Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 S54 Vanos keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harrison
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 1529
    • Iisalmi

    e46 M3 S54 Vanos keskustelua

    Jenkki poikien höpinöitä tässä lueskellut ja eipä tämä nyt kovin yllätyksenä, että S54 pannuunkin on saatu vanos "sössittyä" osittain.

    Elikkä pääongelmia näyttäis olevan:

    - Imunokkapyörän sisemmät pultit löystyy/katkeaa.
    (Pahin tapaus = Kone rikko )

    Vikahan ei näy testerissä, mutta epämääräinen rallatus saattaa kuulua vanoksen päästä.
    Jenkkifoorumilta lisää infoa ja vähä DIY-juttua

    Pultit tuntuis olevan M6x16 kokoisia ja 8.8 olis lujuusluokka.
    (Itse korjaan asian uusilla pulteilla joiden lujuusluokka on 10.9, niin ei ihan heti katkee +loctide lukiteliima)

    - Vanos ohjausyksikön tiivisteet vuotais (paineen säätimen myös).
    Sekä samalla Vanos solenoidikelojen juotokset pettävät.

    Vikakoodeja mitä ilmenee, kun kelat eivät toimi oikein:

    P0010 (BMW xx, 0xxx): Vanos intake solenoid circuit
    P0011 (BMW 67, 0x43): Vanos intake timing over advanced
    P0012 (BMW 72, 0x48): Vanos intake timing over retarded
    Pxxxx (BMW 184, 0xB8): Vanos intake position control
    P1525 (BMW xxx, 0xxx): Vanos intake solenoid open circuit

    Josku sattaa vanoksen pakopuolelle myös ilmaantua koodia
    P0013 (BMW xx, 0xxx): Vanos exhaust solenoid circuit
    P0014 (BMW 22, 0x16): Vanos exhaust timing over advanced
    P0015 (BMW 21, 015): Vanos exhaust timing over retarded
    Pxxxx (BMW 185, 0xB9): Vanos exhaust position control
    P1531 (BMW 22, 0x16): Vanos exhaust solenoid open circuit

    Tästä sitten apua ongelmaan:


    Tämä nyt on tämmönen FYI-tyyppinen postaus, mutta kun tieto on tiukassa foorumilla, niin laitetaan tämmöinen pystyyn. Näillä tiedoilla kyllä saa jo yöunet menetettyä, mutta kaikki tieto vanoksesta ja sen innokkaista korjaajista on tervetullut tänne!
    Last edited by Harrison; 19-09-2012, 19:24.
    Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
    Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
    Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

    Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

    Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

    EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i
  • Messier
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 628
    • Savo

    #2
    Talvella putsasin vanoksen ja kaikki oli ok + ajelin n.1000km siviiliä, edelleen ok.
    Sitten eka reissu radalle, serviici valo tauluun ja koodia 184 Actual value too high.

    Vaihdoin Beisanin solenoidin yksikön mutta edelleen antaa samaa erroria.

    Kun nyt olen kytännyt koodien tulemista niin ilmaantuu aina radalla toisella stintillä ja sen jälkeen joka stintillä. Siviilissä ei tule koodia vaikka soittaa 8k. useamman kerran.

    Jos päivän aikana ajaa radalle 30km + rataa 150km + kotia 30km, niin samaa koodia on 3-5kpl, 3800-4200rpm alueella. Ajossa tai moottorin toiminnassa ei tunnu mitään erikoista.

    Eilis iltana sain älynväläyksen että jos olen kirinyt hubin pultit liian tiukalle niin jumii siitä. Voisko olla???
    Jenkki foorumilla samantyylinen ongelma oli ratkennut suorittamalla Vanos nollaukset ja testit.
    G05 X5 45e
    KM9 ///M1000XR

    Ex:
    F10 ///M5
    K49 S1000XR
    E90 ///M3
    E46 ///M3

    Comment

    • Harrison
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 1529
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by Messier View Post

      Vaihdoin Beisanin solenoidin yksikön mutta edelleen antaa samaa erroria.

