Announcement

Collapse
No announcement yet.

320da -00 Puutuu ja täristää tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalkkuna
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 864
    • vaajakoski

    320da -00 Puutuu ja täristää tyhjäkäynnillä

    Eli maanantaina huomasin että kottero tärisee tyhjäkäynnillä, välillä käy ihan jees ja sitten taas rytää. Moottorin lämpötilalla ei vaikutusta. Ajossa toimii jokseenkin normaalisti kuitenkin hieman tehoton. Tänään veto hävinnyt täysin 3 kertaa kaikki erilaisissa ajotilanteissa. Eli ei tarvi kiihdyttää että tehot häviää ihan tasakaasulla ajo riittää. Tehot palaa kun auton sammuttaa. Vikamuisti luettu ja se oli tyhjä. Ilmamassamittarin johto irti ei toimi sen kummemmin. Turbon tanko liikkuu erittäin hyvin (turbo uusittu toissa kesänä).
    Voisiko olla suutin rikki en nyt muista onko se anturillinen suutin 3 vai 4 pytyssä. Apuja tarviis hieman vian kanssa!!!

    E:
    100kw m47 automaattiloota
    VW sharan 1,8T
    e30 318i 4d -89 projekti
    e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti
  • kalkkuna
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 864
    • vaajakoski

    #2
    Eikö kenelläkään ole mitään ideaa?
    VW sharan 1,8T
    e30 318i 4d -89 projekti
    e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

    Comment

    • bmwbmw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1370
      • Kainuu

      #3
      Oletko esim. inpalla kattonu miltä näyttää korkeapainepumpun paineet kun ravistus alkaa? Itsellä aikanaan oli se anturillinen suutin rikki mutta ei se tuollaista aiheuttanut.
      sigpic
      Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

      Comment

      • tuttifrutti
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 247
        • Kitee

        #4
        Se anturilla oleva suutin on 4 pytyssä, tosin itsellä ohjauspiuhavika aiheutti ihan täyden toimimattomuuden. Suutin vikainen kyllä täristää ja käy epätasaista tyhjäkäyntiä, mikäli esim. ohivuotoa on reilusti. Saattaa olla ihan mikä tahansa nuista 4 rikki tai sitten kaikki tasaisen huonoja. Kuppitestillä viisastuu kummasti.

        Comment

        • kalkkuna
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 864
          • vaajakoski

          #5
          Originally posted by bmwbmw View Post
          Oletko esim. inpalla kattonu miltä näyttää korkeapainepumpun paineet kun ravistus alkaa? Itsellä aikanaan oli se anturillinen suutin rikki mutta ei se tuollaista aiheuttanut.
          Oliko minkälaiset oireet sillon kun suutin oli rikki? Täytyy yrittää saada joku katselemaan sitä jos vaan sais vian päälle testerissä ollessa. On vaan niin satunnainen tuo tärinäkin. Sama tuon hyytymisen kanssa. Nyt on neljä kertaa hyytyny vähän sen jälkeen kun on lähteny ajelemaan. On hyytyny myös sitten kyllä lämpimälläkin koneella. Jotenkin motivaatio hukassa etsiä vikaa. Olis hienompaa kun hajois vaan aina selkeesti joku paikka.

          Originally posted by tuttifrutti View Post
          Se anturilla oleva suutin on 4 pytyssä, tosin itsellä ohjauspiuhavika aiheutti ihan täyden toimimattomuuden. Suutin vikainen kyllä täristää ja käy epätasaista tyhjäkäyntiä, mikäli esim. ohivuotoa on reilusti. Saattaa olla ihan mikä tahansa nuista 4 rikki tai sitten kaikki tasaisen huonoja. Kuppitestillä viisastuu kummasti.
          Siinäpä se juttu just onkin kun ei koko ajan täristä tai ole tehoton. 2500-3000 jälkeen kulkee tehottomana sitten vähän paremmin.
          VW sharan 1,8T
          e30 318i 4d -89 projekti
          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

          Comment

          • tuttifrutti
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 247
            • Kitee

