Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E46 330 Ci -01 / mb54b30 leikkasi kiinni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pastori90
    Newbiemmer
    • Dec 2011
    • 20
    • Vantaa

    BMW E46 330 Ci -01 / mb54b30 leikkasi kiinni

    Kävi sitten sellanen mukava viikonlopun pilaaja.
    Motarilla yhtäkkiä alkoi savuttaa helvetisti pakkassavua pakoputkistosta ja pysäytin auton samantien tien sivuun ja syttyi moottorin varoitusvalo keltaisella + öljy ja akku valot punaisena.
    Inahdustakaan ei kuulunut enää sen jälkee ku koitti käynnistää.
    Vein sit tallii sen sulamaan ku oli ollu just -31 pakkaset ni oletin et se oli vaan jäässä.
    Tallilla huomattiin että öljytikku ei edes kastu joten öljyt loppu ja homma oli paketissa.
    Lisättii uutta öljyy sinne sit viel mutta eihän se mihinkää käynnistyny.

    Kannattako tota nyt ees käyttää jossain korjaamossa varmistamassa että sieltä tosiaan moottori on paskana vai alanko kattoo jostain Saksasta kolariauton moottoria?

    EDIT: Moottorihan ei tietysti ole MB54B30 vaan M54B30
    Last edited by Pastori90; 20-01-2013, 08:51.
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Huohotin jäässä/tukossa ja sen takia nyt sylinterit täynnä öljyä. Eli ei ole leikannut kiinni. Searchillä löytyy paljonkin juttua tästä asiasta.
    E39 528iA

    Comment

    • Pastori90
      Newbiemmer
      • Dec 2011
      • 20
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by TJJ View Post
      Huohotin jäässä/tukossa ja sen takia nyt sylinterit täynnä öljyä. Eli ei ole leikannut kiinni. Searchillä löytyy paljonkin juttua tästä asiasta.
      Sehän olisi aivan loistavaa jos näin olisi! Eli öljytikku ei kastunut koska kaikki öljy säiliöstä on sylintereissä? Moottori tietysti pitää purkaa ja puhdistaa, eikö?
      Auto oli kyllä muutaman tunnin piuhan päässä lämpimässä hallissa eli luulisi sen jälkeen käynnistyvän?
      Last edited by Pastori90; 20-01-2013, 09:04.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Pastori90 View Post
        Sehän olisi aivan loistavaa jos näin olisi! Eli öljytikku ei kastunut koska kaikki öljysäiliöstä on sylintereissä? Moottori tietysti pitää purkaa ja puhdistaa, eikö?
        Auto oli kyllä muutaman tunnin piuhan päässä lämpimässä hallissa eli luulisi sen jälkeen käynnistyvän?
        Sytytystulpat pitää ottaa irti ja imeä öljy pois mäntien päältä. Ei käynnisty ennen sitä koska männät ei pääse ylös asti.

        Täällä oli jonkun kertomus ihan samasta viasta ja sen korjauksesta, kun nyt vaan löytäisi sen...
        Esim tuossa:
        E39 528iA

        Comment

        • Pastori90
          Newbiemmer
          • Dec 2011
          • 20
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Sytytystulpat pitää ottaa irti ja imeä öljy pois mäntien päältä. Ei käynnisty ennen sitä koska männät ei pääse ylös asti.

          Täällä oli jonkun kertomus ihan samasta viasta ja sen korjauksesta, kun nyt vaan löytäisi sen...
          Esim tuossa:
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=211333
          Nojoo samalta vaikuttaa kyllä.. Ite kokeilin kyllä siinä hallissa pari kertaa käynnistää sitä mutta ei kyllä mitään tapahtunut.
          Toivottavasti ei nyt tullu siitä sitten mitään vahinkoa.
          Pitää huomenna siis mennä tallille ja katsoa että löytyykö tulpista paljon öljyä.

          Comment

          • Pastori90
            Newbiemmer
            • Dec 2011
            • 20
            • Vantaa

            #6
            Soitin tuonne KessuTekille Tuusulaan ja kerroin sinne ongelmani ja sieltä sanoi asentaja että jos kone ei edes yritä käynnistyä niin silloin olisi kone sökönä.
            Että sylintereihin ei olisi voinut mennä niin paljon öljyä.
            Sanoi että pitäisi ottaa sytytystulpat pois ja silmämääräisesti katsoa onko sylintereissä paljon öljyä ja sen jälkeen koittaa käsin lyödä kone läpi ja katsoa ettei kone ole mekaanisesti hajalla.
            Kuulostaako tälläinen skenaario todelliselta?

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Kysy Rahulta niin ei tarvitse arvailla:
              E39 528iA

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by Pastori90 View Post
                Soitin tuonne KessuTekille Tuusulaan ja kerroin sinne ongelmani ja sieltä sanoi asentaja että jos kone ei edes yritä käynnistyä niin silloin olisi kone sökönä.
                Että sylintereihin ei olisi voinut mennä niin paljon öljyä.
                Sanoi että pitäisi ottaa sytytystulpat pois ja silmämääräisesti katsoa onko sylintereissä paljon öljyä ja sen jälkeen koittaa käsin lyödä kone läpi ja katsoa ettei kone ole mekaanisesti hajalla.
                Kuulostaako tälläinen skenaario todelliselta?
                Omassa M54 oli käynyt juuri näin. Auto oli onneksi sammunut tyhjäkäynniltä. Pumppasin sylintereistä noin litran öljyä yhteensä.
                Se että se on tehnyt tuon ajosta on huonompi homma, tällöin riski kiertokankien vääntymiselle on enemmän kuin todennäköinen. Ilmiö kulkee nimellä hydrolock.
                Eli neste, oli sitten öljyä tai vettä, palotilaan joutuessan ei puristu kasaan kuten ilma ja tästä seuraa että jonkun on antauduttava.
                Tyhjäkäynnillä kone sammuu eikä ongelmaa ole mutta varsinkin manuaalin kanssa ja kierroksilla jauhautuu jotain paskaksi kun veto on päällä.