      Eilis iltana sain älynväläyksen että jos olen kirinyt hubin pultit liian tiukalle niin jumii siitä. Voisko olla???
      Tota hubi ilmaisua ovat käyttäneet vähä joka paikassa, mutta mitä tarkalleen tarkoitit?

      Originally posted by Messier View Post
      Jenkki foorumilla samantyylinen ongelma oli ratkennut suorittamalla Vanos nollaukset ja testit.
      Elikkä olivat vanos oletusarvot nollanneet ja sitten testin ajanu(kko)?
      Last edited by Harrison; 06-06-2012, 13:39.
      Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
      Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
      Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

      Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

      Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

      EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

      Comment

      • Messier
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 628
        • Savo

        #4
        Just tajusin ettei se siitä luistakkaan. Olin sekaisin.

        guttenM3:n touhut.
        G05 X5 45e
        KM9 ///M1000XR

        Ex:
        F10 ///M5
        K49 S1000XR
        E90 ///M3
        E46 ///M3

        Comment

        • Transatlantic
          BTCF Member
          • Feb 2009
          • 240
          • Laru

          #5
          Originally posted by Harrison View Post
          Josku sattaa vanoksen pakopuolelle myös ilmaantua koodia
          P0013 (BMW xx, 0xxx): Vanos exhaust solenoid circuit
          P0014 (BMW 22, 0x16): Vanos exhaust timing over advanced
          P0015 (BMW 21, 015): Vanos exhaust timing over retarded
          Pxxxx (BMW 185, 0xB9): Vanos exhaust position control
          P1531 (BMW 22, 0x16): Vanos exhaust solenoid open circuit
          Omaan autooni ilmestyi pakopuolella koodit (Inpasta):
          22 AVANOS1-early valve
          185 AVANOS1 regulation

          Koodien lisäksi moottorin vikavalo päällä ja pakokaasupäästöt ihan pielessä. Tällä kertaa selvisin (ainakin toistaiseksi) säikähdyksellä ja sain vian korjattua putsaamalla solenoidiyksikön ja johdon liittimet cleanerillä Beisanin ohjeiden mukaisesti:
          "If a circuit code is present, disconnect the vanos solenoid electrical connector and spray clean both connectors with electronic contact cleaner. If this doesn’t resolve the code then the solenoid coil pack is likely failed."
          E46 M3 Coupe '02 Phoenix Yellow

          Comment

          • Harrison
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 1529
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by Messier View Post

            Eilis iltana sain älynväläyksen että jos olen kirinyt hubin pultit liian tiukalle niin jumii siitä. Voisko olla???
            Jenkki foorumilla samantyylinen ongelma oli ratkennut suorittamalla Vanos nollaukset ja testit.
            Tosta hubi hommasta sen verta, että onko kellään vielä katkennu täälä suomessa noin hubin tapit? Hirveetä toikin, että kun tappi katkee, niin kone voi taas kilahtaa huonolla säkällä...

            Kohta menee 900bucksin hubi tilaukseen dr.vanokselta, jos ei rupee muualta löytymään. Saapahan nukkua yönsä rauhassa

            ps. just uusin nokkapyörien pultit ja lukitsin ne paremmin. Samalla meni vanos tiivisteet ja piirilevynkin tuin/juotin paremmin. Toi hubi näytti onneks olevan vielä kuosissa! Helpotus niiten osalta.
            Enää olis hubi vaihto ja sitten kovaa ajua
            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              #7
              Vanoksen puhdistus ja oikeet öljyt auttavat varmsti siihen että tuo öljypumpun laakeri ei leikkaa kiinni.

              Diaphragm spring:
              Osanumeroa ei ole koskaan päivitetty, mutta osat muuttunut kaikessa hiljaisuudessa korjaamaan S62 rattle ongelmaa. Nämä samat toimii S54:ssa ja S50:ssä joihin ei ole ETK:ssä edes osanumeroita osiin.
              11 36 7 833 218 osat 3 ja 5. Sama osanumero.

