Olen mieltynyt e36 325 ja sellasen haluisin taas,(ikuinen lapsi )...mutta pitää päivittää uudempaan,joten loppuuko "hauskuus" e46 325 farmarin kanssa,siinä kun on ajonhallintajärjestelmiä ym. ja mitä vikoja on odotettavissa?
Eiköhän niissä nämä perus e46 tyyppiviat löydy, paisari heikkoa tekoa (mukaan lukien muu jäähdytysjärjestelmä), vanos ym. Kriittisin tyyppivika on, että takapään apurunko saattaa revetä korista, jos oikee yrittää antaa runtua pitävällä ja epätasasella alustalla. Kiinnikkeitä vahvistettiin johonki vuosimalliin, nyt en vaan tahdo muistaa mistä alkaen.. Vanhakin kiinnitys kestää normaalissa käytössä, mutta sitä ei ole tehty rallipoluille
Kerran olen testannu lastutettua E46 330 td tourinkia, niin kyllä sille oma 328 kalpeni rinnalla. Sateinen asfaltti tuntu liukkaalta paikotellen. Luistonestot saa pois napista, jollon se ei vaikuta enää auton kulkuun... Ajettavuudessa ei kauheesti ollu eroa omaan. Farkuksi älyttömän pieni auto, kontti kapee ja lyhyt. Ulkonäöltään kyllä hienoimpia farkkuja ainakin omasta mielestä.
Vastauksena tohon hauskuuteen, että ei lopu. Mutta tossa 330 diisselissä on vielä vähä enemmän vääntöö samassa paketissa. Kaverilla siitä oli kiskottu 500nm ja rapiat 230 hp muistaakseni. :think Sen valkkaisin, jos jollain koneella farrku e46 tulisi mietintään... tai kävihän se mielessä koeajon jälkeen
330 farkkudiiseli kiinnostaa=)
Onkos -00 ylöspäin jo lastentaudit poistettu,vai löytyykö jotakin pahoja tyyppivikoja?jotain tekstiä löysin tukivarsista ja jarrulevyjen kieroutumistaipumusta entä onko niissä turbon tai jonkun muun isomman remontin "vuosihuoltoa" tiedossa?
Kiitoksia vastauksista =)
330 farkkudiiseli kiinnostaa=)
Onkos -00 ylöspäin jo lastentaudit poistettu,vai löytyykö jotakin pahoja tyyppivikoja?jotain tekstiä löysin tukivarsista ja jarrulevyjen kieroutumistaipumusta entä onko niissä turbon tai jonkun muun isomman remontin "vuosihuoltoa" tiedossa?
Ehkä kuitenkin kannattaa pitää reality check: olet ostamassa autoa, joka on yli kymmenen vuotta vanha. Kyllä niissä voi olla jo melkein ihan mitä vikoja vaan.
Vrt: omasta 01 Touring:sta alkoi peilien säätökytkin savuta :think No, tosi pieni vika, mutta kuitenkin.
Joku turbo tosiaan voi olla juuri vaihdettu, puolivälissä vaihtoon tai kohta posahtamassa
Noin mutuna, ero uusimpiin saman korimallisiin hinnassa voi olla esim 5000 eur. Korjauksiin ei kuitenkaan varmasti mene tuota 5000 euroa verrattuna uudempiin, joten vanhempi taloudellisesti silti kannattaa.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Ehkä kuitenkin kannattaa pitää reality check: olet ostamassa autoa, joka on yli kymmenen vuotta vanha. Kyllä niissä voi olla jo melkein ihan mitä vikoja vaan.
Vrt: omasta 01 Touring:sta alkoi peilien säätökytkin savuta :think No, tosi pieni vika, mutta kuitenkin.
Joku turbo tosiaan voi olla juuri vaihdettu, puolivälissä vaihtoon tai kohta posahtamassa
Noin mutuna, ero uusimpiin saman korimallisiin hinnassa voi olla esim 5000 eur. Korjauksiin ei kuitenkaan varmasti mene tuota 5000 euroa verrattuna uudempiin, joten vanhempi taloudellisesti silti kannattaa.
