Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 sähköongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gei
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 16
    • pks

    E46 sähköongelma

    Tuli bemariin tommoista sähköongelmaa mihin jos jollain olisi heittää jotain apuja. Elikkäs E46 320d malli.
    Auto oli seissyt lumen alla muutaman viikon ja lasit olivat sisäpuoleltakin jäässä. Lähti hyvin käyntiin ilman ongelmia ja toimikin pari päivää ajossa loistavasti. Sitten katosivat pyyhkiät, keskuslukitus, sähköikkunat ja sisävalo toiminnasta kesken ajon ja sisään tuli lievä palaneen tuoksu. Nopealla vilkaisulla ei mitään erityistä ja auto toimi muuten hyvin ja ajoin sillä vielä kotiin asti parikymmentä km. Ajattelin että jotain sulakkeita ehkä poksahdellut. Seuraavana päivänä siirsin auton talliin ja tarkastin sulakkeet, kaikki ehjiä. Sisävalot palasivat ottamalla sulake pois ja laittamalla takaisin. Siinä sitten ihmetellessä ja keskuslukitusta rempatessa rupesin keskuslukitus ensiksi itsekseen pari kertaa avaamaan lukot ja sen jälkeen pyyhkiät menivät päälle itsestään. Avain ei siis ollut edes virtalukossa Tämän jälkeen pesurit rupesit ampumaan vielä lasinpesunestettä taukoamatta ja palaneen hajua rupesi tulemaan taas. Nappasin akun miinus kaapelin nopeasti irti ja nyt auto seisoo tallissa "kuivumassa", koska kosteutta sisätiloista löytyy ainakin.

    Olisiko vinkkejä mistä kannattaa aloittaa tutkiminen ja mistä kaikki voisi johtua? =)

    Edittiä: yksi sulake oli mennyt, kaavion mukaan nro 49 eli ilmeisesti sähköikkunoiden (takaikkunoissa veivit).
    Last edited by gei; 16-12-2012, 18:46.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Kannattaa nyt tarkistaa kaikki paikat läpi ennenkuin koko paska palaa.
    Onko autoon tehty jotain jälkiasennusvirityksiä? Stereoita, sisälämppäriä, hälyjä, handsfree tmv järjestelmiä?
    Johonkin väliin nyt jäänyt jotain johtoja ja oikosessa varmaankin. Katso nyt ensimmäisenä korimoduuli ja sen lähistöllä olevat asiat eli hanskalokero pois ja tutkimaan.
    Sinänsä kaikki em. ongelmat liittyy korimoduuliin eli varmaan siellä suunnassa jotain vikaa.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • gei
      Newbiemmer
      • Dec 2012
      • 16
      • pks

      #3
      Mitään jälkiasennettuja varusteita ei ole, tuontiauto niin ei edes lämppäreitä.

      Saankohan mitenkään apukuskin ovea auki kun auto on nyt keskuslukitus päällä? vähän ikävää kuskin puolelta kurotella hanskalokeroon...


      Löytyi haulla tämmönen ketju http://www.smywnee.btcf.fi/forum/sho...d.php?t=235203
      Samat asiat kadonneet kuin tästä omasta ja sama sulake mennyt (paitsi että sitten ne menivätkin itsekseen päälle myöhemmin). Tämä kanssa toimi ihan hyvin ajossa ja radio ja puhallin ym toimivat vielä.
      Kannattaa silti aloittaa katsomaan sieltä modulin päästä kumminkin?
      Last edited by gei; 17-12-2012, 14:21.

      Comment

      • gei
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 16
        • pks

        #4
        Sain purettua hanskalokeron pois alta. Laitoin miinuskaapelin takaisin akkuun, jotta saisi apukuskinovea auki muttei keskuslukitus liikkunut enää mistään. Pyyhkijät sen sijaan jatkoivat pyyhkimistä heti kun kaapelin löi kiinni, avain siis taskussa kokoajan. Hieman on vaikeata taitella kuskin puolelta purkamaan hanskalokeron alle...

        Otin pari kuvaa ja nyt näyttää tältä:



        Korimoduuli ilmeisesti tuo valkoinen mötikkä johon menee kolme isoa liitintä ja releitä päällä?
        Mitenhän se irtoaisi, vetämällä tulisi muuten mutta edessä on noi kaksi lattarautaa joissa neliöreijät. En nähnyt että ne siitä mitenkään irtoaisivat.
        Ja kysyn tosiaan siksi että on vähän vaikeuksia taipua tuonne apukuskin jalkatilaan kuljettajan puolelta, ei tahdo nähdä kaikkea oikein...

        Comment

        • bmw89
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 563
          • Ulvila

          #5
          Tuo on korimoduuli juu ja sen kehikkö irtoaa, kun ottaa tosta alhaalta ton mustan 10mm? kannalla olevan "muovimutterin" auki ja ylhäältä se lähti vissiin vetämällä johonkin suuntaan koukuistaan.

          tuli itekkin kesällä taiteiltua tonne jalkatilaan, kun ei muut ovet auennu
          -E30 "316i"

          ex. e46 328i,

          Comment

          • gei
            Newbiemmer
            • Dec 2012
            • 16
            • pks

            #6
            kiitti, auttoi aika reilusti kun tiesi mitä etsiä! Kyllähän se sieltä irtosi pienen vääntelyn jälkeen.


