Ristikon voi tarkastaa vain irrallaan olevasta kardaanista, ellei se ole totaalisen räjähtänyt jolloin tarkastusta ei enää tarvita...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
320d M47 kytkin + vauhtipyöräkysymyksiä
Collapse
X
-
No rätin oon kattonu kyllä sen verran tarkkaan silloin kun tein kytkinremonttia, että se pitäisi olla kunnossa. Noista nivelistä on hankala kattoa niitä kahta väliniveltä, vaikka kardaanin ois irrallaankin, koska siinä on niin painavia ne osat, että välykset yms. ei tunnu niin helposti. Se takimmainen nivel oli kuitenkin mielestäni suunnilleen uuden veroinen.
Sen verran huomasin, että nyt kun laitoin tuota sienikuminauhaa noiden tukilaakerien ja rungon väliin. ( Näihin vois laittaa sen alkuperäisen butyylinauhan toki) ja laitoin hieman enemmän esijännitystä tukilaakereihin ( ohjearvo ilmeisesti 4-6mm, ainakin siinä ohjeessa mikä minulla on) niin tuo pahimman jyrinän taajuus nousi hieman. Eli nyt tuolla 1500-1700 rpm välillä jyrisekään enää juuri ollenkaan, mutta jyrisee sitten kahden tonnin kahta puolta. Mietin että voisi kokeilla laittaa vähemmän esijännitystä esim. 2-3mm ja katsoa mitä tapahtuu. Tälläinen taajuusmuutos kyllä kielisi siitä, että se kardaani ei ole ihan ok.
AVK:lla oulussa näyttäis olevan 170tkm ajettu kardaani, pitänee käydä sitä katsomassa.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Kävin kattomassa AVK:lla tuon 320d:n kardaanin. Oli 170tkm ajetusta ja ei mielestäni eronnut yhtään omasta. Tukilaakerien kumit oli jopa huonomman näköisessä kunnossa.
Sitten tein pientä iltajumppaa ja viskasin nuo aiemmin laittamani sienikumit sieltä tukilaakerien ja rungon välistä pois ( ei nämäkään mitään jäykkää tavaraa ollut) ja laitoin sinne semmoista ( ilmeisesti) oikeanlaista mustaa purkkaa, joka tarttuu joka paikkaan. Lisäksi laitoin molempiin tukilaakereihin esijännitystä vain tuollaiset 2mm.
Ja tulos oli tähän astisista paras eli jyrinän volyymi pieneni kautta linjan ja nyt ei juurikaan edes huomaa jyrinöitä +2000rpm kierroksilla enää. Edelleen kiihdytellessä alta 2000rpm toki jyrisee edelleen, mutta tasakaasulla ei enää pahasti.
No mitä tästä sitten voinee päätellä. Jyrinä ehkä johtuu kardaanista, vaikka siinä ei väkyksiä eikä mitään vikaa näykkään. Keskinivelet on hankala tutkia, joten niissä voi olla jotain. Sitten kuitenkin kiinnostaisi tietää mitä BMW:n virallinen ohje sanoo juuri tämän M47 koneisen tukilaakerien esijännityksistä HUOM ! niitä on siis kaksi kappaletta. Voisiki joku katsoa jostain virallisesta bmw:n järjestelmästä jos on mahdollista. Noiden esijännityksien vaikutus toimintaan tuntuu olevan todella merkittävä.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Täältä voi kattoo: KLIK.
Kardaanin ja perän väli pitää merkitä, olisko otettu joskus irti? Samoin keskiliitoksen pitää mennä samoille spooreille.
Tuolla sanotaan mm. "To avoid complaints of humming: before removing propeller shaft, mark universal joint to drive flange of final drive." ja lisäksi: "The propeller shaft is balanced. The front and rear propeller shafts must be reassembled in the same position."
Comment
-
-
En tuosta TISistä äkkiseltään löytänyt mitään mainintaa tukilaakerien esijännityksestä. Pitääkö sitä siis olla ollenkaan ?
Lisäksi näköjään luki, että tuo butyylimassa kun laitetaan niin korin puoli pitäisi öljytä, jotta se massa ei tartu siihen kiinni. No tätä en tietenkään hoksannut tehdä.
