Päätin kirjoittaa tällaisen ohjeen, kun tuli vaihdettua omaan käyttöautoon tunnistinmatto. Netistä löytyy paremmin materiaalia koskien sportti- ja nahkapenkkejä, mutta karvalakkipenkki eroaa niistä hieman, joten pannaan esille kuvallinen ohje karvalakkipenkkiinkin. Omassa projektissani minulla oli paljon apua näistä ohjeista:
Molemmat koskevat itse asiassa 700-sarjalaista, mutta pääosin homma on sama.
Homma ei ole vaikea, mutta hieman työläs. Itsellä meni operaatiossa verkkaan tehdessä viitisen tuntia, eli kaksi iltaa. Ennen kuin hankit tunnistinmattoa tai ryhdyt vaihto-operaatioon, tarkista olisiko kyseessä sittenkin huono kosketus penkin alla olevassa isossa liittimessä.
1. Tarvittavat työkalut/osat (muistin varassa kirjoitettu. Jotain muutakin saattaa tarvita, mutta melko perustyökaluilla selviää)
- Airbag -tunnistinmatto: 65776921952 pitäisi sopia lättäpenkkeihin koko E46 elinkaaren ajan, mutta tarkista vielä sopivuus omaan autoosi RealOEMista tai ETK:sta.
- Perustyökalut: Hylsysatsi, kiintoavaimet
- pieni räikkä ja siihen sopiva torx-hylsy, T30. Kannattaa varata myös T50 hylsy. Joissain autoissa penkit ovat kiinni torx -pulteilla. Omassa tosin kuusiokannoilla.
- Sivuleikkurit
- Kärkipihdit
- iso ja pieni talttapäinen ruuvimeisseli
- Nippusiteitä n. 20-30 kpl. Itse käytin 15-senttisiä. Osta mieluummin laadukkaita, kuin halpoja.
2. Aina kun pelataan Airbag -järjestelmän kanssa on varminta irrottaa akku ja odottaa n. puoli tuntia, jotta järjestelmä on varmasti jännitteetön. Huom! Ilman sähköä E46:n ovia, kuskin ovea lukuunottamatta, ei saa auki edes sisäpuolelta, jos ne ovat lukossa. Tämä on mielestäni silkkaa idiotismia BMW:n suunnittelun puolelta. Katso siis, että ovet ovat auki ennenkuin irroitat akun. Tarkista myös, että takaluukun lukkopesä toimii, jotta saat luukun auki akun irti ollessakin.
3. Nosta apukuskin penkki yläasentoon (tämä helpottaa työskentelyä myöhemmin) Irrota penkin alla oleva suuri sähköliitin. Liittimessä on toisessa päässä liuku, joka pitää liittimen kiinni. Tämän liu'un voi kammeta auki ruuvimeisselillä mutta se irtoaa myös sormin vetämällä. Kuva lainattu muualta, kun omaan kameraan ei tallentunut tuota kohtaa.
4. Irrota turvavyön pää penkin rungosta. Irrota penkki ja nosta se ulos autosta. Omassa autossani kaikki pultin kannat olivat perinteisiä kuusiokantoja, mutta joissakin malleissa on penkin kiinnityksessä käytetty myös T-50 torx-kantaa. Tarkista tämä ennenkuin ryhdyt hommaan, jottei se tyssää alkuunsa.
5. Kaikkein mukavimmin homma käy, jos käytössä on riittävän suuri työpöytä, niin ei tarvitse kyykkiä lattialla. Suojaa pöytä penkin kiskojen kolhuilta ja nosta penkki selälleen pöydälle. Irrottele penkin alla olevat johdot nippusiteistään ja irrota kuvassa merkityt liittimet.
6. Nosta penkki pystyyn ja irrota istuinosan vasemmassa takakulmassa oleva muovikuori. Se on kiinni yhdellä T-30 -kantaisella ruuvilla penkin takapuolella.
7. Irrota muovikuori myös penkin oikealta puolelta. Se on kiinni samanlaisella ruuvilla kuin vasemmalla puolellakin ja lisäksi useilla muovikynsillä. Pidä muovikuorta varovaisella vedolla ulospäin ja kampea muovikynnet talttapäisellä ruuvimeisselillä auki. Älä käytä ylenmäärin voimaa.