              Öljypumpun lukkorengas:
              Sama homma osanumeron kanssa. Aina ollut sama, mutta vain päivitetty itse osa uuteen. En ole nähnyt S54 moottoria tuolla uudella lukkorenkaalla.
              07 11 9 934 749

              Olen tunkenut näitä osia moneen S50 ja S54 moottoriin. Niin omiin kun vieraidenkin.

              Ylkeensä ne vanosyksiköt näyttävät tältä:


              Kun pitäisi näyttää tältä:


              Öljypumpun purussa kannattaa olla hyvin varovainen. Osat sinkoilee jousien voimasta helposti ympäri autotallia, eikä niitä saa erikseen.
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • Harrison
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 1529
                • Iisalmi

                #8
                Kiitos Donille!

                Onko tuohon lukkorenkaan alle olemassa korvaavaa levyä, sais senkin uusia?

                Öljyn pumpun laakerien kasaus järjestys on varmaan: prikat rattaan pohjalle tatti alas/ylos päin , jousi ja sitten itse laakerikuppi?


                Tappien katkeemisesta viel sen verta, että hubin tapithan pääsee hieman liikkumaan öljypumpun laakerissa, niin hakkaiskohan se mahd tapit poikki?
                Kulumiahan tuossa laakerin pinnalla näkyy, kun hubin tapit on liikehdellyt.

                En muista välystä tapin ja pumpun reikien välillä, niin olisko jollain valotusta?
                Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  Originally posted by Doni View Post
                  Vanoksen puhdistus ja oikeet öljyt auttavat varmsti siihen että tuo öljypumpun laakeri ei leikkaa kiinni.

                  Diaphragm spring:
                  Osanumeroa ei ole koskaan päivitetty, mutta osat muuttunut kaikessa hiljaisuudessa korjaamaan S62 rattle ongelmaa. Nämä samat toimii S54:ssa ja S50:ssä joihin ei ole ETK:ssä edes osanumeroita osiin.
                  11 36 7 833 218 osat 3 ja 5. Sama osanumero.

                  Öljypumpun lukkorengas:

                  07 11 9 934 749

                  Olen tunkenut näitä osia moneen S50 ja S54 moottoriin. Niin omiin kun vieraidenkin.
                  Siis nuo mainitsemasi lukkorengas ja jousilevy sopii suoraan S50B32 vanokseen, ja noilla osanumeroilla tulee "paremmat" versiot?
                  Pitääpä laittaa tilaukseen.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • Auvinen
                    Newbiemmer
                    • Sep 2009
                    • 28
                    • Varkaus

                    #10
                    Nostellaanpas vanhaa keskustelua, jos joku osaisi jelpata..

                    Huollon yhteydessä vaihtelin osia Vanokseen ja sitten säädin venttiilit eli jotakuinkin seuraavat huollot/säädöt:

                    - nokka-akselien ajoituksen säätö (sillä erikoistyökalulla), pakopuolen ajoitus oli vähän pielessä
                    - vanoksen nokkapyörien sisempien pulttien vaihto (kaikki vanhat olivat kunnossa kylläkin, mutta asia oli vaivannut mieltä)
                    - vaihdoin Vanokseen lisäksi "diapghram springit" sekä tiivisteen-> vanos kasaan
                    - venttiilien säätö, uudet tiivisteet kanteen ja tulppiin
                    - uudet tulpat (n.22Nm kireyteen) sekä vanhat puolat paikoilleen
                    - loput osat takaisin paikoilleen ja ollaan lähtötilanteessa

                    Sitten kone käyntiin ja kuului rallatus parin sekunnin ajan sekä käynti oli epätasaista lyhyen aikaa kunnes käynti muuttui normaaliksi.
                    Annoin koneen käydä jonkin aikaa ja lähdin sitten koeajolle. Parin minsan päästä syttyi moottorin merkkivalo ja käännyin takaisin. Inpa antoi seuraavan vikakoodin:

                    185 AVANOS1 Regulation
                    Actual value too high

                    Virhekoodi oli toistunut puolenkymmentä kertaa kierrosvälillä 880-1200.
                    Testimielessä annoin auton käydä tyhjäkäynnillä ja kone käy ajoittain epätasaisesti, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan kuulu. Sen verran Google tarjoaa apua, että liittynee jollain tavoin Vanoksen pakopuoleen, mutta mistäköhän vikaa lähtisi sitten tarkemmin etsimään?

