Announcement

Collapse
No announcement yet.

318ia touring kulkee vinossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [fuse]
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 299
    • Kerava

    318ia touring kulkee vinossa

    Terve, ongelmat alkoi tässä pari viikkoa sitten kun 318 touringista meni takaiskarin yläpää (vulkanoinnit meni murusiksi). Vaihdoin takaiskarit ja takaiskarin yläpäät. Samalla huomasin, että apparin puolen takarengas oli omituisesti kulunut sisäkantistansa.

    Sitten eilen se takarengas päätti räjähtää kun lisäsin siihen ilmaa kun huomasin, että se oli melkein tyhjä. No toiset renkaat alle ja ne raapi apparin puolelta kaareen. Huomasin, että apparin puoli n. 3cm alempana kuin kuskin puoli (kaaren ja renkaan väli). Tänään sitten tunkkasin auton ilmaan ja huomasin, että kuskin puolen takarengas on melkein pystysuorassa kun taas apparin puoli sojotti yläpäästä ulospäin.

    Missä vois olla vika? HUOM ekassa kuvassa myös näkyy, että apparin puolen rengas on alempana ku kuskinpuolen...





    Last edited by [fuse]; 30-08-2012, 06:45.
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #2
    Paha sanoa näin tukimatta, mutta vaihda nyt nuo rikkinäiset osat ensin ehjiin.

    korkeuteen voi olla syynä eripari iskarit, tai kuoleentunut jousi.
    ratkaisu -> uutta tilalle

    tarkasta myös kaikki väljyydet ym. sekä säätöpultit ym.

    sitten vaan kulmien suuntaukseen ja kovaa ajoa.
    Last edited by Takalo_kari; 19-08-2012, 20:26.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • [fuse]
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 299
      • Kerava

      #3
      Iskarit on uudet, samoiten toinen iskarin yläpää. Tuossa jo eilen illalla näytti siltä kyllä, että apparin puolen jousi olisi tosiaan kuoleentunu koska niillähän se paino lepää ja oli kyllä selkeästi enemmän kasassa kuin kuskin puolen.. No vaihdoin ihan testiksi toiset renkaat taakse ja ajelin yöllä tallilta kotiin niin hämmästyksekseni huomasin, että auto makaa ihan tasaisesti molemmin puolin

      Comment

      • [fuse]
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 299
        • Kerava

        #4
        Jousiaki on nyt vaihdeltu puolelta toiselle mutta vika pysyi samalla puolella.. Mitä helv... Silloin kun auto lepää omalla painollaan niin tuo apparin puolen takapää on 15-20mm alempana kuin kuskin puoli. Mikä avuksi??

        Comment

        • virolainen
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2009
          • 223
          • Kotka/Tallinn

          #5
          Kolmekutosen ja neljakutosen "kiva" ominaisuus.


          Originally posted by http://www.e46fanatics.com View Post
          And, this is a spring issue, not a shock issue. Shocks control the rebound of the springs, the springs set the space.

          The springs have cups in the spring mounts that the ends of the spring coils fit into. If you have a spring that does not have the end set into the cup, then that side will be high. So, an inspection item for you is to look at the springs and see if they are loaded properly in the spring mounts. If the difference is 10mm or less, I'd suggest you close your eyes as you approach the car because only you see that it has one side lower than the other.
          Last edited by virolainen; 31-08-2012, 17:36.
          EXät:
          E34 525 vm91/
          E38 750IL vm99/
          E34 525TDSA vm93/
          E32 750 vm89/
          E46 320 vm00/
          E39 540 toukka vm97
          E32 750IL Highline vm 92/

          Comment

          • [fuse]
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 299
            • Kerava

            #6
            Jahas eli takajouset taas irti, se meneeki jo alle 5 minuutissa Kiitos virolainen, toivottavasti siitä on apua

            Comment

            • sturer Bock
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 312
              • Häme

              #7
              Niin ja sit kolariautot on asia erikseen, tämä ei siis varmaankaan ole sellainen, mutta niisä esiintyy juuri tuonkaltaisia ongelmia, että nurkat saattaa kulkee vähä erikorkeudella yms. Asiahan korjaantuu korkeussäädettävällä alustalla, mutta ajo-ominaisuudet ovat sitten mitä ovat

