Noniin nyt omassa autossa (e46 330DA vm.-03 204hp) laatikossa jotain hämminkiä. Elikkä oireina on tasaisella ajettaessa 90-100kmh kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta 3500rpm ja tuntuu kun auto ei osaisi päättää mitä vaihdetta käyttää. Sama kierroksien nousu tapautuu vaikka olisi käsin valittuna 5-vaihde.
Auton turbiini kävi jo korjauksessa, joten siinä vika ei ole. Vikakoodit autosta luettiin ODB testerillä ja niitä ei ollut. Kysymys kuuluukin onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja saako vaihdelaatikosta vielä erikseen luettua vikakoodeja?
E46 automaattilaatikon ongelma
Collapse
X
-
Onhan laatikon vanhat adaptaatio(adaptions)- arvot nollattu remontin jälkeen? Jos ei, niin tee se. Onnistuu ainakin DIS:llä.Originally posted by wexa View PostNoniin nyt omassa autossa (e46 330DA vm.-03 204hp) laatikossa jotain hämminkiä. Elikkä oireina on tasaisella ajettaessa 90-100kmh kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta 3500rpm ja tuntuu kun auto ei osaisi päättää mitä vaihdetta käyttää. Sama kierroksien nousu tapautuu vaikka olisi käsin valittuna 5-vaihde.
Auton turbiini kävi jo korjauksessa, joten siinä vika ei ole. Vikakoodit autosta luettiin ODB testerillä ja niitä ei ollut. Kysymys kuuluukin onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja saako vaihdelaatikosta vielä erikseen luettua vikakoodeja?
Omassani laatikko käyttäytyi juuri noin ettei se tiennyt millä vaihteella ajaisi, vaihteiden kanssa oli kuin arpomista. Ohittelut tms oli vaikeita. Nollauksen jälkeen laatikko rauhoittui.
-
Ei ole adaptio arvoihin koskettu. yritetäänpä sitä seuraavaksi. Alkaa pikkuhiljaa menemään hermot kun ihmiset ajaa 100kmh rajoituksella 90kmh jossa nopeudessa oman auton kierrokset heittelee miten sattuu
Paha poliisellekkaan selitellä, että ei voi ajaa kuin 110kmh
Onko jollain turun alueella laitteita tuohon adaptio arvojen nollaukseen??
Comment
-
Pakko kuitenkin kysyä, minkä kokoiset renkaat alla?Originally posted by wexa View PostNoniin nyt omassa autossa (e46 330DA vm.-03 204hp) laatikossa jotain hämminkiä. Elikkä oireina on tasaisella ajettaessa 90-100kmh kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta 3500rpm ja tuntuu kun auto ei osaisi päättää mitä vaihdetta käyttää. Sama kierroksien nousu tapautuu vaikka olisi käsin valittuna 5-vaihde.
Auton turbiini kävi jo korjauksessa, joten siinä vika ei ole. Vikakoodit autosta luettiin ODB testerillä ja niitä ei ollut. Kysymys kuuluukin onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja saako vaihdelaatikosta vielä erikseen luettua vikakoodeja?
Comment
-
noniin laatikko käyty nollaamassa ja ei auttanut. Heti ensimmäinen kiihdytys kun turbiinin pitäisi lukkiutua niin laatikko vikatilaan ja kun yrittää kiihdyttää niin kierrokset vain nousee ja auto kiihtyy todella hitaasti. (kuuluuko laatikon toimia näin kun menee vikatilaan?) Renkaat edessä 235/35/19 ja takana 275/30/19. Renkailla ajettu 15tkm ongelmitta tähän asti. Vikakoodit samalla katsottiin ja laatikko ei niitä antanut. Vain mitä oli jo ennestäänkin eli EGR ja kaikki hehkut. Katsotaan niitä sitten kun saisi tuon laatikon ensin kuntoon
Comment
-
Kyllä. Kun ohjausyksikkö menee vikatilaan, kytkeytyy tietty vaihde (5L40E-laatikolla 5. vaihde), eikä muita vaihteita D-asennossa käytetä.Originally posted by wexa View PostHeti ensimmäinen kiihdytys kun turbiinin pitäisi lukkiutua niin laatikko vikatilaan ja kun yrittää kiihdyttää niin kierrokset vain nousee ja auto kiihtyy todella hitaasti. (kuuluuko laatikon toimia näin kun menee vikatilaan?)
