Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 nykii 500-1500rpm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saimon
    Bimmer Rookie
    • Mar 2013
    • 46
    • Hyvinkää

    E46 nykii 500-1500rpm

    Moro,

    Autona vm. 2001 E46 320i. Vikana on että auto nykii matalilla kierroksilla. Esimerkkitilanteena kun tuun duunipaikan pihaan jossa katukivetys ja ylämäki, joudun hidastamaan kivetykseen ja vaihtamaan ykkösen, kun lähden ylämäkeen niin auto saattaa nykiä koko ylämäen, sama toistuu myös kakkosella ajettaessa. Ongelman huomaa monesti myös lievempänä kun valoista lähtee jos kytkimen nostaa liian nopeasti.

    Vapaalla kun kaasua painaa kuuluu konetilasta voimakas suhaus heti kun kierrokset alkaa nousta, tai suhaus tulee ensin, sitten kierrokset nousee. Tämä ei siis kuulu sisään mutta kuuluu kyllä konepelli auki kaasutellessa. En tiedä onko normaalia?

    Täyttä varmuutta ei ole, mutta ongelma saattoi alkaa kun suoritin moottoripesun n. kuukausi sitten.

    Juuri vaihdettu:
    -Tulpat
    -Beisan vanos tiivisteet

    Vikakoodit luin jollain kiinakaapelilla ja ilmaissoftalla joka ei näyttänyt mitään. Tarvitseeko tähän INPA:n että saa vikakoodit luettua? Vai pitäisikö onnistua noilla? Onko Hyvinkään lähistöllä ketään kuka voisi kahvipalkalla lukasta koodit tuosta?

    Simo
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Olisiko taas kerran imuvuoto?

    Comment

    • Saimon
      Bimmer Rookie
      • Mar 2013
      • 46
      • Hyvinkää

      #3
      Niin, imuvuotoa, mutta missä? Ne perus haitariputket ilmanputsarilta eteenpäin tsekkasin, tuntuisi olevan kunnossa. Imusarjan tiiviste? Kuuluuko tuon pitää tuo suhaus kun kaasua painaa?

      Muita ideoita?

      Comment

      • Saimon
        Bimmer Rookie
        • Mar 2013
        • 46
        • Hyvinkää

        #4
        Tuossa huomasin että kun ajelee tasakaasulla kierrokset hiukan alle 1500rpm niin tuntee pientä nypytystä, vaihteesta riippumatta. Muilla kierrosalueilla ei ole ongelmia. Auto lähtee hyvin käyntiin, tyhjäkäyntikierrokset ei humppaa ja vetoja riittää loppuun asti.

        Comment

        • Saimon
          Bimmer Rookie
          • Mar 2013
          • 46
          • Hyvinkää

          #5
          Kävin tänään luetuttamassa koodit huoltamon sellasella liikuteltavalla Bosch vikakoodinlukijalla. Se antoi hämärän vikakoodin ilman mitään numeroita:
          "BE Tunn. lämmitysteho (lohko 1,tunn 2) Komponentti viallinen"

          Mitähän tuo nyt mahtaisi tarkoittaa? Olisiko kenelläkään Hyvinkään lähistölle mahista lukea INPA:lla vikakoodeja? Voi laittaa privaa...

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #6
            Originally posted by Saimon View Post
            Kävin tänään luetuttamassa koodit huoltamon sellasella liikuteltavalla Bosch vikakoodinlukijalla. Se antoi hämärän vikakoodin ilman mitään numeroita:
            "BE Tunn. lämmitysteho (lohko 1,tunn 2) Komponentti viallinen"

            Mitähän tuo nyt mahtaisi tarkoittaa? Olisiko kenelläkään Hyvinkään lähistölle mahista lukea INPA:lla vikakoodeja? Voi laittaa privaa...
            Tuo vikakoodi on syl. 1-3 taaempi lambda-anturi. Noissa lämmitysvastukset tuppaa menemään rikki. Taaempi lambda on pelkkään monitorointiin, joten ei vaikuta moottorin käyntiin vaikka olisi kuinka rikki.

            Imuvuoto, ilmamassamittari tai vanoksen o-renkaat taitaa olla syypäänä, jossei muita koodeja ollut.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Saimon
              Bimmer Rookie
              • Mar 2013
              • 46
              • Hyvinkää

              #7
              Moro,

              Vanokset O-renkaat on vaihdettu Beisaniin 2vk sitten. Imuvuotoja on nyt etsitty 3 päivää, haitariputket on ehjät imusarjan kumitulpatkin vaihdettu. Tänään otin DISA:n irti ja toimi normaalisti(sormi reijän päällä läppä meni kiinni vasta kun sormen otti pois).

