Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -02 320D moottori ja sisätila ei lämpene (ei EGR talteenottoa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvk76
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 4
    • Oulu

    E46 -02 320D moottori ja sisätila ei lämpene (ei EGR talteenottoa)

    Hei!

    Ostin Italiasta tuodun auton maaliskuulla. Nyt 20 asteen pakkasilla huomasin, että lämmöt ei nouse kuin sinisen ylärajalla, ja sisälle puhaltaa maksimissaan 10 asteen lämpöä puhaltimesta... Katselin netistä vaihtoehtoja ja ajattelin että kyseessä olisi EGR termostaatin tai päätermostaatin vika.

    Kävin siis ostamassa EGR termon O-renkaineen ja hallissa sitä aloin asentamaan ja yllätyksekseni huomasin, että moottorissa ei ollut koko EGR termostaattia olemassakaan, sen tilalla suora metalliputki. Kävin vielä hämmentyneenä merkkikorjaamossa sitä näyttämässä ja he totesivat että auton numerolla löytyy myös kyseinen varaosa, eli putki EGR termon tilalla.

    Tänään oli lauhempaa, ja lämpö nousi jo 2/5 asentoon, eli vajaan puolenvälin, kokeilin tulo ja lähtöputkea syyläristä, lämpimiä ne oli muttei kädelle liian kuumia noin 25 min kaupunkiajon ja tyhjäkäynnin jälkeen, sisätilat lämpesi ok.

    Kysymykseni ovat:

    - Kannattaako EGR järjestelmää rakentaa moottoriin, marmoritiskillä osat noin 700, asennus 2h (voisi yrittää purkaamo-osia???), onko siis EGR talteenotto tarpeellinen moottorin lämpiämiseksi?

    - Onko vika kuitenkin mahdollisesti päätermostaatissa (varmaan on, mutta onko todennäköistä)?

    - Voisiko EGR lämmöntalteenoton puutetta korvata korkeammassa lämpötilassa aukeavalla päätermostaatilla (saako niitä edes?)

    Varasin jo pajalle ajan termostaatin vaihtoon, mutta ajattelin nyt kysyä viisaammiltani vielä neuvoa...

    Yst. K.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3142
    • Tampere

    #2
    Konetilasta löytyy siis tuo kuvan osa numero 1? Avainsanat tuossa on EU4 emission standard = no ja automatic transmission = no.

    Sulla on siis manuaalilaatikko ja EU3 päästöstandardi --> ei EGR-jäähdytystä. EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys kyllä pirssistä löytyy, vaan ei sen jäähdytystä, jolloin ei ole EGR-termostaattiakaan.

    Vertaa EU3-päästöiseen mutta automaattilaatikolla varustettuun versioon täällä. Merkkikorjaamon pitäisi tietää ero.

    Sinne ei missään tapauksessa kannata ylimääräistä roinaa rakentaa, vaan pistää päätermostaatti ja ehkä saman tien myös vesipumppu vaihtoon, koskapa ne ovat samassa paketissa eikä tuo ole tarvikkeena Schmiedmannilla kuin 85€ + pk.

    Sen sijaan italiantuontiin kannattaa ehkä harkita lämmitetyn huohotinputken jälkiasennusta, tuolta osat 3, 8 ja 9. (Cold climate version S842=yes)
    Last edited by MNi; 06-12-2012, 18:54. Reason: linkki puuttui

    Comment

    • kvk76
      Newbiemmer
      • Dec 2012
      • 4
      • Oulu

      #3
      Jep

      Hei MNi, kiitos nopeasta vastauksesta!!! Manuaalilaatikko, ja tuon näköinen putki siinä oli sen EGR termostaatin tilalla.

      Merkkihuollossa kovin suosittelelivat sen EGR jäähdyttimen jälkiasennusta, hyvä ettei sitä tarvi alkaa tekemään!!!

      Tossa viimeisessä kommentissa tarkoitit varmaankin tämän kuvan osia???
      Vaikuttaako tuon lämmitetyn huohotinputken jälkiasennus lämpöihin, eli moottorin ja sisälämpöihin? (sori näin noviiseista kysymyksistä...)

