Announcement

Collapse
No announcement yet.

Täristää etupää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chatchat
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 100
    • jyväskylä

    Täristää etupää

    Laittelin kesäkumeja autoon 225/40 18 kokoluokkaa ja kävin heittämässä lenkin niin ratti täristää alueella 50-80kmh vauhdissa, eteen vaihdettu koiranluut, raidetangonpäät,alatukivarrenhela oikealle kamperit säädetty katsastuksessa ei huomanneet väljyyksiä nivelissä, vanteet testattiin toisessa autossa eikä siinä täristänyt laisinkaan eli vika omassa autossa, osaisiko joku antaa neuvoja mistä vikaa voisi löytyä. Nyt alla 185/50 15 renkaat ja tärinää ei ole. Apuja kaivataan
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #2
    Jos navat on puhtaat ja keskireikä oikean kokoinen tai keskitysrenkaat välissä, niin kyllä se tärinä yleensä paikallistuu niihin alatukivarsiin ja niiden takaheloihin. Leveät ja matalat kumit saavat väljyydet esiin ihan eri tavalla kuin alkuperäiskoko.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • Chatchat
      Bimmer Rookie
      • May 2012
      • 100
      • jyväskylä

      #3
      kuten mainitsin niin katsastuksessa ei ollut väljyyksiä alatukivarsissa ja toinen hela kuin uusi ja toisen vaihdoin juuri. Emännän bemarissa 235/40 18 alatukivarren pallo väljä ku mikä eikä täristänyt..Lisää apuja kaivataan

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        Iskarit loppu, ylätukilaakerit paskana, raidetangon sisä-/ulkopää loppu, raidetanko väljä, laakeri loppu. Siinä on ne loput vaihtoehdot. Se etupään rakenne on sen verran yksinkertainen, että helpoimmalla pääset kun vääntelet ja etsit sen väljän sieltä.

        Minun ääneni edelleen alatukivarren takahelalle, sanot mitä sanot.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • Samu_93
          BTCF Member
          • Jun 2012
          • 155
          • Espoo

          #5
          Sulla on joku vanne kiero/huonosti painotettu/painot lähteneet. Kun testasit toisessa autossa niin se oli takana jolloin ratti ei täristänyt. Nyt kun laitoit omaan autoosi niin se meni eteen jolloin ratti täristää. Voisiko olla mahdollista..??
          e36 328 Cabriolet -95
          e36 318iS Coupe -92
          e36 325 Coupe -92

          Comment

          • Chatchat
            Bimmer Rookie
            • May 2012
            • 100
            • jyväskylä

            #6
            Testasin vain etuvanteet jotka täristi, on se ikävää jos jo uutena helat myydään väljänä.

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #7
              Ei tästä tartte kinata, kerrot sitten mistä löytyi väljää, niin mä kerron että mähän sanoin...
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • ike24
                BTCF Member
                • Mar 2011
                • 957
                • haapavesi

                #8
                Ootko aiva varma että se keskireikä on sopiva?

                Comment

                • Chatchat
                  Bimmer Rookie
                  • May 2012
                  • 100
                  • jyväskylä

                  #9
                  Keskireikä on oikea, vika oltava autossa, kuten sanottu niin testasin henk. kohtaisesti vanteita emännän autossa joka on myös e46 eikä ollut mitään ongelmia..

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Tai jompikumpi jarru laahaa, pyörittelemään.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Retze
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 422
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Se että katsastuksessa ei väljää löytynyt, ei tänä päivänä valitettavasti merkkaa mitään. Alatukivarsien pallonivelistä tai raidetankojen sisäpäistä saattaa löytyä välys joka noinkin leveillä kumeilla tuo täristyksen rattiin. Suurimpana aiheuttajana tietty ne tukivarsien takahelat mutta jos ne on varmuudella kunnossa. Onkos molemmissa autoissa yhtä jäykkä alusta, eikä niin että sinulla madallettu jäykempi ja rouvan autossa vakio. Niilläkin voisi olla vaikutusta, jotta renkaiden aiheuttamat tärinät ei toisessa niin tunnu.
                      Last edited by Retze; 27-04-2013, 11:43.
                      nyk. jalkapelillä
                      ex BMW 320i

