Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d M47 kytkin + vauhtipyöräkysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    320d M47 kytkin + vauhtipyöräkysymyksiä

    Auto tuli itelle viime kesänä 268tkm ajettuna. Kytkin hiljalleen huonontunut ja nyt alkaa olla (292tkm) semmonen, että vitosella ei voi enää ohitella kun alkaa melkein heti luistaa. Pienemmillä vaihteillakin luistaa jos kenkää antaa enempi.

    Kaksoismassa täristää hieman liikkeellelähdössä ja lonksahtaa sammutuksessa ja käynnistyksessä hieman. Nelosella vedättäminen alta 2000rpm meinaa aiheuttaa jyrinää. Eli luultavasti tämäkin on sitten vaihtokunnossa.

    Entisen omistajan mukaan auto on lastutettu. Ei kuitenkaan mielestäni kovin rankasti. Suoritusarvoja joskus mittasin ja on hyvin lähellä vakiota M47N moottorista. Luultavasti maksimiväännöt jossain vähän yli 300Nm.

    Nyt niitä kysymyksiä. Eli paljonko tuo vakiokytkin (230mm)+ vauhtipyörä kestää uutena vääntöjä ?
    Voiko tuon tilalle asentaa M47N koneisen vauhtipyörän + kytkinasetelman ( ois 240mm) ?
    Valeolta sais kiinteällä VP:llä olevaa muunnospakettia. Onko tätä järkevä laittaa vai alkaako jyrisemään tms. ?
    Jos nyt ajatellaan, että tuo vakiopaketti ois riittävä niin kannattaako laittaa Sachs , Valeo , LUK vai joku muu ?
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Vastataanpa itse kun ei kukaan muu ole kommentoinu

    Purin auton ja pääsyylliseksi paljastui kaksoismassavp, jossa oli noin 5cm klappia keskialueella. Muutenkin pyörää pystyi kääntelemään jousia vasten jonkun verran ihan käsivoimin.

    Eli tilasin nyt sitten Valeon kiinteän VP:n National performancen vakiota kestävämmällä kytkinlevyllä ja asetelmalla. 25% pitäs sietää vakiota enemmän momenttia tuon kytkimen nyt, joten riittää varmasti ainakin minulle.
    Tuningstudion kautta tilasin ja myyjä sanoi, että kova VP toimii ok. nelipyttyisissä ja kuuspyttyisissä koneissa. Ainoa ero kuulema pitäis olla se, että alta 1500rpm ei kannata vedättää isolla vaihteella kun silloin jurisee, mutta toki tuolleen ei pitäisi vedättää kaksoismassallakaan.

    Ihan muillekin tiedoksi, että jos tarttee tähän 136hp M47 moottoriin vähän järeämpää kytkintä niin tuolta Nationalilta olisi saanut myös kevlar levyn, jolla kuulema kestää jo pitkälti yli 200hp sitten olla koneessa.

    Laitan kokemuksia paketista kunhan saan sen autoon paikalleen.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Uusi VP + kytkin paikoillaan ja toimii kuten myyjä lupailikin.
      Normiajossa ei tuota vauhtipyörää juurikaan huomaa. Alta 1500rpm jos ajaa kolmosella tai isommalla vaihteella niin kuuluu semmoinen matalataajuinen jyrinä. Sama jyrinänähän kuuluu kyllä kaksoismassallakin mutta vaimeampana. Tuo alakierrosten jyrinä ei ole mitenkään häiritsevän kova jos ei vedätä sieltä alakierroksilta.

      Sitten nelosella ja vitosella oli huomattavissa sellainen, että tuossa noin 1600-2100 välisellä kierrosalueella jos tinttaa kaasun pohjaan niin tulee sellainen 1-2 sek. kestävä jyrinä, joka aiheuttaa pientä resonanssia. Jyrinä kuitenkin käytännössä loppuu kun ahtopaineet nousee maksimiin ja kone saa ns. täydet vedot päälle. Tälläinen jyrinä oli veljen Passatissa aivan normaalia myös kaksoimassan kanssa. Tällä VP:llä siis esim. rekkojen ohituksiin on viisaampaa valita suoraan nelosvaihde.
      Normaalimaantieajossa ja ohituksissa toimii kuten kaksoismassa.
      Kokonaisuutena siis hieman huonontaa auton käytettävyyttä, mutta täysin toimiva kokonaisuus tuo kuitenkin on.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • niinjoo
        Bimmer Rookie
        • Feb 2012
        • 36
        • Itä-Suomi

