Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 Ongelma kylmäkäynnissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JakuLuka
    Newbiemmer
    • May 2011
    • 5
    • Finland

    N42 Ongelma kylmäkäynnissä

    Voisiko joku viisaampi avittaa tässä pulmassa:

    Elikkäs e46 316ti on auto n42b18 moottorilla ja tuntuu kun vanhan ajan "ryyppy" ei toimisi.
    Eli tarkotan sitä että kylmänä hörähtää käyntiin mutta kuolee n. 2-3sec käynnistyksen jälkeen ja sen jälkeen on turha yrittää käynnistää, kun tuntuu siltä että moottori pyörisi tyhjää.
    Tallilämmöstä käynnistäessä tyhjäkäynti löytyy, mutta kierroksia ei voi päästää yli 2500 muuten sammuu eikä taaskaan starttaa.
    About 30 min kun odottaa niin taas tuntuu, että paineet löytyy.

    Auto käy ja kukkuu aivan normaalisti lämpimänä. (Huom. En omistanut tätä ennen vikaa, eli en osaa persdynolla sanoa onko tehoja kadonnut.)

    Tullut muutama tuppo revittyä päästä irti tämän vian takia. Osia on vaihdeltu ja putsailtu, muttei mikään tunnu auttavan.

    Ainiin kun ostin auton paloi siinä moottorin vikavalo joka ilmotti kolmen sylinterin missfirestä. Nollasin ne ja starttasin niin vikakoodeja tuli kolmesta sylinteristä nuo missfiret ja nokka-akselin asentotunnistimen vajaa toiminnasta.

    Eli vaihdettuja osia:
    Nokka-akselien asentotunnistimet molemmat
    Huohotin
    Tulpat (Näiden jälkeen vikakoodit loppuivat)
    Solenoid valvejen(?) o-renkaat (toinen näistä jäi vähän irti kun olin vaihtanut o-renkaat ja testissä auto käynnisty tallilämmöstä hyvin ja otti kierroksia nätisti, mutta alkoi pitämään ääntä.)
    Bensasuodatin

    Edellinen omistaja vaihdatti Keravan autosalvassa seuraavat osat 3tkm sitten:
    Valvetronic (Ei lue paremmin että mitä siihen tuskin kokonaan)
    venttiilit
    ketju+laahaussuoja
    Kansi (työstetty)
    Eli auto ei käynyt ennen tuota.

    Ja ostin tässä tuon bmwscannerinkin ja dme antoi
    27b8 plausibility diff. pressure sensor

    ja ews
    Power on reset

    Auttakkee, viimeseks on käynyt mielessä, että tuo IVM olisi hajalla tai Valvetronikki tekee jotain omaa.

    Ainiin ja vielä joku edellisistä omistajista käyttänyt myös n 20 000km sitten oli vaihdattanut:
    Jakoketjun yläohjainkisko ja kiristin

    Onko kisko sama asia kun laahari? Näyttäis vähä syövän tuota jos on.

    Kiitos etukäteen
    Last edited by JakuLuka; 08-01-2013, 22:14.
    316ti e46 -02
    Ex.325i e36 -93
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Bensapumpun rele: KLIK? Imuilman lämpötila-anturi: KLIK?

    Comment

    • JakuLuka
      Newbiemmer
      • May 2011
      • 5
      • Finland

      #3
      Tietokoneella katsoessa lämpö anturat antavat oikeita lämpötiloja. Voisiko ne silti olla rikki?

      Bensapumpun rele se nyt voisi olla, mutta silloinkun se tuntuu pyörivän tyhjää se kone niin bensa alkaa haista hyvin voimakkaasti imusarjassa. Tuntuu kuin bensa seos ei pääsisi sylintereihin?
      316ti e46 -02
      Ex.325i e36 -93

      Comment

      • hw74
        Bimmer Rookie
        • Apr 2012
        • 49
        • Finland

        #4
        Originally posted by JakuLuka View Post
        Ainiin kun ostin auton paloi siinä moottorin vikavalo joka ilmotti kolmen sylinterin missfirestä. Nollasin ne ja starttasin niin vikakoodeja tuli kolmesta sylinteristä nuo missfiret ja nokka-akselin asentotunnistimen vajaa toiminnasta.
        Tuntuu, että yleisempi syy näissä nokka-akselin tunnistimen koodiin on pielessä oleva jako kuin vika itse anturissa.