            #6
            Originally posted by kalkkuna View Post
            Oliko minkälaiset oireet sillon kun suutin oli rikki? Täytyy yrittää saada joku katselemaan sitä jos vaan sais vian päälle testerissä ollessa. On vaan niin satunnainen tuo tärinäkin. Sama tuon hyytymisen kanssa. Nyt on neljä kertaa hyytyny vähän sen jälkeen kun on lähteny ajelemaan. On hyytyny myös sitten kyllä lämpimälläkin koneella. Jotenkin motivaatio hukassa etsiä vikaa. Olis hienompaa kun hajois vaan aina selkeesti joku paikka.


            Siinäpä se juttu just onkin kun ei koko ajan täristä tai ole tehoton. 2500-3000 jälkeen kulkee tehottomana sitten vähän paremmin.
            Sika on ajettava piilosta esille, kyllä se vielä jokupäivä tielle jättää

            Suuttimien korjausarvoista voisi päätellä jotakin, jos heittoa runsaasti suhteessa muihin suuttimiin niin syyllinen saattaisi olla selvillä.

            Äskettäin vaihtelin 2.2HDI koneella olevaan sitroeniin suutinta alkuun satunnaisen (=tyhjäkäynnille laskettaessa ja kiihdytyksen jälkeen vaihteen vaihdossa joskus) epätäsaisen tyhjäkäynnin ja tärinan takia. Kuppitestissä kaikki 4 suutinta olivat tasaisen huonoja, mutta vaihdoin sen pahiten vuotavan ja kaskummaa, tyhjäkäynti on nyt tasaista eikö souda eikä huopaa.
            Pahimmillaan tippui 3 pytylle reilun ohivuodon takia. Ja tämäkin oirehti satunnaisesti alkuun, mutta sitten loppuakohti olikin jo jokapäiväistä.

            Comment

            • kalkkuna
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 864
              • vaajakoski

              #7
              Originally posted by tuttifrutti View Post
              Sika on ajettava piilosta esille, kyllä se vielä jokupäivä tielle jättää

              Suuttimien korjausarvoista voisi päätellä jotakin, jos heittoa runsaasti suhteessa muihin suuttimiin niin syyllinen saattaisi olla selvillä.

              Äskettäin vaihtelin 2.2HDI koneella olevaan sitroeniin suutinta alkuun satunnaisen (=tyhjäkäynnille laskettaessa ja kiihdytyksen jälkeen vaihteen vaihdossa joskus) epätäsaisen tyhjäkäynnin ja tärinan takia. Kuppitestissä kaikki 4 suutinta olivat tasaisen huonoja, mutta vaihdoin sen pahiten vuotavan ja kaskummaa, tyhjäkäynti on nyt tasaista eikö souda eikä huopaa.
              Pahimmillaan tippui 3 pytylle reilun ohivuodon takia. Ja tämäkin oirehti satunnaisesti alkuun, mutta sitten loppuakohti olikin jo jokapäiväistä.
              Onkos tuo sitikka common rail koneella? Kun tässähän on ihan perinteiset suuttimet ja jakajapumppu ja kaikkee. Yleensä noita ohivuotoja olen nähnyt katseltavan moottoreista joissa on sähköiset suuttimet. Toivotaan että ei jätä kovin kauaksi kotoa....................
              VW sharan 1,8T
              e30 318i 4d -89 projekti
              e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

              Comment

              • tuttifrutti
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 247
                • Kitee

                #8
                Originally posted by kalkkuna View Post
                Onkos tuo sitikka common rail koneella? Kun tässähän on ihan perinteiset suuttimet ja jakajapumppu ja kaikkee. Yleensä noita ohivuotoja olen nähnyt katseltavan moottoreista joissa on sähköiset suuttimet. Toivotaan että ei jätä kovin kauaksi kotoa....................

                Joo, shitikassa commonraili, elikkäs sähkösuuttimet, toisin kuin tässä koneessa.