        #4
        Onko tuossa 110kW motissa sama vauhtipyörä kuin 100kW, eli käykö tuo kova vauhtis myös tuohon uudempaan? Varmistusta kaipaisin.
        BMW - korjaamisen iloa...sitäpä juuri prkl..

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 924
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          110kw versiossa mielestäni kokonaan eri osat. VP:n sopivuudesta en osaa sanoa, mutta aikankin kytkin on isompi ja akselilla eri määtä booreja.
          Tuohon uudempaan saanee kuitenkin jo kestävää kaksoismassapakettiakin jos sellaista kaipaa.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • niinjoo
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 36
            • Itä-Suomi

            #6
            Missähän kaljahuuruissa lienee tullu kuvia kateltuu kun saanu saman osanumeron noille Tarkemmin kun kattoo niin eihän ne samat ole.
            BMW - korjaamisen iloa...sitäpä juuri prkl..

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 924
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Laitetaanpa tähän päivitystä.
              Noin 5000km takana tuolla yksimassapyörällä. Alussa mietin, että ei tämä pahasti jyristä, mutta kyllä tuo todellisuudessa jyristää koko ajan 0-2500 rpm välillä hieman. Alta 1500rpm on matala jyrinä, joka on normaalia, mutta sitten tuossa 1500-2500 välillä jyrinä on lievää, mutta havaittavaa. 1700-2000 rpm välillä nelos ja vitosvaihteilla jopa häiritsevää pitkällä matkalla.

              jyrinät ovat selvästi kierrosriippuvaisia ja tulivat kytkinremontin yhteydessä. Kuuluvat käytännössä 2-5 vaihteilla jos erittäin tarkalla korvalla yrittää kuunnella. Toki käytännössä havaitsee vain nelosella ja vitosella. toisinaan auto on melko hiljainen ja joskus tuntuu, että jyrisee aivan liikaa tuolla ko. kierrosalueella. Kaikki muut osat olen autosta tarkastanut. Moottorin tukikumit näyttävät ja tuntuvat ehjiltä, kardaanin osaset ovat välyksettömiä ( takimmaista niveltä en ole tutkinut) ja ehjän näköisiä, perän ja takakelkan kiinnityskumit näyttäis olevan ok jne.
              Sinällään kumma, että mitä netistä löysin niin about 50/ 50 meni kokemukset. Osa sanoi, että ko. Valeon paketti toimii 1500rpm yläpuolella kuten vakio-osat ja toisilla sitten on taas tämä jyrinä ilmennyt.
              Jyrinä on sillä tavalla erikoinen, että se kuuluu jo tasakaasulla ajaessa ja voimakkaimmin kevyesti kiihdyttäessä. Jos kaasun tinttaa pohjaan niin vääntöjen noustessa resonoi pahiten, mutta kun ahdot saavuttaa maksimin niin jyrinä häviää oikeastaan kokonaan. Luulisi, että jyrinä on sitä voimakkaampi mitä enemmän rasitusta.
              Voisikohan esim. edellä mainittu kardaanin ristikko selittää tuota ?

              Näin 5000km kokemuksella en enää laittaisi tätä yksimassapakettia autooni. Kyllä tällä ajaa siinä missä kaksoismassallakin, mutta käyttömukavuus kärsii mielestäni hivenen liikaa.
              Last edited by ockelbo4500; 17-09-2012, 11:41.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • stts
                Bimmer Rookie
                • Aug 2011
                • 70
                • Finland

                #8
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Ainoa ero kuulema pitäis olla se, että alta 1500rpm ei kannata vedättää isolla vaihteella kun silloin jurisee, mutta toki tuolleen ei pitäisi vedättää kaksoismassallakaan.
                Onko oikeasti näin, ettei ns. modernimmalla (commonrail)diesel-koneisella autolla saisi tai suositella "vedätettävän" alle 1500rpm, esimerkiksi tasamaalla ajaessa kun näin kulutustakin saa alemmaksi?

