320d 110kW M47TU -02 186tkm, egr tulpattu ja turbo juuri vaihdettu.
Osakaasulla INPAn diagnostiikka kertoo, että imusarjan paine on ohjearvoihin verrattuna liian korkea. Satasen nopeudella haluttu arvo on 1200-1300mbar (absoluuttinen paine); mitattu 1500-1700mbar kuormitustasosta riippuen (ei seilaa). Minkälaisia arvoja olette itse mitanneet? Voiko EGR:n tulppaaminen vaikuttaa asiaan (kompressorin läpi menee enemmän ilmaa)?
Kaasu pohjassa toivottu ja toteutunut kohtaavat hyvin n. 2,3-2,4bar arvoilla läpi moottorin kierrosalueen ja teho tuntuu olevan kohdillaan. Moottori sammutettuna mittari näyttää vallitsevan ilmanpaineen todella tarkasti. Epäilen siis, että ahtopaineanturi toimii. Heti kaasua painaessa mitatut arvot nousevat kuitenkin halutun yläpuolelle ja maantienopeuksilla ero kasvaa suurimmilleen.
Mitattua ilmaa menee moottoriin ohjearvoihin nähden liikaa, mutta ainakin osa tästä johtuu tulpatusta egr:sta. Tyhjäkäynnillä oletus = 280mg/hub; mitattu 540. 100km/h oletus n. 500; mitattu 600-800. Kaasu pohjassa oletus = 1000; mitattu = 1200. Imu- ja painepuolen letkut sekä imusarjan olen alustavasti todennut tiiviiksi. MAF:n poiskytkentä heikentää hieman menoa, mutta ahtopaineet pysyvät silti ohjearvojen yläpuolella. Voiko vääristymä mitatussa ilmamassassa edes vaikuttaa ahtopaineeseen, ainakaan näin paljoa?
Turbon alipaineohjaussolenodin pistoke irrottamalla alakierroksilta häviää totaalisesti ahtopaineet ja tehot. Tällöin imusarjan paine matkanopeuksilla on liian pieni, n. 1-1,1bar. Säätöjärjestelmä siis toimii, eri asia toimiiko oikein. Tyhjäkäynnillä solenoidi päästää hieman alipainetta läpi kellolle menevään letkuun. Onko tämä normaalia, vai vuotaako se?
Osaako joku kertoa tästä alipaineohjauksesta tarkemmin? Meneekö solenoidille pulssia tai säätyvää jännitettä, jolla siipiä säädetään portaattomasti vai onko siipien säätö on/off -tyyppinen? Voiko toimivuutta tarkastaa perusteellisemmin? Ja minkä muuttujien perusteella johdinsiipien asentoa ylipäätään säädetään?
Mieleen tulee MAF:n ja solenoidin lisäksi näitä: onko turbon kello kalibroitu tehtaalla väärin (kannattaako säätää itse?), tai pitääkö uusi turbo jotenkin ohjelmoida eculle MAFin tapaan? Voiko riittämätön alipaine aiheuttaa alipaineohjauksessa tällaista? Miten tämän voisi selvittää?
Hyviä ideoita otetaan vastaan. Kyllä, kaiken voi kokeeksi uusia, mutta en suotta lähtisi hankkimaan auton koko anturiarsenaalia... Ehjiä osia olisi toki kiva koekäyttää, jos jollain sellaisia on tarjota.
Osakaasulla INPAn diagnostiikka kertoo, että imusarjan paine on ohjearvoihin verrattuna liian korkea. Satasen nopeudella haluttu arvo on 1200-1300mbar (absoluuttinen paine); mitattu 1500-1700mbar kuormitustasosta riippuen (ei seilaa). Minkälaisia arvoja olette itse mitanneet? Voiko EGR:n tulppaaminen vaikuttaa asiaan (kompressorin läpi menee enemmän ilmaa)?
Kaasu pohjassa toivottu ja toteutunut kohtaavat hyvin n. 2,3-2,4bar arvoilla läpi moottorin kierrosalueen ja teho tuntuu olevan kohdillaan. Moottori sammutettuna mittari näyttää vallitsevan ilmanpaineen todella tarkasti. Epäilen siis, että ahtopaineanturi toimii. Heti kaasua painaessa mitatut arvot nousevat kuitenkin halutun yläpuolelle ja maantienopeuksilla ero kasvaa suurimmilleen.
Mitattua ilmaa menee moottoriin ohjearvoihin nähden liikaa, mutta ainakin osa tästä johtuu tulpatusta egr:sta. Tyhjäkäynnillä oletus = 280mg/hub; mitattu 540. 100km/h oletus n. 500; mitattu 600-800. Kaasu pohjassa oletus = 1000; mitattu = 1200. Imu- ja painepuolen letkut sekä imusarjan olen alustavasti todennut tiiviiksi. MAF:n poiskytkentä heikentää hieman menoa, mutta ahtopaineet pysyvät silti ohjearvojen yläpuolella. Voiko vääristymä mitatussa ilmamassassa edes vaikuttaa ahtopaineeseen, ainakaan näin paljoa?
Turbon alipaineohjaussolenodin pistoke irrottamalla alakierroksilta häviää totaalisesti ahtopaineet ja tehot. Tällöin imusarjan paine matkanopeuksilla on liian pieni, n. 1-1,1bar. Säätöjärjestelmä siis toimii, eri asia toimiiko oikein. Tyhjäkäynnillä solenoidi päästää hieman alipainetta läpi kellolle menevään letkuun. Onko tämä normaalia, vai vuotaako se?
Osaako joku kertoa tästä alipaineohjauksesta tarkemmin? Meneekö solenoidille pulssia tai säätyvää jännitettä, jolla siipiä säädetään portaattomasti vai onko siipien säätö on/off -tyyppinen? Voiko toimivuutta tarkastaa perusteellisemmin? Ja minkä muuttujien perusteella johdinsiipien asentoa ylipäätään säädetään?
Mieleen tulee MAF:n ja solenoidin lisäksi näitä: onko turbon kello kalibroitu tehtaalla väärin (kannattaako säätää itse?), tai pitääkö uusi turbo jotenkin ohjelmoida eculle MAFin tapaan? Voiko riittämätön alipaine aiheuttaa alipaineohjauksessa tällaista? Miten tämän voisi selvittää?
Hyviä ideoita otetaan vastaan. Kyllä, kaiken voi kokeeksi uusia, mutta en suotta lähtisi hankkimaan auton koko anturiarsenaalia... Ehjiä osia olisi toki kiva koekäyttää, jos jollain sellaisia on tarjota.
Comment