Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 320d E46 hyytyy ajoittain, tehot katoaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jiimyy
    Newbiemmer
    • Oct 2012
    • 3
    • E-P

    BMW 320d E46 hyytyy ajoittain, tehot katoaa.

    Eli tässä tarinaa, vastauksia odotellessa jos täällä on jollain vastaavaa ollut ja millä se on korjaantunut:

    Auto on Bmw 320d vm-12/2000 automaatti, Ongelmana on että kylmänä toimii hyvin, lähtee käyntiin hienosti ja toimii tietyn aikaa ongelmitta ja kulkee.
    Mutta kun moottori lämpenee tiettyyn pisteeseen asti niin tehot katoaa ja kaasupoljinta painaessa ei tapahdu mitään. Saavutetun nopeuden se kyllä pitää ja kiihtyykin, mutta hitaasti.

    Ostin auton 10/2012 ja autossa oli diesel vuoto joka huomattiin ostaessa. Pari kuukautta ajelin autolla ongelmitta vaikka naftaa menikin maahan. Autoon oli vaihdettu 1,5 vuotta sitten mm. uusi turbo.

    Vein sen tunnetulle diesel korjaamolle ja ruiskutuspumppuun laitettiin ne tiivisteet mitä pystyi sinnepäin irroittamatta pumppua laitettua. Vuotoa ei saatu kokonaan korjattua mutta vikaa tuli lisää. Auto ei lähtenyt tämän jälkeen aina heti käyntiin, joskus joutui sahaamaan jonkun aikaa, mutta sitten kyllä lähti käyntiin. Kylmänä kyllä lähti. (jonkun takaisku venttilin olivat kuulemma vaihtaneet)
    Soitin diesel huoltoon ja käskivät tuoda takaisin. He ottivat pumpun kokonaan pois ja he laittoivat kaikki tiivisteet mitä pystyi vaihtamaan ja jonkun muoviputken joka vuosi myös, että saatiin vuoto pois. Pumppu ajoitettiin kohdilleen oikeiden arvojen mukaan.
    Tämän jälkeen auto on lähtenyt hienosti käyntiin. Ajaessani pois huollosta n. 25km puolivälissä auto alkoi hyytymään ja tehot tuntui katoavan. Auto kyllä kulki mutta ei kiihtynyt. Tämä palautui mutta meni kohta uudelleen samaan vikatilaan.
    Soitin taas diesel huoltoon ja ihmettelivät asiaa. Auto vietiin taas takaisin huoltoon ja testerillä mittailivat autoa kuten sitä oli mittailtu ennemminkin. Antoi vikakoodin polttoaineen syöttöongelma jota ei ennemmin ollut! Pari kuukautta ennemmin auto oli bmw-huollossa joka myös otti kaikki vikakoodit ja tälläistä ei silloinkaan ollut. Testeissä ja ajotestissä testerin kanssa oli huomattu että vika tulee kun koneen lämpötila nousee 55 asteeseen ja pumppu ajoittaa silloin itsensä miinukselle, jolloin vika tulee.
    Meinasivat että ruiskutuspumpun vp44 aivot eli pumpun boxissa on vikaa ja sehän on näissä pumpuissa olevaa tyyppivikaa. Vaihtoehdot on uusi pumppu tai Turkuun johonkin korjaamoon joka laittaa näitä aivoja kuntoon.
    Itse kyllä epäilen vähän että onko korjaamolla pumppua purettaessa otettu mm. imusarjat, turbon tunnistin, alipaineletkuja pois ja ne on rikkoutunut, sanoivat kyllä että ne on tarkastettu. (Itse epäilen turbon alipaine letkuja kun niitä on irroiteltu.)

    Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa, jossa kone on tiettyyn pisteeseen lämmetessä kadottanut tehoja väliaikaisesti???
    Muutaman topicin täältä löysin vastaavanlaisista, mutta ihan selvää en niistä saanut mikä se varsinainen vika on ollut ja kuinka se on korjaantunut? Yleensä topici loppuu sitten kun ongelma alkaa itselle selvetä

    Itse en usko tuohon pumpun rikkoontumiseen koska täälä topicissa vastaavissa tilanteissa auto on jäänyt tienviereen eikä ole lähtenyt edes käyntiin! Tämä kuitenkin toimii hyvin ainakin kylmänä ja muutenkin pysyy käynnissä eikä nyi.