        Ja ostin tässä tuon bmwscannerinkin ja dme antoi
        27b8 plausibility diff. pressure sensor
        "diff. pressure sensor" on tässä kuvassa osa numero 16. En tiedä, että onko sillä mitään yhteyttä itse ongelmaan.

        Auttakkee, viimeseks on käynyt mielessä, että tuo IVM olisi hajalla tai Valvetronikki tekee jotain omaa.
        Valvetronic-ongelmaa voisi yrittää haarukoida irrottamalla säätömoottorin johdon, jolloin varaohjelman pitäisi käyttää kaasuläppää Valvetronicin sijaan.

        Polttoaineen paineet voisi mitata?

        Comment

        • JakuLuka
          Newbiemmer
          • May 2011
          • 5
          • Finland

          #5
          No nyt meni bmw bemu oy:lle katottavaks tuusulaan kun kaikki edellämainitut on tarkastettu... Tarkempi tutkailu osoitti tossa, että bmw hukkuu bensaan kun ryyppy on päällä..
          Eipä paljoo ideoita itselle enään tullut muutakuin että imusarja olisi tukossa, joka taasen ei kuulosta mahdolliselta, niin päätin antaa fiksumpien tutkailla asiaa Kiitos vastauksista, ja postailen tähän, kun selviää, ettei kenenkään muun tarvitsisi repiä hiuksiaan näin paljoa
          316ti e46 -02
          Ex.325i e36 -93

          Comment

          • JakuLuka
            Newbiemmer
            • May 2011
            • 5
            • Finland

            #6
            Jooh eli ongelmaa ei sieltäkään löytynyt ja itse yritin etsiä sitä ja sitten jäi bemari pihaan seisomaan..
            Nyt aloin taas tutkia.

            Mutta lisää vaihettuja osia:

            Nokkapyörät
            Valvetronicin asentotunnistin
            Testattu toimivalla DME:llä
            jne...

            Eli jos jollain nyt on ideoita niitä otetaan vastaan.

            ja tuossa on vielä video tapahtumista:

            316ti e46 -02
            Ex.325i e36 -93

            Comment

            • Retze
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 422
              • Keski-Suomi

              #7
              Äänestä päätellen hukkuu puristukset. Tähän syynä valvetronicin välivipujen kuluminen. Aiheuttaa myös sen että puristukset ei ole aina hukassa. Nostappas venttilikopan suojaa sen verran että vedät johdon irti valvetronicin epäkeskoanturilta ja täräytät käyntiin. Tuolloin pitäisi mennä ns."hätäkäytölle" jolloin väliviput on maksiminosto asennossa jossa ei kulumaa. Jos auto toimii hyvin, vika siis välivivuissa. Jos auto ei edelleenkään toimi, vika on vanoksien säätöyksiköissä tai toisessa niistä. Kuitenkin epäilen ensimmäistä. Voin olla täysin väärässäkin.
              Last edited by Retze; 22-05-2013, 22:37. Reason: Typo
              nyk. jalkapelillä
              ex BMW 320i

              Comment

              • hw74
                Bimmer Rookie
                • Apr 2012
                • 49
                • Finland