Facelifti on silti järkevin ja N-koneinen versio (204hv) 02/03 uudempi,huomattavasti pienempi kulutuksinen kun vanhempi 184hv malli.
Facelifti on silti järkevin ja N-koneinen versio (204hv) 02/03 uudempi,huomattavasti pienempi kulutuksinen kun vanhempi 184hv malli.
Eikä siinä ole vielä DPF:ää aiheuttamassa potentiaalisia lisähuoltokohteita. Vai olisiko ehkä ihan vimpoissa 2005 valmistetuissa mahdollisesti TU2-koneisia?
Onko niissä normaalia enemmän ongelmia turbojen kanssa?ja saako niihin sopimaan jonkun kestävämmän turbon jos hajoaa?
Onko -02 tai -01 malleissa lastentauteja jotka olisi poistettu -03 mallista?
330 bensa on yhtälailla kiikarissa mut huonosti tarjolla..kokemuksia niistäkin kiinnostaa.
En osaa sanoa olivatko noiden vuosien turbot huonolaatuisempia.
330d:n turbossa (Garrett V2260) on kuitenkin pakopuolelta muuttuvageometrinen eli ohjainsiivekkeet liikkuvat, tässä on aina jumittumisen mahdollisuus.
Garrett (joka tuotemerkki, valmistaja Honeywell) ei edes tarjoa viripajoille/huoltofirmoille korjausmahdollisuutta vaan ilmoittaa että koko turbo on vaihdettava jos se hyytyy.
Markkinoilla on kuitenkin paljon myynnissä kunnostettuja turboja, siinä on arpomisen paikka ottaako tehdasuuden vai viraapelina kunnostetun.
Vuosimallista riippumatta turboja menee, millä kilometreillä niin se onkin toinen juttu.. Toisilla on mennyt 100tkm jälkeen vaihtoon, mulla kesti 280tkm omassa. Keskimäärin kait siinä 200tkm paikkeilla on joutunut uutta hankkimaan. Johtuu nimenomaan tuosta VNT-ominaisuudesta hajoaminen. Vanhemmassa 184hv mallissa turbo on Garretin GT2256V ja uudemmassa 204hv mallissa GT2260V.
Murheita:
- Imusarjan läpät koneeseen (Automaatit sekä M57N)
- Turbojen hajoaminen (Kaikki mallit)
- Jarrulevyjen kieroutuminen (Johtuu satuloiden liukujen sekä mäntien jumiutumisesta)
- Paisarin vuotaminen (Kaikki mallit)
- Apurungon repeäminen (Vahvistettiin 2/00)
- Takaluukun johtosarja (Kuluu saranan kohdalta, aiheuttaa jos jotain)
- Takajousien katkeilu (Kierros tai enemmän katkeaa yläpäästä)
- Oikeastaan mitä vikoja tahansa (Kuten Jaki totesikin, kyseessä yli kymmenen vuotta vanha auto..)
- Takavalojen polttimolevyn liittimen maakarva lämpenee --> sulattaa liittimet --> kannattaa tehdä abiko-ohitus ennen ongelmia
- Takakontin kahvaan leivotut rekisterikilven lamppujen "johtimet" ovat paljaita kupariliuskoja jotka syöpyvät vihreenä kuparioksidimoskana mäelle --> kontin kahvan joutuu vaihtamaan joskus
- termostaattien toimimattomuus (pää+EGR) dieseleissä aiheuttaa viileyttä kabiinissa kylmänä talvena ja akun ennenaikaisen kypsymisen kun sähkötoiminen lisälämmitin yrittää epätoivoisesti pitää koneen lämpimänä
- automaattilaatikon turbiinin lukkopintojen kuluminen, kovasti vaihteluväliä kestossa
Comment