    Mittaakö pumpun aivot lämpötilaa autossa sähköisesti, vai onko sielläkin joku tunnistin, tietääkö joku?
    Mitä antureita menee pumppuun?

    Seuraavia ongelma kohtia tässä on tullut mieleen:
    -Alipaine letkuja (turbon)
    -Ilmamäärämittari
    -Turbon siivet (tässä tosin on melko uusi turbo, pitääkö se jotenkin nollata?)
    -Kaasupolkimen asentotunnistin
    -Pakoputki/äänenvaimennin tukossa (pönttö kolajaa nimittäin kylmänä eli siellä on joku irti, katista irronut pala?)
    -Imusarjan alipaine anturi

    Vikakoodeja ei tule kuin vikatilassa tuo polttoaineen saanti vika.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Jos kylmänä käy hyvin niin alipainepuolella ei liene vuotoja. Irronut turbon alipaineletku aiheuttaa välitöntä tehottomuutta koko kierrosalueella lämpötilasta riippumatta.

    Imusarjassa on ahtopaine- eli ylipainemittari, ei alipaine.

    Ilmamäärämittari voi olla syyllinen kenties.

    Ahtovuoto eli haljennut ahtoputki/välijäähdytin voi aiheuttaa tehonpuutetta, yleensä myös kuuluu vihellyksenä/pörinänä.

    Tuleeko kabiiniin pakokaasun hajua? Vuoto pakosarjan ja ahtimen välisestä tiivisteestä? Pakosarjan ja lohkon tiivisteestä vuoto? Pakosarjassa halkeama? Siinä on valurautainen pakosarja muttei mahdotonta että sellainenkin kehittäisi halkeaman.

    Katalysaattori voi olla tukossa, se aiheuttaa yleensä ylärekisterissä tehonpuutetta.

    Tässä ei vissiin ole siirtopumppua joten sitten pitäisi INPAlla tarkastella livearvoja, paljonko on polttoaineen syöttöpaine ja ahtoarvot eli pyydetty vs. saatu paine.

    Comment

    • jiimyy
      Newbiemmer
      • Oct 2012
      • 3
      • E-P

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Jos kylmänä käy hyvin niin alipainepuolella ei liene vuotoja. Irronut turbon alipaineletku aiheuttaa välitöntä tehottomuutta koko kierrosalueella lämpötilasta riippumatta.

      Imusarjassa on ahtopaine- eli ylipainemittari, ei alipaine.

      Ilmamäärämittari voi olla syyllinen kenties.

      Ahtovuoto eli haljennut ahtoputki/välijäähdytin voi aiheuttaa tehonpuutetta, yleensä myös kuuluu vihellyksenä/pörinänä.

      Tuleeko kabiiniin pakokaasun hajua? Vuoto pakosarjan ja ahtimen välisestä tiivisteestä? Pakosarjan ja lohkon tiivisteestä vuoto? Pakosarjassa halkeama? Siinä on valurautainen pakosarja muttei mahdotonta että sellainenkin kehittäisi halkeaman.

      Katalysaattori voi olla tukossa, se aiheuttaa yleensä ylärekisterissä tehonpuutetta.

      Tässä ei vissiin ole siirtopumppua joten sitten pitäisi INPAlla tarkastella livearvoja, paljonko on polttoaineen syöttöpaine ja ahtoarvot eli pyydetty vs. saatu paine.
      Tuota tukossa olevaa katalysaattoria tai äänenvaimenninta olen itse epäillyt yhtenä, koska eikös se juuri ole kun moottori, pakoputki ja katalysaattori lämpenee niin se alkais tässä tapauksessa oirehtia. Täytyy kokeilla ottaa putki pois ja ajella.
      Ilmamäärä mittari on toinen, tosin vikakoodia se ei siitä anna.
      Pakosarja ja turbo ei pidä ylimääräistä ääntä ja hajua ei kabiiniin tule, joten siinä ei ainakaan isoa vikaa ole.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        IMM harvoin antaa vikakoodia vaikka olis täysin antautunut. Jos ei ole tietoa onko -00 autoon koskaan vaihdettu sitä, niin olisi syytä vaihtaa, saa ainakin sen suljettua pois.

        Suositellaan joko OEM- tai Bosch-merkkisiä. Halpistuotteita kannattaa välttää.

