaa varmaan vaihtaa uuteen, mutta mistä näitä suuttimien kupariprikkoja voi kysellä?
            Nykyinen E60 530DA

            Entinen e46 330d

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9158
              • Oulu

              #7
              Suurin osa ohivuotavista suuttimista korjaantuu tiivisteiden uusimisella. Mahdoton sanoa ennen kuin on purettu osiin. Sen kuparitiivisteen saanee samasta suutinhuollosta tai marmoriltakin erikseen.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • jerryje
                Newbiemmer
                • Mar 2012
                • 1
                • Tyrnävä

                #8
                Luulin, että inpan suuttimien korjausarvoista pystyisi päättelemään suuttimien viallisuude
                Mutta ilmeisesti korjausarvot ei kerro koko totuutta?
                Onko kuinka normaalia että suuttimien paluulinjasta tulee polttoainetta kun virrat on kakkosasennossa? Ja myös että polttoainetankista kuuluu myös armoton pulputus kun polttoaine pumput käynnistyvät.

                Paljonko suuttimet saa vuotaa esim330d mallissa?

                Comment

                • kahvitahra
                  Newbiemmer
                  • Sep 2007
                  • 16

                  #9
                  Lainataan topickia. Saman mallinen ja vuotinen auto kyseessä.
                  Vikana on ettei tahdo käynnistyä "puolilämpöisenä". Startti pyörittää ja saattaa välillä hörähtää, mutta ei puhettakaan, että jäisi käyntiin. Puolisen tunti, kun yritysten välillä antaa olla starttaamatta, niin lähtee nätisti käyntiin.
                  Kylmällä/lämpöisellä koneella ei ongelmia käynnistyksessä. Käy nätisti, kunhan käyntiin lähtee.

                  Ainoa vikakoodi mitä tulee on:
                  6660 Coolant temperature heater. Tämä nyt ei vikaan varmasti vaikuta..

                  Vaihdoin siirtopumpun - ei vaikutusta ( 4+ bar siirtopaineet nyt )

                  Tänään testailin suuttimien ohivuotoja ( inpalla arvot väliin -0,5 - 1,2 )


                  Yksi nyt ainakin vuotaa selvästi muita enemmän. Mitä luulette, voisiko käynnistysongelma johtua tuosta suuttimesta? Ei oikein ole itsellä tietoa, onko tuo vielä niin hälyttävä ero että vaikuttaa. Oireet ainakin viittaisi suuttimiin?
                  Last edited by kahvitahra; 08-10-2012, 20:14.
                  E46 330d | E34 535 | E28 520

                  Comment

                  • JMTN
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 338
                    • Haukipudas

                    #10
                    Jos ei kerran puolilämpimenä lähde käyntiin, niin ääni nokka-akselin asentotunnistimelle.
                    BMW e91 320d -08
                    ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
                    ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
                    ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
                    Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

                    Comment

                    • kahvitahra
                      Newbiemmer
                      • Sep 2007
                      • 16

                      #11
                      Originally posted by JMTN View Post
                      Jos ei kerran puolilämpimenä lähde käyntiin, niin ääni nokka-akselin asentotunnistimelle.
                      Eikös noista antureista pitäisi tulla jotain vikakoodia?
                      Näin ainakin luulin.
                      E46 330d | E34 535 | E28 520

                      Comment

                      • JMTN
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 338
                        • Haukipudas

                        #12
                        Originally posted by kahvitahra View Post
                        Eikös noista antureista pitäisi tulla jotain vikakoodia?
                        Näin ainakin luulin.
                        Niin minäkin luulin. Vika kumminkin korjaantui tuolla, voihan sen testata sillä, että vian päällä olessa ottaa anturin irti ja jäähdyttää sen. Jos lähtee sitten käyntiin, niin vikahan on anturissa.
                        BMW e91 320d -08
                        ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
                        ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
                        ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
                        Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #13
                          Hyväksyttävä ohivuodon määrä on 20 ml / 2 min. Ainakaan nuo erot ohivuodossa eivät näytä kovin dramaattisilta.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • kahvitahra
                            Newbiemmer
                            • Sep 2007
                            • 16

                            #14
                            Kiitoksia vastauksista!

                            Täytynee siis käydä tuo asentotunnistin hakemassa. Eipä se näytä kun reilu 30€ maksavan. Toivottavasti sillä korjaantuisi.
                            E46 330d | E34 535 | E28 520

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by kahvitahra View Post
                              Kiitoksia vastauksista!

                              Täytynee siis käydä tuo asentotunnistin hakemassa. Eipä se näytä kun reilu 30€ maksavan. Toivottavasti sillä korjaantuisi.
                              Kuulostaa joltain tarvikekikkareelta, valmistaudu siihen ettei välttämättä toimi.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