      Taidan siis nyt ensialkuun vaihdattaa sen päätermarin, ehkä asia hoituu sillä?? Onko tuossa Schmiedmannin osassa siis termostaatti ja vesipumppu yhdessä paketissa, tekstissä lukee vaan että vesipumppu? Kuinka paljon isompi työ on vaihtaa molemmat vs. vain termostaatti?
      Yst. K.
      Last edited by kvk76; 06-12-2012, 11:46.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3142
        • Tampere

        #4
        Termostaatti vaihtoo joo, eli täältä osa 4, Schmiedmann 39€. Se ainakin pitää vaihtaa jotta saa lämmöt kohdalleen. Vesipumppu Schmiedmann 84€. Siinä on tuo metallitiiviste mukana kuvan perusteella. Varmista vielä osanumero(t) RealOEM:stä omalla VIN-numerolla (7 vimppaa merkkiä runkonumerosta).

        Kun sitä etupäätä joutuu purkamaan aika lailla ja kenties todennäköisesti ottamaan koko pumpun irti jotta termarin saa vaihdettua, niin samalla vaivalla vaihtaa yksin tein sekä termostaatin että pumpun. Ollaan sitten termarin O-renkaiden kanssa varovaisia kun letkut pujottaa takaisin paikalleen.

        Tietty jäähdytinneste menee vaihtoon, siihen käytät vain ja ainoastaan BMW:n omaa jäähdytinnestettä, se ei ole edes arvokasta. Tarvitset 7 litraa 50/50 seosta eli 3.5 litraa jäähdytinnestettä ja 3.5 litraa tislattua vettä eli 3 x 1.5 litran purkkia (3 x 10€ Schmiedmann), jää vielä hiukan varalle jos tarvitsee lisätä. Muita jäähdytinnesteitä ei käytetä.

        Kun sitä etupäätä rassaa niin saman tein vaihdat/vaihdatat ainakin moniurahihan (kuva)kun sen joutuu pois kerran ottamaan. Siitä menee pari kuukautta ja alkaa kirstinrullat rallattaa, vaihtaisin ne samalla.

        Vesipumpussa on todennäköisesti muovinen siipipyörä, 10 vuotta vanhaan pirssiin vaihtaisin sen vaikka ei olisi klappiakaan eli edellisestä kuvasta osat 1 ja 2. Tulee hintaa osille mutta on hiukan huolettomampaa ajella taas. Italiassa kun nuo lämpötilat loikkii vähän eri lukemissa, on pikkuisen rasittavampaa tämä meikäläinen talvi moottorille.

        Ja vaihda paisuntasäiliön korkki niin estät mahdollisen paisarin halkeamisen. Vanhemmiten korkki ei välttämättä anna enää 1.4 barissa periksi kuten pitäisi. Korkki maksaa jotain kympin tienoilla.

        Jos vaihdat itse, niin ohjetta termostaattiin täällä, vesipumppu täällä ja moniurahihnan vaihto täällä sekä kiristimet täällä. Muista suojata laturi paksullä rätillä tjsp, öljyn tai jäähdytinnesteen roiskahdus tekee siitä entisen. Yleistä asiaa jäähdytinnesteen vaihdosta E36:een täällä, M47TU:n ilmaamisesta täällä.

        Öljyt olet jo tietysti vaihtanut.
        Last edited by MNi; 06-12-2012, 19:34. Reason: hinnat jäähdyttinesteelle

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Noi lämmitettävät huohottimet tuntuu aiheuttavan enemmän ongelmia kuin poistaa (oikkariin -> sulake palaa eculta). Ei niitä ole suomi-autoissakaan kuin kourallisessa, eikä huohotin jäädy sieltä mihin lämmitin tulee.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jappea
            Newbiemmer
            • Jun 2010
            • 27
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Noi lämmitettävät huohottimet tuntuu aiheuttavan enemmän ongelmia kuin poistaa (oikkariin -> sulake palaa eculta). Ei niitä ole suomi-autoissakaan kuin kourallisessa, eikä huohotin jäädy sieltä mihin lämmitin tulee.
            Kun vaihtaa tarpeeksi usein huohottimen suodattimen niin riittää. Ei se tarvi lämmittimiä sun muita vampaimia.
            Vikakoodien lukua VAG ja BMW

            -03 330D
            -92 Clio 16v (endurance)
            -75 242

            ex.
            -66 Amazon
            -84 245 turbo
            -99 Mondeo
            -93 325i
            -89 740

            Comment

            • BreeZi
              BTCF Member
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by jappea View Post
              Kun vaihtaa tarpeeksi usein huohottimen suodattimen niin riittää. Ei se tarvi lämmittimiä sun muita vampaimia.
              Ja sinne kun lyö vielä vortex mallisen huohottimen uudemmista koneista, ei tätäkään vaihtorumbaa tarvitse suorittaa.
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