Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d -99 kaasupoljinongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stokenator
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 46
    • Porvoo

    E46 320d -99 kaasupoljinongelmaa

    Morjens, kysellääs täältä vähän apuja jos olisi muilla ollut samoja murheita.

    Auto E46 320d -99 136hv

    Ongelman kuvaus:
    Mittaristoon syttyy DDE (sama kuin hehku) merkkivalo jonka jälkeen moottorin kierrokset nousevat ~1100-1200 kohdille ja jäävät siihen, ilmeisesti jokin vikatila. Kaasupoljin on täysin eloton niin kauan kun DDE merkkivalo sammuu. Välillä ongelma poistuu jo parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, joskus menee paljon kauemmin. Vika esiintyy nykyisin lähes päivittäin, varsinkin vesisateiden jälkeen. Joskus märällä kelillä ajellessa saattaa myös vauhdissa nakata vian päälle. Vian ollessa päällä vakionopeuden säätimellä voi ajella normaalisti, ainoastaan kaasupoljin lopettaa toimintansa.

    Autoa ei ole vielä käytetty ammattilaisten arviolla mutta INPA:lla luettu vikakoodit ja herjaa "Accelerator potentiometer" vikakoodia. Lienee jonkin sortin asentoanturi tai jotain?

    Osaiskohan näiden vihjeiden perusteella joku kertoa mistä voisi olla kyse ja mistä kannattaa vikaa alkaa etsiskelemään? Liekkö joku anturi sökö vai jossain liitoksissa kosteutta/hapettumaa?


    Tommi
    E46 320d -99
  • erese
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 478
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by stokenator View Post
    Morjens, kysellääs täältä vähän apuja jos olisi muilla ollut samoja murheita.

    Auto E46 320d -99 136hv

    Ongelman kuvaus:
    Mittaristoon syttyy DDE (sama kuin hehku) merkkivalo jonka jälkeen moottorin kierrokset nousevat ~1100-1200 kohdille ja jäävät siihen, ilmeisesti jokin vikatila. Kaasupoljin on täysin eloton niin kauan kun DDE merkkivalo sammuu. Välillä ongelma poistuu jo parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, joskus menee paljon kauemmin. Vika esiintyy nykyisin lähes päivittäin, varsinkin vesisateiden jälkeen. Joskus märällä kelillä ajellessa saattaa myös vauhdissa nakata vian päälle. Vian ollessa päällä vakionopeuden säätimellä voi ajella normaalisti, ainoastaan kaasupoljin lopettaa toimintansa.

    Autoa ei ole vielä käytetty ammattilaisten arviolla mutta INPA:lla luettu vikakoodit ja herjaa "Accelerator potentiometer" vikakoodia. Lienee jonkin sortin asentoanturi tai jotain?

    Osaiskohan näiden vihjeiden perusteella joku kertoa mistä voisi olla kyse ja mistä kannattaa vikaa alkaa etsiskelemään? Liekkö joku anturi sökö vai jossain liitoksissa kosteutta/hapettumaa?


    Tommi
    aika selvä syy, sieltä se potikka löytyy kaasupolkimesta


    Osa nro.1
    http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...ssy_potentiom/
    Last edited by erese; 29-05-2012, 22:27.
    F40 -20
    F20 -13
    E46 320D Touring -01
    E36 "nokivasara" Touring -99

    Comment

    • AarneS
      Newbiemmer
      • Feb 2012
      • 16
      • Eurajoki

      #3
      Multa löytyy varastosta yksi ylimääräinen kaasupotentionmeter. Vaihdoin omaan kyseisen osan kun luulin vian johtuvan polkimesta, mutta vika löytyikin ECU:sta. Kyseinen palikka on -99 320d 100kw:sta purettu.

      Comment

      • stokenator
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 46
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by erese View Post
        aika selvä syy, sieltä se potikka löytyy kaasupolkimesta


        Osa nro.1
        http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...ssy_potentiom/

        Kiitoksia pikaisesta vastauksesta! Kuva kyllä selventää hyvin asiaa. Pitääpä kaivella kyseinen potikka esille ja vähän tutkailla liitoksia yms. Jos kuitenkin osa joudutaan vaihtamaan niin millainen homma kyseessä, uusi osa paikalleen ja se on siinä vai joutuuko kenties jotain muuta ottamaan huomioon?

        Originally posted by AarneS
        Multa löytyy varastosta yksi ylimääräinen kaasupotentionmeter. Vaihdoin omaan kyseisen osan kun luulin vian johtuvan polkimesta, mutta vika löytyikin ECU:sta. Kyseinen palikka on -99 320d 100kw:sta purettu.
        Otan yhteyttä jos tarvii alkaa osaa vaihtelemaan...


        Tommi
        E46 320d -99

        Comment

        • AarneS
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 16
          • Eurajoki

          #5
          Tuosta potikan vaihtamisesta voin sanoa että työasento on erittäin epämukava.. .

          Comment

          • erese
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 478
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by stokenator View Post
            Kiitoksia pikaisesta vastauksesta! Kuva kyllä selventää hyvin asiaa. Pitääpä kaivella kyseinen potikka esille ja vähän tutkailla liitoksia yms. Jos kuitenkin osa joudutaan vaihtamaan niin millainen homma kyseessä, uusi osa paikalleen ja se on siinä vai joutuuko kenties jotain muuta ottamaan huomioon?



            Otan yhteyttä jos tarvii alkaa osaa vaihtelemaan...


            Tommi
            Toivottavasti saat kuntoon! Luulen että uusi osa toimii kuten pitääkn
            F40 -20
            F20 -13
            E46 320D Touring -01
            E36 "nokivasara" Touring -99

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