Mutta tuohon laakerien esijännitykseen olis hyvä saada varma tieto jostain ?BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Tein taas lisätutkimuksia. Kävin merkkiliikkeen asentajilta kysymyssä ja selvä mielipide oli, että sitä esijännitystä ei laiteta ollenkaan mikäli TIS ei niin erikseen mainitse. Oman autoni kohdalla ko. asiasta ei ole mitään mainintaa. Sen sijaan huomasin, että joidenkin autojen yhteydessä siellä lukee tuosta esijännityksestä.
Tämän jälkeen käytin nosturilla kardaania näkyvissä. Laitoin vielä uudet butyylinauhat ja öljysin tuonkin kardaanitunnelin laakereiden kohdalta, jotta se nauha ei tartu sinne kiinni. Sitten pulttasin tukilaakerit ilman esijännityksiä paikalleen.
No mikä oli sitten lopputulema. Eipä tilannen muuttunut miksikään edellisestä, ehkä jopa vähän huononi tuohon juuri edellä vallinneeseen tilanteeseen nähden. Tuntui että jyrinät kuului taas jopa selvemmin. No tätä on hankala määrittää.
Tällä hetkellä voinee kait sanoa, että jyrinä johtuu
- yksimassapyörästä ( ainakin edesauttaa jyrinöitä)
- mahdollisesti kardaanista, koska sen hiplailu tuntuu vaikuttavan asiaan. Vikaa tällä hetkellä kuitenkin mahdotonta kardaanista huomata.
- jostain muusta
Toisen kardaanin ostoakin tässä pohdin, mutta jos tuo kardaanin oireilu on noin pienestä kiinni niin käytetyn ostokin on yhtä arpapeliä. Pitänee vain ajaa jyrinänöiden kanssa ja eiköhän se vika sieltä jossain vaiheessa ilmaise itsensä.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Jyriseekö se tietyssä nopeudessa vai tietyillä kierroksilla?
Kyllä ne kardaanin nivelet tuntee kun se on irrallaan, autossa kiinni ollessa ei toivoakaan. Niihin tulee pykälä, jonka tuntee kun hitaasti kääntää.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostJyriseekö se tietyssä nopeudessa vai tietyillä kierroksilla?
Kyllä ne kardaanin nivelet tuntee kun se on irrallaan, autossa kiinni ollessa ei toivoakaan. Niihin tulee pykälä, jonka tuntee kun hitaasti kääntää.
Toki tuon kardaanin nivelet varmaan sais tutkittua tuolleen, että ottais sen pöydälle. Pitäis varmaan orjentoitua tuollainen remontti tekemään joku viikonloppu, mutta ehkä ei ihan heti viiti koko kardaania irrottaa.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Suunnitteella olis vp:n + kytkinpaketin vaihto ja nyt olen kahden vaiheella, että kumpi vauhtipyörä kannattaa laittaa... kiinteä vai 2-soismassa?
Minkälaisia kokemuksia esim. 100tkm jälkeen kiinteästä vauhtipyörästä M47 koneessa?Skyline R33
A6 4F Avant S-Line
Ex. f06 640d GC M Sport -12
Ex. e24 635CSiA -88
Ex. e39 525d -02
Ex. e39 520d -01
Comment
-
-
Tulipa sitten vaihdettua testimielessä 195 tkm purkaamokardaani autoon ja samalla laitoin uuden keskityshelan ja Febin rättinivelen. Aiemmin vaihdoin jo uudet moottorin ja vaihdelaatikon kumityynyt. Kumityynyjen vaihdolla ei ollut vaikutusta muuhun kuin siihen, että koko auto ei jyrise tyhjäkäynnillä.
Kardaanin vaihto taas paransi jyrinöitä jonkin verran, mutta ei poistanut niitä kokonaan.
Olen edelleen sitä mieltä, että tuota kaksoismassaa ei pidä mennä korvaamaan yksimassapyörällä tässä 320d koneisessa, koska sen jälkeen jyrisee todella herkästi, jos missään on pientäkään välystä. Ja en edelleenkään löytänyt entisestä kardaanistakaan saati rättinivelestä mitään todellista vikaa. Kilometrejä takana tuolla yksimassalla nytten noin 15tkm.
Jos nyt remonttia tekisin niin ehdottomasti kaksoismassa tulisi autoon.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Comment