Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 automaattilaatikon ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wexa
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 6
    • Turku

    E46 automaattilaatikon ongelma

    Noniin nyt omassa autossa (e46 330DA vm.-03 204hp) laatikossa jotain hämminkiä. Elikkä oireina on tasaisella ajettaessa 90-100kmh kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta 3500rpm ja tuntuu kun auto ei osaisi päättää mitä vaihdetta käyttää. Sama kierroksien nousu tapautuu vaikka olisi käsin valittuna 5-vaihde. Auton turbiini kävi jo korjauksessa, joten siinä vika ei ole. Vikakoodit autosta luettiin ODB testerillä ja niitä ei ollut. Kysymys kuuluukin onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja saako vaihdelaatikosta vielä erikseen luettua vikakoodeja?
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 859
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by wexa View Post
    Noniin nyt omassa autossa (e46 330DA vm.-03 204hp) laatikossa jotain hämminkiä. Elikkä oireina on tasaisella ajettaessa 90-100kmh kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta 3500rpm ja tuntuu kun auto ei osaisi päättää mitä vaihdetta käyttää. Sama kierroksien nousu tapautuu vaikka olisi käsin valittuna 5-vaihde. Auton turbiini kävi jo korjauksessa, joten siinä vika ei ole. Vikakoodit autosta luettiin ODB testerillä ja niitä ei ollut. Kysymys kuuluukin onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja saako vaihdelaatikosta vielä erikseen luettua vikakoodeja?
    Onhan laatikon vanhat adaptaatio(adaptions)- arvot nollattu remontin jälkeen? Jos ei, niin tee se. Onnistuu ainakin DIS:llä.

    Omassani laatikko käyttäytyi juuri noin ettei se tiennyt millä vaihteella ajaisi, vaihteiden kanssa oli kuin arpomista. Ohittelut tms oli vaikeita. Nollauksen jälkeen laatikko rauhoittui.

    Comment

    • wexa
      Newbiemmer
      • Nov 2011
      • 6
      • Turku

      #3
      Ei ole adaptio arvoihin koskettu. yritetäänpä sitä seuraavaksi. Alkaa pikkuhiljaa menemään hermot kun ihmiset ajaa 100kmh rajoituksella 90kmh jossa nopeudessa oman auton kierrokset heittelee miten sattuu Paha poliisellekkaan selitellä, että ei voi ajaa kuin 110kmh Onko jollain turun alueella laitteita tuohon adaptio arvojen nollaukseen??

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by wexa View Post
        Noniin nyt omassa autossa (e46 330DA vm.-03 204hp) laatikossa jotain hämminkiä. Elikkä oireina on tasaisella ajettaessa 90-100kmh kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta 3500rpm ja tuntuu kun auto ei osaisi päättää mitä vaihdetta käyttää. Sama kierroksien nousu tapautuu vaikka olisi käsin valittuna 5-vaihde. Auton turbiini kävi jo korjauksessa, joten siinä vika ei ole. Vikakoodit autosta luettiin ODB testerillä ja niitä ei ollut. Kysymys kuuluukin onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja saako vaihdelaatikosta vielä erikseen luettua vikakoodeja?
        Pakko kuitenkin kysyä, minkä kokoiset renkaat alla?

        Comment

        • wexa
          Newbiemmer
          • Nov 2011
          • 6
          • Turku

          #5
          noniin laatikko käyty nollaamassa ja ei auttanut. Heti ensimmäinen kiihdytys kun turbiinin pitäisi lukkiutua niin laatikko vikatilaan ja kun yrittää kiihdyttää niin kierrokset vain nousee ja auto kiihtyy todella hitaasti. (kuuluuko laatikon toimia näin kun menee vikatilaan?) Renkaat edessä 235/35/19 ja takana 275/30/19. Renkailla ajettu 15tkm ongelmitta tähän asti. Vikakoodit samalla katsottiin ja laatikko ei niitä antanut. Vain mitä oli jo ennestäänkin eli EGR ja kaikki hehkut. Katsotaan niitä sitten kun saisi tuon laatikon ensin kuntoon

          Comment

          • hw74
            Bimmer Rookie
            • Apr 2012
            • 49
            • Finland

            #6
            Originally posted by wexa View Post
            Heti ensimmäinen kiihdytys kun turbiinin pitäisi lukkiutua niin laatikko vikatilaan ja kun yrittää kiihdyttää niin kierrokset vain nousee ja auto kiihtyy todella hitaasti. (kuuluuko laatikon toimia näin kun menee vikatilaan?)
            Kyllä. Kun ohjausyksikkö menee vikatilaan, kytkeytyy tietty vaihde (5L40E-laatikolla 5. vaihde), eikä muita vaihteita D-asennossa käytetä.

            Renkaat edessä 235/35/19 ja takana 275/30/19. Renkailla ajettu 15tkm ongelmitta tähän asti. Vikakoodit samalla katsottiin ja laatikko ei niitä antanut. Vain mitä oli jo ennestäänkin eli EGR ja kaikki hehkut. Katsotaan niitä sitten kun saisi tuon laatikon ensin kuntoon
            Luettiinko koodit varmasti vaihteiston ohjausyksiköstä? Oliko vikatila päällä, kun koodit luettiin?

            Comment

            • wexa
              Newbiemmer
              • Nov 2011
              • 6
              • Turku

              #7
              Koodit luettiin ODB testerillä siitä jalkatilassa olevan portin kautta. Huoltomies ainakin sanoi, että luki koodit erikseen laatikosta eikä testeriä muualle kytketty kuin jalkatilaan kun vieressä seisoin. Vikatilaan auto meni vasta tuon adaptioarvojen nollauksen jälkeen, joten ei ollut lukuhetkellä vikatilassa.

              Comment

              • hw74
                Bimmer Rookie
                • Apr 2012
                • 49
                • Finland

                #8
                Originally posted by wexa View Post
                Koodit luettiin ODB testerillä siitä jalkatilassa olevan portin kautta. Huoltomies ainakin sanoi, että luki koodit erikseen laatikosta eikä testeriä muualle kytketty kuin jalkatilaan kun vieressä seisoin. Vikatilaan auto meni vasta tuon adaptioarvojen nollauksen jälkeen, joten ei ollut lukuhetkellä vikatilassa.
                Itse ainakin aloittaisin koodien luvulla, jos se tosiaan meni vikatilaan ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun koodit viimeksi luettiin. Tuon portin kautta koodit saa kyllä luettua oikeilla välineillä.

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 859
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by wexa View Post
                  Koodit luettiin ODB testerillä siitä jalkatilassa olevan portin kautta. Huoltomies ainakin sanoi, että luki koodit erikseen laatikosta eikä testeriä muualle kytketty kuin jalkatilaan kun vieressä seisoin. Vikatilaan auto meni vasta tuon adaptioarvojen nollauksen jälkeen, joten ei ollut lukuhetkellä vikatilassa.
                  Epäilen tuon yleistesterin luotettavuutta ko kohdassa, varsinkin jos vikavalo palaa eikä merkkiä jätä muistiin.
                  Esimerkki: "Itsellä kokemusta ettei edes DIS tai INPA näytä kaikkia vikoja laatikosta. Progman näyttää, esim vikakoodin "GM 0x0007 (7)". Vikakoodin selitystä se ei valitettavasti kerro, joten vikakoodi on arvoitus. Tuo vikakoodi ei nollaudu ohjelmallisesti Progmanillakaan.""

                  Missä laatikkosi huollettiin? Onko öljyt oikeat, mitkä? Öljyä riittävästi? Vaihteet käyty läpi kun laatikkoon öljyt pistetty, muuten jää vajaaksi?

                  Kauanko laatikon korjaamisesta on kulunut?

                  Millä ja kuka adaptaatioarvot nollasi?

                  Comment

                  • wexa
                    Newbiemmer
                    • Nov 2011
                    • 6
                    • Turku

                    #10
                    Noniin koodit katsottiin uudestaan kun vika oli päällä ja vikakoodien mukaan laatikko oli luistanut 4 ja 5 vaihteella. Vikaa on nyt tarkemmin selvitetty ESP autotrans yrityksen asentajan kanssa ja todellisuudessa kun laatikon pitäisi vaihtaa 4 - 5 niin se kytkee jostain syystä 4 - 3. Kaikki aikaisemmat huollot tehtiin korjaamopalvelu Ahokkaalla (bemarihuolto.fi) ja heillä on käytössä ODB testeri. nyt sitten käännyttiin ESP autotranssin puoleen (todella asiantuntevan oloinen liike). Sitä mieltä olivat, että joko korjataan laatikko tai tehdaskunnostettu tilalle. Hinta lähes sama, joten tehdaskunnostettuun päädyin nopeamman vaihdon vuoksi. Satikutia tuli lastuttamisen vuoksi kun ei kuulemma yhtään kestä lisätehoa tuo laatikko tai varsinkaan turbiini, jonka kitkapinta lähes naurettava. Eli tulossa tehdaskorjattu laatikko vakio ohjelmalla! Ihmetykseksi vielä jäi tuo kun 5 valittuna käsin ja kun pitäisi turbiinin mennä lukkoon niin kierrokset nousee tuonne 3500rpm, mutta eiköhän tuokin tässä vielä selviä ajan mittaan:think

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by wexa View Post
                      Satikutia tuli lastuttamisen vuoksi kun ei kuulemma yhtään kestä lisätehoa tuo laatikko tai varsinkaan turbiini, jonka kitkapinta lähes naurettava. Eli tulossa tehdaskorjattu laatikko vakio ohjelmalla!
                      Ei se lastuttaminen sitä hajota, vaan se kaasupoljin. On totta että suurin vääntö tulee juuri sinne turbiinilukon lukittumiskierroksille, nopeuden ollessa vajaassa 100 kmh. Omassa tuota vääntöä rajoitettiin pyynnöstäni alakierroksilla, joten se rasitus niille kitkapinnoille on miltei vakio-ohjelman tasoa. 2500 kierroksen jälkeen onkin sitten normaalia "lastutasoa".
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