            Muutama kuva kun irrotetusta ja avatusta moduulista:





            Vaikken ihan perillä olekkaan mitä kaikkea toi tekee niin veikkaisin sen olevan rikki Kaikki johdot hanskalokeron alla näyttivät ihan ehjiltä, purin soittimenkin ja katselin ettei mitään kuoriutuneita johtoja näy missään. Olisiko tonne vaan sitten päässyt kosteutta ja vetänyt itsensä oikosulkuun?

            Mistä kannattaisi lähteä metsästämään uutta/käytettyä?
            E: Menisikö tämä? http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=352421
            eikun viimeinen numerosarja onkin eri, näyttää kyllä ihan samanlaiselta...
            Last edited by gei; 18-12-2012, 11:24.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Sulla on näköjään Low versio, sinänsä ton tilalle voi laittaa high versionkin mutta ihan miten haluaa.
              Low:sta puuttuu takaikkunoiden sähköohjauksen elektroniikka sekä hälyn toiminnot.

              Uusi moduuli pitää kuitenkin sitten muistaa koodata autoon. Ja kun ostat purkusoaa niin katso ettei ole mielellään vanhemmasta pelistä, uudempi saa olla.

              EDIT: Niin ja koita nyt katsoa mistä oikosulku on lähtöisin ettei käy uudelle samoin. Harvemmin nuo itsestään hajoavat, joku ylikuormittanut.
              Samalla kun saat uuden niin lue vikakoodit ettei herjaa mitään.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • gei
                Newbiemmer
                • Dec 2012
                • 16
                • pks

                #8
                Tosiaan -99 vuosimallia toi omakin eli samaa mitä toi purkamolla oleva. Suomesta en muita löytänyt ja tohon 50€ hintaan eikai toi mikään huono ostos olisi?

                Mähän en näistä sähköistä oikeesti mitään tajua niin meinaatko siis että oikosulku voisi olla lähtöisin muualta kuin tästä moduulista?
                Otin pari tarkempaa kuvaa tosta:



                Osaisiko noista päätellä jotain?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  No aika harvoin ohjainboksit itsestään tosiaan kärvähtää. Kyllä se syy olisi hyvä löytää.
                  Nytkin on käynyt aika lähellä ettei ole palanut koko auto, senverran hyvässä kunnossa tuo

                  EDIT: Onko esim sisävalojen polttimoita vaihdeltu, ledimalleihin tai muutenvaan? GM eli korimoduuli ohjaa siis käytännössä kaikkia korin toimintoja. Lukot, ikkunat, sisävalot jne. Ulkovalot on sitten valomoduulin takana.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • niinjoo
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2012
                    • 36
                    • Itä-Suomi

                    #10
                    Ettei vaan vesi(kin) olisi jollain tapaa syyllisenä? Ekoissa kuvissa missä purettu hanskalokero edestä näyttää olevan ruosteen raiskaamaa peltilätkää aika paljon.
                    BMW - korjaamisen iloa...sitäpä juuri prkl..

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      GM on melkeen kokonaisuudessaan lakan peitossa mutta onhan se toki mahdollista. Siitä pitäisi jäädä kyllä selkeähköt jäljet.
                      Tuo ruostuma on aika normaalia kun noita rautatankoja ei oo maalattu millään mitä tuolla kojelaudan alla kulkee ja varsinkin talvella auto käy sisältäkin aika kosteana kun lunta jalkatilassa joka haihtuu sitten ylöspäin juuri.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • gei
                        Newbiemmer
                        • Dec 2012
                        • 16
                        • pks

                        #12
                        Mä kanssa veikkailen tota vettä, koska tosiaan kun tuulilasi suli sisäpuolelta niin kojelaudalle valui aika paljon sitä vettä. Tokihan tämä vika ilmeni vasta pari päivää sen jälkeen, mutta kumminkin. Täytyy kyllä käydä läpi vielä kaikki sähkölaitteet, vaikka ne käsittääkseni täysin orkkiksia ovat.

                        Varmistetaan nyt vielä että tämä siis käy?

                        Autoni siis e46 320d vuosimallia 1999.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Joo käy, varsinainen osanumerohan on sama vieläpä.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • gei
                            Newbiemmer
                            • Dec 2012
                            • 16
                            • pks

                            #14
                            Jees kiitti. Ensimmäinen bemari mikä mulla on niin en ihan varma ollut mihin asti tota numero sarjaa piti lukea

                            Laitanpa tilaten niin voi odotellessa vielä käydä sähköt läpi ettei varmasti löydy mitään.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by gei View Post
                              Jees kiitti. Ensimmäinen bemari mikä mulla on niin en ihan varma ollut mihin asti tota numero sarjaa piti lukea

                              Laitanpa tilaten niin voi odotellessa vielä käydä sähköt läpi ettei varmasti löydy mitään.
                              Lähinnä kannattaa katsoa nuo johdot läpi mitkä lähtee korimoduulilta. Jos jonkun eriste on selkeästi muuttanut muotoa tai sulanut lämmön seurauksena niin vikakohde löytyy sen takaa.
                              Toki jos nyt oikeasti on vettä ihan tippumalla päässyt tuonne niin voi itsessään selittää myös.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