Luettiinko koodit varmasti vaihteiston ohjausyksiköstä? Oliko vikatila päällä, kun koodit luettiin?Renkaat edessä 235/35/19 ja takana 275/30/19. Renkailla ajettu 15tkm ongelmitta tähän asti. Vikakoodit samalla katsottiin ja laatikko ei niitä antanut. Vain mitä oli jo ennestäänkin eli EGR ja kaikki hehkut. Katsotaan niitä sitten kun saisi tuon laatikon ensin kuntoon
Comment
-
Koodit luettiin ODB testerillä siitä jalkatilassa olevan portin kautta. Huoltomies ainakin sanoi, että luki koodit erikseen laatikosta eikä testeriä muualle kytketty kuin jalkatilaan kun vieressä seisoin. Vikatilaan auto meni vasta tuon adaptioarvojen nollauksen jälkeen, joten ei ollut lukuhetkellä vikatilassa.
Comment
-
Itse ainakin aloittaisin koodien luvulla, jos se tosiaan meni vikatilaan ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun koodit viimeksi luettiin. Tuon portin kautta koodit saa kyllä luettua oikeilla välineillä.Originally posted by wexa View PostKoodit luettiin ODB testerillä siitä jalkatilassa olevan portin kautta. Huoltomies ainakin sanoi, että luki koodit erikseen laatikosta eikä testeriä muualle kytketty kuin jalkatilaan kun vieressä seisoin. Vikatilaan auto meni vasta tuon adaptioarvojen nollauksen jälkeen, joten ei ollut lukuhetkellä vikatilassa.
Comment
-
Epäilen tuon yleistesterin luotettavuutta ko kohdassa, varsinkin jos vikavalo palaa eikä merkkiä jätä muistiin.Originally posted by wexa View PostKoodit luettiin ODB testerillä siitä jalkatilassa olevan portin kautta. Huoltomies ainakin sanoi, että luki koodit erikseen laatikosta eikä testeriä muualle kytketty kuin jalkatilaan kun vieressä seisoin. Vikatilaan auto meni vasta tuon adaptioarvojen nollauksen jälkeen, joten ei ollut lukuhetkellä vikatilassa.
Esimerkki: "Itsellä kokemusta ettei edes DIS tai INPA näytä kaikkia vikoja laatikosta. Progman näyttää, esim vikakoodin "GM 0x0007 (7)". Vikakoodin selitystä se ei valitettavasti kerro, joten vikakoodi on arvoitus. Tuo vikakoodi ei nollaudu ohjelmallisesti Progmanillakaan.""
Missä laatikkosi huollettiin? Onko öljyt oikeat, mitkä? Öljyä riittävästi? Vaihteet käyty läpi kun laatikkoon öljyt pistetty, muuten jää vajaaksi?
Kauanko laatikon korjaamisesta on kulunut?
Millä ja kuka adaptaatioarvot nollasi?
Comment
-
Noniin koodit katsottiin uudestaan kun vika oli päällä ja vikakoodien mukaan laatikko oli luistanut 4 ja 5 vaihteella. Vikaa on nyt tarkemmin selvitetty ESP autotrans yrityksen asentajan kanssa ja todellisuudessa kun laatikon pitäisi vaihtaa 4 - 5 niin se kytkee jostain syystä 4 - 3. Kaikki aikaisemmat huollot tehtiin korjaamopalvelu Ahokkaalla (bemarihuolto.fi) ja heillä on käytössä ODB testeri. nyt sitten käännyttiin ESP autotranssin puoleen (todella asiantuntevan oloinen liike). Sitä mieltä olivat, että joko korjataan laatikko tai tehdaskunnostettu tilalle. Hinta lähes sama, joten tehdaskunnostettuun päädyin nopeamman vaihdon vuoksi. Satikutia tuli lastuttamisen vuoksi kun ei kuulemma yhtään kestä lisätehoa tuo laatikko tai varsinkaan turbiini, jonka kitkapinta lähes naurettava. Eli tulossa tehdaskorjattu laatikko vakio ohjelmalla! Ihmetykseksi vielä jäi tuo kun 5 valittuna käsin ja kun pitäisi turbiinin mennä lukkoon niin kierrokset nousee tuonne 3500rpm, mutta eiköhän tuokin tässä vielä selviä ajan mittaan:think
Comment
-
Ei se lastuttaminen sitä hajota, vaan se kaasupoljin. On totta että suurin vääntö tulee juuri sinne turbiinilukon lukittumiskierroksille, nopeuden ollessa vajaassa 100 kmh. Omassa tuota vääntöä rajoitettiin pyynnöstäni alakierroksilla, joten se rasitus niille kitkapinnoille on miltei vakio-ohjelman tasoa. 2500 kierroksen jälkeen onkin sitten normaalia "lastutasoa".Originally posted by wexa View PostSatikutia tuli lastuttamisen vuoksi kun ei kuulemma yhtään kestä lisätehoa tuo laatikko tai varsinkaan turbiini, jonka kitkapinta lähes naurettava. Eli tulossa tehdaskorjattu laatikko vakio ohjelmalla!*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
Comment