                Eli ekana tulpat pois, imet öljyt pois ja pyörität konetta käsin kampuran päästä ilman tulppia.
                Jos pyörii nätisti ilman ahdistusta niin seuraavaksi voi tikun kanssa arviolla mitata nouseeko kaikki männät yläkuolokohdassa samaan kohtaan. Sen jälkeen jos on ok niin voi ottaa ohivuotomittauksen.
                Vaikka tuosta ei välttämättä vikaa löytyisikään niin järkevin lienee käyttää vähintään kansi irti että näkee mäntien tarkan dekkikorkeuden.

                Mutta jos on käynyt niin että heti savun alettua olet painanut kytkimen pohjaan ja antanut koneen sammua itsekseen, voi olla että selvisit säikähdyksellä.
                Jos taas veto on ollu päällä niin helpoin katsoa vaihtokonetta seuraavaksi.
                Last edited by Supa; 21-01-2013, 14:49.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Varsinainen syy ongelmalla on siis huohottimen jäätyminen kuten TJJ totesi.
                  Kun kampikammioon tulee sitten ylipainetta se työntää öljyt paluuletkua pitkin imusarjaan josta imeytyvät palotilaan, ei kiva.
                  Last edited by Supa; 21-01-2013, 14:49.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Pastori90
                    Newbiemmer
                    • Dec 2011
                    • 20
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Omassa M54 oli käynyt juuri näin. Auto oli onneksi sammunut tyhjäkäynniltä. Pumppasin sylintereistä noin litran öljyä yhteensä.
                    Se että se on tehnyt tuon ajosta on huonompi homma, tällöin riski kiertokankien vääntymiselle on enemmän kuin todennäköinen. Ilmiö kulkee nimellä hydrolock.
                    Eli neste, oli sitten öljyä tai vettä, palotilaan joutuessan ei puristu kasaan kuten ilma ja tästä seuraa että jonkun on antauduttava.
                    Tyhjäkäynnillä kone sammuu eikä ongelmaa ole mutta varsinkin manuaalin kanssa ja kierroksilla jauhautuu jotain paskaksi kun veto on päällä.

                    Eli ekana tulpat pois, imet öljyt pois ja pyörität konetta käsin kampuran päästä ilman tulppia.
                    Jos pyörii nätisti ilman ahdistusta niin seuraavaksi voi tikun kanssa arviolla mitata nouseeko kaikki männät yläkuolokohdassa samaan kohtaan. Sen jälkeen jos on ok niin voi ottaa ohivuotomittauksen.
                    Vaikka tuosta ei välttämättä vikaa löytyisikään niin järkevin lienee käyttää vähintään kansi irti että näkee mäntien tarkan dekkikorkeuden.

                    Mutta jos on käynyt niin että heti savun alettua olet painanut kytkimen pohjaan ja antanut koneen sammua itsekseen, voi olla että selvisit säikähdyksellä.
                    Jos taas veto on ollu päällä niin helpoin katsoa vaihtokonetta seuraavaksi.
                    Itellä automaatti ja ku heitin neutraalille vaihteen ni kierrokset sit hiljalleen aleni ja sammu itestään että ei nyt sit hyvältä näytä..
                    Mistä noi koneita kannattaa kattoo?
                    Oma auto kuitenki korilta priimakunnossa niin saattaa olla että uuden moottorin voisikin hommata.

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      #11
                      Ja kannen purkamiselta säästyt kun ostat kunnollisen mittakellon mikä tulee tulpanreikään kiinni. Näät sillä onko kanget kierot.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by Perlenbacher View Post
                        Ja kannen purkamiselta säästyt kun ostat kunnollisen mittakellon mikä tulee tulpanreikään kiinni. Näät sillä onko kanget kierot.
                        Totta.
                        Mutta jos kerran automaatti ja vedit vielä N:lle niin voi olla ettei isoa vahingoa ole käynyt. Tutkimalla selviää.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Pastori90
                          Newbiemmer
                          • Dec 2011
                          • 20
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          Totta.
                          Mutta jos kerran automaatti ja vedit vielä N:lle niin voi olla ettei isoa vahingoa ole käynyt. Tutkimalla selviää.
                          Keskiviikkona vasta pääsen tulppia tarkistelemaan.
                          Mistä noita moottoreita kannattaisi alkaa sitten varmuuden vuoksi katselmaan koska auto pitäisi pikaisesti saada toimintakuntoon tai työt kärsii :/

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by Pastori90 View Post
                            Keskiviikkona vasta pääsen tulppia tarkistelemaan.
                            Mistä noita moottoreita kannattaisi alkaa sitten varmuuden vuoksi katselmaan koska auto pitäisi pikaisesti saada toimintakuntoon tai työt kärsii :/
                            Nopeiten varmaankin suomen purkaamoilta mutta edullisimmin saksasta suoraan esim paikallisilta purkaamoilta. Tai virosta jos tietää mitä ostaa ja keneltä ostaa
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Pastori90
                              Newbiemmer
                              • Dec 2011
                              • 20
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Nopeiten varmaankin suomen purkaamoilta mutta edullisimmin saksasta suoraan esim paikallisilta purkaamoilta. Tai virosta jos tietää mitä ostaa ja keneltä ostaa
                              Okei, ehkä toi Saksa kuulostaa parhaimmalta vaihtoehdolta Alan googlen kautta etsimään moottoria jo pahimman varalta Kiitos!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