                Oletin vain, että inpalla olisi päässyt katselemaan nuita arvoja, kun 4 pytyn suuttimelle kuitenkin menee sähköjohto, eli siinä on jotain älyä. Tosin kupit kun laittaa kiinni, niin millilitroja tuijottamalla saa varmimman selvyyden, jostakin lueskelin että max 20% saisi olla eroa suuttimien kesken. Osaa se vanhemmankin mallinen suutin vuotaa ohitse, ei se siihen sähköohjausta tarvitse.

                Comment

                • kalkkuna
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 864
                  • vaajakoski

                  #9
                  Originally posted by tuttifrutti View Post
                  Joo, shitikassa commonraili, elikkäs sähkösuuttimet, toisin kuin tässä koneessa.

                  Oletin vain, että inpalla olisi päässyt katselemaan nuita arvoja, kun 4 pytyn suuttimelle kuitenkin menee sähköjohto, eli siinä on jotain älyä. Tosin kupit kun laittaa kiinni, niin millilitroja tuijottamalla saa varmimman selvyyden, jostakin lueskelin että max 20% saisi olla eroa suuttimien kesken. Osaa se vanhemmankin mallinen suutin vuotaa ohitse, ei se siihen sähköohjausta tarvitse.
                  Juu osaa se vuotaa sekin. Mutta lienee yleisempää kuitenkin noissa sähköisissä suuttimissa. Saksan ebayssä olis uusi johdollinen suutin 250€ ja siihen 26€ posteja päälle. Vähän houkuttas tilata......... Samalla tietenkin pitäs vaihtaa ne muutkin suuttimet josta seuraa taas sitten jännitys että lähteekö ne irti????? Samalla sais vaihtaa sitten venakopan tiivisteen kun se hieman vuotaa. Sitten kun saa venakopan auki niin saattaa lähtee homma rönsyilemään.
                  Tosin se vika ei välttämättä ole suuttimessa ollenkaan. Tuntuu vaan että kukaan missään ei oikein osaa sanoo näistä moottoreista mitään missään. Noo kyllä tämä tästä vielä tokenee.
                  VW sharan 1,8T
                  e30 318i 4d -89 projekti
                  e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 6913
                    • Forssa

                    #10
                    Mulla aivan samalla padalla ja samoilla vioilla alkoivat ongelmat.
                    Ensin puutuili satunnaisesti. Sitten enenvässä määrin alkoi puutuilla ja sittenpä alkoi myöskin täristämään koriin reippaasti.
                    Aluksi vaihdoin kaikki kannatinkumit. Vaihtoon meni koneen kannatinkumit, vaihelaatikon kannatinkumit ja putkiston kumit.
                    Tärinä vain oli ja jäi.
                    Kiihdytykset olivat aina aaltomaisia. Tämän aiheutti rikkinäinen ahtopaineanturi.

                    Tässä ratkaisu minun tapauksessa.
                    Auto sammui kesken ajon eikä enää käyntiin lähtenyt. Hinurilla korjaamolle ja nyt odotellaan uutta jakopumppua. Korjausarvio 2300e.

                    E: Itsehän en koko remppaa ajatellut maksaa sillä auto on haettu juurikin vähän aikaa sitten liikkeestä ja tuota puutuilua on ollut alusta asti.
                    Myyjäliike yritti kusta mua silmään mutta nyt menee tapaus kuluttajariitalautakuntaan. Menee mukavasti kesä ilman bemaria. Voikin keskittyä olennaiseen.
                    Nyt:
                    F07 535xD GT -11

                    Ex: E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • tuttifrutti
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 247
                      • Kitee

                      #11
                      Originally posted by |foder| View Post
                      Mulla aivan samalla padalla ja samoilla vioilla alkoivat ongelmat.
                      Ensin puutuili satunnaisesti. Sitten enenvässä määrin alkoi puutuilla ja sittenpä alkoi myöskin täristämään koriin reippaasti.
                      Aluksi vaihdoin kaikki kannatinkumit. Vaihtoon meni koneen kannatinkumit, vaihelaatikon kannatinkumit ja putkiston kumit.
                      Tärinä vain oli ja jäi.
                      Kiihdytykset olivat aina aaltomaisia. Tämän aiheutti rikkinäinen ahtopaineanturi.

