Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47N jäähdytysjärjestelmän ilmauksessa ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkis-92
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 86
    • Taivalkoski

    M47N jäähdytysjärjestelmän ilmauksessa ongelmia

    Eli auto on E46 320d -04 ja parin päivän aikana vaihdettu termostaatti, vesipumppu, hihnat, hehkut ja hehkujen ohjainboksi (oli muuten harvinaisen v*maisessa paikassa ) Lisäksi imusarja puhdistettu ja läpät poistettu. Samalla tietysti nesteet vaihtoon.

    Nyt ilmeni ongelmia järjestelmän ilmauksen suhteen. Nesteitä ensimmäistä kertaa lisättäessä paisariin meni aika tasan litra. Konetta yritetty ilmata koko ilta. Puhallin ollut kuumimmalla ja kone käynnissä kun on yritetty ilmata. Silloin tällöin koho laskeutuu noin 2cm, yleensä kun koneen sammuttaa tai käynnistää. Ilmausruuveja on kokeiltu useaan otteeseen.

    Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Tekeekö ilmalukkoja tiettyihin paikkoihin? Koneen lämmöt pysyvät suunnilleen oikeina ainakin mittarin mukaan ja sisällä ei tule lämmintä ilmaa?

    Ja ensimmäisen puolen tunnin aikana tuli savua useaan otteeseen jostain pakosarjan/vesipumpun/alipainepumpun tietämiltä, nyt kuitenkin vähentynyt lähes olemattomiin. Voiko liittyä tapaukseen mitenkään?
    e39 M5 ahdettuna
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9080
    • Oulu

    #2
    Ei ole kyllä toistaiseksi ollut kertaakaan ongelmia näiden M-sarjan dieseleiden ilmaamisessa. Toimiiko sähköinen lisävesipumppu? Koputtele vesiventtiiliä, jos olisi jumittanut kiinni.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1305
      • Tornio

      #3
      Originally posted by mikkis-92 View Post
      Eli auto on E46 320d -04 ja parin päivän aikana vaihdettu termostaatti, vesipumppu, hihnat, hehkut ja hehkujen ohjainboksi (oli muuten harvinaisen v*maisessa paikassa ) Lisäksi imusarja puhdistettu ja läpät poistettu. Samalla tietysti nesteet vaihtoon.

      Nyt ilmeni ongelmia järjestelmän ilmauksen suhteen. Nesteitä ensimmäistä kertaa lisättäessä paisariin meni aika tasan litra. Konetta yritetty ilmata koko ilta. Puhallin ollut kuumimmalla ja kone käynnissä kun on yritetty ilmata. Silloin tällöin koho laskeutuu noin 2cm, yleensä kun koneen sammuttaa tai käynnistää. Ilmausruuveja on kokeiltu useaan otteeseen.

      Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Tekeekö ilmalukkoja tiettyihin paikkoihin? Koneen lämmöt pysyvät suunnilleen oikeina ainakin mittarin mukaan ja sisällä ei tule lämmintä ilmaa?

      Ja ensimmäisen puolen tunnin aikana tuli savua useaan otteeseen jostain pakosarjan/vesipumpun/alipainepumpun tietämiltä, nyt kuitenkin vähentynyt lähes olemattomiin. Voiko liittyä tapaukseen mitenkään?
      Kuten Clavu kirjoitti M sarjan koneiden ilmaaminen on ns. HELPPO homma.
      Avasitko sen ilmausruuvin siitä noin JARRUTEHOSTAJAN kohdalta olevasta lämmityslaitteen letkusta ? Tämän ilmausruuvin EI KUULU lähteä irtisaakka siitä muovisesta holkistaan vaan AINOASTAAN avata jotta ilma pääsee tulemaan pois kenno linjasta.

      Lisäksi Lämmityslaitteen paluuletkun ilmausruuvi EGR venttiilin alla ja EGR termarissa se viimeinen yhteensä 3 kpl tuossa koneessa
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • mikkis-92
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 86
        • Taivalkoski

        #4
        Onko nuissa nyt kaikissa se egr-termari? Itse olen kuvia katsellut ja autoa tutkinut ja alan olla sitä mieltä että ei ole olemassa
        e39 M5 ahdettuna

        Comment

        • Oleg
          Bimmer Rookie
          • Jul 2008
          • 52
          • Rovaniemi

          #5
          Kyllä sulla siinä EGR-termari on.
          Itse tuon vanhemman ilmasin ohjeiden mukaan ja ihan simppeli homma. Ohjeet löytydät netistä/tuolta FAQ-osiosta.

          Comment

          • Benzi87
            BTCF Member
            • Feb 2011
            • 1106
            • Oulu

            #6
            Kokeile vielä että nostat keulan kunnolla ilmaan kun yrität ilmata.
            Itse vaihdoin n. vuosi sitten saman mallisen koneen edelliseen autooni ja siinä oli keula ilmaus vaiheessa kunnolla ylhäällä ja ilmat tuli melkein itsetään pihalle kun ilmausruuvit oli raollaan.

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1305
              • Tornio

              #7
              Originally posted by mikkis-92 View Post
              Onko nuissa nyt kaikissa se egr-termari? Itse olen kuvia katsellut ja autoa tutkinut ja alan olla sitä mieltä että ei ole olemassa
              JOO ei näissä kaikissa E46 malleissa ole tuota EGR termaria. EURO 3 pakokaasu normin mukaisessa autossa EI OLE EGR lauhdutinta eikä siten EGR termaria.
              Helppo todeta pakosarjasta tulevaa EGR putkea tutkien.
              tässä esim. EURO 3 putkesta osa nro 1. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...ssion_control/
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3142
                • Tampere

                #8
                EU 3 -päästönormipirsseistäkin löytyy EGR-termari jos on automaattilaatikko.

                Comment

                • mikkis-92
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 86
                  • Taivalkoski

                  #9
                  Ei ole autossa EGR-termaria. Eilen kun ilmailin niin näytti että ei saa ilmaa pois millään, vaan oli jotenkin yön aikana liuennut ilmat lähestulkoon itsestään pihalle kun oli paisarin korkki vähän raollaan loput sitten alavesiletkua puristelemalla ja ilmausruuvista
                  e39 M5 ahdettuna

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1305
                    • Tornio

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    EU 3 -päästönormipirsseistäkin löytyy EGR-termari jos on automaattilaatikko.
                    JOO oikeassa olet.
                    AINA vaan tahtoo unohtua mainita nuo invalidivaihteisto mallin autot, kun niitäkin joillakin on käytössä.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by e46touring View Post
                      JOO oikeassa olet.
                      AINA vaan tahtoo unohtua mainita nuo invalidivaihteisto mallin autot, kun niitäkin joillakin on käytössä.
                      Taitaa tänä päivänä olla automaatti jo paljon yleisempi kuin manuaali. Ja toki syystäkin, miksi sitä (arkiajossa) käsin pitäisi vaihtaa ja kytkintä polkea vielä 2013 vuonna kun laatikko osaa sen itsekin tehdä.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