                Kuitenkin yksi diesel-auton oleellisista ominaisuuksista verraten perinteiseen bensiinimoottoriin (ei siis joku moderni TSI tjs) on laajempi-alavääntöalue, jota on mahdollista hyödyntää tapauskohtaisesti jo 1100-1400 rpm alkaen.

                Mutta kaksoismassavauhtipyörä ei tätä salli ja antautuu ylläolevalla ajotyylillä aikaisemmin?
                -03 E46 320d Touring

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 924
                  • Sotkamo--Oulu

                  #9
                  Originally posted by stts View Post
                  Onko oikeasti näin, ettei ns. modernimmalla (commonrail)diesel-koneisella autolla saisi tai suositella "vedätettävän" alle 1500rpm, esimerkiksi tasamaalla ajaessa kun näin kulutustakin saa alemmaksi?

                  Kuitenkin yksi diesel-auton oleellisista ominaisuuksista verraten perinteiseen bensiinimoottoriin (ei siis joku moderni TSI tjs) on laajempi-alavääntöalue, jota on mahdollista hyödyntää tapauskohtaisesti jo 1100-1400 rpm alkaen.

                  Mutta kaksoismassavauhtipyörä ei tätä salli ja antautuu ylläolevalla ajotyylillä aikaisemmin?
                  Nykydieseleillähän voi vedättää kivuttomasti hyvinkin alhaalta, kiitos kaksoisamassan, mutta se on kyllä sitten osasyy siihen, että noita kaksoismassoja vaihdetaan jo 100-150tkm ajettuihin autoihin. Varsinkin tuollainen 4 sylinterinen tehokas diesel ei käy kovinkaan tasaisesti pienillä kierroksilla.
                  Sitten eri asia on vielä se, että onko vaihdelaatikko ja moottori suunniteltu esim. voitelun osalta noin pienillä kierroksilla ajeluun. Mikäli esim. vaihdelaatikon voitelu on puutteellista niin ongelmia on jossain vaiheessa varmasti tiedossa. Toki valmistajan tulisi tälläiset asiat ottaa suunnittelussa huomioon.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • janne30
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 2198
                    • Vantaa

                    #10
                    Minun 320d M47N :lle seuraavaa:

                    Itselläni oli auto juuri kardaanin ristikkonivelien uusinnassa ja tasapainoituksessa kun esiintyi tasasta tärinää. Tuli kuntoon siltä osin, huomasin että joku muu kusee kun ripeessä kiihdytyksessä tulee 2-3sec tyhjä viive, kierrokset nousee mutta auto ei liiku minnekkään... Lisäksi tyhjäkäynnillä keppi heilui melkoisesti, penkit yms.. Kytkimeenkin tuli tasainen tärinä

                    No vein sen pajalle ja siihen tilattiin uusi kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin saksasta. Korjaamolta tuli soittoa ettei toi kytkin sovi tähän, joku oli kuulemma vaihtanut siihen 330d vaihdelaatikon, lisäksi kampiakselin päästä oli vuotanut öljyä kytkinkopan pohjalle/kytkimeen. Pohjalla oli öljyä puolisentoista senttiä..

                    Lähin kampiakselin stefa oli lahden Mega-Auto :ssa ja hain sen sieltä.
                    Sitten piti metsästää siihen kolmelitraselle lootalle sopiva kytkin. Vanhasta katottiin varaosanumero ja laakkoselta löytyi hyllystä Sachsin kytkinpaketti hintaan 340e Samalla uusittiin vaihdevivuston ja vaihdelaatikon puslat

                    Kyllä tuli helvetin hyvä, ei tärise enää mikää paikka ja kulkee ku juna
                    Positiivista on tuossa 330d vaihdelaatikossa sen kestävyys. Pitäs kestää ton paketin lastuttamisen, jos keväällä veis lastulle.
                    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                    1 x F20
                    3 x E30
                    2 x E36
                    5 x E46
                    3 x E9X