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Minä olen ainakin ollut siinä käsityksessä, että ensimmäiset oireet siihen ohjausyksikön satiaisen rikkoutumiseen on nimenomaan tehojen katoilu, yllättävät sammumiset ja lopuksi lakkaa käynnistymästä. Imusarja pois ja otat sen ohjausboksin irti, kolvailet uuden fetin sinne ja taas pelittää. (tai sitten otat ohjausboksin irti ja lähetät sen huollettavaksi)

          Kyseinen vika jättää sen pumpun sisäisen virheen vikakoodina. Ei missään nimessä kannata koko pumppua ruveta repimään, hirvee homma pikkujutusta.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • ntjt
            Bimmer Rookie
            • Dec 2010
            • 166
            • Jyväskylä

            #6
            Itselläni 07/2000 320d automaatti ja viimekesänä temppuili kovasti, tehot katosi ja sammuili. Syynä oli sulanut MAF anturin piuha, eli katoppa sitä piuhaa, siitä lähtee vielä toinen haara tuonne moottorin alaosaan ilmastointilaitteen lähettyville ja kato ettei oo sulanu. tosi kuumissa paikoissa menee.
            Nykyiset: Dodge Avenger 2.4 2008|KTM 640 Duke II 2005
            Exät: BMW e46 320Da 2000|Suzuki GSX-R 750SRAD 1996|Mercedes-Benz W202 C220D 1994|BMW e36 316i 1996|KTM 620 LC4 SM 1992|Honda Civic 1.4 Sedan 1994

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              Jaa korkeapainepumpussa on semmoinenkin tyyppivika, eipä ole vastaan tullut.

              Elektroniikkaa korjailee useampikin foorumilainen jos ei kolvi pysy kädessä, Turkkusen suunnalla nimimerkki Bullitt, tuskin Rahu:kaan pelästyy moista. Elektroniikan korjausta firmatasolla esim. Sercap.

              Comment

              • jiimyy
                Newbiemmer
                • Oct 2012
                • 3
                • E-P

                #8
                Alkaan itekkin jo uskoa että kai siinä pumpun ohjaimessa on jotain vikaa. Alussa oli usko loppua, kun sitä on kumminkin jo ruuvailtu. Pumppu oli arvoja lähtenyt muuttamaan vituralleen kun olivat diesel huollossa konetta tarpeeksi lämmittäneet.
                Huollon pojat sanoi että tähän autoon on pumpun ohjaimeen jo joskus jotain tehty kun tiivistemassat on vaihtuneet matkanvarrella. Voiko se tosiaan olla niin että kun pumppu säädetään kohdilleen oikeisiin arvoihin, kuten tässä tapauksessa, niin jo (ehkä) korjattu ohjainlaite menee rikki tai sekaisin vai onko arvot jo kenties jo olleet alunperin pielessä vaikka auto toimi moitteitta? Olihan tässä sitä vuotoakin alussa.
                Pitää vissiin ostaa Puolan pojilta (dieseltechnika.pl) uusi vaihtopumppu 575eur.
                Onko kokemuksiaa heistä, pitääkö vanha lähettää ensin sinne???
                Tosin jos joku pätevä foorumilainen on hyvä elektroniikka pumpun ohjainboxi korjaaja niin tässä olisi yksi tapaus korjattavaksi.

                Bmw 320d touring -00
                Bmw 320i m-tech1 cabriolet -89
                Ex 530d touring m-sport -02

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Kyllä halvemmalla pääsee jos vaan pystyt lähettämään elektroniikkahuoltoon tai huutelet sopivan tekijämiehen paikalle. Kukahan lienee siellä Lapuan lähistöllä osaava kolvimies?

                  Comment

                  • ntjt
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2010
                    • 166
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Tulikohan tähän selvyyttä koskaan? Nyt itsellä pumpunvaihdon jälkeen juuri sama ongelma kun alkuperäisellä. Tehot palautuu kun auton laittaa uudelleen käyntiin. Pumppu on uusi, viikon ollut kiinni. Ahtovuoto ainakin on, kun viheltää kauniisti. Voisko ahtovuoto tehdä tämän koko oirehdinnan yksin? Tuo turbolta tuleva putki kai halki, koska se elää todella paljon kaasua painettaessa.
                    Nykyiset: Dodge Avenger 2.4 2008|KTM 640 Duke II 2005
                    Exät: BMW e46 320Da 2000|Suzuki GSX-R 750SRAD 1996|Mercedes-Benz W202 C220D 1994|BMW e36 316i 1996|KTM 620 LC4 SM 1992|Honda Civic 1.4 Sedan 1994

