Announcement

Collapse
No announcement yet.

eri bensakoneiden "kestävyys"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 196

    eri bensakoneiden "kestävyys"

    Moi,

    Edelleen haussa kiva kakkosauto päivittäiseen 10-20km ajoon. Eli diesel ei kannata ja sinällään mitään isoja tehojakaan ei tarvita.

    Tuollaisia 316/318 valvetronic moottorisia yksilöitä löytyy pilvin pimein, mutta mikä noissa valvetroniceissa on oikea totuus: eli meneekö kaikki koneet remonttiin 100-200tkm välillä vai ovatko valvetronicin ongelmat kuitenkin marginaalisia ?

    Ottamalla hiemena vanhemman 2001-2002 mallisen 318:n, saa vielä 1,9l bensakoneen (M43B19 kai). Onko tämä sitten kestävämpi kuin noi valvetronicit ? Teho tässä lienee pienempi ja kulutus suurempi kuin valvetroniceissa ?

    Ja ottamalla 320i:n saa saman varman ja kestävän koneen kuin e39:ssäkin on käytössä - eikö niin ? Mutta samalla kaupunkiajoon pari litraa suuremman kulutuksen.
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • U. Turhapuro
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1161

    #2
    4 syl moottoreista ei kokemusta, mutta 6syl koneet yleisesti bensaversioina kestää hyvillä öljyillä ja huollettuna paljon kilometrejä.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Ei mene kaikki tuolla välillä remonttiin. Tärkeintä on vaihtaa ketjunkiristin päivitettyyn ennen kuin jako hyppää, sillä saa reilusti lisäkilometrejä. Jakopään korjaaminen ei ole järin kallista enää kun sitä tekee muutkin kuin merkkiliikkeet, osat on jotain satasen ja kahden väliltä ja viimeksi näkemäni pienemmän firman työveloitus oli muistaakseni jotain vajaa 200e. :think

      Jos sitten tulee ongelmia valvetronicin tai vanosten kanssa niin on tullakseen, vanosongelma on ehkä yleisempi ja nopea korjata, osat joku 500-600e.

      Siinä määrin nuo kaikki viat ovat kuitenkin harvinaisia, että suurin osa omistajista ei koskaan törmää. Vaihtaa vaan sen kiristimen...

      Kyllä tuo M43 on teknisesti antiikkinen N-sarjalaisiin nähden, ne on niin paljon vanhempiakin jo että vikatiheys kasvaa sitä myöden.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

        #4
        Kutosbensaa voi kyllä varauksetta suositella. Meillä on kakkosautona edelleen vm 2000 mallinen 320i ja moottorpuolella ei kyllä ole ollut yhtään mitään häikkää. Kilsoja on takana nyt 260000. Ei syö öljyä, käy kuin unelma ja pelaa kaikinpuolin hienosti. Muuten tuonikäisessä / ajetussa autossa alkaa olla tietty kaikenlaista pikkulaittoa.

        Kulutus on meillä juuri tuossa 20km päivässä työmatka-ajossa kuitenkin sen about 10 kun ei taida ihan keveimmästä päästä olla tuo kaasujalka talouden kummallakaan kuskilla. Mutta kaupunkiajoa toki pääosin...

        Comment

        • M-Lead
          Bimmer Enthusiast
          • May 2007
          • 1500
          • Oulu

          #5
          Mitä muita tyyppivikaharmeja noissa Valvetronic N42-moottoreissa on kuin ketjunkiristin?

          Sillä vaan kyselen, kun on harkinnassa tuommonen E46 facelift N42-koneella tai sitten vanhempaa M54-koneista.

          Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

          Comment

          • Rytinä
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 138
            • Kylmäoja/Joensuu

            #6
            Originally posted by M-Lead View Post
            Mitä muita tyyppivikaharmeja noissa Valvetronic N42-moottoreissa on kuin ketjunkiristin?

            Sillä vaan kyselen, kun on harkinnassa tuommonen E46 facelift N42-koneella tai sitten vanhempaa M54-koneista.
            valvetronic menee jontenki paskaksi ja ei toimi, lambda vikoja, sytytyspuola vikoja ym ym. Just sain tollasen myytyä työn ja tuskan jälkeen ja en ottas valvetronic laitetta vaikka joku maksas
            Ford Fiesta '15
            Bmw E46 320i touring '03
            Suzuki SJ410 '83
            Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

            Comment

            • hjpl
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 196

              #7
              Originally posted by Rytinä View Post
              valvetronic menee jontenki paskaksi ja ei toimi, lambda vikoja, sytytyspuola vikoja ym ym. Just sain tollasen myytyä työn ja tuskan jälkeen ja en ottas valvetronic laitetta vaikka joku maksas
              Tämä on juuri se, miksi itsekin hieman arastelen noita valvetronic koneita, mutta mietin, että kuinka yleisiä nuo valvetronic ongelmat oikeasti on ?
              Omassa ajossa tuollainen N42 moottorinen 316/318 riitäisi ja kaupungissa kulutus on varmasti 320:tä pienempi, mutta mietin että pitäisikö sitä varmuudeksi maksaa sitten bensasta muutama satanen vuodessa enemmän ottamalla 320 tai vaikka 325, ja siten välttää nuo valvetronic ongelmat. Vanhalla e39:llä (520i) ajelin 120-290tkm välin, eikä moottoriin tehty muuta kuin huolto-ohjelman mukaiset nesteiden ja suodatimien vaihdot (pentele, että myinkin tuon pois..harmittaa vieläkin)
              F31 320iA xdrive Msport -13
              F10 520dA -15

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ei ne niin yleisiä ole, valvetronicin moottoreita menee joskus ja kulumaa voi tulla säätökoneistoon. Noi kulumat tulee yleensä kuitenkin vasta vanhemmiten, enemmän se on yksilöongelma ja tuurista kiinni kuin käytöstä tai huollosta. Mulla on 300tkm ajettu N42 tuossa missä on alkavaa kulumaa säätökoneistossa, mutta kävisi vielä varmasti kylmänäkin hyvin.

                Lambdavikoja en usko kyllä yleiseksi, syttypuolia menee mutta ne on puoli ilmaisia näissä. Huonolla tuurilla sitä saa sen paskan yksilön johon saa vaihtaa kaikki osat, mutta kyllä ne pääosin hyviä vehkeitä on. Tuo jakopääongelma on näissä pahin, eikä tosiaan nykyisin enää kovin kallis korjattava.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