                      Tässä ratkaisu minun tapauksessa.
                      Auto sammui kesken ajon eikä enää käyntiin lähtenyt. Hinurilla korjaamolle ja nyt odotellaan uutta jakopumppua. Korjausarvio 2300e.

                      E: Itsehän en koko remppaa ajatellut maksaa sillä auto on haettu juurikin vähän aikaa sitten liikkeestä ja tuota puutuilua on ollut alusta asti.
                      Myyjäliike yritti kusta mua silmään mutta nyt menee tapaus kuluttajariitalautakuntaan. Menee mukavasti kesä ilman bemaria. Voikin keskittyä olennaiseen.
                      Kuoliko siirtopumppu, jakajapumppu, vaiko pelkästään jakajapumpun ohjauselektroniikka?

                      Comment

                      • tuttifrutti
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 247
                        • Kitee

                        #12
                        Originally posted by kalkkuna View Post
                        Juu osaa se vuotaa sekin. Mutta lienee yleisempää kuitenkin noissa sähköisissä suuttimissa. Saksan ebayssä olis uusi johdollinen suutin 250€ ja siihen 26€ posteja päälle. Vähän houkuttas tilata......... Samalla tietenkin pitäs vaihtaa ne muutkin suuttimet josta seuraa taas sitten jännitys että lähteekö ne irti????? Samalla sais vaihtaa sitten venakopan tiivisteen kun se hieman vuotaa. Sitten kun saa venakopan auki niin saattaa lähtee homma rönsyilemään.
                        Tosin se vika ei välttämättä ole suuttimessa ollenkaan. Tuntuu vaan että kukaan missään ei oikein osaa sanoo näistä moottoreista mitään missään. Noo kyllä tämä tästä vielä tokenee.
                        Testaa ensin ne suuttimet, mitä niille kuuluu ennen uusien osien tilaamista. Seuraavaksi piilotat hyvin kaikki etorx hylsyt, niin homma ei karkaa kannenpulttien tullessa näkyviin, varsinkin jos rupeat venakopan tiivistettä vaihtamaan . Hyvin mulla ainakin lähti 460 000km paikallaan istuneet suuttimet irti. Polttoaineen tulolinjaan sopiva mutteri+liukuvasaraa+hellää rakkautta niin kyllä ne irti saa.
                        Jos moottori on vielä käyntikuntoinen irrotusvaiheessa, niin riittää kun löysää suuttimen kiinnitystä ja antaa koneen tehdä työnsä, lähtee yllättävän helposti, eikä tarvitse turvautua liukuvasaraan

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 6913
                          • Forssa

                          #13
                          Jakajanpumpun solenoidi sökönä.
                          Ei pysty kuulemma vaihtamaan.
                          Ovat joskus kahteen pumppuun tehneet jonkun virityksen mutta ainakaan toinen pumppu ei ole varmasti toiminut ja siitä toisesta ei hajuakaan.
                          Mutta halpaa näillä diiseleillä ajaa, kallista korjata.
                          Nyt:
                          F07 535xD GT -11

                          Ex: E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • kalkkuna
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 864
                            • vaajakoski

                            #14
                            Originally posted by |foder| View Post
                            Mulla aivan samalla padalla ja samoilla vioilla alkoivat ongelmat.
                            Ensin puutuili satunnaisesti. Sitten enenvässä määrin alkoi puutuilla ja sittenpä alkoi myöskin täristämään koriin reippaasti.
                            Aluksi vaihdoin kaikki kannatinkumit. Vaihtoon meni koneen kannatinkumit, vaihelaatikon kannatinkumit ja putkiston kumit.
                            Tärinä vain oli ja jäi.
                            Kiihdytykset olivat aina aaltomaisia. Tämän aiheutti rikkinäinen ahtopaineanturi.

                            Tässä ratkaisu minun tapauksessa.
                            Auto sammui kesken ajon eikä enää käyntiin lähtenyt. Hinurilla korjaamolle ja nyt odotellaan uutta jakopumppua. Korjausarvio 2300e.