8. Katso penkkiä selkäpuolelta. Istuinosan verhoilussa on molemmilla puolilla läppä, joka peittää selkänojan saranamekanismia. Nämä läpät eivät ole millään kiinni, vaan ne on vain työnnetty "taskuihin" penkin sivuilla. Käännä läpät sivuun ja alta paljastuu neljä torx-ruuvia.
9. Avaa ruuvit. Niiden alla on muotoon pokattu peltilipare, joka pitää istuinosan verhoilun takaosaa paikallaan. Verhoilun reunaan on ommeltu muovilista, joka kiertää pellin reunan ympäri. Peltilipare irtoaa, kun ruuvit on avattu.
10. Irrota istuinosa etureunastaan. Se on kiinni kahdella Torx-ruuvilla etukulmistaan. Kun ruuvit ovat irti, kampea penkin kiinnityskorvakkeet irti kallistusmekanismin tapeista.
11. Pujota istuinosan jousien takapäät irti koukuistaan. Pane merkille, minkä jousien välistä istuinlämmittimen ja tunnistinmaton johdot tulevat, jotta osaat panna ne samaan paikkaan kasattaessa.
12. Nyt istuinosa voidaan irrottaa. Käännä penkki selälleen, ellei se jo ole. Istuinosa on vielä takaosastaan kiinni penkin rungon tappien ympäri menevillä koukuilla. Työnnä istuinosaa hieman taaksepäin ja nosta sitä takareunastaan ylöspäin. Nyt istuinosan pitäisi olla irti.
13. Penkinlämmittimen johto pitää vielä istuinosaa kiinni. Tässä johdossa ei ole liitintä, joten istuinosa ei irtoa kokonaan. Laske istuinosa selällään olevan penkin selkänojalle. Sen päällä on ihan hyvä tehdä seuraavat työvaiheet.
14. Nyt on aika irrottaa verhoilu. Istuimen kummasssakin takakulmassa on näkyvissä nippuside, jolla verhoilukangas on sidottu. Paina mieleen näiden nippusiteiden paikka ja se, miten kangas on laskostettu kulmissa. Kannatta räpsiä muutamia valokuvia, jotta saat kankaan samalla tavalla myöhemmin. Katkaise nippusiteet ja irrota kangas niistä.
Molemmat koskevat itse asiassa 700-sarjalaista, mutta pääosin homma on sama.
Homma ei ole vaikea, mutta hieman työläs. Itsellä meni operaatiossa verkkaan tehdessä viitisen tuntia, eli kaksi iltaa. Ennen kuin hankit tunnistinmattoa tai ryhdyt vaihto-operaatioon, tarkista olisiko kyseessä sittenkin huono kosketus penkin alla olevassa isossa liittimessä.
1. Tarvittavat työkalut/osat (muistin varassa kirjoitettu. Jotain muutakin saattaa tarvita, mutta melko perustyökaluilla selviää)
- Airbag -tunnistinmatto: 65776921952 pitäisi sopia lättäpenkkeihin koko E46 elinkaaren ajan, mutta tarkista vielä sopivuus omaan autoosi RealOEMista tai ETK:sta.
- Perustyökalut: Hylsysatsi, kiintoavaimet
- pieni räikkä ja siihen sopiva torx-hylsy, T30. Kannattaa varata myös T50 hylsy. Joissain autoissa penkit ovat kiinni torx -pulteilla. Omassa tosin kuusiokannoilla.
- Sivuleikkurit
- Kärkipihdit
- iso ja pieni talttapäinen ruuvimeisseli
- Nippusiteitä n. 20-30 kpl. Itse käytin 15-senttisiä. Osta mieluummin laadukkaita, kuin halpoja.
2. Aina kun pelataan Airbag -järjestelmän kanssa on varminta irrottaa akku ja odottaa n. puoli tuntia, jotta järjestelmä on varmasti jännitteetön. Huom! Ilman sähköä E46:n ovia, kuskin ovea lukuunottamatta, ei saa auki edes sisäpuolelta, jos ne ovat lukossa. Tämä on mielestäni silkkaa idiotismia BMW:n suunnittelun puolelta. Katso siis, että ovet ovat auki ennenkuin irroitat akun. Tarkista myös, että takaluukun lukkopesä toimii, jotta saat luukun auki akun irti ollessakin.