                      Comment

                      • Chatchat
                        Bimmer Rookie
                        • May 2012
                        • 100
                        • jyväskylä

                        #12
                        Molemmissa autoissa vakioalustat, pitää kun ilmat lämpenee ottaa keula ilmaan ja käydä ajatuksella läpi noita osia, ei viittisi ostellen kokeilla kun käy muuten lompakon päälle.Jarrut ei laahaa, kun vaihdoin raidetangot käsin kokeilin sisäpäitä eikä niissä tuntunut väljää

                        Comment

                        • Chatchat
                          Bimmer Rookie
                          • May 2012
                          • 100
                          • jyväskylä

                          #13
                          Vika paikallistettu ja korjatt, oli toinenkin etutukivarren takahela kuoleutunut.
                          Tai sit ei, edelleen täristää mutta ei niin pahasti ja nyt täristys siirtynyt 80kmh-120kmh alueelle ja alkoi vetelemään oikealle ja vasemmalle, seuraavaksi on vaihdettava varmaankin noi vitun kalliit tukivarret.
                          Last edited by Chatchat; 23-05-2013, 21:19.

                          Comment

                          • j328
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 310
                            • Vantaa

                            #14
                            Heh, täällä samoja murheita.

                            Eli auto on E46 323 vm 1999 ja mittarissa 113 tkm. Eli alkuperäiset oireet olivat ratin vapina 100 km/h:n jälkeen ja samoin jarruttaessa.

                            Etupäähän vaihdetttu uutta osaa:
                            -oikea alatukivarsi (vasen vaihdettu edellisen omistajan toimesta Saksassa)
                            -alatukivarsien takapuslat
                            -täydelliset raidetangot molemmille puolille
                            -ohjausakselin kumilimppu
                            -etujarrulevyt ja palat
                            -etujarrusatulat huollettu (männät tarkastettu ja tiivisteet vaihdettu + liukutapit ja "kumiholkit" vaihdettu + kulumat ja ruosteet viilattu pois)


                            Jarrrulevyjen vaihdon jälkeen jarrutärinät hävisivät vähäksi aikaa, mutta palautuivat parin tuhannnen kilometrin jälkeen.

                            Toissa viikolla ostin uudet eturenkaat 205/55 R16 ja sen jälkeen vapina katosi ajettaessa melkein kokonaan, mutta jarrutärinät ovat edelleen tallella. Jarruttaessa tuntuu myös hieman nykimistä ennen kuin auto pysähtyy liikennevalohin. Etupäästä on yritetty etsiä välyksiä useamman henkilön voimin, mutta ei löydy eikä ajossakaan mikään kolise. Nosturilla renkaita pyörittäessä jarrut eivät tunnu laahaavan eivätkä ne kuumene mainittavasti normaalissa ajossa. Tosin vasenta etupyörää pyörittäessä huomaa jarrupalan ottavan aavistuksen verran kiinni yhdessä kohtaa, mutta tuo "kierous" on todella pieni ja rengas pyörii useamman kierroksen itsekseen jos sitä pyöräyttää voimalla.

                            Onko veikkauksia mitä kannattaisi vaihtaa seuraavaksi? Vasen alatukivarsi, pyöränlaakerit, iskareiden yläpäät, hammastanko vai jarrusatulat?
                            Last edited by j328; 23-05-2013, 22:22. Reason: Täydennettty...

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Aika hyvä listahan tuossa oli. Epäilisin silti vahvasti laahaavaa jarrua.

                              Hassua sinällään jos satulat on huollettu juuri. Olihan jarrulevyn ja navan väli puhdistettu tarkasti? Sinne ei paljoa tarvitse moskaa jäädä kun alkaa heittämään.

                              Tarvikesatulat ei nyt maata kaatavan kalliita ole, halvemmaksi varmaan tulee kuin vaihtaa koko edellä mainittu satsi uudestaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