Hei!
Ostin Italiasta tuodun auton maaliskuulla. Nyt 20 asteen pakkasilla huomasin, että lämmöt ei nouse kuin sinisen ylärajalla, ja sisälle puhaltaa maksimissaan 10 asteen lämpöä puhaltimesta... Katselin netistä vaihtoehtoja ja ajattelin että kyseessä olisi EGR termostaatin tai päätermostaatin vika.
Kävin siis ostamassa EGR termon O-renkaineen ja hallissa sitä aloin asentamaan ja yllätyksekseni huomasin, että moottorissa ei ollut koko EGR termostaattia olemassakaan, sen tilalla suora metalliputki. Kävin vielä hämmentyneenä merkkikorjaamossa sitä näyttämässä ja he totesivat että auton numerolla löytyy myös kyseinen varaosa, eli putki EGR termon tilalla.
Tänään oli lauhempaa, ja lämpö nousi jo 2/5 asentoon, eli vajaan puolenvälin, kokeilin tulo ja lähtöputkea syyläristä, lämpimiä ne oli muttei kädelle liian kuumia noin 25 min kaupunkiajon ja tyhjäkäynnin jälkeen, sisätilat lämpesi ok.
Kysymykseni ovat:
- Kannattaako EGR järjestelmää rakentaa moottoriin, marmoritiskillä osat noin 700, asennus 2h (voisi yrittää purkaamo-osia???), onko siis EGR talteenotto tarpeellinen moottorin lämpiämiseksi?
- Onko vika kuitenkin mahdollisesti päätermostaatissa (varmaan on, mutta onko todennäköistä)?
- Voisiko EGR lämmöntalteenoton puutetta korvata korkeammassa lämpötilassa aukeavalla päätermostaatilla (saako niitä edes?)
Varasin jo pajalle ajan termostaatin vaihtoon, mutta ajattelin nyt kysyä viisaammiltani vielä neuvoa...
Yst. K.
Ostin Italiasta tuodun auton maaliskuulla. Nyt 20 asteen pakkasilla huomasin, että lämmöt ei nouse kuin sinisen ylärajalla, ja sisälle puhaltaa maksimissaan 10 asteen lämpöä puhaltimesta... Katselin netistä vaihtoehtoja ja ajattelin että kyseessä olisi EGR termostaatin tai päätermostaatin vika.
Kävin siis ostamassa EGR termon O-renkaineen ja hallissa sitä aloin asentamaan ja yllätyksekseni huomasin, että moottorissa ei ollut koko EGR termostaattia olemassakaan, sen tilalla suora metalliputki. Kävin vielä hämmentyneenä merkkikorjaamossa sitä näyttämässä ja he totesivat että auton numerolla löytyy myös kyseinen varaosa, eli putki EGR termon tilalla.
Tänään oli lauhempaa, ja lämpö nousi jo 2/5 asentoon, eli vajaan puolenvälin, kokeilin tulo ja lähtöputkea syyläristä, lämpimiä ne oli muttei kädelle liian kuumia noin 25 min kaupunkiajon ja tyhjäkäynnin jälkeen, sisätilat lämpesi ok.
Kysymykseni ovat:
- Kannattaako EGR järjestelmää rakentaa moottoriin, marmoritiskillä osat noin 700, asennus 2h (voisi yrittää purkaamo-osia???), onko siis EGR talteenotto tarpeellinen moottorin lämpiämiseksi?
- Onko vika kuitenkin mahdollisesti päätermostaatissa (varmaan on, mutta onko todennäköistä)?
- Voisiko EGR lämmöntalteenoton puutetta korvata korkeammassa lämpötilassa aukeavalla päätermostaatilla (saako niitä edes?)
Varasin jo pajalle ajan termostaatin vaihtoon, mutta ajattelin nyt kysyä viisaammiltani vielä neuvoa...
Yst. K.
Comment