3. Nosta apukuskin penkki yläasentoon (tämä helpottaa työskentelyä myöhemmin) Irrota penkin alla oleva suuri sähköliitin. Liittimessä on toisessa päässä liuku, joka pitää liittimen kiinni. Tämän liu'un voi kammeta auki ruuvimeisselillä mutta se irtoaa myös sormin vetämällä. Kuva lainattu muualta, kun omaan kameraan ei tallentunut tuota kohtaa.
4. Irrota turvavyön pää penkin rungosta. Irrota penkki ja nosta se ulos autosta. Omassa autossani kaikki pultin kannat olivat perinteisiä kuusiokantoja, mutta joissakin malleissa on penkin kiinnityksessä käytetty myös T-50 torx-kantaa. Tarkista tämä ennenkuin ryhdyt hommaan, jottei se tyssää alkuunsa.
5. Kaikkein mukavimmin homma käy, jos käytössä on riittävän suuri työpöytä, niin ei tarvitse kyykkiä lattialla. Suojaa pöytä penkin kiskojen kolhuilta ja nosta penkki selälleen pöydälle. Irrottele penkin alla olevat johdot nippusiteistään ja irrota kuvassa merkityt liittimet.
6. Nosta penkki pystyyn ja irrota istuinosan vasemmassa takakulmassa oleva muovikuori. Se on kiinni yhdellä T-30 -kantaisella ruuvilla penkin takapuolella.
7. Irrota muovikuori myös penkin oikealta puolelta. Se on kiinni samanlaisella ruuvilla kuin vasemmalla puolellakin ja lisäksi useilla muovikynsillä. Pidä muovikuorta varovaisella vedolla ulospäin ja kampea muovikynnet talttapäisellä ruuvimeisselillä auki. Älä käytä ylenmäärin voimaa.
8. Katso penkkiä selkäpuolelta. Istuinosan verhoilussa on molemmilla puolilla läppä, joka peittää selkänojan saranamekanismia. Nämä läpät eivät ole millään kiinni, vaan ne on vain työnnetty "taskuihin" penkin sivuilla. Käännä läpät sivuun ja alta paljastuu neljä torx-ruuvia.
9. Avaa ruuvit. Niiden alla on muotoon pokattu peltilipare, joka pitää istuinosan verhoilun takaosaa paikallaan. Verhoilun reunaan on ommeltu muovilista, joka kiertää pellin reunan ympäri. Peltilipare irtoaa, kun ruuvit on avattu.
10. Irrota istuinosa etureunastaan. Se on kiinni kahdella Torx-ruuvilla etukulmistaan. Kun ruuvit ovat irti, kampea penkin kiinnityskorvakkeet irti kallistusmekanismin tapeista.
11. Pujota istuinosan jousien takapäät irti koukuistaan. Pane merkille, minkä jousien välistä istuinlämmittimen ja tunnistinmaton johdot tulevat, jotta osaat panna ne samaan paikkaan kasattaessa.
12. Nyt istuinosa voidaan irrottaa. Käännä penkki selälleen, ellei se jo ole. Istuinosa on vielä takaosastaan kiinni penkin rungon tappien ympäri menevillä koukuilla. Työnnä istuinosaa hieman taaksepäin ja nosta sitä takareunastaan ylöspäin. Nyt istuinosan pitäisi olla irti.
13. Penkinlämmittimen johto pitää vielä istuinosaa kiinni. Tässä johdossa ei ole liitintä, joten istuinosa ei irtoa kokonaan. Laske istuinosa selällään olevan penkin selkänojalle. Sen päällä on ihan hyvä tehdä seuraavat työvaiheet.
14. Nyt on aika irrottaa verhoilu. Istuimen kummasssakin takakulmassa on näkyvissä nippuside, jolla verhoilukangas on sidottu. Paina mieleen näiden nippusiteiden paikka ja se, miten kangas on laskostettu kulmissa. Kannatta räpsiä muutamia valokuvia, jotta saat kankaan samalla tavalla myöhemmin. Katkaise nippusiteet ja irrota kangas niistä.
Comment