                    Comment

                    • Messier
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 628
                      • Savo

                      #11
                      Originally posted by Auvinen View Post
                      Sitten kone käyntiin ja kuului rallatus parin sekunnin ajan sekä käynti oli epätasaista lyhyen aikaa kunnes käynti muuttui normaaliksi.
                      Annoin koneen käydä jonkin aikaa ja lähdin sitten koeajolle. Parin minsan päästä syttyi moottorin merkkivalo ja käännyin takaisin. Inpa antoi seuraavan vikakoodin:

                      185 AVANOS1 Regulation
                      Actual value too high

                      Virhekoodi oli toistunut puolenkymmentä kertaa kierrosvälillä 880-1200.
                      Testimielessä annoin auton käydä tyhjäkäynnillä ja kone käy ajoittain epätasaisesti, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan kuulu. Sen verran Google tarjoaa apua, että liittynee jollain tavoin Vanoksen pakopuoleen, mutta mistäköhän vikaa lähtisi sitten tarkemmin etsimään?
                      Lyhyt rallatus kuuluu asiaan, koska Vanos on tyhjä öljystä.

                      Nyt siellä on pakonokan todellinen asento ja moottorinohjauksen olettama asento eri. Joten pitäisi ajaa ne Vanoksen adaptiot uusiksi. Jos olet varma että ajoitit oikein.

                      Mullahan oli aivan sama ongelma kun ajoitin eka remontilla tussimerkeillä.
                      Sitten ajoitin sillä oikealla työkalulla uusiksi ja ongelma poistui.
                      G05 X5 45e
                      KM9 ///M1000XR

                      Ex:
                      F10 ///M5
                      K49 S1000XR
                      E90 ///M3
                      E46 ///M3

                      Comment

                      • Auvinen
                        Newbiemmer
                        • Sep 2009
                        • 28
                        • Varkaus

                        #12
                        Originally posted by Messier View Post
                        Lyhyt rallatus kuuluu asiaan, koska Vanos on tyhjä öljystä.

                        Nyt siellä on pakonokan todellinen asento ja moottorinohjauksen olettama asento eri. Joten pitäisi ajaa ne Vanoksen adaptiot uusiksi. Jos olet varma että ajoitit oikein.

                        Mullahan oli aivan sama ongelma kun ajoitin eka remontilla tussimerkeillä.
                        Sitten ajoitin sillä oikealla työkalulla uusiksi ja ongelma poistui.
                        Joo, käytin sitä työkalua ja ne tapit asettuivat nätisti paikoilleen.
                        Google ei tarjonnut yhtään infoa tuosta adaptio-asiasta, niin kuinka se käytännössä toteutetaan?
                        Edit // Kyllähän tuota tietoa löytyy kun hakee oikeilla sanoilla eli arvojen resetointi onnistunee esim. Inpalla.

                        Jos joku innostuu tekemään tuon rempan, niin täältä löytyy suht kattava DIY kuvien kera: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=411224
                        Last edited by Auvinen; 02-09-2014, 23:43.

                        Comment

                        • Auvinen
                          Newbiemmer
                          • Sep 2009
                          • 28
                          • Varkaus

                          #13
                          Originally posted by Messier View Post
                          Nyt siellä on pakonokan todellinen asento ja moottorinohjauksen olettama asento eri. Joten pitäisi ajaa ne Vanoksen adaptiot uusiksi. Jos olet varma että ajoitit oikein.
                          Kiitti vinkistä! Homma hoitui, kun resetoin adaptiot.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