Ongelma ratkaistu! Rupesin mittailemaan noita jännitteitä ja samalla huomasin että konehuoneen plussa navan mutteri oli löysällä. Ei muutakun kiristys ja auto käyntiin ja lataa normaalisti. Noh tulipahan akku uusittua
Jatketaas tähän ketjuun.. eli tuli semmonen ongelma e46 328siin että ei käynnistynyt, startti vaan naksuu. no auto käyntiin työntämällä ja vähän ajoa että akku latautuisi ajellessa tuntui välillä että häviää kaikki virrat ja kaikki varoitus valot palaa ja välillä sammuvat. Ei muutakun uusi akku ostamaan ja uudella akulla sama homma. Eikun naksahtaa kun kääntää avainta. Ja lisämausteena auto ei enää lataa ollenkaan. Olisikohan kenties ongelmaa maadoitus puolella jossain? Voiko virtalukonpohja aiheuttaa edellämainitut ongelmat? Jotenkin tuntuis oudolle että startti ja laturi hajois täysin samaan aikaan..
Täällä tekee 330Xi melkein samaa. Tilanne alkoi torstaina 5.1. kaupan pihasta pistin käyntiin normaalisti, peruutin ruudusta ulos ja onnistuin sammuttamaan auton. Starttaus, hörähtää vähän ja sammuu, starttaus, hörähtää vähän ja sammuu. Tätä muutama yritys ja sitten hyytyikin jo akku (tai niin ainakin luulin), ei pyörittänyt enää kuin maks puoli kierrosta. Auto takaisin ruutuun. Kokeillaan apusähköllä, ei mitään vaikutusta, sama tilanne konehuoneesta annettaessa tai suoraan akkuun. Sitten 6.1. motonetistä uusi Exiden akku ja se kotiin lataukseen. Vuorokauden oli ctekin perässä. Ajetaan kaupan pihalle ja vaihdetaan akku. Vanha oli joku onneton 60Ah Varta, kukalie mopon akun tuohon laittanut. No, mutta eipä muuttunut uudellakaan akulla tilanne, naksahtaa ja hiukan yrittää pyörittää, ei muuta. Hinattiin kotitalliin, matkalla kokeilin muutaman kerran startata ja välillä hävisi ikäänkuin kokonaan sähköt, tässä kohtaa epäilin virtalukkoa. Tallissa kuitenkin paluu lähtöruutuun ja kaikki valot ym vermeet pelaa ihan ookoo, mutta starttaus on vain naksaus ja pieni yritys.
Siis akku on uusi ja ladattu, kengät ovat kunnolla kiinni.
Mites tässä nyt lähdetään haarukoimaan? Onkos muita mahdollisia vikapaikkoa kuin tässä yhden tapauksen syyllisenä ollut löystynyt konehuoneen plusmutteri?
Mistä katsotaan kontaktit? Maakaapelin liitos takakontissa ainakin, akun kengät on ok. Missä on tämä konehuoneen plussamutteri, sekö mihin apusähkö laitetaan?
Mites itse startti? Tähän tapaukseen asti ei mitään oireita eikä ongelmia.
Onkos virtalukon pohja vaihdettavissa tosta vaan, ilman että mikään ajonesto tms sekoaa?
Hämmästyttävin on kun apusähköstä ei ollut mitään apua, tosin auttaja-autoon oli hiukan hankala saada kaapelit kunnolla kiinni, mutta oli ne nyt jotenkin.
Täällä tekee 330Xi melkein samaa. Tilanne alkoi torstaina 5.1. kaupan pihasta pistin käyntiin normaalisti, peruutin ruudusta ulos ja onnistuin sammuttamaan auton. Starttaus, hörähtää vähän ja sammuu, starttaus, hörähtää vähän ja sammuu. Tätä muutama yritys ja sitten hyytyikin jo akku (tai niin ainakin luulin), ei pyörittänyt enää kuin maks puoli kierrosta. Auto takaisin ruutuun. Kokeillaan apusähköllä, ei mitään vaikutusta, sama tilanne konehuoneesta annettaessa tai suoraan akkuun. Sitten 6.1. motonetistä uusi Exiden akku ja se kotiin lataukseen. Vuorokauden oli ctekin perässä. Ajetaan kaupan pihalle ja vaihdetaan akku. Vanha oli joku onneton 60Ah Varta, kukalie mopon akun tuohon laittanut. No, mutta eipä muuttunut uudellakaan akulla tilanne, naksahtaa ja hiukan yrittää pyörittää, ei muuta. Hinattiin kotitalliin, matkalla kokeilin muutaman kerran startata ja välillä hävisi ikäänkuin kokonaan sähköt, tässä kohtaa epäilin virtalukkoa. Tallissa kuitenkin paluu lähtöruutuun ja kaikki valot ym vermeet pelaa ihan ookoo, mutta starttaus on vain naksaus ja pieni yritys.
Siis akku on uusi ja ladattu, kengät ovat kunnolla kiinni.
Mites tässä nyt lähdetään haarukoimaan? Onkos muita mahdollisia vikapaikkoa kuin tässä yhden tapauksen syyllisenä ollut löystynyt konehuoneen plusmutteri?
Mistä katsotaan kontaktit? Maakaapelin liitos takakontissa ainakin, akun kengät on ok. Missä on tämä konehuoneen plussamutteri, sekö mihin apusähkö laitetaan?
Mites itse startti? Tähän tapaukseen asti ei mitään oireita eikä ongelmia.
Onkos virtalukon pohja vaihdettavissa tosta vaan, ilman että mikään ajonesto tms sekoaa?
Hämmästyttävin on kun apusähköstä ei ollut mitään apua, tosin auttaja-autoon oli hiukan hankala saada kaapelit kunnolla kiinni, mutta oli ne nyt jotenkin.
Mittaa jännitteet konehuoneesta ja akulta. Eroa ei saisi olla paljoa. Kun auto on tallissa, niin kokeile antaa virtaa suoraan startille. Ellei mitään tapahdu niin startti on vaihtokunnossa. Sen voi vielä tilapäisesti saada toimimaan kopauttamalla siihen. Virtalukon pohjan vaihto ei vaikuta ajonestoon eli voi huoletta vaihtaa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Mittaa jännitteet konehuoneesta ja akulta. Eroa ei saisi olla paljoa. Kun auto on tallissa, niin kokeile antaa virtaa suoraan startille. Ellei mitään tapahdu niin startti on vaihtokunnossa. Sen voi vielä tilapäisesti saada toimimaan kopauttamalla siihen. Virtalukon pohjan vaihto ei vaikuta ajonestoon eli voi huoletta vaihtaa.
Mitattu, sama on. Ei voi pyöriä, kun on moottori jumissa... Lisää tarinaa toisessa ketjussa. Shit!
Comment