              Itse lähtisin arpomaan nokkien tunnistimia, mahdollisesti pakonokan tai sitten se voi olla jotain ihan muuta. Yhden tulpanhatun muovi oli vähän revennyt, tilasin schmiedmanilta uuden, mutta tuskin tuo siitä johtuu.

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #8
                Taaempi lambdan lämmityspiiri kun on sökö niin jättää vikakoodi joka näkyy katsastuskonttorilla..menohaluihin se ei tosiaan vaikuta, ei ole syypää nypytykseen.

                Miten sä olet tutkinut haitariputket? Silmämääräsesti?

                Ota se mielummin irti ja kato vaikka valoa vasten samalla taivuttaen putkea, voi olla jemmassa ne vuotokohdat.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Saimon
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2013
                  • 46
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Ensimmäisen haitarin tsekkasin kädessä, näytti ihan uudelta kaikin puolin. Alempaa haitaria tutkin vaan käsikopelolla, mutta täytyy sekin irroittaa ja tutkia kunnolla. Tuo on tosiaan jännä vika, muuten auto toimii minusta aivan hienosti, kehrää tyhjäkäyntiä tasaisesti eikä ylimääräisiä ääniä kuulu. Mutta esim. jos lähtee paikaltaan renkaat tappiin käännettynä niin on lähes mahdoton päästä liikkeelle ilman "kenguru efektiä".

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #10
                    Nokan anturi
                    Miten lähtee käyntiin?
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • Saimon
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2013
                      • 46
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Käyntiin lähtee aina kun palmun alta, eli todella hyvin.

                      Kävin tänään kaikki liittimet läpi puhdistusprayn kanssa ja samalla taittelin liittimen metalleja varovasti ruuvarilla. Lähdin koeajolle ja palkinnoksi tästä öljynpaineen varoitusvalo syttyi mittaristoon, eli punainen öljykannu. Otin öljyn lämpö- ja paineantureiden johdot uudestaan irti ja putsailin lisää. Sain loppujen lopuksi anturit toimimaan niin että punainen öljykannu tulee mittaristoon ainoastaan sillon kun ryömittää eteenpäin ja painaa samalla jarrua niin että kierrokset tippuu alle 500rpm. Onkohan tämä normaalia vai kannattaako vaihtaa paineanturi? Tai putsailla lisää. Anturivika tuo kuitenkin tuntuisi olevan kun alkoi tuon anturishown jälkeen ja sitä ennen ei ole koskaan syttynyt.

                      Niin ja öljyä on koneessa

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #12
                        Ei taida öljynpaineet riittää kun kone pyörii alle 500RPM..?
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • Saimon
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2013
                          • 46
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Dani View Post
                          Ei taida öljynpaineet riittää kun kone pyörii alle 500RPM..?
                          Kylmänä ei sytyttele enää öljykannua mutta lämpimäksi ajettuna saa tuon punaisen kannun vilahtamaan juuri tuolla kun kierrokset pakottaa alle 500rpm.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #14
                            Pakko kysyä: miksi käytät kierroksia alle 500RPM joka on reilusti alle joutokäynnin? Käytä mielummin 5000RPM niin alkaa konekin heräilemään!
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Saimon
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2013
                              • 46
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Dani View Post
                              Pakko kysyä: miksi käytät kierroksia alle 500RPM joka on reilusti alle joutokäynnin? Käytä mielummin 5000RPM niin alkaa konekin heräilemään!
                              Heh, en tietenkään missään nimessä käytä kierroksia tuolla alle tyhjäkäyntikierrosten, mutta kun selvittelin öljynpaine-anturin liitos ongelmaa, huomasin että kun ongelma alkoi poistua, se ilmeni kokoajan matalammilla kierroksilla ja tosiaan nyt punainen öljykannu syttyy enää noilla pakotetuilla alakierroksilla. En tietenkään haluaisi että se syttyisi ollenkaan. Ennen liitosrumbaa ei painevaloa saanut syttymään missään tilanteessa.

                              Eli ainoastaan testimielessä ja vian diagnosoinnissa olen autoa käytellyt noin matalilla kierroksilla.

                              Nyt kuitenkin tilasin schmiedmannilta nuo Hellan asentotunnistimet molemmille nokille, jollain niiden vaihto oli auttanut vaikkei vikakoodeja tullutkaan. Mikäli asentotunnistimien vaihto ei auta niin seuraavaksi vaihtoon lähtee PA suodatin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