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by ntjt View Post
                      Tehot palautuu kun auton laittaa uudelleen käyntiin.
                      Omassa m57 330d oli samaa, jolloin uudelleen käynnistys nollasi vian ja syy oli ahtopaineanturin huonosti kiinni oleva liitin, lopulta putosi johto liittimineen pois kokonaan. Myös yliahtaminen tekee samaa. Viimeksi ilmeisesti viallinen maf teki muutaman sekunnin katkoksia vetoon alakierroksilla. Auto pyrki ryntäämään esim. kylmänä peruutettaessa ja ajossa ei vastannut kaasuun ja pöläytti sitten mustan savun.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • bemppa
                        Newbiemmer
                        • Jun 2009
                        • 17
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Täällä juuri samat oireet, kun ketjun aloittajalla. Auto 320Dat -02. Yli kymmenen asteen pakkasessa sai tehdä kaiken maailman tanssit ja manaamiset, jos meinasi että käyntiin saa ja auto kuitenkin piuhassa pari tuntia!!! Voitte kuulkaa arvata, että hiukka v..utti Varsinkin kun auton oli juuri ostanut. Noh, hehkut sitten vaihtoon ja samalla imusarjan putsaus=ei apua. Nyt sitten plussan puolella tehot välillä hukassa juurikin noilla spekseillä, että kulkee normaalisti, mutta ei kiihdy ja esim kaupunkicruisailussa ei edes huomaa. Putkesta ei tällöi tule minkäännäköstä savua, vaikka polkasee kaasun pohjaan, eli ei varmaan kakkua saa. :think Kulutusmittariin en ole tajunnut tällöin vilkaista, enkä edes tiedä millä periaatteella se mittariston analoginen toimii... Lapun kun pitää lattiassa sitkeästi ja kierrokset nousee pikkuhiljaa sinne 3000rpm:n tietämille, alkaa auto sitten yllättäen pikkuhiljaa vetää ja taas toimii hienosti. Tehosavut myös ilmaantuu siis jos niitä vakio kakskymppisessä onkaan... Mitään valoja ei sytytä... Välillä sitten niin hervoton sininen savu perässä, kun vanhassa karvanoppa corollassa (ei siis pahalla ja yleistämättä ) ja taas hävettää kun karvatonta koiraa. Tuuppaakohan tuota öljyä turbon "läpi" vai mikäköhän tätä nyt riivaa... En ihan äkkiä uskois, että mitkään venttiilivarren kumit tekis tätä. Eli selvisikö, mikä oli vikana ketjun autossa?!

                        Comment

                        • ntjt
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2010
                          • 166
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Omat oireesi kuulostavat maf vialta, ota imupuoli auki putsariin asti ja se ovaalin muotoinen pala missä anturi kokonaan irti, suihkuttele crc elektroniikka kliineriä ja anna kuivua yön yli. Sitten kokeilemaan. Vikakoodit olisi hyvä lukea.
                          Nykyiset: Dodge Avenger 2.4 2008|KTM 640 Duke II 2005
                          Exät: BMW e46 320Da 2000|Suzuki GSX-R 750SRAD 1996|Mercedes-Benz W202 C220D 1994|BMW e36 316i 1996|KTM 620 LC4 SM 1992|Honda Civic 1.4 Sedan 1994

                          Comment

                          • protoni
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1365
                            • Tampere

                            #14
                            Helpompi ehkä ensin irrottaa se MAF:n piuha ja testata onko vaikutusta.

                            Comment

                            • make2929
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 92
                              • etelä-pohjanmaa

                              #15
                              Laitetaas tänne ei viitsi uutta ketjua perustaa. Eli autosta e46 330d otettiin katit irti ja aluksi toimi hyvin, tänään annoin kunnolla kenkää, ja auto alkoi kovemmassa vauhdissa pukata mustaa savua, himmasin ja kokeilin uudestaa antaa kenkää ja osa tehoista hävisi. Ahtaa kyllä hyvin mutta auto ei tunnu liikkuvan ja pukkaa rajusti mustaa, lisäksi ahdin viheltää kyllä aika rajusti.
                              Last edited by make2929; 02-06-2013, 13:48.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