                #8
                Originally posted by Retze View Post
                Äänestä päätellen hukkuu puristukset. Tähän syynä valvetronicin välivipujen kuluminen. Aiheuttaa myös sen että puristukset ei ole aina hukassa.
                Osaatko kertoa tarkemmin, että miten välivipujen kuluminen saa venttiilit kantamaan? Loogisesta ajateltuna tuntuisi, että kuluma pienentäisi venttiilin nostoa. Lisäksi kiinnostaa, että mistä kohtaa nuo vivut yleensä eniten kuluvat.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Luulin itsekin niiden vipujen kuluvan nettikirjoittelun perusteella (mm. jenkkifoorumit), mutta sitten kun niitä oli useamman korjannut niin kävi aika selväksi että se on se epäkeskoakseli joka kuluu ensimmäisenä ja vasta kun se on hurjassa kunnossa alkaa se syödä jotain sadasosia pois vivuistakin. Hetkellisen korjauksen voi saada vipujen uusinnallakin, vastinkohta voi vaihtua sen verran että jää kapealle reunalle kantamaan kunnes se kuluu pois akselista.

                  Puristuksia ei kyllä hävitä, sammuneesta koneesta ne voi puuttua näennäisesti kun välivipu nousee pois paikaltaan epäkeskoakselin kääntyessä ilman että nokka pyörii. Käydessä ne ei puutu.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Todennäköisesti öljypumpun paineenrajoitinventtiili jumii sinne siivilän läpi joutuneen hajonneen ketjulaahaimen murusien vuoksi. Tästä johtuen öljyn ollessa paksua venttiilinnostimet alkavat kantaa, kuumemmalla ja ohuemmalla öljyllä moottori toimii joskin öljynpaineet ovat maksimissaan koko ajan. Öljynpaineen mittaamalla asiasta voi varmistua.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Todennäköisesti öljypumpun paineenrajoitinventtiili jumii sinne siivilän läpi joutuneen hajonneen ketjulaahaimen murusien vuoksi. Tästä johtuen öljyn ollessa paksua venttiilinnostimet alkavat kantaa, kuumemmalla ja ohuemmalla öljyllä moottori toimii joskin öljynpaineet ovat maksimissaan koko ajan. Öljynpaineen mittaamalla asiasta voi varmistua.
                      Tuo on muuten hauska vika, öljyjalan tiivisteitä alkaa mennä ja sitä muovia voi löytyä koneesta vaikka miten pitkältä, kuten runkolaakereiden takaa...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • JakuLuka
                        Newbiemmer
                        • May 2011
                        • 5
                        • Finland

                        #12
                        Unohdin jo tänne kirjoittaa, mutta tuo painevikahan se oli. Auto kävi Autorepairilla ja toimii nyt.
                        Kiitoksia avusta!
                        316ti e46 -02
                        Ex.325i e36 -93

                        Comment

                        • janituz
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 858
                          • nummi-pusula

                          #13
                          Hyvä homma.
                          e46 330da -01
                          E46 320d -00
                          E30 323i -85 "pommikone"
                          Projekti: E30 325i -86
                          Projekti: E21 315 -83
                          Ex: E30 318i mit m10i -89

                          Comment

                          • Retze
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 422
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            Originally posted by hw74 View Post
                            Osaatko kertoa tarkemmin, että miten välivipujen kuluminen saa venttiilit kantamaan? Loogisesta ajateltuna tuntuisi, että kuluma pienentäisi venttiilin nostoa. Lisäksi kiinnostaa, että mistä kohtaa nuo vivut yleensä eniten kuluvat.
                            Ei ne siis kanna vaan jättää aukeamatta. Imuventtiilit siis.
                            nyk. jalkapelillä
                            ex BMW 320i

                            Comment

                            • Convertible
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2638
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Todennäköisesti öljypumpun paineenrajoitinventtiili jumii sinne siivilän läpi joutuneen hajonneen ketjulaahaimen murusien vuoksi. Tästä johtuen öljyn ollessa paksua venttiilinnostimet alkavat kantaa, kuumemmalla ja ohuemmalla öljyllä moottori toimii joskin öljynpaineet ovat maksimissaan koko ajan. Öljynpaineen mittaamalla asiasta voi varmistua.
                              Sama vika kaverin n42 koneessa.
                              F25 X3 35d
                              E87 118i
                              E46 330ti
                              E46 M3
                              E30 M3
                              E30 M3 Convertible
                              Z3 Roadster

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