                            E: Itsehän en koko remppaa ajatellut maksaa sillä auto on haettu juurikin vähän aikaa sitten liikkeestä ja tuota puutuilua on ollut alusta asti.
                            Myyjäliike yritti kusta mua silmään mutta nyt menee tapaus kuluttajariitalautakuntaan. Menee mukavasti kesä ilman bemaria. Voikin keskittyä olennaiseen.
                            Mulla on vaihdettu 45000km/parinvuoden sisään ilmamassamittari,ahtopaineanturi,ahtopaineen säätöventtiili ja se muovinen alipainesäiliö niin ja turbo myös. Egr on ollu tukittuna jo pitkään ja imusarja puhdistettu karstasta. Nyt vaan jännittää jos tuo onkin syöttöpumppu vika niin sitten maksaa 6 vuotta jännittäny että millon se vp44 jysähtää.

                            Originally posted by tuttifrutti View Post
                            Testaa ensin ne suuttimet, mitä niille kuuluu ennen uusien osien tilaamista. Seuraavaksi piilotat hyvin kaikki etorx hylsyt, niin homma ei karkaa kannenpulttien tullessa näkyviin, varsinkin jos rupeat venakopan tiivistettä vaihtamaan . Hyvin mulla ainakin lähti 460 000km paikallaan istuneet suuttimet irti. Polttoaineen tulolinjaan sopiva mutteri+liukuvasaraa+hellää rakkautta niin kyllä ne irti saa.
                            Jos moottori on vielä käyntikuntoinen irrotusvaiheessa, niin riittää kun löysää suuttimen kiinnitystä ja antaa koneen tehdä työnsä, lähtee yllättävän helposti, eikä tarvitse turvautua liukuvasaraan
                            Juu en sokkona tilaa niitä suuttimia. Ja jos tarvii suuttimet vaihtaa niin on ihan pakko avata se venakoppa. Mun suuttimet on ollu vielä vähän enemmän kilsoja kiinni vähän vajaa 512tkm on nyt taulussa. Katsotaan nyt käykö se vai ei.......
                            VW sharan 1,8T
                            e30 318i 4d -89 projekti
                            e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by |foder| View Post
                              Mulla aivan samalla padalla ja samoilla vioilla alkoivat ongelmat.
                              Ensin puutuili satunnaisesti. Sitten enenvässä määrin alkoi puutuilla ja sittenpä alkoi myöskin täristämään koriin reippaasti.
                              Aluksi vaihdoin kaikki kannatinkumit. Vaihtoon meni koneen kannatinkumit, vaihelaatikon kannatinkumit ja putkiston kumit.
                              Tärinä vain oli ja jäi.
                              Kiihdytykset olivat aina aaltomaisia. Tämän aiheutti rikkinäinen ahtopaineanturi.

                              Tässä ratkaisu minun tapauksessa.
                              Auto sammui kesken ajon eikä enää käyntiin lähtenyt. Hinurilla korjaamolle ja nyt odotellaan uutta jakopumppua. Korjausarvio 2300e.

                              E: Itsehän en koko remppaa ajatellut maksaa sillä auto on haettu juurikin vähän aikaa sitten liikkeestä ja tuota puutuilua on ollut alusta asti.
                              Myyjäliike yritti kusta mua silmään mutta nyt menee tapaus kuluttajariitalautakuntaan. Menee mukavasti kesä ilman bemaria. Voikin keskittyä olennaiseen.
                              Onko varmuudella solenoidissa vika....
                              Siis polttoaineen määränsäädintä ohjaava pääteastehan näistä yleisimmin menee ja on vaihdettavissa 3 sarjalaiseen pumppua irroittamatta, eli uusi komponetti kiinnitetään korvaamaan vanha. Ei ole tarvetta tehdä muuta pumppuremonttia tällöin lainkaan. Tämäntyyppinen jakajapumpun korjaus kustantaa meillä 380€.
                              Last edited by WSE1; 02-05-2012, 10:21.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