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      320D (M47N) ja 330D on sama kykä... On tainnut olla M47 kytkin se aluksi ollut väärä osa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • janne30
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 2198
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        320D (M47N) ja 330D on sama kykä... On tainnut olla M47 kytkin se aluksi ollut väärä osa.
                        Veikkaan että tuoho mun sigun 320d :hen oltiin vaihdettu ehkä 530d e39 vaihdelaatikko koska laakkoselta haettu kytkin oli vitossarjan bemariin. Ja varaosanumero oli katottu vanhasta paikallaan olevasta kytkimestä

                        EDIT: uuden kytkimen varaosanro: 21217528209 eli 525d/530d kytkin. Taas ollaan viksumpia
                        Last edited by janne30; 20-09-2012, 17:11.
                        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                        1 x F20
                        3 x E30
                        2 x E36
                        5 x E46
                        3 x E9X

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Kytkinlevy on sama tuossa 530d myös, mutta koko paketin osanumero on eri -> lienee inan jäykempi asetelma.

                          Sama niissä on juu, vanhassa M47 on sitten pienempihalkaisijainen kytkin joka ei tosiaa sovi.



                          Niin ja siitä askista ei tuon perusteella voi sanoa vielä mitään, noita asetelmia voi sekoitella kyllä lähes poikkeuksetta. Vaan harvemminpa noista tuntuu mitkään manuaalit korkkaavan
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 924
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            onko vielä ideoita jyrinään ?

                            - eli aiemmin kuvailemani jyrinä tuolla 1600-2100(2300) rpm välillä tunnustaisi kuuluvan selkeästi peräpäästä päin.
                            - Aiemmin tsekattu, että rätti+ kardaanin tukilaakerit ok.
                            - nyt katsoin vielä tuon kardaanin takaristikon, eikä sekään ollut jumissa.
                            - lisäsin tukilaakerien ja rungon väliin sienikuminauhaa ( vakionahan näissä jokin butyylikumi, joita tosin omassa ei ole koskaan ollut).
                            - perän ja apurungon kumitkin näyttäis olevan ihan hyviä. Eivät toki uudenveroisia, mutta ei ne rikkikään ole.
                            - Lisäsin vetoniveliin uutta rasvaa noin 40-50 ml / nivel
                            - olen myös aiemmin kokeillut hieman erilaisia kardaanin linjauksia, tuloksetta.

                            - Eli voiko tuo jyrinä johtua oikeastaan muusta kuin yksimassa vp:stä, jonka vaihdon yhteydessä ne alkoivat
                            - Asiassa ihmetyttää vain se, että miksi osalla tuon yksimassan vaihtaneista auto ei jyrise ja sitten se että miksi nuo 1600 rpm yläpuolella tulevat jyrinät kuulostavat tulevan perän suunnalta. Alta 1500 rpm yksimassalla tuleva jyrinä on aivan erikuuloinen ja sen suuntaa ei voi autossa erottaa. Tämä alakierrosten jyrinä kuuluu tuossa ollakin.

                            - Näin 6000km jyrinöiden läsnäollessa ajettu ja mitään ei ainakaan ole toistaiseksi rikkoutunut eli esim. kardaanin epätasapainosta tms. tuskin on kysymys, koska tukilaakerit pysyy ehjänä.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • janne30
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 2198
                              • Vantaa

                              #15
                              Itel oli molemmat ristikot väljiä ja kardaani epätasapainossa, rikkoi rättiniveltä. Jos sulla on esim toinen ristikoista väljä, voi olla ettei se 5000km matkalla ehdi rikkoa mitään. Välystä ei näkyny itellä ainakaan kun kardaani oli autossa kiinni. Käytin kardaaniakseleihi perehtynees pajas. Kannattaa varmaan harkita semmost operaatiota. Itsellä maksoi 300€ ristinivelten kunnostus+tasapainotus ja irroitus ja kiinnitys autoon.

                              Ja se rättinivel voi olla rikki vaikka ulkoisesti näyttää ehjältä. Kannattaa tarkistaa
                              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                              1 x F20
                              3 x E30
                              2 x E36
                              5 x E46
                              3 x E9X

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