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by virolainen View Post
                Kolmekutosen ja neljakutosen "kiva" ominaisuus.
                Quotaamasi teksti kertoo lyhennettynä, että jos jousia ei ole asennettu niille kuuluviin kohtiinsa (eli asennettu väärin-), niin kulkukorkeus on pielessä. Tuohan muuten pätee about jokaiseen autoon maailmassa eli ei se mikään E36/E46 ominaisuus ole.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • [fuse]
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2011
                  • 299
                  • Kerava

                  #9
                  Onkos tuossa ongelmassa mitään muuta vaihtoehtoa, ihan näin ennenku ajan auton montulle et mitä vois tarkastaa, puslat kyllä näytti ehjiltä ja ei muutenkaa pikaisesti katsottuna näyttänyt olevan epätavallista. Jännä juttu jos tosiaan on jousista kun kumminkin oon ne pyöräyttäny ne 2 kertaa puolelta toiselle

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Tempase vakaajan koiranluut irti ja kato vaikuttiko kulkukorkeuteen. Tai onko apurungon helat paskana tai apurungon kiinnityspisteet. Onhan noita mahdollisuuksia.
                    EDIT: Katsoin nyt vasta nuo kuvat. Onhan siellä joku kohta pyöräntuennasta tai laakeroinnista antautunut.
                    Last edited by petrolhead; 31-08-2012, 20:20.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • eeskoo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 91
                      • Chicago

                      #11
                      Tulikos tähän mitään selvyyttä?

                      Comment

                      • Retze
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 422
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        Kuski paikalleen niin sitten auto suorassa. Tankki täyteen myös. Myös e90 malliset taitaa nojata tuolleen oikialle ilman painoa.
                        nyk. jalkapelillä
                        ex BMW 320i

                        Comment

                        • eeskoo
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2012
                          • 91
                          • Chicago

                          #13
                          Originally posted by Retze View Post
                          Kuski paikalleen niin sitten auto suorassa. Tankki täyteen myös. Myös e90 malliset taitaa nojata tuolleen oikialle ilman painoa.
                          Mä en kyllä allekirjota tätä koska oon mitannut muutaman touringin renkaan keskeltä pyöränkaareen ilman kuskia ja eroa ei juurikaan ole ollut.

                          Comment

                          • fex
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 49
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by Retze View Post
                            Kuski paikalleen niin sitten auto suorassa. Tankki täyteen myös. Myös e90 malliset taitaa nojata tuolleen oikialle ilman painoa.
                            Tämä ei tosiaankaan oo hyvä selitys ongelmaan. Vikahan tämä nimenomaan on. Oma auto kovemman töyssyn jälkeen rupesi tekemään samaa - kulkemaan vinossa. Mukaan tuli myös kovempi ääni takapäästä ajettaessa esim. pienehköön monttuun verrattaen vasempaan puoleen. Vasen puoli ottaa samanmoisen montun nätisti ilman ylimääräisiä ääniä. Oikea puoli ottaa montun nätisti iskarin osalta, mutta tuntuu, että perästä kuuluisi väljyyden johdosta pieni tumpsahdus mukaan. Olen vaihtanut iskarin yläpäät uusiin, mutta ongelma ei hävinnyt.

                            Vika on ilmeisesti kettumaisesti syvemmällä mitä auton alta pystyy tutkailemaan. Tutkiessani puslia yms ripustuksia auton alta en väljyyden kohdetta löytänyt ja olenkin hyvin vakuuttunut, että vika löytyy täältä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...39&hg=33&fg=30

                            Mitenhän vaikea kotitallissa takapää on purkaa tolle kannattimelle asti, saati purkaa tuo kannatin pois kokonaan?
                            edit: Ilmeisesti erittäin hankala http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=521636

                            Onko kenelläkään vikaan muita ideoita?

                            Alan olla kyllästynyt tähän myyttiin ominaisuudesta. Motorsportin kohdalla ymmärtäisin kuskin painon kompensoinnin, mutta että perheautossa.

                            EDIT: Fusen kommenteista muutama vuosi jo aikaa. Mikähän mahtoi olla vikana? Olisi kiva tietää...
                            Last edited by fex; 10-04-2014, 00:25.

                            Comment

                            • [fuse]
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 299
                              • Kerava

                              #15
                              Tähän hommaan ei tullut selvyyttä. Annoin asian olla jonku aikaa, ajelin vaan. Sitten yhtenä päivänä muistin asian ja menin tutkimaan takapäätä, oli kunnossa!?!

                              Auto myyty jo eteenpäin viime kesänä, en tiedä kirjoitteleeko uusi omistaja täällä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